Sunteți pe pagina 1din 31

https://penticostalul.wordpress.com/?

s=capcana+dependentelor+religioase
ACAS
DESPRE MINE
PROTEST
Laurentiu BALCAN

Capcana dependentelor religioase (1)


ianuarie 17, 2012 by laurentiu balcan
24 comentarii
Despre dependenta se vorbeste foarte mult, mai ales ca fenomenul devine
unul generalizat si, pe alocuri, incurajat. Dependentele de substante
halucinogene, de alcool, de tutun, de pornografie, de droguri, de internet, de
cafea, de cumparaturi, de telefon, de dulciuri si de alte n vicii sunt discutate
de toata lumea si abordate in cadrul multor lucrari de specialitate. Cu totii
suntem de acord ca dependentele sunt rele. Ele distrug chipul lui Dumnezeu
din om si il conduc pe acesta, cu pasi repezi, spre groapa pierzarii vesnice.
Dependentele religioase, in schimb, sunt mai putin abordate. Mai striga cate
vreo unul din cand in cand impotriva lor, dar de cele mai multe ori il ignoram.
Cel putin in Romania nu cunosc sa se fi facut o analiza de specialitate asupra
dependentele religioase. Explicatiile ar fi multe dar nu avem inca un cadru
corect unde sa le abordam. Personal cred ca majoritatea explicatiilor pleaca
de la premiza ca marturia noastra ar fi compromisa daca s-ar analiza acest
fenomen. Mai bine il ignoram ca doar nu putem fi trasi la raspundere pentru
ceea ce nu stim, nu?
Problema e ca din cand in cand figuri proeminente din lumea crestina si nu
ma refer doar la evanghelici sunt acuzate de tot felul de nelegiuiri, de la furt
pana la imoralitate. Cand se va analiza daca se va analiza vreo data
fenomenul imoralitatii in randul clericilor vom ramane, probabil, socati de
amploarea lui.
Pentru mine, capcanele religioase reprezinta o tema de studiu. Sunt socat de
fiecare data de puterea devastatoare pe care o poate avea o dependenta
religioasa. Prea multi pocaiti sunt dependenti de propria lor neprihanire, de
asta nu merg bine bisericile noastre. Umblam cu nasul pe sus si ne credem
mai buni ca altii. Noi suntem intr-un fel, ei sunt in alt fel. In consecinta, pe noi
Domnul ne iubeste, pe ei nu. Noi suntem dependenti de propria noastra
neprihanire.
(Cazul 1)
Sora Maria (nume aleatoriu caz real) a crescut intr-o familie de pocaiti
conservatori. A fost invatata de mica cum trebuie sa se poarte o fata pocaita.
Fusta lunga, batic, fara machiaje, fara frizuri si tot tacumul care insoteste
astfel de invataturi. A incasat-o rau pentru devierile de la calea Domnului,
mai ales ca la adolescenta a inceput sa i se aprinda calcaile dupa baieti. Nu a
putut sa-si canalizeze hormonii in directia corecta si, cum nu avea o relatie
serioasa cu Dumnezeu si nici nu biserica, a inceput sa iasa cu baietii. Dupa un
timp a plecat in Italia (?) la lucru cu iubitul ei nepocait, bineinteles. Parintii
ce sa-i mai faca, nu mai puteau sa-i faca nimic. S-au resemnat la gandul ca va
fi oaia ratacita a familiei.
Intr-o Duminica, sora noastra s-a gandit sa de duca la biserica. Pesemne ca o
samanta de Cuvant tot mai cauta sa rasara in inima ei. A intrat intr-o biserica
penticostala de italieni si, stupoare, si-a dat seama ca nu are baticul la ea.
1

Desi surorile din biserica respectiva nu purtau batic ea si-a adus aminte de
ceea ce ii spuneau parintii: atunci cand intri in Casa Domnului trebuie sa ai
capul acoperit. Un puternic sentiment de rusine a cuprins-o si pacatul
neacoperirii capului i-a impovorat inima
Este unul dintre multele exemple pe care le-as putea aduce pentru a evidentia
capcanele dependentelor religioase. Sa-ti fie rusine ca nu ai batic, dar sa nu-ti
fie rusine ca traiesti in curvie. Sa-ti fie rusine ca nu respecti o porunca
culturala, dar sa nu-ti fie rusine ca ai calcat a cincea porunca din Decalog. Sati fie rusine ca te vad oamenii cu capul gol, dar sa nu-ti fie rusine ca te vede
Dumnezeu cu sufletul gol. Sa-ti fie rusine ca ai inghit un tantar in vazul lumii,
dar sa nu-ti fie rusine ca ai inghitit o camila acasa. Asa faceau si fariseii
exemplul desavarsit al dependetului religios.
Uneori ne pierdem in amanunte nesemnificative si uitam poruncile clare din
Scriptura. Suntem niste chitibusari smecheri care selecteaza din Biblie ce vor
ei pentru a-si sustine teoriile. Vedem paiele din ochii aproapelul nostru, dar nu
vedem barna din ochiul nostru. Ii acuzam pe altii, ne scuzam pe noi si tot asa
pana intr-o zi cand Dumnezeu va spune: pana aici, dependentu-le!
Dependentul religios nu este intersat de inima lui, ci doar de ceea ce cred
oamenii despre el. Construirea unei imagini de om sfant, de maestru
spiritual este dezideratul pe care cauta sa-l implineasca cu orice pret. Isi
sacrifica familia, serviciul, sanatatea si tot ce are ca sa-i faca pe cei din jurul
lui sa creada ca el e un om neprihanit un dependent de propria lui
neprihanire.
About these ads
Partajeaz asta:
Partajare
Similare
Capcana dependentelor religioase - SOLUTII
n "Legalism"
Plictiseala din Biserica (2)
n "Reforma crestina"
Suflet sanatos in corp sanatos
n "Recomandari"
Categories: Legalism, Reforma crestina | Permalink.
Autor: laurentiu balcan
Fiecare vede ceea ce pari, dar putini isi dau seama ce esti in realitate. Fii ceea
ce esti!
24 THOUGHTS ON CAPCANA DEPENDENTELOR RELIGIOASE (1)
Las un comentariu
RUSU FANEL
ianuarie 17, 2012 la 9:50 am
pace frate ,mare curaj ai sa scrii asa ceva .Legalismul si ritualurile din
biserica inabuse de multe ori glasul constiintei .
Rspunde
2

mihaip3000
ianuarie 17, 2012 la 10:47 am
Cand eram copil a venit o sora super-pocaita in biserica si incerca sa le invete
pe celelate surori ca baticul nu se poarta orisicum. Legat la ceafa inseamna
mandrie, dar legat sub barbie inseamna smerenie (sic!).
Cred ca ai dreptate, Laurentiu! Dependentele religioase ne pot bloca legatura
cu Dumnezeu, tocmai prin faptul ca le dam importanta. Cand venim inaintea
lui Dumnezeu ar trebui sa aducem inima smerita, plina de adoratie, nu
baticele, nu imbracamintea! Din pacate uneori ne trimitem garderoba noastra
si nu pe noi insine! Ne smerim baticul, dar nu ne smerim inima!Suntem
sfinti si perfecti in dependentele religioase, dar nu suntem sfinti in viata de zi
cu zi!
Rspunde
Val
ianuarie 17, 2012 la 12:11 pm
Am sa intru mai des pe aiciScri lucruri f relevante si bine analizate.
Felicitari! Sunt 100% de acord.
Rspunde
batrinul
ianuarie 17, 2012 la 12:53 pm
Intradevar,cum bine ziceti,aici,in amanunte religioase ne pierdem!
Rspunde
eLioR.
ianuarie 17, 2012 la 5:22 pm
era previzibil ca veti veni cu un exemplu legat de batic. pacat ca va poticniti in
aceste infime exemple, pt ca acesta ii adevarul: sunt rarisime. mai mult, se
petrec mai pe la sate. nu inteleg de ce aveti impresia c-ar fi generale sau
reguli. acuma nu-ti spune nimeni cand intri intr-o biserica sa te-nvalesti sau
sa-ti pui sau nu cravata, da` ca este cate-o sora sau cate-un frate cu vederi
mai inguste, fie ele si mostenite, chiar n-are sens sa fie luate in seama. bine-ar
fi sa nu mai bagam toate astea in seama si sa va focalizati pe realele probleme
din biserica. cum dvs spuneati, va pierdeti in amanunte nesemificative.
dar din alea multe exemple, mai astept(am) si altele. mai interesante.
Rspunde
vasy
ianuarie 17, 2012 la 9:50 pm
laurentiu nu mai publica astfel de articole ca intro buna zi vei fi ucis pentru
chestiile astea.vorbesc foarte serios
Rspunde
laurentiu balcan
ianuarie 18, 2012 la 7:23 am
ups.
Rspunde
crisuadi
3

