Sunteți pe pagina 1din 79

Progresul in Plastipak

Modulul 3: Manageri financiari pentru


manageri non-financiari (Finance for nonfinance managers). Punand numerele la
treaba.

Growing in Plastipak
Module 2 Being market
Ziua
1:
Utilizarea
informatiei
wise:
Commercial
aspects
of
financiare
the
organization
Ziua 2: Capitalul de munca si
gestionarea
financiara

banilor.

Planificarea

Modulul 3
Modulul 3 este menit sa puna bazele unor abilitati financiare
fundamentale referitoare la intelegerea CF, P&L si problemele
legate de bilant (Balance Sheet issues), bugetare si cum sa pui
cifrele corecte la locurile potrivite pentru demararea unui nou
proiect.

Inainte de inceperea activitatii:

Participantii primesc o bibliografie atasata primului volum si recomandari pentru


lectura si pentru parcurgerea urmatoarelor:
MBA-ul portabil pentru Finante si Contabilitate, editia a treia, pdf, E-book
Manageri financiar pentru manageri non-financiari, copie suport, Gene
Siciliano
Luarea legaturii cu consultantul pentru modului 3 -Finante

Proiect

Participantii sunt rugati sa creeze un plan financiar, un buget pentru domeniile


neexploatate (green field) din Turcia, in scopul de a putea sa functioneze si sa
ofere anumite rezultate. Detaliile vor fi dezvoltate mai tarziu in program pentru
ca avem nevoie sa intelegem cum evolueaza proiectul. Participantii vor trimite
proiectele lor trainerului si vor primi feedback individual si sfaturi.

Munca individuala
Participantii trebuie sa se pregateasca subiectul de facilitare al
cazului afacerii lor, un buget de un an bazat pe precizarile
consultantului
Vor primi din partea consultantului feedback individual in scris
Proiectul devine parte din prezentarea finala care
sustinuta in fata conducerii
Participantii trebuie sa studieze Cv-uri pentru trei
vacante in noua fabrica, pentru a expatria managerii
manager local, care va prelua facilitatea pentru a o
integra in grup.

va fi
pozitii
si un
putea

Modulul3
Ziua 1: 9.00 - 17.00
Sesiunea 1: 1 ore
Informatie financiara

Conventii legate de informatia financiara


Analiza financiara, definitie, importanta, continut
Inputs, procesul de transformare, outputs
Valori monetare pentru inputs si outputs

Sesiunea 2: 4 ore
Utilizarea informatiei financiare
Tranzactiile banilor (Cash flow statement)
Contul financiar (Financial statement): Bilant (Balance Sheet), Cont de
profit si de pierdere (Profit and Loss statement)
Utilizarea informatiei financiare

Toate sesiunile sunt consolidate prin exercitii. Primele sunt de


ordin general pentru concentrarea pe procesul de lucru cu
notiunile de mai sus, urmatoarele sunt personalizate si
utilizeaza instructiuni specifice pentru Plastipak.

Modulul 3
Ziua 2 : 9.00 - 17.00
Sesiunea 1: 4 ore
Capitalul de lucru si gestionarea banilor
Capital de structura
Gestionarea disponibilitatilor de numerar
Ciclu de capital
Raporturi
Exercitii pentru consolidarea notiunilor de mai sus

Sesiunea 2: 2 ore
Planificare financiara
Planificarea bugetului (Budget planning), Planificarea Structurii (Budget
Structure), Tipuri de buget (Types of budgets)
Gestionarea variatiei, bugetul mult mai flexibil deviatii de la volume active /
costuri

Referinte bibliografice si cum


consolidarea cunostintelor tale
Terminarea modulului

sa

utilizezi

informatiile

pentru

Growing in Plastipak
Modulul 3 al Progresului IN
PLASTIPAK
Manageri financiari pentru
manageri
non-financiari (Finance for
non-finance managers).
Punand numerele la treaba

Conventii legate de aspecte fianciare


In activitatea manageriala, organizatia este considerata o entitate in
sensul informatiei financiare fundamentale.
Dar ce reprezinta o organizatie?
- secvente si flux de resurse incepand cu investitia initiala
Factori implicati in fluxul de resurse:
- mediul extern: economic, politic, factori sociali, clienti,
furnizori, clienti, concurenta
- strategia organizationala: valori, misiune, perspectiva, cultura
- obiective si resposabilitati: ale departmentelor, echipelor,
managerilor
- activitatea manageriala si asigurarea resurselor necesita
INFORMATIE FINANCIARA ( pronosticuri, buget, raporturi,conturi
financiare)
SCOP:
imbunatatirea
activitatilor
manageriale:
planificare,
monitorizare

