Sunteți pe pagina 1din 4

1 of 4

Home PUB - P1 Resurse Lectia 7 - Publicitatea pe internet

7. Publicitatea pe internet
7.1
7.2
7.3
7.4
7.5

Strategii eficiente de promovare pe internet


Strategii de fidelizare a utilizatorilor
Tipuri de retele de advertising online
Rolul listelor de discutii si forumurilor
Avantajele publicitatii pe internet

7.1 Strategii eficiente de promovare pe internet


Una din cele mai eficiente metode de publicitate pe internet este realizata prin motoarele de cautare. Un
motor de cautare este un server care navigheaza singur pe Internet si captureaza titlul, cuvinte cheie si
continutul paginilor ce compun site-urile. Toate paginile gasite sunt inregistrate apoi intr-o baza de date. In
momentul in care un utilizator cauta un motor de cautare dupa o anumita fraza sau un cuvant, motorul da
cautare se va uita in aceasta baza de date si in functie de anumite criterii de prioritate va crea o lista de
rezultate pe care o va afisa sub forma de rezultat. Unul dintre primele lucruri pe care trebuie facute pentru
ca sa gasiti baza de date a unui motor de cautare este sa analizati cateva site-uri concurente care apar in
pozitii superioare in motoarele de cautare pentru ca este clar ca responsabilii acelor site-uri au facut o
treaba mai buna in promovarea site-urilor. Trebuie analizat codul HTML si descrierile date in directoarele
web. Se urmeaza mai apoi strategia lor, eventual imbunatatita cu "o secunda" si in cel mai scurt timp
actiunea va da rezultate.
Pentru a subscrie la diverse directoare web trebuie completate cate un formular pentru fiecare din
acestea in care vi se cer diverse informatii. In mod cert una dintre informtaiile care sunt cerute va fi adresa
de e-mail. Trebuie citit cu atentie la ce va fi folosita adresa de e-mail inainte de a fi transmisa transmite. De
multe ori este cate un mic checkbox bifat in care scrie ceva de genul "Da doresc sa primesc saptamanal
reclame si alte prostii". Pentru mai multa siguranta se poate utiliza o casuta de e-mail speciala pentru astfel
de scopuri (vezi www.hotmail.com sau www.email.com).

Cel mai important lucru atunci cand subscrieti la un director web este explicatia scurta pe care o veti
folosi. Faceti ca aceasta explicatie sa fie un fel de invitatie, incercati sa convingeti vizitatorul sa faca click.
Nu uitati ca site-ul dumneavoastra va aparea listat alaturi de alte zeci de site-uri concurente, toate pe
aceiasi pagina si toate tratand cam aceleasi subiecte. Compuneti aceasta descriere undeva departe de
calculator, cu capul limpede, si incercati sa o testati pe oameni inainte de a o folosi.
Posibilitatile de reclama online pentru site-urile romanesti constau in retele de publicitate online, bannere
pe site-urile cu trafic important, inscriere in directoarele web si in motoarele de cautare, grupurile de
discutii si newsletterele.

7.2 Strategii de fidelizare a utilizatorilor


Tot mai multe firme ti afiseaza adresa URL n sectiuni speciale ale ziarelor , ale publicatiilor de afaceri si ale
mediei comerciale. Dupa cum ati putut observa si anunturile sau reclamele TV contin adrese de web.
Aproape fiecare film de la Hollyood are un site Web plin cu jocuri si materiale de presa.

02.08.2006 17:57

2 of 4

Promovarea incrucisata cu siteuri complementare - daca un site vinde un produs complementar unui
produs furnizat de alt site, pot cadea de acord sa trimita cupoane cu discounturi care sa conduca oamenii
catre siteul celuilalt. Aceasta se poate face n multe feluri: mentionarea siteul si se obtine un discount;
cumpararea de pe siteul acesta si se obtine o reducere pe celalalt site. Platirea de comisioane altor siteuri
pentru a oferi referinte vizitatorilor si a-i directiona spre siteul promovat. Determina cresterea traficului.
Daca un site complementar a reusit sa atraga cumparatori de calitate, pot fi dirijati catre siteul respectiv
daca se plateste pentru plasarea unei legaturi sau a unui anunt publicitar pe siteul complementar. Preturile
pentru acest tip de serviciu sunt foarte elastice, asa ca se poate negocia ct mai mult.
Tiparirea URL- ulului pe toate materialele de comunicatie de marketing
Firmele si tiparesc adresele Web pe materialele promotionale de marketing si alte lucruri care ramn
neschimbate, sau o relativitate redusa. Se tipareste adresa pe communicate de presa, brosuri, anunturi,
antete, plicuri si carduri sau pe obiecte marunte ca stilouri, mouse-uri. Totul tine de creativitatea si
experienta designerului sau artistului grafic ce realizeaza acest proces.

