Sunteți pe pagina 1din 20

Masterul de Probaiune Mediere i Asisten Social a Victimelor Infrac iunii

SIMULAREA UNUI PROCES DE MEDIERE

Iai
2014

SIMULARE CAZ DE MEDIERE

Un cuplu aflat ntr-un proces de divor pe rolul Judectoriei Iai,

respect decizia

instanei de a participa la o edin de mediere care are ca scop informarea acestora despre faptul
c problema referitoare la exerciiul drepturilor printeti se poate rezolva prin procedura
medierii.
PRI: Bun ziua!
MEDIATOR: Bun ziua! Luai loc, v rog. Cu ce v pot ajuta?
TUDOR BARBU: Ne aflm ntr-un proces de divor aflat pe rolul Judectoriei Ia i, iar
judectorul ne-a vorbit despre posibilitatea rezolvrii pe cale amiabil a problemei noastre cu
privire la exerciiul drepturilor printeti. n urma obligaiei pe care o avem de ndeplinit,
respectiv de a participa la o edin de informare, am decis s venim astzi s aflm mai multe
detalii despre aceast procedur dat fiind faptul c este una necunoscut nou. Credei c ne
putei ajuta?
MEDIATOR: Aa cum bine ai auzit, problema dumneavoastr poate fi rezolvat pe cale
amiabil. n aceast edin de informare v voi prezenta n ce const activitatea de mediere
pentru a nelege scopul, limitele i efectele acesteia, n special asupra raporturilor care vor
constitui obiectul eventualului contract. Medierea este o metod alternativ de rezolvare a
disputelor prin care o ter persoan specializat, adic mediatorul, n condiii de neutralitate,
imparialitate i confidenialitate, faciliteaz comunicarea dintre prile aflate n disput i le
sprijin n solutionarea conflictului, prin obinerea unei soluii reciproc convenabile, eficiente si
durabile.
Prin intermediul medierii, persoanele aflate n conflict particip n mod direct i activ
pentru ajungerea la o soluie care s satisfac nevoile tuturor i nu ateapt pasiv o soluie impus
de un ter, n cazul dvs instana de judecat. Procedura medierii este o procedur informal,
confidenial, civilizat ceea ce nseamn c ntlnirea cu dvs are loc ntr-un cadru privat, fie n
biroul mediatorului, fie un alt loc stabilit de dvs, care s respecte normele de conduit. De
asemenea, v informez c orice informaie adus la cunotina mea sau orice document prezentat
2

nu pot fi dezvluite instanei de judecat. Un aspect esenial al medierii este ca rezultatul acesteia
s nu contravin interesului superior al copilului, ncurajndu-v pe dvs, ca prini, s v
concentrai n primul rnd asupra nevoilor copilului iar, separaia n fapt sau divorul s nu
mpieteze asupra creterii i dezvoltrii acestuia.
BARBU DELIA: Ct dureaz acest procedur?
MEDIATOR: Problema dvs. poate fi soluionat ntr-un timp mult mai scurt, dat fiind
faptul c aici nu vi se impune nici un termen. Depinde de disponibilitatea dvs. de a participa la
edine i de a v dori s rezolvai problemele pentru care ai venit aici.
BARBU TUDOR: Ce ne putei spune mai exact despre costurile acestei proceduri?
MEDIATOR: Cu privire la acest aspect, v informez c acest edin la care participa i
este gratuit datorit faptului c ai respectat sarcina impus de instana de judecat. Dac dorii
s optai pentru aceast procedur onorariul pentru serviciile oferite este de 300 lei pe edin (1h
i 30 min-2h) n situaia n care v dorii ca eu s mediez acest caz. Respectnd procedura
medierii, m voi ntlni separat cu fiecare dintre dvs, urmnd ca ulterior s stabilim o ntlnire
comun n care vei ajunge la un acord care s corespund nevoilor fiecrui membru al familiei
dvs, ntr-un mod avantajos pentru toi, astfel nct toate prile s ctige.
MEDIATOR: Acestea consider eu, c sunt aspectele importante pe care dvs. trebuie s le
cunoatei n cazul n care v angajai s semnai contractul de mediere, al crui obiect i clauze
le vom stabili mpreun. V rog, n cazul n care mai avei alte nelmuriri s le prezentai acum.
DELIA BARBU: Ce se ntmpl n cazul n care nu ajungem la niciun acord?
MEDIATOR: n acest situaie, cazul se va ntoarce la instana de judecat iar judectorul
v va impune o soluie cu care va trebui s v conformai.
BARBU TUDOR: Ce se ntmpl n cazul n care unul dintre noi vrea s renun e la
mediere? Este posibil acest lucru?
MEDIATOR: n cazul n care oricare dintre dvs. nu mai dorete s mai participe la
mediere trebuie s aducei aceasta la cunotin att mie ct i celeilalte pri, iar eu n cel mult
48 de ore de la data primirii ncunotiinrii voi ntocmi un proces verbal de nchidere a
procedurii de mediere. Trebuie s v menionez i faptul c dac unul dintre voi nu se mai
prezint la mediere, eu voi face toate demersurile necesare pentru a afla intenia real a pr ii i
voi nchide procedura de mediere. De asemenea, partea va suporta cheltuilele la care s-a angajat,