Analiza financiara
Analiza financiara cuprinde toate procedurile de evaluare ale
politicilor financiare ale unei entitati dintr-o perioada trecuta, pentru
a facilita deciziile economice viitoare

Importanta: rezultatele analizei financiare sunt utilizate atat intern,


cat si extern si au scopul de a oferi o imagine de ansamblu fidela a
unei entitati ca un intreg

Continut:
Echilibrul financiar
Capitalizare
Performanta & Indicatori de structura

Informatii, proces de transformare,


rezultate
Organizatia reprezinta un proces de transformare
Banii se indreapta catre plata resurselor/ informatii pe
care le foloseste, de la care se asteapta rezultate pentru
ca ciclul sa se repete
Transformarea informatiilor in rezultate reprezinta
esenta activitatii unei entitati:

INFORMATII

PROCESUL DE
TRANSFORMARE

REZULTATE

Informatii, procesul de transformare,


rezultate
Activitatea nr. 1
Enumera rezultatele specifice jobului
tau
Stabileste care sunt informatiile
utilizate pentru a obtine rezultatele
dorite

Valoarea monetara a informatiilor si a


rezultatelor
Informatiile si rezultatele au intotdeauna
valoare monetara cu scopul de a oferi.
Valoarea costurilor generarea de rezultate
Posibilitatea comparatiei de costuri a
diferitelor tipuri de rezultate, in perioade de timp
actuale sau precedente, dar si facand referire la
concurenta
Posibilitatea verificarii limitelor bugetului
Principiul de corespondenta: orice cost al
rezultatelor ar trebui sa aiba un castig
corespondent al informatiilor

Informatiile necesare
organizatiilor
Bunuri materiale - se clasifica in:

- bunuri curente - utilizate in totalitate in cadrul unui ciclu


financiar, si anume:
- stocuri / inventar
-venituri realizabile
- fonduri disponibile - bani la banca si in mana
Bunuri fixe de durata, si anume:
-pamant
- cladiri
- masinarii
- echipamente
- mobila si autoturisme
Bunuri intangibilesi anume : sa stii cum sa procedezi, IP
( proprietate intelectuala) soft, etc

Situatia financiara
Bilantul (Balance sheet)
Cont de profit si de pierdere (Profit
and loss- P&L) / Declaratia de
venituri
Fluxul
monetar
(Cash

flow
statement)

Principalul criteriu utilizat in schitarea


bilantului
Fonduri disponibile
Eligibilitate

Bilantul (Balance sheet)

Este o declaratie financiara care rezuma toate bunurile,


raspunderea si capitalul actionarilor companiei la un moment dat.

Aceste trei segmente ale bilanturilor ne ajuta sa ne facem o idee


despre ce detine si datoreaza compania, la fel ca si suma investita
de actionari.

Este numit bilant pentru ca cele doua parti sunt in echilibru. Acest
lucru are sens: o companie trebuie sa plateasca pentru toate
lucrurile detinute (bunuri), fie ca imprumuta bani (raspundere), fie ca
obtine banii de la actionari (capitalul actionarilor).

Exemplu de bilant
Bilant (Balance sheet): specifica fondurile finaciare
intrate in companie din fiecare sursa si identifica
informatiile finantate:
Resurse - Bunuri
Bunuri materiale /intangibile
20.000
Stocuri
25.000
Venituri realizabile
10.000
Bani in banca si in mana
5.000
Total:
60.000

Surse - Pasiv
Capital propriu
23.000
Castiguri retinute
2.000
Imprumuturi bancare
10.000
Furnizori si alte datorii
15.000
Total:
60.000

Bilantul (Balance sheet)


Bilantul ofera managementului
urmatoarele informatii cheie:

Marimea soldurilor conturilor majore


Distributia bunurilor
Structura financiara
Sursele de finantare

Plastipak

Cont de profit si de pierdere (Profit and Loss


Statement - P&L)
O declaratie financiara care rezuma veniturile si
cheltuielile suportate pe parcursul unei perioade de
timp specifice luna, trimestru, an.
Aceste inregistrari ofera informatii care arata
capacitatea companiei de a genera profit prin
cresterea veniturilor sau/si prin reducerea
costurilor.
Declaratia P&L este cunoscuta, de asemenea, ca fiind
o declaratie de profit si pierdere, o declaratie de
venituri sau o declaratie de venituri si de
cheltuieli.