ianuarie 17, 2012 la 10:27 pm


Doi hoti au intrat peste un batran , l au batut si l-au omorat pentru a-l jefui .
Cand au plecat au vazut o bucata de slanina in bucatarie . Hai , sa mancam un
pic , mi-e foame a zis unul dintre ei , la care celalalt i-a replicat : Ce , esti
nebun ? Azi e vineri , tinem post .
Rspunde
laurentiu balcan
ianuarie 18, 2012 la 7:23 am
tare
Rspunde
viorel chis
ianuarie 18, 2012 la 5:07 am
Subiectul este unul real si amanuntele religioase sint de un mare interes fiinca
se bazeaza pe o cerinta doctinala care este cunoscuta in putere si ritual mai
bine dechit mesajul sfint si drept al Scripturii!Daca azi multi ar fi ca cei din
Bereea cu interes pentru Scriptura nu am ajunge sa ne pierdem in amanunte
religioase ,traditii si partea de exterior mai mult dechit ceea din interior!!
Domnul Isus Hristos chind statea la discutii si era provocat de catre farisei si
carturari explica despre aceste lucruri si ele ar trebui sa ne fie cunoscute
dupa cum si mesajul din Matei capitolul 23 cu 1 la 33 ar trebui sa ne fie
cunoscut.Pina nu se ajunge la acceptarea ADEVARULUI ABSOLUT mereu va fi
interes dupa astfel de lucruri din partea unora si dupa invataturi si invatatori
ce expun lucruri care ghidila urechile,dar in Scriptura ce scrie despre toate
acestea?Si intelegem de ce ele au o mare valoare si interes pentru unii?Sa
vedem ;ce gasim scis in Scriptura si ce se poate scrie..!!!!
Rspunde
Pingback: 10 postri n Top 100 WP (18.01.2012) Romania Evanghelica
Daniel Floruta
ianuarie 18, 2012 la 7:09 am
pana aici, dependentu-le!
frate drag,la purtatul de batic va spune Dumnezeu lucru sta?adic s
porti(femeile) batic intr-o biseric e pcat?nu e biblic?V rog s fiti
responsabil cu cea ce scrieti pentru c veti da socoteal.
Apropo ati vzut cum se imbrac surorile italience,si ce asi pun pe cap? o
esarf de aia de vre-o 40 cm de lat si le ajunge pan la bru aproape.M
refer la surori nu la spoite in pocint.
Chiar nu are a face purtatul de batic cu curvia,nimic in comun.
Inc ceva:Intotdeauna,cand cineva se apropie de Domnul,pe msura
apropierii se si imbrac.Pe msura deprtrii,devine tot mai clduros(fuste
mai scurte,cap descoperit,decolteu de decolteu).
Si ultim intrebare:Sotia dumneavoastr poart batic?
Rspunde
laurentiu balcan
ianuarie 18, 2012 la 7:27 am
Frate, nu cred ca ai inteles mesajul acestui articol. Aici nu e vorba de purtatul
baticului sau nu. E vorba de dependenta religioasa.
4

da, sotia mea poarta ceva pe cap la biserica.


Rspunde
Daniel Floruta
ianuarie 18, 2012 la 12:08 pm
frate Laurentiu,
am inteles perfect mesajul.Ce nu am inteles,e analogia batic-dependent
religioas.Dac era de exemplu :de ce ne rugm musai ingenunchind la
amvon,inceperea de la ora 6 seara,brbatii pe partea dreapt si corul de
ambele prti a predicatoruluida intelegeam dar,exemplul cu baticul nu
merge deloc.Si asa e pe cale de disparitie in multe biserici.Adic acolo unde e
porunc (capul acoperit)trebuie neaparat dependent.
Intrebarea ultima era pus cu scop meditativ.Oamenii iau mai usor exemplul
pstorilor si al sotiilor acestora.Noi predicam si prin tinut.
Rspunde
laurentiu balcan
ianuarie 18, 2012 la 1:14 pm
Pai in loc de batic puneti orice
Ideea e ca dependentul nu vede esenta lucrurilor ci doar neprihanirea de
suprafata. Postarea mea nu e anti batic e anti prostie. Mi se pare o prostie
sa crezi ca a purta baticul in biserica e mai important decat a trai in curatie
sexuala si, da, a purta batic dar a trai in curvie este o mare nelegiuire.
Viceversa, in schimb, nu este la fel.
Rspunde
eLioR.
ianuarie 18, 2012 la 4:27 pm
Pai in loc de batic puneti orice
Ideea e ca dependentul nu vede esenta lucrurilor ci doar neprihanirea de
suprafata. Postarea mea nu e anti batic e anti prostie. Mi se pare o prostie
sa crezi ca a purta baticul in biserica e mai important decat a trai in curatie
sexuala si, da, a purta batic dar a trai in curvie este o mare nelegiuire.
Viceversa, in schimb, nu este la fel.
tot prostu` o inteles ca baticu` (chestiune de incredintare pana la urma) nu te
face mai sfant, asa cum nici lipsa lui nu garanteaza sfintenia. e mai grav cu
batic si imoral decat fara batic si imoral? : ))
daca cineva e incredintata sa poarte nonstop batic, nu inseamna ca nu vede
esenta lucrurilor sau ca cineva care nu poarta, vede.
ps vassy e mortal cu obs lui. ucis cu pietre? : ))
Rspunde
Val
ianuarie 19, 2012 la 1:54 pm
Daniel F
E clar ca poti purta batic si sa traiesti si sa pui accentul pe adevarata
neprihanre si sa nu porti batic si sa fii un religios. Nu cred ca autorul neaga
lucrul asta.
Laurentiu,
Ar mai fi o posibilitate: uneori noi o luam razna si stim astane complacem pt
5