Oferirea de produse sau servicii gratuite - atragerea vizitatorilor si satisfacerea acestora se transmite
informal si catre altii. Oamenii pot fi atrasi catre site prin faptul ca li se ofera mostre sau informatii gratuite.
Firmele care se bazeaza pe informatii, cum sunt cele care tiparesc rapoarte, pot da un comunicat de presa
prin care anunta un important produs informational. Firmele care nu activeaza n sectorul informational pot
de asemnea sa transmita informatii care sa amelioreze viata consumatorilor si clientilor potentiali.
Cumparatorii si clientii potentiali pot citi aceste articole gratis, iar daca stiu ca siteul este modernizat si
actualizat n mod regulat, se vor ntoarce periodic si vor raspndi vestea despre noutatea siteului.

Crearea propriilor premii - nseamnma sa se caute site-uri, sa se clasifice, dupa anumite criterii bine
stabilite si apoi sa se lanseze concursul pe site-urile complementare.
Adaugarea elementelor de divertisment - se recomanda crearea unei idei amuzante care sa fie
adaugata siteului, nsotind produsul sau serviciul oferit, sub forma unui joc online care sa faca vizitatorul sa
se intoarca.
Construirea relatiilor cu clientii - acum orice site trebuie sa includa stiri personalizate, cursuri valuatare,
date meteo, etc pentru membrii sai - toate gratuite. Astfel de servicii ncurajeaza vizitele repetate.
Crearea unui continut de mare interes care sa atraga atentia - daca scopul siteului este de a crea o
imagine de marca sau daca lumea cumpara produsele doar dupa numeroase impresii, este esential sa fie
convinsi clientii potentiali sa se ntoarca. Prin oferirea de avantaje si satisfactii clare atunci cnd viziteaza
siteul, atunci ei se vor ntoarce. O mare satisfactie poate rezulta si din oferirea unor articole interesante si
utile, cum ar fi sfaturile practice, retele culinare in cazul firmelor care comercializeaza produse alimentare,
etc.
Crearea unei zone doar pentru membri care necesita nregistrarea la site - se creaza senzatia de
exclusivitate si oamenii au sentimentul ca apartin unei comunitati speciale. Se pot nregistra si informatii
demografice de la acesti membrii.

Organizarea unui sondaj de opinie care se leaga de mesajul care se doreste transmis sau care intareste
misiunea firmei. Un sondaj de opinie poate fi o modalitate de colectarea a unor date statistice dar si un
instrument de informare si convingere a potentialilor clienti.
Organizarea de concursuri - poate duce la cresterea vanzarilor atata timp cat participarea la concurs
este strict legata de achizitionarea unui produs sau serviciu. Cu cit concursul se leaga mai mult de
produsele si misiunea firmei cu atit rezultatul general va fi mai eficient in a intari misiunea de marketing.

Linkurile - daca un site vinde un produs complementar unui produs furnizat de alt site, pot cadea de acord
sa trimita cupoane cu discounturi care sa conduca oamenii catre siteul celuilalt. Aceasta se poate face n
multe feluri: mentionarea siteul si se obtine un discount; cumpararea de pe siteul acesta si se obtine o
reducere pe celalalt site.

02.08.2006 17:57

3 of 4

7.3 Tipuri de retele de advertising online


Retele de tip link-exchange - ofera reclama la schimb, in raport de 3:1, 2:1 sau 1:1 (respectiv la 1,2 sau
3 expuneri de bannere furnizate de retea se ofera 1 expunere pentru bannerul site-ului participant).
Retele de tip agentie de media
Negociaza pe de o parte cu site-urile care se inscriu in retea pentru a vinde spatiu publicitar (gazde de
publicitate), iar pe de alta parte cu site-urile care cumpara spatiu pentru reclama in retea.
Publisher-ul -vinde spatii publicitare la retea si detine unul sau mai mult site-uri cu un numar de vizitatori
important, de obicei peste 10.000 de vizitatori pe luna.
Advertiser-ul - cumpara un numar de expuneri/ click-uri in retea si poate selecta site-urile in care isi va
afisa reclama in functie de anumite criterii.
Preturile medii pentru publicitate online in Romania sunt:
- Banner LeaderBoard (format mare): CPM = 4-8 EURO
- Banner standard top (468*60): CPM = 1-5 EURO, CPC = minim 0.05 EURO