P&L
Incepe printr-o intrare a veniturilor si a scaderii
din acestea a cheltuielilor de rulare a afacerii,
incluzand
costurile
vanzarilor
de
succes,
cheltuielile de operare, taxele si cheltuielile cu
dobanda.
Baza (literalmente si figurat) este venitul net
(profitul).

P&L
Arata cum venitul este transformat in venit net.
Prezinta veniturile recunoscute pentru o perioada
specifica si nefavorabila veniturilor, incluzand
plata datoriilor(ex: devalorizarea si amortizarea
mai multor bunuri) si taxe.
Scopul declaratiei de venit este de a arata
managerilor si investitorilor daca compania a
facut sau a pierdut bani in perioada raportata.
Cel mai important lucru de retinut la P&L este ca
acesta reprezinta o perioada de timp (luna,
trimestru, an). Acesta este in opozitie cu bilantul
care reprezinta un singur moment dintr-o
perioada.

P&L
Plastipak
foloseste
contabilitatea
angajamente.
In
baza
crescanda
angajamentelor:

de
a

Venitul este identificat pe masura ce bunurile


sunt vandute sau livrate, independent de
timpul in care sunt primiti banii.
Cheltuielile sunt identificate in perioada in care
venitul respectiv este identificat, independent
de timpul in care banii sunt cheltuiti.
Contabilitate
de
angajamente
discrepante intre venit si buget.
Profitul detinut este o sursa de bani.

creat

P&L
Contul de profit si de pierdere exprima in numere
procesul de transformare al informatiilor si al rezultatelor.
Contul de profit si de pierdere
Acesta
masoara
eficienta activitatii.
1.Venituri
2.Costul vanzarilor bune
3.Marja bruta
4.Cheltuieli operationale
5.Rezultate operationale
6.Venituri financiare
7.Cheltuieli financiare
8.Rezultate financiare
9.Venituri remarcabile
10.Cheltuieli neobisnuite
11.Rezultate remarcabile
12.Profitul inainte de taxe
+11)
13.Impozite de profit
14.Profitul net

(1 - 2)
(3 - 4)
(6 7)
(9 10)
(5+ 8
(12 13)

Declaratia de venit-Modelul
Plastipak
DECLARATIA DE VENIT

Venituri

Materiale
Munca propriu-zisa
Manufactura & cheltuieli de depozit
Costul total si cheltuielile

Profit brut
SG&A
Profit / (Pierderi) la dispozitia echipei
Profit operational
Cheltuieli de dobanda
Venituri din dobanda
Castiguri/ pierderi din FX
Diverse venituri. (Cheltuieli)
Alte venituri totalte/ (Cheltuieli)
Castiguri de dinainte de taxele pe venit
Beneficii de pe urma taxelor pe venit/ (cheltuieli)
Castiguri nete/ (Pierderi)

Declaratia de venit EBITDA


EBITDA
Castiguri inainte de
dobanzi
(Earning
Before Interest), Taxe
,
Devalorizare
si
Amortizare), este the
principala cale de
a
analiza
Performanta
activiatii
noastre
in PPK.

EBITDA

=
Castiguri
nete inainte
+
de taxe

Dobanzi
+

Devaloriza
re/

Fluxul monetar

Declaratia
fluxului
monetar
reprezinta
REALITATEA

Gestionarea
eficienta
a
fluxului
monetar:
valoarea
rezultatelor ar
trebui
sa
depaseasca
intotdeauna
costul
informatiilor
pentru crearea

Lichiditate:
viteza
cu
care
fiecare
entitate are
capacitatea
de a gestiona
fluxul
monetar

Solvabilitate:
capacitatea
de
a
palti
datoriile
la
timp si de a
genera
suficiente
resurse
pentru
a
continua
activitatea

Declaratia fluxului monetar


Finantarea activitatii:
bani castigati de pe urma
vanzarii
actiunilor,
garantiilor, investitiilor pe
termen scurt sau lung;
pierderi
din
plata
garantiilor, dividendelor,
achizitiilor

Activitati
operationale:
incasari
de
la
clienti, pierderi de
la
furnizori,
angajati,
taxe
platite guvernului
Activitati
de
investitie:
incasari
din
vanzarile
bunurilor, pierderi
din achizitionarea
de bunuri noi:
pamant,
echipament, etc.