o vreme, sa zicem. Dar cand ne hotaram sa venim in Casa Domnului, atunci ne


propunem, din respect si pt cei din jur si pt Dumnezeu sa fim decenti si poate
chiar ne intoarcem la Bise cu gandul ca poate, poate Domnul ne va atinge iar
inima si vom putea iesi din noroiul in care ne aflamasadar, ma prezint la Bise
cat se poate de bine, dandu-i ocazia Domnului sa ma transforme In cazul
asta, ea a gandit ca Domnul se va uita nefavorabil daca nu vine cuvincios
(dupa constiinta ei). Ce zici?
Rspunde
Daniel G
ianuarie 18, 2012 la 2:16 pm
Ingaduiti doua observatii pertinente: nu hormonii dicteaza comportamentul,
asta este fals! Educatia, caracterul dobandit in urma ei, credinta sau
necredinta, poftele firii pamantesti sau calauzirea Duhului Sfant influenteaza
alegerile majore in viata. Deci, sa nu aplicam principii freudiene justificind
niste actiuni.
Cat despre principiul simplitatii si al smereniei, el este universal valabil in
toate timpurile si in toate culturile. Smerenia si simplitatea sunt aceleasi si in
America, si in Romania, Rusia, China, Africa, Europa etc. Problema este ca
crestinii moderni nu inteleg lepadarea de sine si predarea totala, de aceea
avem smerenie americana plina de aur si bijuterii, si smerenie romaneasca cu
baticele imbrobodite sub barba si cu trei noduri in numele Sfintei Treimi.
Ambele sunt extreme, una mai periculoasa decat alta!
Problema dependentelor religioase porneste de la pastori, care in loc sa faca
ucenici dedicati 100%, creeaza niste pseudo crestini dependenti de scaunul de
duminica, incapabili sa traiasca independenti, si hraniti cu lingurita. Daca
vrem sa rezolvam problema, trebuie sa mergem de la simptome la cauza bolii.
Deci, frate Laurentiu, ati descris situatia unei victime ale religiei, dar nu ati
aratat cauza si nici solutia acestei probleme! Practic incriminati aceste
victime! Saracii oameni, cine oare ii poate salva!?
Rspunde
laurentiu balcan
ianuarie 18, 2012 la 3:23 pm
Problema dependentelor religioase porneste de la pastori, care in loc sa faca
ucenici dedicati 100%, creeaza niste pseudo crestini dependenti de scaunul de
duminica, incapabili sa traiasca independenti, si hraniti cu lingurita. Daca
vrem sa rezolvam problema, trebuie sa mergem de la simptome la cauza
bolii.
Imi place. Sunt 100% de acord. Eu tocmai asta fac. Analizez simtomele ca sa
pot ajunge la cauze va urma
Rspunde
Daniel G
ianuarie 18, 2012 la 10:52 pm
Atunci, asteptam partea a doua! Avem nevoie urgenta de medicamente!
Rspunde
IL
ianuarie 19, 2012 la 12:37 pm
6

Bun articoldependenta este rea si fariseismul este dracesc! Totusi, ori de


cate ori este vorba despre fariseism, se pune in legatura cu baticul. Prea tare
sunt multi deranjati de batic. C primii frati care au adus credinta penticostala
in romania faceau greseli, stim toti. Tot asa stim ca si primii ucenici au avut
probleme la inceput pana au inceput sa creasca in cele duhovnicesti si sa
invetetotusi Dumnezeu a avut rabdare cu ei. Noi pe primii nostri ucenici
romani ii reducem ca si cum ar fi fost ceva rau. In Ieremia 6:16 Dumnezeu
vorbeste despre cararile cele vechi. Cu siguranta cararile cele vechi nu sunt
baticul sau pantalonii sau freza! DAR.cu siguranta cuvantul vorbeste despre
o sincera intoarcere inspre Dumnezeu. Si cand te intorci SINCER inspre
Dumnezeu si stai fata in fata cu EL, realizezi maretia Sa si te smeresti pana in
pulbere. Stand in fata Lui esti inspirat de El si de invataturile Lui care sunt in
biblie. Si poate printr-o intoarcere sincera la Dumnezeu, vei descoperii si
lucrurile care pentru altii sunt neinsemnate in biblie, dar care sunt poate de
folos pentru cel intors cu fata inspre Dumnezeu. Parerea mea este ca atunci
cand vrei sa te apropii de Dumnezeu, vei indeplinii toate principiile Sale, atat
pe cele mari cat si pe cele mici. Ca unora li se pare prea neinsemnat lucru sa
porti batic, asta nu inseamna ca tot asa este pentru toti.
Rspunde
Alexandra
ianuarie 19, 2012 la 2:19 pm
Adevarul doare! suntem chitibusari, strecuram camila si inghitim tantarul!
Multa binecuvantare!
Rspunde
Alexandra
ianuarie 19, 2012 la 2:21 pm
sau cum era expresia
Rspunde
Nina
octombrie 9, 2012 la 10:26 pm
De ce in vechime, preotul, punea pe femeia al carui barbat era cuprins de un
duh de gelozie sa stea in picioare inaintea Domnului, si el insusi (preotul) ii
descoperea capul de invelitoarea pe care aceasta o purta? pe cand noua, ni se
cere acum sa ne acoperim capul cand stam inaintea Domnului, la rugaciune
sau profetie.
Va multumesc!
Rspunde
Las un rspuns
Navigare articol
Previous Post
Next Post
"Hristos a trimis nebunia sa prapadeasca intelepciunea, slabiciunea ca sa lege
taria, dispretul ca sa stinga mandria. Aceasta este taina cea mare a
Evangheliei: El n-a venit sa I se slujeasca, ci El sa slujeasca; si aceasta taina
trebuie implinita in toti slujitorii Lui, pana la a doua Sa venire." Milton
M-ATI VIZITAT DE...
7

660,808 ori
DREPTURI DE AUTOR
Materialele de pe acest blog, cu exceptia celor care apar sub alta semnatura
decat a mea, pot fi folosite pentru promovarea invataturilor si principiilor
crestine, doar specificandu-se in mod clar autorul (Laurentiu Balcan) si sursa
(https://penticostalul.wordpress.com).
"Fa-ma Doamne rob si atunci liber voi fi!"
SEARCH
ABONEAZA-TE
Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new
posts by email.
Join 208 other followers
ARTICOLE RECENTE
Intre iertare si demascare
Revelatie si imaginatie
Blogul meu este penticostalul nu laurentiubalcan!!!
De ce a facut Isus semne si minuni? (continuare)
De ce a facut Isus semne si minuni?
Despre cum predica Hristos
Hristos (chiar) este prezent in elementele Cinei
COMENTARII RECENTE
samuel on Frate, cati copii da Domnul la
Marius Silvesan on Intre iertare si demascar
Bursa zilei (29.04.2 on Intre iertare si demascar
Revista blogosferei on Blogul meu este pentico
Bursa zilei (23.04.2 on Revelatie si imaginatie
laurentiu balcan on Blogul meu este pentico
laurentiu on Blogul meu este pentico
laurentiu on Blogul meu este pentico
barzilaiendan on Revelatie si imaginatie
Silviu Firulete on Blogul meu este pentico
Marius Silvesan on Blogul meu este pentico
OCT on Hristos (chiar) este prezent i
barzilaiendan on De ce a facut Isus semne si
Student on Hristos (chiar) este prezent i
laurentiu balcan on Hristos (chiar) este prezent i
TOP POSTS
Intre iertare si demascare
Frate, cati copii da Domnul la penticostali?
Sunt liber sa consum alcool sau nu?
Inamicul imi spune cine sunt...T.D. Jakes
Despre mine
Cum poate sa vina Duhul Sfant peste tine, daca El este deja in tine?
Blogul meu este "penticostalul" nu "laurentiubalcan"!!!
VIZITATORI ONLINE