odat cu ncheierea contractului, chiar dac renuna la aceast procedur. Mai avei alte ntrebri
pe care vrei s mi le adresai?
PRI: Informaiile primite au fost destul de clare i pe nelesul nostru. V rugm s ne
acordai un timp de gndire n vederea lurii unei decizii cu privire la semnarea sau nu a
contractului.
Dup 10 minute
PRI: Noi am discutat i am ajuns la concluzia ca problema noastr s fie rezolvat
prin aceast procedur. V rugm sa ne explicai care sunt paii urmtori.
MEDIATOR: n primul rnd trebuie s ncheiem contractul de mediere, pe care l vom
ntocmi n 3 exemplare originale, cte unul pentru fiecare dintre voi i un exemplar va rmne n
arhiva mea; apoi voi stabili de comun acord, cu fiecare dintre dvs o ntlnire separat pentru a
discuta punctul de vedere al fiecruia referitor la obiectul contractului. V asigur de pe acum c
informaiile primite n cadrul ntlnirilor viitoare vor fi confideniale. A dori s v ntreb dac n
cadrul acestei proceduri vreunul dintre voi ar vrea s fie reprezentat.
DELIA: Eu nu vreau s fiu reprezentat. Sunt sigur c ar implica costuri suplimentare.
TUDOR: Nici eu.
MEDIATOR: Mai trebuie s stabilii ntre voi cine achit onorariul pentru serviciile
oferite precum i alte cheltuieli efectuate pe parcursul medierii n interesul vostru sau proporia
care va fi suportat de fiecare dintre voi.
PRI: Noi am hotrt c aceste sume s fie suportate n mod egal.
MEDIATOR: Haidei s facem programarea ntlnirilor separate. Cine vrea s nceap?
DELIA: Eu a dori s ne intalnim miercuri 17 ianuarie, ora 10 dimineata la cabinetul dvs.
Este bine i pentru dumneavoastr?
MEDIATOR: Sigur. Dvs, domnul Tudor cnd ai putea s venii?
TUDOR: Chiar n aceeai zi, dar la ora 13, tot la sediul dvs.
MEDIATOR: Perfect! Atunci sper s avem o colaborare frumoas, care s v
multumeasc i care s conduc la rezolvarea problemelor.

NTLNIREA INDIVIDUAL CU DELIA BARBU


Miercuri, 17 ianuarie 2014, ora 10.00

DELIA: Bun ziua!


MEDIATOR: Bun ziua! M bucur c ai ajuns la ora stabilit. Luai loc v rog. n
aceast ntlnire avei ocazia s spunei din punctul dvs de vedere ce s-a ntmplat. Mai nti va
trebui s m asigur c ai neles aceast procedur a medierii aa c v voi reaminti aspectele pe
care le-am reliefat la edina de informare. Aadar, n calitate de mediator eu nu sunt aici s v
judec, ci doar v ascult i facilitez comunicare pentru ca dvs s gsii propriile soluii. V asigur
c informaiile pe care mi le vei mprti sunt confideniale. Suntei de acord s continum?
DELIA: Da. Dac mai am vreo nelmurire cu asta sunt sigur c m putei ajuta pe
parcurs.
MEDIATOR: Care considerai dvs c este problemele pentru care ai apelat a mediere?
DELIA: Nu am vrut s fiu niciodat n aceast situaie ns pentru c relaia mea cu so ul
nu mai poate continua, nu vreau ca ai notri copii s aib de suferit.n momentul n care am
hotrt s divorm ne-am pus ntrebarea: ce se va ntmpla cu copiii notri?
MEDIATOR: Ci copii avei mpreun?
DELIA: Unul singur, un bieel n vrst de 4 ani, dar mai am i o feti din afara
cstoriei de 6 aniori.
MEDIATOR: Cum v nelegei cu ai dvs copii?
DELIA: Eu m consider ca fiind o mam model pentru ei i chiar dac pierd mult timp la
serviciu, lucrez ca i asistent medical la spitalul Spiridon Clinic Judeean de Urgen ,,Sf.
Spiridon din Iai, m straduiesc s mi fac timp pentru ei n a a fel nct s nu mi simt lipsa.
De aceea, de mai bine de un an lucrez, de patru ori pe sptmn n tur de noapte iar restul
zilelor sunt n tur de zi de la ora 7.00-16.00; n timpul n care lucrez n tur de noapte mama
mea st cu copii. i ajut la teme, ne jucm, nu am lipsit la nicio serbare de-a lor i m implic i n
activitile lor extracolare.
MEDIATOR: Povestii-mi v rog, care este relaia cu soul dumneavostr.