Anticiparea fluxului monetar se face pentru a determina venitul


asteptat din pierderile si din incasarile afacerii pe trei
dimensiuni

Declaratia fluxului monetar


Gestionarea fluxului monetar este importanta
pentru
orice
afacere.
Capacitatea
managementului Plastipak de a gestiona fluxul
monetar
poate
face
diferenta
dintre
supravietuirea sau esecul unei afaceri.
Explica diferenta dintre bani si venituri
Explica ce este ciclul monetar si cum se
gestioneaza aceasta
Descrie cum fiecare functie din interior
influenteaza ciclul monetar
Intelegerea multiplelor legaturi dintre
fluxul monetar

De ce este necesara o analiza a fluxului


monetar?

Banii sunt nucleul afacerii Plastipak. Fara suficienti


bani, Plastipak nu ar putea sa faca investitiile necesare
pentru progresul afacerii.

In Plastipak, banii sunt necesari pentru:


Plata salariilor angajatilor
Obtinerea inventarului de la furnizori
Extinderea creditelor pentru clienti
Plata dividendelor actionarilor
Initiative de crestere a bugetului
Afacerea Plastipak este un grup de proiecte, care folosesc
si genereaza bani. Plastipak trebuie sa gestioneze banii
eficient pentru a asigura ca acestia vor fi disponibili pentru
proiectele de urgenta. business is a group of projects, each
using and generating cash.

Ce buget detine Plastipak?


Veniturile nu sunt considerate ca facand parte din buget.
Venitul net si venitul operational ofera doar niste indicatii
brute cu privire la banii detinuti.
Ambele, atat declaratia de venit (Income statement), cat
si bilantul (Balance Sheet) trebuie analizate impreuna
pentru a stabili fluxul monetar.
Analiza bilantului este la fel de importanta precum o
analiza a venitului net.

Fluxul monetar trimestrial

Exemplu de CF
2012
Q4

mil EUR

Q1

Q2

Q3

A. Flux monetar de pe urma activitatilor operationale


Chitante de la clienti
Plata furnizorilor, conducerii si angajatilor
Plata pentru alte activitati operationale
Taxe de venit platite
Fluxul monetar net din activitatilor operationale

8,568
10,996
141
188
-2,757

5,704
8,996
116
153
-3,561

15,034
12,148
177
222
2,487

26,992
22,561
329
412
3,690

B. Flux monetar de oe urma investitiilor


Chitante din strangerea banilor
Chitante din proprietati vandute, din fabrica si echipament
Dobanda primita
Dividende primite
Plata pentru proprietati, fabrica si echipament
Plata pentru investitii in noi amplasamente
M&A
Fluxul monetar net

0
0
15
0
163
138
0
-285

0
0
13
0
133
113
0
-233

0
0
0
0
183
263
0
-446

8,000
0
0
0
340
488
2,000
5,172

0
1,023
206
0
134

0
837
168
0
109

0
1,060
217
0
92

11,000
1,968
403
0
171

684

559

751

12,394

6,294
3,936

3,936
701

701
3,493

3,493
24,750

C. Flux monetar de pe urma activitatilor financiare


Chitantele imprumuturilor pe termen lung
Chitantele imprumuturilor pe termen scurt
Dobanda platita
Plati pentru imprumuturile pe termen scurt
Plati pentru datoriile de leasing financiar
Dividende platite
Fluxul monetar net din activitati de finantare
Bugetul la inceputul analizei
D. Bugetul la sfarsitul analizei

Obiective de Management
Financiar
Sustinerea luarii deciziilor
manageriale pentru a asigura:
Actiuni profitabile
Evaluarea alternativelor de investitii/ bugetului de capital
Utilizarea eficienta a bunurilor
Gestionarea zilelor de inventar, ale chitantelor si a zilelor
de plata
Managementul listei de lideri
Suficiente fonduri disponibile
Creaza o perceptie pozitiva a capacitatii Plastipak de a crea
valoare pentru investitori
Angajatii au de castigat cu cat capitalul devine mai disponibil
pentru fondul de investitii al actiunilor Plastipak
Rezultatele
cresterii
investitiilor
in
dezvoltare,
imbunatateste oportunitatile de cariera pentru angajati

care

Utilizarea informatiei
financiare
Using financial information
Stabileste cu
exactitate care
este
informatia de
care ai putea
avea nevoie

Asigura-te ca
ai inteles care
sunt
necesitatile
tale

Creeaza fiecare
prezentare intr-o
maniera cat mai
accesibila:
graficele,
diagramele,
tabelele, sunt
adecvat, dar
prea usor de
inteles, iar asta
poate duce la
pierderea
informatiei
necesare

Incurajeaza
feedbackul din
partea
colegilor

Capitalul de lucru in Plastipak


Bunuri
curente

Raspunderi
curente

Capital
de
lucru

In Plastipak, capitalul de lucru masoara investitia neta in ciclul


de operare al numerarului companiei.