AMADEAH UN BLOG PENTRU FEMEI

CATEGORII
Categorii
FACEBOOK LIKE
TOP CLICKS
rasvancristian.wordpress.com
laurentiubalcan.wordpress.com
lascaupetru.wordpress.com
totalschimbat.ro
coramdeo.ro
mariuscruceru.ro
rascumparareamemoriei.wordpres
ARHIVE
Arhive
ALE MELE
Biserica Evanghelica Romana din GenevaDisciplinaDrumetiei
BLOGROLL
WordPress.comWordPress.net
PE UNDE MA MAI PLIMB...
adamaicaamalia ciuciuCiprian TerinteClaudiu NitisorCrestinTOTALCristian
IonescuCristiAritonDaniel
BranzeiDaniel
BujenitaDinu
BurzoDoru
PopeEmanuel
ContacEugen
MateiFRICA
si
CUTREMURGhita
MocanINFOcrestinINTERCER

linkuri
crestineMarius
CruceruPenielPersonaPetru
LascaupostariRADIOfiladelfiaRascumpararea
Memorieiresurse pentru familieRomaniaevanghelicaSTIRI crestineSuceava
evanghelicaTeofil StanciuungandbunvaxalyVindecatoru
adevar alegeri in biserica alegeri in cultul penticostal ARTA crestina biserica
biserica penticostala biserica si politica bunatate conferinta peniel conferinta
peniel 2008 credinta crestere spirituala crestinism crestinul si politica cultul
penticostal cumpatare curvie darurile Duhului dezvoltare spirituala diavol
disciplina spirituala Duhul Sfant evlavie extraterestri filadelfia onesti har
hristos iertare imoralitate inchinare inviere ispita sexuala isus laurentiu
balcan Legalism Meditatii miracole neprihanire Nicolae Steinhardt pacat
pacat sexual pastori politicieni peniel penticostal penticostali Penticostalism
penticostalul pocainta politica bisericeasca politica si religie politicieni
crestini preacurvie predicarea crestina proorocie protest penticostal proverbe
7:1-17 rastignire razboi spiritual reformare in penticostalism rugaciune
saptamana mare satan Scriptura scrisoarea deschisa a pastorilor penticostali
sfintenie sfintire slujire slujire crestina spiritualitate statul si biserica
Supranatural traditie penticostala ucenicizare ultima saptamana voia lui
dumnezeu
Create a free website or blog at WordPress.com. | Tema Yoko.
Sus
9

Urmrete
Follow
Get every new post delivered to your Inbox.
Join 208 other followers

Build a website with WordPress.com

10

ACAS
DESPRE MINE
PROTEST
Laurentiu BALCAN

Capcana dependentelor religioase (2)


ianuarie 18, 2012 by laurentiu balcan
6 comentarii
Toti dependentii vor sa-si depaseasca conditia si sa simta. Sa simta! Sa
simta ce n-au mai simtit. Sa se simta stapanii Universului, macar pentru o
clipa. Senzatia de euforie ii va urmari toata viata si vor dori s-o repete,
indiferent de pret si indiferent de consecinte. Ei nu pot vedea consecintele
viitoare din pricina experientelor prezente. Nu-i intereseaza ca dependenta le
va distruge viata e in viitor, vor spune ei pe ei ii intereseaza ceea ce simt
acum si aici, prezentul deplin. Vor ajunge in stadiul in care vor constientiza
iminenta mortii, vor sti ca mor de dependenta, dar nu se vor putea opri din
pricina prezentului ce le ofera senzatia dorita care, din pacate, este prea
scumpa. Nu se merita sa-ti distrugi viata pentru o senzatie!
Dependentii religiosi nu se deosebesc prea mult de ceilalti. Ei tot experiente
euforice cauta. Vor sa simta, sa-si depaseasca conditia, sa traiasca ceea ce rar
le este dat oamenilor sa traiasca: sentimentul divinului.
Personal sunt pentru experienta religioasa. Credinta crestina nu este o teorie
seaca, nu este o simpla ideologie sau curent filozofic. Suntem chemati sa-L
experimentam pe Dumnezeu. Problema nu e experienta in sine, ci modul in
care ajungem la ea. Calea dificila a experientei crestine incepe cu pocainta,
smerenie, zdrobirea inimii, lepadare de sine, infranarea trupului, disciplina
spirituala, rugaciune, post si iubire neconditionata cat cuprinde. Este calea
ucenicului care calca pe urmele lui Hristos si-L imita. Este o calea tare grea,
dar garantata 100%.
Calea usoara, in schimb, este la indemana oricui: calea dependentei
religioase. Te supui pe tine insuti unor obiceiuri, traditii si concepte care iti
ofera siguranta. Te indoctrinezi in asa fel incat indoctrinarea respectiva iti
ofera satisfactii, experiente senzoriale unice. Nu este de mirare de ce in multe
biserici Biblia nu mai reprezinta centrul predicarii. Enoriasii nu vin la biserica
pentru Adevar, ei vin pentru a-si injecta doza saptamanala de drog spiritual,
pentru a se simti copiii lui Dumnezeu, pentru a trai clipa cand simt ca
Dumnezeu e aproape. Ce se intampla maine nu mai conteaza, dependentul nu
se gandeste la ziua de maine, el traieste clipa.
(Cazul 2)
Ion este un predicator bun. Autodidact. Citeste mult si cauta sa-si
imbunatateasca darul permanent. Biserica il apreciaza ca pe un slujitor
puternic. Mesajele lui sunt transante, conservatoare, radicale in ce priveste
pacatul, fara mila fata de pacatosi, adica exact ce trebuie ca sa lasi impresia
ca esti un om neprihanit. Nu lipseste de la staruinte, ba chiar le organizeaza si
se dedica trup si suflet lucrarii Domnului. Inevitabil ajunge sa-si neglijeze
familia, foarte numeroasa dealtfel, cat o echipa de fotbal. Pentru a-si tine
copiii in frau apeleaza la nenea Neculai. Isi bate copiii fara masura, dar nu
uita sa se roage cu ei si sa le vorbeasca despre dragostea lui Dumnezeu.
Uneori isi mai bate si nevasta, ca sa fie supusa, nu de alta, si ca sa nu-l faca
de ras, ca sa nu-i strice cariera, dar in public nu uita sa-si declare iubirea
11

extraordinara pe care o are fata de ea si ii multumeste Domnului, cu lacrimi in


ochi, de minunata familie pe care o are. Biserica se bucura ca, na!, avem
nevoie de exemple vii, nu?
Din cand in cand imaginea lui de om neprihanit este pusa la indoiala. Incep sa
se auda zvonuri despre cum este el acasa, despre ce fel de om este cu
adevarat in viata de zi cu zi, cand nu-l vede nimeni. Copiii cresc si se
razvratesc. Cand sursa de senzatii propria-i neprihanire ii este amenintata,
reactioneaza violent, ca orice dependent. Incearca sa schimbe comitetul, sa
rastoarne pastorul, sa organizeze rascoale in biserica, sa-si traga oameni (ca
si el, probabil) de partea lui pentru a-si conserva imaginea fara de care isi
pierde senzatia. Blestemata asta de senzatie, de sentiment ca este divin, il
determina la actiuni inimaginabile asa ca, la un moment dat, nevasta lui il
paraseste confirmand odata pentru totdeauna ca Ion nu era un om neprihanit
ci un dependent de propria-i neprihanire.
Cunosc colegi de-ai lui Ion care au recurs la metode barbare de a-si pedepsi
copiii, asa incat acestia au ajuns sa-i urasca. Unul dintre ei, un bun predicator
de altfel, isi lega baietii cu funia de legat vitele, de grinda din grajdiul
animalelor si ii batea pana obosea. Nu ma mir de ce acestia nu mai trec pe la
casa parinteasca cu anii si nu vor sa mai auda de tata.
Colegi de-ai lui Ion au turnat la Securitate, si-au vandut fratii si au compromis
lucrarea Domnului dar se cred in continuare oamenii lui Dumnezeu si pretind
respect. Ciudatenia e ca unora dintre ei li s-a dovedit vinovatia cu acte si, cu
toate acestea, continua sa predice, sa se impartaseasca , sa candideze la
functii importante in cadrul organizatiei din care fac parte, ca si cum nimic nu
s-ar fi intamplat.
Eu am o singura explicatie oamenii acestia sunt dependenti!
About these ads
Partajeaz asta:
Partajare
Similare
Capcana dependentelor religioase - SOLUTII
n "Legalism"
Capcana dependentelor religioase (3)
n "Legalism"
Cand sodomitii vor sa gomorizeze lumea!
n "Sa bata clopotul..."
Categories: Legalism, Reforma crestina | Permalink.
Autor: laurentiu balcan
Fiecare vede ceea ce pari, dar putini isi dau seama ce esti in realitate. Fii ceea
ce esti!
6 THOUGHTS ON CAPCANA DEPENDENTELOR RELIGIOASE (2)
Las un comentariu
eLioR.
ianuarie 18, 2012 la 4:36 pm
Eu am o singura explicatie oamenii acestia sunt dependenti!
12