DELIA: Suntem cstorii de 5 ani timp n care de nenumrate ori am avut divergene cu
soul meu. Menionez faptul c el lucreaz ca inginer constructor i este plecat foarte des de
acas. tiu c m neal. M simt neglijat ( plnge). Ct timp este plecat nu tiu mai nimic de
el.
MEDIATOR: Au existat vreodat ntre voi acte de violen?
DELIA: Nicidecum. Nu m-a agresat niciodat fizic, n schimb ne-am aruncat vorbe urte.
MEDIATOR: Ce v dorii prin mediere?
DELIA: Nu doresc nimic altceva dect ca ai mei copii s rmn cu mine i ca Tudor smi dea nite bani lunar pentru creterea copiilor.
MEDIATOR: Din cele spuse, dorii stabilirea domiciliului copiilor la dvs. precum i
mprim sarcinile bneti cu privire la nevoile copiilor. Am neles eu bine? Mai considerai c
mai sunt i alte probleme.
MEDIATOR: Ce ai ncercat s facei n legtur cu asta?
DELIA: Am purtat nenumrate discuii cu soul meu dar, toate s-au transformat n certuri.
MEDIATOR: Ce suntei dispus s facei n legtur cu asta?
DELIA: Copilul meu merge la o grdini cu un program prelungit (7.30 - 17.00) iar
tariful pe care l percepe aceast grdini este de 500 Ron/lun. De asemenea copilul meu ia
lecii de not, lecii de limb englez i lecii de dans sportiv, iar costurile pentru aceste lecii
ajung la suma de 540 Ron/luna. (160 Ron/luna pentru leciile de dans, 200 Ron/lun leciile de
englez, 180 Ron/luna pentru leciile de not). Eu sunt dispus s pltesc grdinia.
MEDIATOR: Avei temeri?
DELIA: M gndesc c lipsa tatlui i va afecta pe copii. O alt temere pe care o am este
c ai mei copii pot fi vulnerabili n faa celorlali neavnd un tata aproape care s-i apere. De
asemenea, m tem de felul n care voi fi vzut i judecat de cei din familie i cunoscui. M
tem c nu voi mai putea avea o relaie cu un alt brbat datorit faptului c nimeni nu m vrea cu
doi copii.
MEDIATOR: Ce simi n legtur cu deciziile pe care urmeaz s le luai?
DELIA: Simt c este cel mai bun lucru care se poate face pentru copii no tii, deoarece nu
vreau ca ei s mai simt aceast presiune i nelinite care exist n familia noastr.

MEDIATOR: Din cele prezentate de dvs, problemele pentru care v afla i aici ar fi:
stabilirea domiciliului copiilor la mama, adic la dvs., precum i mprirea sarcinilor
bneti cu privire la nevoile acestora. Am neles bine?
DELIA: Da. Acestea sunt problemele.
MEDIATOR: Ce alte probleme credei c mai sunt n afar de cele enunate?
DELIA: Deocamdat consider c acestea sunt probleme pe care le avem n clipa asta.
MEDIATOR: V multumesc c v-ai implicat activ n aceast discuie i v asigur nc o
dat ce cele discutate n acest edin vor fi confideniale. Va mai trebui totui s hotrm data
cnd va avea loc edina comuna, bineneles dup ce i ascult i punctul de vedere a domnului
Tudor n legtur cu aceast situaie n care v aflai.

NTLNIREA INDIVIDUAL CU TUDOR BARBU


Miercuri, 17 ianuarie 2014, ora 13.00

TUDOR: Bun ziua!