Capitalul de lucru si gestionarea


banilor
Ciclul capitalului de lucru reflecta investitia de bani in the
current active an passive.
Suma de bani trebuie redusa la cel mai mic nivel acceptabil si
viteza cu care banii se invart in acest ciclu trebuie maximizata.
Gestionarea capitalului de lucru poate fi efectuata printr-o serie de
calcule. Rata curenta a fondurilor disponibile si raportul activ,
ofera informatii generale diversificate, pe cand informatiile de baza
se pot gasi in cifra de afaceri a stocurilor, zilele in inventar, in cifra
de afaceri platita si in chitante.
Sensul fiecarui indicator financiar poate fi inteles numai daca
analizam valorile intr-un context adecvat
Sallyafacerii.
Dibb & Lyndon Simkin
page 47-48

Capitalul de lucru si gestionarea


banilor
Reducerea nivelurilor de inventar
Managementul agresiv al chitantelor
Reducerea cheltuielilor pre-platite
Prelungirea termenului de
responsabilitatile acumulate)

plata

(conturi

de

platit

si

Raporturi de clasificare
Raporturi de functionala
lichiditate

Raporturi de activitate
Raporturi de solvabilitate
Raporturi de profit

Raporturi de lichiditate:
1) Raporturile curente mpot fi definite ca fiind relatia
dintre bunurile curente si responsabilitatile curente.
Acest raport este cunoscut si sub numele de raport al
capitalului de lucru. Este o masura de lichiditate
generala si este cel mai des folosita pentru a face analiza
situatie finaciare pe termen scurt sau lichiditatii unei
firme. Este calculat prin impartirea totalului bunurilor
curenta la totalul responsabilitatilor curente.
Ex: Bunurile curente sunt in valoare de 1,200,000$ si totalul
raspunderilor curente este de 600,000$.
Raportul curent = 1,200,000 / 600,000 = 2

Raporturi de lichiditate

Reprezinta marja de siguranta sau de amortizare disponibila


pentru creditori.

Un raport relativ mare este un indicator ca firma este


eligibila asi ca are capacitatea sa plateasca raspunderile
sale curente la timp si atunci cand acestea devin scadente.

Un raport relativ mic reprezinta un grad de eligibilitate


scazut al firmei si sugereaza faptul ca firma nu va putea sa
isi plateasca raspunderile curente la timp fara sa se
confrunte cu dificultati.

Un raport egal sau apropiat de valoarea 2:1 ieste


considerat ca fiind la un nivel standard, normal sau
satisfacator.

Limitarea raportului curent:

Raportul este brut pentru ca masoara numai cantitatea si


nu calitatea bunurilor curente.

Chiar daca raportul este favorabil, firma poate intampina


dificultati financiare, datorita stocului mai mare si lucrurlui
in desfasurare care nu sunt usor de transformat in bani si,
prin urmare, firma poate avea mai putin de plata pentru
responsabilitatile curente.

Lichiditatea sau raportul activ:

Este raportul bunurilor eligibile al responsabilitatilor


curente. Adevarata eligibilitate face referire la capacitatea
unei firme de a-si plati obligatiunile pe termen scurt cand
acestea devin scadente.

Bunuri eligibile = din bunurile curente scadem stocurile


si cheltuielile pre-platite

Ex: Fdin urmatoarele informatii, calculati raportul eligibil:


Bani 180$; Dobanzi 1,420$; inventar 1,800$; Facturi de platit
270$; Creditori 500$; Cheltuieli acumulate 150$; Taxe de
platit 750$.
Bunuri eligibile = 180 + 1,420 = 1.600
Responsabilitati curente = 270 + 500 + 150 + 750 = 1,670
Raport eligibil = 1,600 / 1,670 = 0.96

Lichiditate sau raportul activ:

De obicei, raporturile cu un nivel de eligibilitate ridicat sunt


un indicator ca firma este eligibila si ca are capacitatea sasi acopere responsabilitatile curente la timp si, pe de alta
parte, un nivel scazut de responsabilitate arata ca nivelul
de eligibilitate al firmei nu este unul tocmai bun.