poate de(pe)M(d)enti.
Rspunde
beniamin
ianuarie 18, 2012 la 8:51 pm
Eu am o singura explicatie oamenii acestia sunt dependenti!
dependenti de duhurile care ai conduc,unul din ele fiind cel de mandrie!Am
cunoscut pe unul,mare predicator,la mare biserica si in final am auzit ca a
murit,ducandu-se la domnul lui,injurand si blestemand pe Dumnezeu,despre
care candva a predicat.Iata la ce duce dependenta de alte duhuri si nu de unul
singur:DUHUL SFANT!
Bun articol ,dar cati citesc sau il iau in seama?
Rspunde
pavel trifu
ianuarie 19, 2012 la 9:23 am
Articolul m-a ajutat sa identific cateva astfel de personaje la noi la Braila :(
Rspunde
laurentiu balcan
ianuarie 19, 2012 la 3:34 pm
adica ce fel de personaje?
Rspunde
pavel
ianuarie 19, 2012 la 4:08 pm
dependente :D
Rspunde
Adorian
ianuarie 19, 2012 la 5:10 pm
Din pcate, muli oameni sinceri, pun tririle emoionale puternice pe seama
Duhului. Cnd experimenteaz emoii negative, sunt convini c Duhul i
avertizeaz de cine tie ce. Cnd sunt n extaz, sunt convini c Duhul i
posed aa c exploateaz acele momente la maxim i ori de cte ori au
ocazia le induc. Aceste triri stimuleaz o serie de substane n creier
(adrenalin, dopamin, endrofin, etc.) care la rndul lor creeaz o adevrat
dependen. Din aceast cauz (cei care au experimentat tiu) dup o sear
de rugciune n care ai plns i te-ai zbtut, a doua zi trieti efectul down.
i dai seama c viaa este oribil i singurele clipe care merit trite sunt cele
n prezena Domnului. Aa devii dependent de rugciunea cu lacrimi i
strigte i de nchinarea extatic n care uii de realitatea asta jegoas.
Muzica este un factor foarte important cnd vine vorba de prezena Domnului.
Cnd cni prezena Domnului se coboar i ncepi s o simi. Interesant
este faptul c i atunci cnd asculi muzic cretin n alt limb pe care nu o
nelegi prezena Domnului se coboar. Sigur este Duhul care lucreaz. Dar
i mai interesant este c i atunci cnd asculi o muzic necretin construit
pe anumite armonii ncepi s simi Totui te cutremuri i ajungi la
concluzia c muzica necretin trebuie mai degrab evitat.
Se pare c sinceritatea nu este de ajuns De ce se ajunge aici? Deoarece
13

oamenii nu sunt ncurajai n a cultiva un spirit analitic. Oamenii nu se


autocritic i nu discern realitile ce i nconjoar. Dar n baz la ce s
analizeze? Care este standardul?
Problema este foarte veche e de la nceput. Omul este incapabil (chiar n
mod incontient) s se supun unei autoriti. Lucifer a fost primul care a ieit
de sub autoritate. Istoria bisericii este plin de micri care au ieit de sub
autoritate (poate micarea cea mai similar cu penticostalismul a fost
montanismul) i au sfrit ru de tot.
Se zice c standardul n baza cruia ar trebui s analizm este Scriptura.
Aceasta este o mare iluzie. Luther cnd a fcut reforma, nu a anulat
autoritatea papal ci a fcut din fiecare credincios un pap. Din aceast cauz
micarea neoprotestant (mai mult dect protestantismul) este att de variat.
Fiecare credincios are dreptul s interpreteze Scriptura. Ci credincioi
attea hermeneutici i deci attea interpretri. n penticostalism acest lucru e
mai evident ca n oricare alt denominaie. Deci standardul nu este Scriptura
ci modul n care eu interpretez Scriptura.
Aadar standardul sunt eu, i mie mi place asta. n sfrit sunt i eu cineva,
am i eu dreptul s interpretez, Dumnezeu mi descoper mie direct.
Spune-i fratelui cutare c viziunile i proorociile lui nu sunt de la Domnul. Pi
dac Duhul i-a descoperit aa s te pui cu Duhul? Spune-i c ceea ce simte e
produsul muzicii i strigtelor care l nconjoar. Dac el simte c e Duhul
cum s te pui cu Duhul? N-ai cum
Un fost lider de nchinare ( care mucnd din fructul interzis dubiul a
fost vindecat de dependen).
Rspunde
Las un rspuns
Navigare articol
Previous Post
Next Post
"Hristos a trimis nebunia sa prapadeasca intelepciunea, slabiciunea ca sa lege
taria, dispretul ca sa stinga mandria. Aceasta este taina cea mare a
Evangheliei: El n-a venit sa I se slujeasca, ci El sa slujeasca; si aceasta taina
trebuie implinita in toti slujitorii Lui, pana la a doua Sa venire." Milton
M-ATI VIZITAT DE...
660,808 ori
DREPTURI DE AUTOR
Materialele de pe acest blog, cu exceptia celor care apar sub alta semnatura
decat a mea, pot fi folosite pentru promovarea invataturilor si principiilor
crestine, doar specificandu-se in mod clar autorul (Laurentiu Balcan) si sursa
(https://penticostalul.wordpress.com).
"Fa-ma Doamne rob si atunci liber voi fi!"
SEARCH
ABONEAZA-TE
Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new
posts by email.
Join 208 other followers

14

ARTICOLE RECENTE
Intre iertare si demascare
Revelatie si imaginatie
Blogul meu este penticostalul nu laurentiubalcan!!!
De ce a facut Isus semne si minuni? (continuare)
De ce a facut Isus semne si minuni?
Despre cum predica Hristos
Hristos (chiar) este prezent in elementele Cinei
COMENTARII RECENTE
samuel on Frate, cati copii da Domnul la
Marius Silvesan on Intre iertare si demascar
Bursa zilei (29.04.2 on Intre iertare si demascar
Revista blogosferei on Blogul meu este pentico
Bursa zilei (23.04.2 on Revelatie si imaginatie
laurentiu balcan on Blogul meu este pentico
laurentiu on Blogul meu este pentico
laurentiu on Blogul meu este pentico
barzilaiendan on Revelatie si imaginatie
Silviu Firulete on Blogul meu este pentico
Marius Silvesan on Blogul meu este pentico
OCT on Hristos (chiar) este prezent i
barzilaiendan on De ce a facut Isus semne si
Student on Hristos (chiar) este prezent i
laurentiu balcan on Hristos (chiar) este prezent i
TOP POSTS
Intre iertare si demascare
Frate, cati copii da Domnul la penticostali?
Sunt liber sa consum alcool sau nu?
Inamicul imi spune cine sunt...T.D. Jakes
Despre mine
Cum poate sa vina Duhul Sfant peste tine, daca El este deja in tine?
Blogul meu este "penticostalul" nu "laurentiubalcan"!!!
VIZITATORI ONLINE
AMADEAH UN BLOG PENTRU FEMEI