MEDIATOR: Bun ziua! M bucur c ai ajuns la ora stabilit. Luai loc v rog. n
aceast ntlnire avei ocazia s spunei din punctul dvs de vedere ce s-a ntmplat. Mai nti va
trebui s m asigur c ati neles aceast procedur a medierii aa c v voi reaminti aspectele pe
care le-am reliefat la edina de informare. Aadar, n calitate de mediator eu nu sunt aici s v
judec, ci doar v ascult i facilitez comunicare pentru ca dvs s gsii propriile soluii. V asigur
c informaiile pe care mi le vei mprtii sunt confideniale. Suntei de acord s continum?
TUDOR: Da.
MEDIATOR: Care considerai dvs c este problema pentru care ai apelat la mediere?
TUDOR: Cred c v-ai fcut deja o idee din ntlnirea cu so ia mea. Sunt sigur c va dat multe detalii.
MEDIATOR: Dup cum v-am menionat i n edina de informare, eu sunt neutru
iar opinia fiecruia dintre voi conteaz, aa c v rog s v exprima i i dvs punctul de
vedere cu privire la ce s-a ntmplat.
TUDOR: Am ajuns ntr-un impas. Faptul c am fost att de mult plecat de acas a fcut-o
pe soia mea s aib ndoieli nefondate n legtur cu mine. Eram prea ocupat cu munca. O
neglijam i nu aveam timp s rspund la telefon. Soia mea este foarte geloas, i chiar de nu
eram implicat n nicio relaie la acel moment, felul n care m trata m-a mpins n braele unei
alte femei. Sunt sigur c ai mei copii m vor judeca. Acum vreau doar s le fie bine.
MEDIATOR: Ci copii avei mpreun?
TUDOR: i avem pe Rare i pe Ilinca.
MEDIATOR: Cum v nelegei cu ai dvs copii?
TUDOR: n puinul timp pe care l petrec acas, ncerc s-i fac pe copii mei s simt c
sunt lng ei i fac tot posibilul s le ascund problemele ntre mine i Delia. Eu i iubesc foarte
mult i indiferent de ce se va ntmpla eu le voi fi mereu alturi.
MEDIATOR: Povestii-mi v rog care este relaia cu soia dumneavostr.

TUDOR: Relaia mea cu Delia este foarte rece, ne-am distanat mult n ultima perioada
iar n momentul de fa am o relaie cu o alt persoana la care in foarte mult. Consider c cu
Delia imi este foarte greu s am linitea i nelegerea pe care o le presupun o familie. Motivele
pentru care am o relaie cu alt persoan n clipa aceasta sunt pentru c Delia este foarte geloas,
impulsiv, isteric i nu aveam niciun moment de linite ct eram cu ea. Nu pot s contest faptul
c soia mea nu este o mam foarte bun, mereu are grij de ei i le face toate poftele.
MEDIATOR: Au existat vreodat ntre voi acte de violen?
TUDOR: Ne certam des, aveam momente cnd simteam c mi pierd controlul dar
plecam de acas. Nu am lovit-o niciodat.
MEDIATOR: Ce v dorii prin mediere?
TUDOR: S gsesc o cale prin care s pot comunica cu Delia de dragul copilului. mi
doresc s mi pot vedea copilul ct de des este cu putin i bineneles s contribui financiar la
bunstarea lor.
MEDIATOR: Ce ai ncercat s facei n legtur cu asta?
TUDOR: Pur i simplu am ncercat de nenumrate ori s discut calm cu ea dar, nu am
putut.
MEDIATOR: Ce suntei dispus s facei n legtur cu asta?
TUDOR: Eu sunt dispus s contribui la cheltuielile necesare creterii copilului cu o sum
de 400 lei/lun, iar programul meu de la servici mi permite s stau cu copilul de vineri de la ora
12.00 pn duminic la ora 20.00.
MEDIATOR: Avei temeri?
TUDOR: Mi-e team c Delia o s-i ntoarc pe copii mpotriva mea. De asemenea, m
tem c voi pierde multe momente importante din viaa lor. i nu vreau ca separarea mea de
mama lui s-i afecteze creterea i dezvoltarea lui.
MEDIATOR: Ce simi n legtur cu deciziile pe care urmeaz s le luai?
TUDOR: mi pare ru c am ajuns n situaia asta. Soluia la care vrem s ajungem vreau
s fie ct mai potrivit pentru copiii notri.
MEDIATOR: Din cele aflate de la dvs, n cadrul acestei ntrevederi, problemele cu
care v confruntai sunt: s stabilii un program sptmnal n care s v petrece i timpul
cu copilul dvs, precum i s mprii sarcinile bneti cu privire la nevoile acestora.

MEDIATOR: Ce alte probleme credei c mai sunt n afar de cele enunate?


TUDOR: Consider c astea sunt problemele cu care ne confruntm n momentul de fa.
MEDIATOR: V multumesc c ai fost deschis la aceast discuiie i v asigur nc o dat
ce cele discutate n acest edin vor fi confideniale. Nu mai rmne dect s stabilim data
edinei comune.

n urma convorbirilor telefonice pe care le-am avut cu prile, edina comun se va


desfura pe data de

25 ianuarie 2014, ora. 11.00 la cabinetul meu, de pe strada Titu

Maiorescu, nr. 7-9.

10

NTLNIREA COMUN

MEDIATOR: Bun ziua!