O regula generala este ca un raport activ injectiv "one to


one" (1:1) este considerat a fi unul satisfacator.

Raporturi de activitate Raportul si cifrele de


afaceri ale stocurilor (STR):

Investitiile in stocuri pot fi in limita adecvata sau nu. Acest


raport este o relatie intre costul vanzarilor bune din timpul
unei perioade specifice de timp si costul inventarului mediu
din timpul unei perioade specifice. Este exprimat in numar
de ori.

STR indica de cate ori a fost predat stocul pe parcursul


unei perioade de timp si evalueaza eficienta cu care o firma
este capabila sa-si gestioneze inventarul. Acest raport
indica daca investitia in stoc este sau nu in limitele
adecvate.

STR -Raportul cifrei de afaceri a


stocului
STR = Costul vanzarilor bune/ Inventarul costului in medie
Ex: COGS este de 500$ K. Stocul de deschidere este de
40$ K si stocul de inchidere este de 60 $K (la cost).

Calcul:
STR = 500 K / 50 K*
= de 10 ori
Acest lucru inseamna ca o medie de investitie in stoc, de un
dolar se va transforma intr-o valoare de 10 ori mai mare in
vanzari
*(40,000$ + 60,000$) / 2 = 50K

STR

Un raport cu o cifra mica de afaceri indica o ineficienta in


management inventarului. O cifra de afaceri mica
presupune o investitie mai mare in gestionarea
inventarului, in bunurile de calitate scazuta, in acumularile
de stoc, in bunurile uzate, in bunurile neproductive si in
profitul scazut, in comparatie cu investitia totala.

Raporturi ale activitatii-Raportul cifrei de afaceri a


debitorilor-DTR

DTR - indica viteza de circulatie a datoriilor de colectare a


unei firme. Cu alte cuvinte, indica de cate ori sunt platite
datoriile medii (receivable) pe parcursul unui an.
Raportul cifrei de afaceri a debitorilor = Creditul net de
vanzari/ Debitori comerciali medii

Ex: Credit de vanzari 24 $ K ; Debitori 4$ K;


Calcul:
DTR= Credit de vanzari / Debitor comercial
= 24K / 4K = de 6 ori

DTR

Cea mai mare valoare a DTR si cea mai eficienta este data
de managementul debitorilor si de cat de eligibili sunt
acestia.

De asemenea, un DTR scazut implica un management


ineficient al datoriilor sau debitori mai putin eligibili. Este o
masura de incredere in ceea ce priveste intervalul de timp
acordat fluxului monetar din creditul de vanzari.

Nu exista o metoda bazata pe estimare prin care sa poata fi


interpretat raportul, acesta putand sa fie diferit de la firma
la firma.

Raportul pe o perioada medie de


colectare

DTR in termeni actuali este cunoscut ca Perioada de


colectare medie sau Raportul perioadei colectarii
debitorilor.

Raportul pe o perioada medie de colectare reprezinta


numarul mediu de zile pe care o firma trebuie sa le astepte
inainte ca datoriile sale sa fie transformati in bani.

Raportul pe o perioada medie de


colectare
Formula:
(Debitor comercial Numarul de zile lucratoare) /
Creditul net de vanzari

Ex: Vanzari pe credit 24 $ K ; Debitori 4 $ K;


Calcul:

Perioada de colectare medie poate fi calculata dupa cum


urmeaza:
(Debitori comerciali Numarul de zile lucratoare) / Credit net
de vanzari
= 4.000 360/ 24.000
= 60 de zile

Importanta raportului

Acest raport masoara calitatea debitorilor. O perioada de


colectare scurta implica plata punctuala din partea
debitorilor. Se reduce astfel riscul datoriilor nefavorabile.

In mod similar, o perioada de colectare mare implica o


performanta a colectarii de credit prea liberala si
ineficienta. Este dificil sa furnizezi o perioada standard de
colectare a datoriilor. Dar aceasta ar putea fi stabilita in
functie de tipul afacerii.

Raporturi de activitate Raportul cifrei de afaceri a


creditorilor
-CTR:

Acest raport este asemanator cu DTR. Compara creditorii cu


totalul achizitiilor de credit.

Reprezinta perioada de credit necesare firmei pentru plata


creditorilor.