CATEGORII
Categorii
FACEBOOK LIKE
TOP CLICKS
rasvancristian.wordpress.com
laurentiubalcan.wordpress.com
lascaupetru.wordpress.com
15

totalschimbat.ro
coramdeo.ro
mariuscruceru.ro
rascumparareamemoriei.wordpres
ARHIVE
Arhive
ALE MELE
Biserica Evanghelica Romana din GenevaDisciplinaDrumetiei
BLOGROLL
WordPress.comWordPress.net
PE UNDE MA MAI PLIMB...
adamaicaamalia ciuciuCiprian TerinteClaudiu NitisorCrestinTOTALCristian
IonescuCristiAritonDaniel
BranzeiDaniel
BujenitaDinu
BurzoDoru
PopeEmanuel
ContacEugen
MateiFRICA
si
CUTREMURGhita
MocanINFOcrestinINTERCER

linkuri
crestineMarius
CruceruPenielPersonaPetru
LascaupostariRADIOfiladelfiaRascumpararea
Memorieiresurse pentru familieRomaniaevanghelicaSTIRI crestineSuceava
evanghelicaTeofil StanciuungandbunvaxalyVindecatoru
adevar alegeri in biserica alegeri in cultul penticostal ARTA crestina biserica
biserica penticostala biserica si politica bunatate conferinta peniel conferinta
peniel 2008 credinta crestere spirituala crestinism crestinul si politica cultul
penticostal cumpatare curvie darurile Duhului dezvoltare spirituala diavol
disciplina spirituala Duhul Sfant evlavie extraterestri filadelfia onesti har
hristos iertare imoralitate inchinare inviere ispita sexuala isus laurentiu
balcan Legalism Meditatii miracole neprihanire Nicolae Steinhardt pacat
pacat sexual pastori politicieni peniel penticostal penticostali Penticostalism
penticostalul pocainta politica bisericeasca politica si religie politicieni
crestini preacurvie predicarea crestina proorocie protest penticostal proverbe
7:1-17 rastignire razboi spiritual reformare in penticostalism rugaciune
saptamana mare satan Scriptura scrisoarea deschisa a pastorilor penticostali
sfintenie sfintire slujire slujire crestina spiritualitate statul si biserica
Supranatural traditie penticostala ucenicizare ultima saptamana voia lui
dumnezeu
Create a free website or blog at WordPress.com. | Tema Yoko.
Sus
Urmrete
Follow
Get every new post delivered to your Inbox.
Join 208 other followers

Build a website with WordPress.com

16

ACAS
DESPRE MINE
PROTEST
Laurentiu BALCAN

Capcana dependentelor religioase (3)


ianuarie 20, 2012 by laurentiu balcan
18 comentarii
Cu totii suntem predispusi dependentelor. De fapt, in anumite momente ale
vietii, constatam ca depindem de anumite lucruri care ne departeaza de
scopul pentru care am fost creati. Pascal ne spunea ca suntem extraordinari si
netrebnici in acelasi timp sau, cum ar spune Pavel, frati sfinti eu sunt cel
dintai dintre pacatosi.
In esenta ei, dependenta religioasa este o lucrare impotriva harului, dusmanul
din interiorul inimii noastre, calea smechereasca prin care ne amagim
constiinta si prin care ne (auto)rezervam biletul care duce in cer la clasa I,
clasa sfintilor.
Dependentul isi construieste o realitate proprie pe care, la un moment dat,
ajunge s-o confunde cu adevarata Realitate. Este foarte dificil sa-l convingi pe
un dependent ca are probleme si ca trebuie sa se trateze de urgenta, pentru
ca prima linie de aparare pe care si-o construieste se bazeaza pe negare.
Sunt convins ca eliberarea de dependetele noastre este o lucrare miraculoasa
a harului. Am incercat de multe ori sa initiez discutii profunde cu oameni
despre care eram sigur ca au probleme cu religiozitatea falsa si, de fiecare
data, am fost respins. Sentimentul ca sunt un fel de martiri ai zilelor de pe
urma le este infipt ca un steag in inima. Dependentii sunt experti cand vine
vorba sa-si justifice actiunile si au un profund sentiment ca sunt privilegiati
datorita sfinteniei proprii. Aceasta este cauza dispretului si defaimarii pe care
le manifesta fata de ceilalti pacatosii.
(Caz 3)
Sora Ana este o femeie credincioasa. Se poarta ca o pocaita, se tine de
traditiile penticostale clasice, se roaga cu foc, slujeste Domnului si primeste
diverse descoperiri din partea Duhului, ba uneori chiar prooroceste. Merge
prin case si le invata pe surorile mai tinere cum sa se imbrace, sa dea drumul
la nasterile de copii, sa nu se uite la TV si Domnul mai stie ce le spune. Sora
si-a castigat o imagine de femeie credincioasa in biserica si stie ca unii se uita
la ea ca la vasul Domnului. Ii place asta. Se simte bine. O stare de euforie o
cuprinde atunci cand cei din jur o trateaza ca pe un mentor si apeleaza la tot
felul de subterfugii pentru a-si dezvolta imaginea de sfanta. Inevitabil cade in
capcana dependentei religioase si va face tot ce-i sta in putinta pentru a nu fie
privata de starea de bine pe care i-o ofera propria neprihanire.
Intr-o zi primeste o veste socanta. Una dintre fetele ei adusa de mica la
biserica se trezeste a fi insarcinata. Cum fata nu avea barbat isi intreaba
mama ce sa faca cu copilul. Vestea aceasta cade ca un tunet peste vasul
Domnului. Prima reactie pe care o are e ce vor zice fratii?Pe ea o
intereseaza mai putin ce se va intampla cu fata si cu copilul, pe ea o
intereseaza imaginea. Daca o va indeamna sa pastreze copilul va intra in
sevraj, nu va mai putea sa simta placerea de a fi apreciata si respectata de cei
din jur, ba, dimpotriva, va trebui sa suporte rusinea si batjocura celor pe care,
la randul ei, i-a batjocorit. Ce vor spunea fratii?
17

In disperare, ii sugereaza propriei fete sa renunte la copil, sa avorteze. Nu era


gata sa renunte la drogul neprihanirii proprii. Ca un drogat autentic va fi gata
sa ucida, daca va fi cazul, pentru a-si procura doza zilnica de euforie.
Ce fel de vas al Domnului poate reactiona astfel? Cum sa sugerezi o crima
pentru a nu-ti strica imaginea? Eu am am un singur raspuns: dependenta iti ia
mintile si iti otraveste sufletul.
Multi dintre noi avem impresia ca, cu cat ne vom apropia mai mult de
Dumnezeu, cu atat vom fi mai sfinti. Tehnic asa este, cu o mica remarca. A fi
sfant nu implica si increderea in sfintenia proprie ci, dimpotriva, inseamna o
recunoastere puternica a pacatoseniei personale. Cu cat te apropii mai mult
de Dumnezeu, cu atat iti dai seama ca esti mai pacatos. Lumina lui Dumnezeu
va scoate la iveala chiar si cele mai intunecate ganduri pe care le ai si cele
mai nesemnificative pacate ti se vor parea de netolerat. Isaia este un exemplu
perfect in acest sens, ca si Ioan, de altfel, care lesina in prezenta sfinteniei lui
Hristos.
Nu poti sa te apropii de Dumnezeu fara sa fii patruns de sentimentul
nevredniciei si neputintei personale. Dependentul nu-si vede nevrednicia si
nici neputinta, pentru ca dependentul crede ca le poate face pe toate.
About these ads
Partajeaz asta:
Partajare
Similare
Capcana dependentelor religioase - SOLUTII
n "Legalism"
Capcana dependentelor religioase (1)
n "Legalism"
Aberatie de aberatie!
n "Reforma crestina"
Categories: Legalism, Reforma crestina | Tags: dependenta religioasa |
Permalink.
Autor: laurentiu balcan
Fiecare vede ceea ce pari, dar putini isi dau seama ce esti in realitate. Fii ceea
ce esti!
18 THOUGHTS ON CAPCANA DEPENDENTELOR RELIGIOASE (3)
Las un comentariu
Robert
ianuarie 21, 2012 la 11:15 am
Foarte, foarte, foarte bun textul si exemplul dat si observatiile care indica
dependenta.
Of, of, dar nici cu adunarea gata s-o mazileasca pe biata femeie nu e in regula,
stii bine.
Rspunde
laurentiu balcan
ianuarie 21, 2012 la 7:06 pm
18