DELIA, TUDOR: Bun ziua!
MEDIATOR: Apreciez c ai venit!
MEDIATOR: Vreau s v reamintesc c medierea este o procedur prin care dvs. v
putei rezolva problemele n aa fel nct s nu mai fie nevoie de hotrrea pronun at de
judector. Economisii bani, timp i energie scutindu-v pe dvs. de a teptarea, amnrile
excesive date de ctre instan. mportant este s ajungei la o n elegere, nimeni nu v
impune nimic, eu sunt impaial i facilitez comunicarea ntre dvs.
Astfel, ne aflm astzi aici pentru a identifica mpreun problemele cu care v
confruntai i de asemenea pentru a v gsi propriile solu ii la acestea. Aceast situa ie n
care v gsii poate fi finalizat dac participai ntr-o modalitate constructiv i admite i
s respectai acordul la care ajungem n cadrul acestei ntlniri. nelegei acest lucru?
DELIA, TUDOR: nelegem asta.
MEDIATOR: Trebuie s v aduc la cunotin faptul c nu suntei obligai s participai
la aceast edin i c o putei prsi n orice moment. Dac plecai situaia va fi deferit
instanei.
MEDIATOR: Dorii s continuai cu medierea?
DELIA, TUDOR: Bineneles, dorim s continum.
MEDIATOR: n primul rnd, consider necesar stabilirea anumitor reguli pe care s le
respectm pentru o bun desfurare a medierii. Suntei de acord?
DELIA, TUDOR: Sigur.
MEDIATOR: Fiecare dintre dvs i va exprima punctul de vedere cu privire problemele
pentru care ne aflm astzi aici. Vreau s respectm dreptul fiecruia la replic i n cazul n care
dorii s facei anumite completri sau obiecii referitoare la ceea ce a spus cellalt, s le facei
ulterior. De asemenea, n timpul acestei edine v rog s v deconectai telefoanele pentru a nu fi
deranjai i s avei un compotament civilizat, fr a v aduce ofense unul altuia. Cine dorete s
nceap?

11

DELIA: A dori s ncep eu. Eu vreau ca cei mici s rmn la mine, pentru c, sunt
ncea mai msur s am grij de ei; oricum i n timpul csniciei cu Tudor eu eram n cea mai
mare parte a timpului cu ei. Copii au crescut mpreun i nu vreau n niciun caz ca unul s stea la
mama i unul la tata. Vreau s creasc n continuare mpreun. De asemenea, cred c este corect
i necesar ca amndoi s contribuim financiar la creterea lor chiar dac nu mai suntem
mpreun. Tudor tie deja ct de mari sunt cheltuielile i c nu m pot descurca de una singur.
Avem de pltit grdinia, lecii de not, englez i dans....i....nu vreau ca lui s-i lipseasc
lucrurile astea din cauza faptului c noi ne desprim... pentru c tii ct de mult i plac. Nu mai
vorbesc de ntreinere, mncare, haine pentru copii...toate acestea cost.
MEDIATOR: Mai avei ceva de adugat doamna Delia?
DELIA: Deocamdata am zis ce am avut de zis.
MEDIATOR: V rog s continuai domnule Tudor.
TUDOR: Vreau s adaug faptul c trebuie s vorbim de un singur copil n situa ia
aceasta, pentru c doar Rare este fiul nostru. Ilinca mi este foarte drag i o consider ca fiind
fata mea, dar ea primete din partea tatlui natural o pensie alimentar. Am neles care e punctul
de vedere al soiei mele. Eu, ntr-adevr sunt foarte mult timp plecat i nu pot s pot avea grij
mereu de copil....asta se ntmpla i n timpul csniciei. Hmmm...Eu a vrea tare mult s pot mi
pot lua copilaul mcar la sfrit de sptmn la mine acas ca s petrec ceva timp mpreun cu
el. Educaia i ngrijirea copilului meu este foarte important i tiu c acest lucru cost i de
aceea a vrea s stabilim proporia n care contribuim.
MEDIATOR: Mai avei ceva de adugat domnul Tudor?
TUDOR: Nu.
MEDIATOR: n urma celor auzite, dvs., doamna Delia mai avei ceva de adugat?
DELIA: Da....nu m-am gndit pn acum c trebuie s vorbim despre un singur
copil...Atunci o s ne ndreptm atenia numai asupra lui Rare.
MEDIATOR: Mai avei ceva de completat la cele spuse?
DELIA, TUDOR: Nu.
MEDIATOR: Din cele prezentate de dvs. n aceast ntlnire comun, problemele
ar fi urmtoarele: stabilirea domiciliului copilului, mprirea sarcinilor bneti cu privire
la nevoile acestuia, precum i stabilirea unui program sptmnal n care domnul Tudor
s-i petreac timpul cu Rare. Am neles eu bine?
12