Formula:
CTR = Cumparare de credite / Credite comerciale medii

Perioad medie de plata

Raportul perioadei medii de plata reprezinta numarul de zile


la dispozitia firmei sa-si plateasca creditorii.

Raportul perioadei medii de plata ofera perioada de


credit medie oferita de creditori.
Prioada medie de plata = Creditori comerciali/ Cumparare de
credite, un numar X de zile dintr-un an

Perioada de plata medie

Ex: creditori comerciali 18 $ K, cumpararea de credite


54 $ K,

Calcul:
CTR =Cumparare de credite / creditori comerciali = 3
Perioada de plata medie = Creditori comerciali /Cumparare de
credite, un numar X de zile lucratoare intr-un an =
=18.000 / 54.000*360 = 120 de zile

CTR

Un raport al cifrei de afaceri mare a creditorilor sau un


raport al unei perioade scazute inseamna ca creditorii sunt
platiti la timp sau nu.

Cu toate acestea, un raport favorabil al acestui efect, arata


ca afacerea nu obtine toate avantajele din facilitatile
creditelor oferite de creditori.

Raportul cifrei de afaceri a capitalului de lucru WCTR:

Acest raport reprezinta de cate ori este predat capitalul de


lucru in timpul anului si se calculeaza dupa cum urmeaza:

Raportul cifrei de afaceri a capitalului de lucru = Costul


vanzarilor / Capital de lucru net

WCTR masoara eficienta cu care capitalul de lucru este


folosit de firma. Un raport ridicat indica utilizarea eficienta a
capitalului de lucru si un raport scazut indica contrariul.

Dar un raport al cifrei de afaceri ridicata a capitalului de


lucru inseamna, de asemenea, lipsa unui capital de lucru
suficient, iar aceasta nu este o situatie tocmai buna.

WCTR - Exemplu:
Parametrii:
Bani

USD
10,000 $

Debitori

30,000 $

Stoc

20,000 $

Creditori

30,000 $

Costul
vanzarilor

150,000 $

WCTR calcul:

WCTR= Costul vanzarilor / Capital de lucru net

Bunuri curente 60 $ K

Responsabilitati curente = 30$ K

Capital de lucru net = Bunuri curente Responsabilitati


curente = 3 $ K
WCTR = 150,000 / 30,000 = 5 ori

Exercitiu

Identificati trei actiuni pe care le-ati putea implementa


datorita functiei pe care o detineti pentru a scadea
lungimea ciclului monetar si/sau pentru a scadea
capitalul necesar. Da exemple specifice din lumea reala.
Indicati care KPI (key performance indicator) sau metric
financiar ar fi afectat de sugestiile functiei tale, daca
exista posibilitatea ca acest lucru sa se intample.

Raportul de profitabilitate Rata


profitului brut

Reprezinta relatia dintre profitul net si vanzari.

GP = (Profit net / Vanzari nete) 100

Ex: Vanzari totale = 500 $ K ; GOGS 400 $ K

Calcul:
Raportul profitului brut = (100K / 500K) 100
= 20%

Importanta

Reflecta eficientii cu care o firma isi produce produsele.


Cum profitul brut este gasit prin deducerea costurilor
vanzarilor bune din cele nete, cu cat mai mare este profitul
brut, cu atat este mai bun.
Raportul GP poate varia de la afacere la afacere. Totusi,
profitul brut castigat ar trebui sa fie suficient pentru a
acoperi toate cheltuielile de operare si sa fie folosit si
pentru a face rezerve dupa plata tuturor datoriilor si
dividendelor.

Motivele cresterii sau scaderii


raportului GT

Increase in the selling price of goods sold without any


corresponding increase in COGS .
Decrease in COGS without corresponding decrease in
selling price.

Omission of purchase invoices from accounts.

Decrease in the selling price of goods, without


corresponding decrease in COGS .
Increase in COGS without any increase in selling price.
Unfavorable purchasing or markup policies.
Inability of management to improve sales volume, or
omission of sales.

Profitability ratio
Net profit ratio NP is the ratio of net profit (after taxes) to
net sales.
Net Profit Ratio = (Net profit / Net sales) 100
Example:
Net sales = $500,000; Net profit $40,000
Calculation:
Net Profit Ratio = [(40,000 / 500,000) 100] = 8%

Significance
NP ratio is used to measure the overall profitability and hence it is
very useful to owners. The ratio is very useful as if the net profit is
not sufficient, the firm shall not be able to achieve a satisfactory
return on its investment.
NP also indicates the firm's capacity to face adverse economic
conditions such as price competition, low demand, etc.
Obviously, higher the ratio the better is the profitability. But while
interpreting the ratio it should be kept in mind that the
performance of profits also be seen in relation to investments or
capital of the firm and not only in relation to sales.