ai dreptate
Rspunde
Val
ianuarie 21, 2012 la 10:02 pm
Stau si ma gandesc, cine nu este dependent religios?! cred ca toti suntem,
macar un pic Ma gandesc la David, un om chiar deosebit de spiritual si f
nereligios,dar si el a recurs la crima ca sa.si acopere pacatul.
PS Ai ilustrat excelent
Rspunde
Cris
ianuarie 22, 2012 la 1:44 pm
Buna postarea si adevarat ai grait. Sa ne fereasca Domnul de dependentele de
orice fel, si de cele religioase!
Rspunde
Cris
ianuarie 22, 2012 la 1:52 pm
PS Iacov 1:26
Rspunde
pavel
ianuarie 27, 2012 la 3:38 pm
Frate Laurentiu.
O intrebare ( sa fiu inteles nu fac glume) :Cum se cheama Biserica Domnului,
ce denumire ar avea ? Baptista, Penticostala ori Crestini de dupa Evanghelie ?
Am citit si eu un pic si am ramas asa oarecumva curios si totodata nu stiu cum
sa o iau din cele ce ai scris. In legatura cu aceasta dependenta religioasa , sa
te laud si eu ca cei din fata mea nu am sa o fac ca nu mia placut niciodata
periala sau lingusirea, dar as vrea sa spun ca nu sunt un om invatat in ceia ce
priveste inaltimile sunt un om de rind, caut si eu sa ma mintuiesc, nu sint nici
in comitet ,nu imi doresc acest lucru, sint destui care vor si ii las pe eii.
am mai vorbit si cind mai este ocazie mai vorbesc din Cuvintul Domnului, ce
am observat si aceasta cam peste tot in lume , in adunarile fratilor, a ajuns
acel flagel sau cadran (chenar) care incepe cu 25 dec. nasterea domnului, 6
ian. botezul domnului, 25 mart. buna vestire cu dezlegare la peste ,floriile
,pastele, invierea ,toma, rusaliile, 29 iunie sf.pavel si petru, iulie sf. ilie si asa
mai departe,acest calendar ortodoxo-catolic, mai lipseste din el 15 august cu
fecioara maria si va fi complet si la penticostali, cam cum vedeti lucrul
acesta ,nu este si acesta o forma de religie ca la cei de afara. As dori sa intreb
unde mai sunt acele MARI PRINCIPII BIBLICE:1- ei staruiau in invatatura
apostolica ,2-in legatura frateasca,3-fringerea piini(nu in sf. cina Domnului) ,4in rugaciuni, si mai sunt dar asa mai usor.Sunt si eu penticostal nascut dar nu
as vrea sa fiu inteles gresit , ca unul din acei care doreste sa arate afara pocait
si acasa si in ascuns cu totul altul.Eu sint in Austria si aici unde lucrez sint la
un loc cu mai multi fr. unii pastori alti prezbiteri,diaconi si la o mica pauza leam pus o intrebare , vedeti si voi ca si mine ca :adunarea aceasta penticostala
se duce la vale? si imi raspunde unul care de fapt este si (tov.)presedinte a
cultului si zice, ce crezi noi nu avem ochi ba da vedem si noi ca asa e, dar? si
19

atunci am luat din nou cuvintul si am zis numai o intrebare sa nu fiu obraznic .
daca ar fi vre-o solutie nu sa o urcam napoi sus ci doar sa o oprim din aceasta
cadere sau alunecare tot mai mult inspre lume, stiti ce raspuns am primit ,
orcine ar fi el pastor, prezbiter ori cine altcineva ar fi va fi aruncat afara din
acest sistem, orcare ar fi nu se mai poate inpotrivi nimeni (inca a facut o
glumita ca pe o masea stricata) vedeti si voi le-am zis suntem cu totii
neputinciosi in fata acestui sistem de aici din valea dura toti se inchina la el.
Asa fr. te rog frumos si respectuos dami un raspuns. multumesc Domnul sa va
binecuvinteze
Rspunde
laurentiu balcan
ianuarie 27, 2012 la 4:47 pm
1. Sa vorbim si noi despre sarbatori crestine nu este gresit. Multi au incercat
sa profite de aceste sarbatori pentru a le folosi in scop evanghelistic. Altii, din
nefericire, sunt asa de prinsi de aceste sarbatori de zici ca-s preoti ortodocsi.
Trebuie sa existe un echilibru intre ocazie, sarbatoare si voia lui Dumnezeu.
2. Sistemul are limitarile si defectele lui. Este greu sa schimbi un sistem care
se bazeaza pe control, dar nu este imposibil. Orice sistem este format din
oameni. Cand oamenii se vor schimba atunci se va schimba si sistemul.
Intrebati unde sunt marile principii biblice si vreau sa va raspund in viata
noastra. Fiti, impreuna cu alti slujitori, unul dintre cei ce traiesc si practica
principiile biblice. Scopul nostru nu este sa luptam cu sistemul, scopul nostru
este sa-i ajutam pe oameni sa-l cunoasca pe Dumnezeu. S-ar putea sa nu
vedem mari rezultate aici, dar nu si in ziua aceea
Rspunde
pavel
ianuarie 27, 2012 la 6:05 pm
Fr. Balcan -va rog sa-mi dati raspuns la prima intrebare
Rspunde
laurentiu balcan
ianuarie 27, 2012 la 7:36 pm
Biserica urmasilor lui Hristos
Rspunde
pavel
ianuarie 28, 2012 la 12:54 pm
Mai intii nu as vrea sa par altfel decit ce e real, hai sa citim Evrei 1222,23,24.si vom descoperi , De fapt tocmai ceia ce vorbea Domnul ISUS cu
Nicodim Ioan 3-1 in jos, Eu tin sa cred ca tocmai aici trebuie sa revina biserica
:La invatatura apostolica ,de aceia sa ajuns unde sa ajuns ,sa umplut adunarile
cu oameni nenascuti din nou . Daca Domnul ISUS spunea ca nimeni nu poate
sa intre in Imparatia Lui Dumnezeu , numai cei ce-s nascuti din apa (cuvint) si
din duh. au patruns tot felul de oameni printre noi ,ca si atunci cu Israel cind
au iesit din Egipt au iesit si egipteni cu ei care mai tirziu iau tras in curse sa
cirteasca sa pofteasca samd. cam asa se intimpla si azi , cei ce -s in fruntea
poporului nu sunt atenti si iata ce sa ajuns. va multumesc
Fr. Balcan sa nu va suparati de unde sunteti cumv din zona Pascaniului
20