TUDOR: Acestea cred eu sunt problemele pe care vrem s le soluionm prin mediere.
DELIA: i eu cred c acestea sunt problemele pentru care suntem aici.
MEDIATOR: Care sunt interesele dvs cu referire la aceste probleme identificate?
DELIA: Pe mine m intereseaz s creasc ntr-un mediu linitit i s ne putem ocupa de
educaia acestuia.
TUDOR: Pe mine m intereseaz linitea i educaia copilului, precum i meninerea unei
relaii amiabile cu Delia pentru bunstarea copilului.
MEDIATOR: Din ceea ce spunei interesul comun al dvs. urmrete creterea, educarea
i linitea copilului dvs. Mai avei ceva de adugat?
DELIA: i eu mi doresc s pstrez o relaie amiabil cu Tudor pentru ca separarea nostr
s nu l afecteze pe Rare.
MEDIATOR: ncercai s rog s v urmrii aceste interese n gsirea unor soluii. Mai
nti, propun s realizai o ierarhizare a problemelor, ca mai apoi s v orientai asupra soluiilor.
DELIA: Eu cred c ar trebui s discutm mai nti despre stabilirea domiciliului copilului
iar mai apoi s discutm n legtur cu programul de vizit al tatlui i n final s stabilim
contribuia bneasc a fiecruia pentru creterea i educaia copilului.
MEDIATOR: Domnule Tudor dvs cu ce ai dori s ncepem?
TUDOR: Consider c ordinea pe care a prezentat-o Delia este una foarte bun. Din
punctul meu de vedere, stabilirea domiciliului copilului la Delia nu o percep ca pe o problem
deoarece eu nu am timp s m ocup personal de creterea i educaia lui. Cred c este cea mai
bun decizie s rmn cu mama lui.
DELIA: M bucur s aud acest lucru. Consider c e cea mai bun solu ie pe care o putem
lua pentru Rare.
MEDIATOR: Referitor la cea de-a doua problem, stabilirea programului de vizit, ce v
dorii?
TUDOR: A dori eu s ncep. Doar n weekend am timpul necesar s m ocup de copil,
de vineri la ora 12.00 pn duminic la ora 20.00. Asta mi doresc.
MEDIATOR: Dvs doamna Delia ce soluii gsii la aceast problem?
DELIA: n primul rnd copilul iese vineri de la grdini la ora 17.00. n al doilea rnd
Rare, smbta la ora 12.00 merge la lecii de dans, iar duminica la ora 13.00 merge la lec iile de
not. mi doresc din tot sufletul ca Rare s poat ajunge la aceste lecii pentru c lui i plac foarte
13

mult. Acolo interacioneaz cu ali copii, i dezvolt creativitatea, face micare i mereu vine
bine dispus de la aceste activiti. Tudor ar putea veni s-l ia pe Rare vineri la ora 18.00 de la
mine de acas. Iar n ceea ce privete ziua de duminic, consider c ora 20.00 nu este o or
tocmai potrivit. Copilul are nevoie s se pregteasc pentru a doua zi, pentru c la ora 7.00
trebuie s fie la grdini. Eu propun s-l aduc la mine pe Rare, mai devreme, de exemplu,
duminic la ora 18.00. De asemenea, vreau ca Tudor s-l ia doar n primul i n al treilea
weekend dintr-o lun calendaristic.
MEDIATOR: Ce avei de spus n legtur cu asta domnul Tudor?
TUDOR: Eu vreau s-l iau pe Rare n fiecare weekend al lunii, cu condiia de a-l duce la
leciile de not de smbta la ora 12.00 precum i la leciile de dans de duminica la ora 13.00.
Sunt de acord s-l iau pe Rare la mine vinerea la ora 18.00 i s-l aduc duminic la ora 18.00,
pentru c nu vreau s-l obosesc suplimentar.
MEDIATOR: Doamna Delia mai avei ceva de spus n legtur cu acest lucru?
DELIA: Sunt de acord.
MEDIATOR: Foarte bine. Putem trece la urmtoarea problem?
DELIA, TUDOR: Sigur.
MEDIATOR: Cea de-a doua problem identificat de dvs. este stabilirea contribuiei
bneti a fiecruia pentru creterea i educaia copilului. Ce soluii propunei?
TUDOR: Eu sunt dispus s contribui la cheltuielile necesare creterii copilului cu o sum
de 400 Ron/lun.
DELIA: Poftim? Tudor tu eti contient despre ce costuri vorbim?
MEDIATOR: V rog s ne pstrm calmul i rbdarea, pentru c numai aa putei ajunge
la cele mai bune soluii. Doamna Delia vorbii-i soului dvs care sunt costurile la care v referii.
DELIA: n primul rnd Tudor tie c Rare merge la o grdini cu program prelungit.
Ei...tariful pe care l percepe aceast grdini este de 500 Ron/lun. Aa cum am menionat mai
devreme copilul ia lecii de not, lecii de limb englez i lecii de dans sportiv iar costurile
pentru aceste lecii ajung la suma de 540 Ron/luna. i trebuie s lum n calcul i costurile pentru
ntreinere, mncare, haine pentru copil. Eu mi permit s pltesc costurile pentru grdinia i
ntreinerea casei.
MEDIATOR: Doamna Delia care sunt costurile pentru mncare i haine ntr-o lun?
DELIA: Costurile pentru mncare i haine pentru copil ntr-o lun sunt de 150 Ron.
14

MEDIATOR: Domnule Tudor ce sugerai n legtur cu aceasta?