Return on Capital Employed Ratio


(ROCE Ratio)
The prime objective of making investments in any business is
to obtain satisfactory return on capital invested. Hence,
ROCE is used as a measure of success of a business in
realizing this objective.
ROCE establishes the relationship between the profit and
the capital employed. Can be used to show the overall
profitability and efficiency of the business.

ROCE

Capital employed - two widely accepted definitions are "gross


capital employed" and "net capital employed".
Gross capital employed usually means the total assets, fixed as
well as current, used in business, while
Net capital employed refers to total assets minus liabilities which
is own capital .

Significance
ROCE is considered to be the best measure of profitability in
order to assess the overall performance of the business.
It indicates how well the management has used the investment
made by owners into the business.
It is commonly used as a basis for various managerial decisions.
As the primary objective of business is to earn profit, higher the
return on capital employed, the more efficient the firm is in using its
funds.
The ratio can be found for a number of years so as to find a trend as
to whether the profitability of the company is improving or otherwise.

Classification of costs
1) Classification by structure:
Variable cost: varies in total volume depending on production
volume
Fixed cost: independent of production value ( rent, heating, staff,
etc)

2) Classification by behavior:
Direct cost - raw materials, manufacturing cost, etc
Indirect cost overheads, administration cost ,etc

Allocation costs to products


Use Cost center based accounting system;
Monthly budgeting procedures;
Identify all of types of costs in your company
Analyze products / services in terms of total implicated costs
(direct and indirect costs)
Allocate and simulate;
See the big picture

Allocation costs by activity

On the same principles of the allocation of costs by products: cost


center based system and monthly budgeting procedures,
identify cost per departments;
Analyze all involved activities / projects
Allocate and simulate
Double - check and conclude profitability trends at all levels:
product / service / personnel / department

Breakeven - Decisions on volume of activity


and price
Cost-volume-profit (CVP), in managerial economics is a form of cost
accounting. It is a simplified model, useful for elementary instruction and
for short-run decisions
Cost-volume-profit (CVP) analysis expands the use of information
provided by breakeven analysis. A critical part of CVP analysis is the point
where total revenues equal total costs (both fixed and variable costs).
At this break-even point, a company will experience no income or loss.
This break-even point can be an initial examination that precedes more
detailed CVP analysis.

Budget planning

Budgets are
concrete
financial
expressions of
the operational
objectives of an
organization

The budget is
part of the
controlling
process of the
entity: control
loop

Control loop:
fixing objectives,
planning, fulfilling
activities,
monitoring
activities, result
analysis and
adjustments

Budget Structure
Sales budget: based on market size, sales prices,
competitors, advertising and publicity results;
Production budget: direct
consumables, overheads

labor,

materials

and

Capital investment budget: improving technological


processes
Components of the above mentioned budgets are being
assembled and form three main budgets:
1. Cash budget
2. Forecast of profit and loss account
3. Forecast of balance sheet account

Types of budgets

Incremental
method: basis
of start up is
represented by
previous year
budgets
corrected with
an inflation
coefficient

Zero based
budgets
(ZBB): start
up from zero,
without any
previous year
base of
comparison

Continuous
budgets: short
term decision
making ,
generally
quarterly
reported

Sample of budgeting

Sample of budgeting

Sample of budgeting

Managing variation, the budget more flexible deviations in the volume active / costs
Fixed
budgets:
implies
deviation
s
Flexible
budgets
: reflect
changes
in
activity
level

Budget
flexibility
and its
comparison
with the
obtained
results,
allows
determinatio
n of cost
deviations.

Deviatio
ns
become
relevant
only
if
they
appear
betwee
n sizes
related
to
the
same
level of
activity.

Phase 2 - Project
Participants should develop, based on the case for the green field
investment in Turkey. Based on the content of module 3, participants
should provide:
a financial plan, a budget for the green field in Turkey, in order to
be able for functioning and deliver certain results in one year.
Participants will be provided with specific formats of budget used
in Plastipak
Details will be developed later on in the program as we need to
understand how the project is evolving.
Everything must be backed with appropriate literature, bibliography
We shall use a standard report format and a maximum length of
2500 words.
Individual written feedback will be provided by the consultant

S-ar putea să vă placă și