7.4 Rolul listelor de discutii si forumurilor


O lista de discutii sau un newsletter pot constitui o cale excelenta pentru a promova un site sau un produs,
serviciu.
Un cunoscut furnizor de asemenea servicii este Yahoo Groups!. Avantajul folosirii unui asemenea serviciu
este usurinta managementului bazei de date. Respectivul furnizor tine evidenta celor inscrisi, evidenta pe
care o poti consulta on-line. Indiferent de felul managementului listei, esential este ca potentialii abonati sa
stie ca se pot dezabona in orice moment. In fiecare mesaj adresat abonatilor tai recomandam indicarea
unui mod de parasire a listei. Folosirea unui furnizor de servicii va automatiza acest lucru .
Exista doua metode de a folosi grupurile de stiri pentru promovare, si amandoua sunt la fel de puternice.
Poti posta pur si simplu mesaje publicitare sau poti dezvolta o baza de contacte on-line. Exista diferente si
reguli specifice pentru fiecare din aceste doua metode.
Anunturile publicitare - este metoda cea mai comuna de a promova un site cu ajutorul grupurilor de stiri.
In principiu consta in a scrie un anunt publicitar, urmand ca acest anunt sa fie trimis tuturor abonatilor
grupului respectiv.
Contactele on-line - pentru a mari prezenta in cadrul grupurilor de stiri se recurge la o actiune indirecta,
si anume in participarea activa la discutiile din cadrul grupurilor de stiri. Exista doua tehnici pentru a folosi
aceasta metoda: folosirea semnaturilor si cautarea clientilor. Folosirea semnaturilor este o metoda
simplu de folosit si eficienta in acelasi timp. La sfarsitul mesajului se include o scurta descriere a site-ului
sau serviciului, adresa de e-mail si un numar de telefon.
Cautarea clientilor potentiali este o tehnica extrem de puternica si consta in cautarea in cadrul
grupurilor de discutii a oamenilor care ar putea fi interesati in produsele pe care le oferi. De exemplu, sa
presupunem ca oferim servicii de acces internet, vom realiza o cautare in grupurile de discutii dupa
cuvintele "internet + bucuresti" si vom ajunge la cei care sunt interesati de schimbare conexiunii internet
sau de o oferta mai buna.
Pentru a avea succes intr-o campanie de promovare pe internet trebuie sa oferim informatii de valoare
ntr-un cadru atractiv, simplu de accesat, trebuie sa promovam acest mediu de informare pentru a ne
aduce in final clientii interesati strict de serviciile oferite.

7.5 Avantajele publicitatii pe internet


Pentru a putea pune in evidenta avantajele oferite de publicitate pe internet vom realiza o analiza
comparativa a publicitatii si TV si a publicitatii pe internet.

02.08.2006 17:57

4 of 4

Asemanari:
- ambele sunt mijloace de informare in masa
- si TV-ul si Internetul cistiga audienta prin rapiditatea transmisiei de informatie
- TV-ul si Internetul supravietuiesc prin vinzarea de publicitate
- TV-ul si Internetul furnizeaza consumatorului show in afara de informatie, deci au o componenta de
entertainment bine definita
- TV-ul si Internetul vind direct produse : TV prin teleshopping, Internetul prin magazine virtuale, ambele
folosind servicii postale pentru livrari la domiciliu
- TV-ul si Internetul sunt fundamentate electronic si folosesc imaginea pe ecran ca mijloc de comunicare
Deosebiri
- TV-ul nu stocheaza informatie, Internetul stocheaza - mesajul Internet ajunge mai repede la destinatar,
decit mesajul TV.
- targetul Internet poate fi mult mai precis decit targetul TV.
- calitatea imaginii TV este inferioara calitatii imaginii Internet: 4-500 de linii fata de 650 de linii (unitate de
masura pentru claritatea ecranului)
- costurile TV sunt mult mai mari decit costurile Internet.
- volumul de informatie Internet fata de volumul de informatie TV transmisibil pe unitate de timp este mai
mare
- TV-ul cultiva vedeta, Internetul nu.
- initiativele comerciale Internet sunt mult mai productive decit cele TV
- unitatea de publicitatea este mult mai ieftina pe Internet decit pe TV

Ultima modificare: Monday, 26 June 2006, 12:23 PM

02.08.2006 17:57