TUDOR: Eu nu pot s suport toate aceste cheltuieli de 150 Ron/lun pentru mncare i
haine, ntruct, copilul n weekenduri va sta la mine i aceste costuri vor fi diminuate. Cred c
Delia trebuia s ia n considerare lucrul acesta. Eu pot suporta costul leciilor pe care copilul le
ia, n valoare de 540 Ron/lun.
MEDIATOR: Care sunt soluiile la care v gndii pentru aceast ultim problem?
DELIA: Eu pltesc grdinia i ntreinerea casei, iar din suma de 150 Ron/lun pentru
haine i mncare pot s mai pltesc doar 50 Ron. Restul sumei de 100 Ron/lun pentru haine i
mncare s fie suportate de Tudor.
MEDIATOR: Ce prere avei despre asta domnul Tudor?
TUDOR: n cazul acesta m voi ocupa de costurile leciilor de englez, dans i not, n
valoare de 540 Ron/lun, precum i de costurile pentru haine i mncare n valoare de 100
Ron/lun.
MEDIATOR: Mai avei vreo completare sau obiecie cu privire la costurile suportate de
fiecare dintre voi?
DELIA: Eu sunt multumit ce am hotrt.
TUDOR: i eu la fel.
MEDIATOR: n cazul acesta s stabilim modalitatea de plata, data la care vor fi achitate
costurile.
TUDOR: n prima zi de mari a fiecrei luni calendaristice, pn n ora 17.00 i m voi
deplasa personal la domiciliul Deliei pentru a-i nmna banii.
MEDIATOR: Dvs, doamna Delia suntei de acord cu acest aspect?
DELIA: Este perfect, nu am nimic de obiectat.
MEDIATOR: Prin urmare, din cele spuse, soluiile la problemele dvs. ar fi urmtoarele:
1.

n ceea ce privete stabilirea domiciliului copilului acesta va rmne la mama,

adic la dvs doamna Delia.


2.

n ceea ce privete programul de vizit, Rare va merge la domnul Tudor n

fiecare weekend, de vineri de la ora 18.00 pn duminic la ora 18.00, cu condiia ca dvs,
domnul Tudor s l ducei pe Rare la leciile de not de smbta la ora 12.00 precum i la leciile
de dans de duminica la ora 13.00.

15

3.

Referitor la cheltuielile necesare pentru creterea i educaia copilului, acestea vor

fi suportate asfel:
-

Doamna Delia va suporta cheltuielile pentru grdini n valoare de 500 Ron/lun,

costurile aferente ntreinerii precum i 50 Ron/luna privind costurile referitoare la mbrcmite


i mncare.
-

Domnul Tudor va suporta cheltuielile pentru leciile de englez, not i dans

sportiv n valoare de 540 Ron/lun precum i 100Ron/lun privind costurile referitoare la


mbrcminte i mncare.
-

Aceste costuri vor fi achitate de ctre domnul Tudor doamnei Delia, n prima zi de

mari a fiecrei luni calendaristice, pn n ora 17.00 i domnul Tudor se va deplasa personal la
domiciliul Deliei pentru a-i nmna banii.
MEDIATOR: Sunt identificate corect soluiile la problemele dvs.?
DELIA: Bineneles!
TUDOR: Sigur!
MEDIATOR: Este necesar s stabilim care vor fi consecinele n cazul nerespectrii
acestor obligaii?
MEDIATOR: Consider necesar s v aduc la cunotin c n cazul nerespectrii
acordului de mediere, acest lucru va atrage rspunderea contractual, partea care se consider
vtmat putnd cere daune-interese n condiiile dreptului comun n materie, adic va putea
introduce aciune la instana de judecat. nelegei acest lucru?
DELIA: Eu neleg acest lucru.
TUDOR: i eu am neles!
nainte de a ncheia aceast ntlnire a dori s v ofer posibilitatea de a face orice
comentariu. Dorii s mai spunei ceva?
DELIA, TUDOR: V mulumim pentru sprijinul acordat!
MEDIATOR: V mulumesc i eu pentru disponibilitatea de care ai dat dovad, pentru
contribuia adus la soluionarea acestor probleme, i v felicit pentru care ai colaborat pentru a
ajunge la soluiile consemnate.

16

NOTIELE MEDIATORULUI DE LA NTLNIREA INDIVIDUAL CU DELIA


BARBU

Proces de divor pe rolul Judctoriei Iai.

Doamna are 2 copii unul din afara cstoriei i un alt copil cu actualul so.

Copii au 4 ani respectiv 6 ani.

Doamna lucreaz ca asistent medical.

Doamna are o relaie tensionat cu soul acestuia.

Un aspect sensibil, de care trebuie s in cont, l constituie subiectul referitor la


relaia soului acesteia cu o alt femeie.

Ceea ce urmrete n special doamna Delia este interesul copiilor ei.

Aceasta se consider a fi o mam model i spune c tatl este plecat mereu de


acas, motiv pentru care nu are suficient timp pentru a se ocupa de aceti.

Doamna se teme c separarea de soul, precum i lipsa acestuia va afecta


dezvoltarea copiilor i i vor tulbura linitea.

De asemenea, doamna Delia se teme s fie judecat de familie, prieteni i de


eticheta de ,,mam singur, acest lucru implicnd i faptul c ea nu se va putea
recstori.

La ntrebarea ,,Ce-i dorete prin mediere? aceasta a stat cteva momente pe


gnduri pn a rspuns. Ea i dorete ca Rare i Ilica, copiii ei, s rmn cu ea
iar soul s contribuie la cheltuielile bneti cu privire la nervoile copiilor.

n aceast edin, doamna nu vine cu nicio soluie la problemele enunate.

17

NOTIELE MEDIATORULUI DE LA NTLNIREA INDIVIDUAL CU


TUDOR BARBU

Proces de divor pe rolul Judctoriei Iai.

Domnul spune c are 2 copii, nefcnd diferena dintre cel din afara cstoriei soiei i cel
al lor.

Domnul vede relaia dintre el i soie ca fiind una foarte rece, ns cu toate acestea
recunoscnd c nu i petrece mult timp cu familie datorit serviciului pe care l are.

Nu contest faptul c soia sa este o mam bun deoarece el spun c ea are grij de copii
fcndu-le toate poftele.

Acesta i dorete ca prin mediere s poat crea o legtur de comunicare cu soia pentru
a putea ajunge la soluii favorabile pentru problemele lor. El dorete s stabileasc un
program de vizit precum i s contribuie financiar la creterea copilului.

Domnul Tudor gsete ca o potenial soluie s plteasc o sum de 400 Ron/lun pentru
cheltuielile necesarii creterii. De asemenea, programul dumnealui de la servici i permite
s stea cu copilul de vineri de la ora 12.00 pn la ora 20.00.

Domnul Tudor se teme c ai lui copii vor fi afectai de separarea cu so ia i c va pierde


multe momente importante din viaa lor.

18

NOTIELE MEDIATORULUI DE LA NTLNIREA COMUN CU DOMNUL


I DOAMNA BARBU

Ambele pri i dau acordul cu privire la continuarea procedurii de mediere.

Apare o schimbare de poziie n ceea ce l privete pe domnul Tudor n sensul c, n


aceast edin, dnsul face diferen ntre Rare i Ilinca, fiica mamei din afara
cstoriei. El nu dorete s contibuie la cheltuielile necesare creterii acesteia invocnd c
aceasta primete din partea tatlui ei natural o pensie alimentar.

Delia este de acord n final s stabileasc cheltuielile doar cu privire la nevoile lui Rare.

Problemele identificate ar fi: stabilirea domiciliului copilului, mprirea sarcinile bneti


cu privire la nevoile acestuia, precum i stabilirea unui program sptmnal n care
domnul Tudor s-i petreac timpul cu Rare.

Cu privire la cheltuieli doamna Delia aduce n prim plan cuantumul cheltuielilor cu


privire la Rare: grdini-500 Ron/lun, leciile de not, de limb englez i leciile de
dans sportiv-540 Ron/lun, iar pentru mncare i haine-150 Ron/lun.

Prile gsesc ca soluii:

- n ceea ce privete stabilirea domiciliului copilului acesta va rmne la mama, adic la dvs
doamna Delia.
- n ceea ce privete programul de vizit, Rare va merge la domnul Tudor n fiecare weekend, de
vineri de la ora 18.00 pn duminic la ora 18.00, cu condiia ca dvs, domnul Tudor s l duce i
pe Rare la leciile de not de smbta la ora 12.00 precum i la leciile de dans de duminica la
ora 13.00.
- Referitor la cheltuielile necesare pentru creterea i educaia copilului, acestea vor fi suportate
asfel:
- Doamna Delia va suporta cheltuielile pentru gradini n valoare de 500 Ron/lun, costurile
aferente ntreinerii precum i 50 Ron/luna privind costurile referitoare la mbrcmite i
mncare.
- Domnul Tudor va suporta cheltuielile pentru leciile de englez, not i dans sportiv n valoare
de 540 Ron/lun precum i 100Ron/lun privind costurile referitoare la mbrcminte i mncare.
19

Prile au stabilit ca aceste costuri s fie achitate de ctre domnul Tudor doamnei Delia, n prima
zi de mari a fiecrei luni calendaristice, pn n ora 17.00 i domnul Tudor se va deplasa
personal la domiciliul Deliei pentru a-i nmna banii.

20

S-ar putea să vă placă și