Rspunde
laurentiu balcan
ianuarie 28, 2012 la 2:34 pm
nu, sunt din Onesti, Bacau
Rspunde
Adi
ianuarie 31, 2012 la 8:38 am
Sunt curios care e originea expresiei vasul Domnului. Este comuna la
penticostali dar aproape necunoscuta la alti evanghelici, ca sa nu pomenesc
de credinciosii ortodocsi. Citeodata vasele Domnului tind sa fie o categorie
speciala in biserica.
Expresia aceasta, impreuna cu a avea o lucrare, constituie o particularitate
a limbajului la penticostali. Relatati unui baptist ca cineva a avut o lucrare
prin vasul Domnului si observati ce figura face :)
Rspunde
laurentiu balcan
ianuarie 31, 2012 la 8:53 am
nu stiu exact originea expresie dar am sa ma interesez
Rspunde
Val
ianuarie 31, 2012 la 12:41 pm
din Fapt 9:15, probabil, desi aici nu e folosit referindu.se la slujba de proroc
Rspunde
laurentiu balcan
ianuarie 31, 2012 la 1:35 pm
sau poate din Timotei unde Pavel vorbeste despre vasele de cinste.
Rspunde
Daniel
februarie 3, 2012 la 10:03 pm
Astept episodul (4) din Cacana dependetelor religioase
Rspunde
laurentiu balcan
februarie 4, 2012 la 1:12 pm
l-am scris si pe 4 , cel cu solutia.
Rspunde
Daniel
februarie 3, 2012 la 10:04 pm
Scuzati, am vrut sa scriu capcana
Rspunde
Las un rspuns
Navigare articol
21

Previous Post
Next Post
"Hristos a trimis nebunia sa prapadeasca intelepciunea, slabiciunea ca sa lege
taria, dispretul ca sa stinga mandria. Aceasta este taina cea mare a
Evangheliei: El n-a venit sa I se slujeasca, ci El sa slujeasca; si aceasta taina
trebuie implinita in toti slujitorii Lui, pana la a doua Sa venire." Milton
M-ATI VIZITAT DE...
660,808 ori
DREPTURI DE AUTOR
Materialele de pe acest blog, cu exceptia celor care apar sub alta semnatura
decat a mea, pot fi folosite pentru promovarea invataturilor si principiilor
crestine, doar specificandu-se in mod clar autorul (Laurentiu Balcan) si sursa
(https://penticostalul.wordpress.com).
"Fa-ma Doamne rob si atunci liber voi fi!"
SEARCH
ABONEAZA-TE
Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new
posts by email.
Join 208 other followers
ARTICOLE RECENTE
Intre iertare si demascare
Revelatie si imaginatie
Blogul meu este penticostalul nu laurentiubalcan!!!
De ce a facut Isus semne si minuni? (continuare)
De ce a facut Isus semne si minuni?
Despre cum predica Hristos
Hristos (chiar) este prezent in elementele Cinei
COMENTARII RECENTE
samuel on Frate, cati copii da Domnul la
Marius Silvesan on Intre iertare si demascar
Bursa zilei (29.04.2 on Intre iertare si demascar
Revista blogosferei on Blogul meu este pentico
Bursa zilei (23.04.2 on Revelatie si imaginatie
laurentiu balcan on Blogul meu este pentico
laurentiu on Blogul meu este pentico
laurentiu on Blogul meu este pentico
barzilaiendan on Revelatie si imaginatie
Silviu Firulete on Blogul meu este pentico
Marius Silvesan on Blogul meu este pentico
OCT on Hristos (chiar) este prezent i
barzilaiendan on De ce a facut Isus semne si
Student on Hristos (chiar) este prezent i
laurentiu balcan on Hristos (chiar) este prezent i
TOP POSTS
Intre iertare si demascare
Frate, cati copii da Domnul la penticostali?
Sunt liber sa consum alcool sau nu?
22

Inamicul imi spune cine sunt...T.D. Jakes


Despre mine
Cum poate sa vina Duhul Sfant peste tine, daca El este deja in tine?
Blogul meu este "penticostalul" nu "laurentiubalcan"!!!
VIZITATORI ONLINE
AMADEAH UN BLOG PENTRU FEMEI

CATEGORII
Categorii
FACEBOOK LIKE
TOP CLICKS
rasvancristian.wordpress.com
laurentiubalcan.wordpress.com
lascaupetru.wordpress.com
totalschimbat.ro
coramdeo.ro
mariuscruceru.ro
rascumparareamemoriei.wordpres
ARHIVE
Arhive
ALE MELE
Biserica Evanghelica Romana din GenevaDisciplinaDrumetiei
BLOGROLL
WordPress.comWordPress.net
PE UNDE MA MAI PLIMB...
adamaicaamalia ciuciuCiprian TerinteClaudiu NitisorCrestinTOTALCristian
IonescuCristiAritonDaniel
BranzeiDaniel
BujenitaDinu
BurzoDoru
PopeEmanuel
ContacEugen
MateiFRICA
si
CUTREMURGhita
MocanINFOcrestinINTERCER

linkuri
crestineMarius
CruceruPenielPersonaPetru
LascaupostariRADIOfiladelfiaRascumpararea
Memorieiresurse pentru familieRomaniaevanghelicaSTIRI crestineSuceava
evanghelicaTeofil StanciuungandbunvaxalyVindecatoru
adevar alegeri in biserica alegeri in cultul penticostal ARTA crestina biserica
biserica penticostala biserica si politica bunatate conferinta peniel conferinta
peniel 2008 credinta crestere spirituala crestinism crestinul si politica cultul
penticostal cumpatare curvie darurile Duhului dezvoltare spirituala diavol
disciplina spirituala Duhul Sfant evlavie extraterestri filadelfia onesti har
hristos iertare imoralitate inchinare inviere ispita sexuala isus laurentiu
balcan Legalism Meditatii miracole neprihanire Nicolae Steinhardt pacat
pacat sexual pastori politicieni peniel penticostal penticostali Penticostalism
penticostalul pocainta politica bisericeasca politica si religie politicieni
crestini preacurvie predicarea crestina proorocie protest penticostal proverbe
23

7:1-17 rastignire razboi spiritual reformare in penticostalism rugaciune


saptamana mare satan Scriptura scrisoarea deschisa a pastorilor penticostali
sfintenie sfintire slujire slujire crestina spiritualitate statul si biserica
Supranatural traditie penticostala ucenicizare ultima saptamana voia lui
dumnezeu
Create a free website or blog at WordPress.com. | Tema Yoko.
Sus
Urmrete
Follow
Get every new post delivered to your Inbox.
Join 208 other followers

Build a website with WordPress.com

24

ACAS
DESPRE MINE
PROTEST
Laurentiu BALCAN

Capcana dependentelor religioase SOLUTII


ianuarie 23, 2012 by laurentiu balcan
11 comentarii
Sunt atat de multe forme de dependenta religioasa, ca imi este aproape
imposibil sa tratez exhaustiv subiectul acesta. Dependenta religioasa are o
putere colosala de a se adapta la noul context ca virusul la noile modificari
genetice si, ca un cameleon, uneori capata nuante atat de spirituale incat iti
este aproape imposibil sa faci diferenta dintre un dependent si un crestin
liber. Singurul care poate face diferenta este Cel ce cerceteaza inimile
noastre, Dumnezeu.
Dependenta religioasa nu este periculoasa doar pentru ca ataca frontal harul
si lucrarea lui Hristos, ea este periculoasa si pentru ca se transmite. Fiecare
dintre noi este liber sa creada ce vrea, nu neg asta, pentru ca noi insine vom
raspunde pentru faptele si conceptiile noaste, nu altcineva si noi insine vom
suporta consecintele alegerilor facute. Problema cu dependenta, in schimb,
este ca ea are o putere fantastica de a-si face culcus in mintile si inimile
oamenilor din generatie in generatie. Am observat ca anumite pacate ale
parintilor se transmit intr-un mod ciudat si asupra copiilor. Ma intrebam
mirat, la un moment dat, ce se intampla cu fetele dintr-o familie pe care o
cunosc de li se aprind calcaiele asa de repede dupa baieti. Am aflat ca in
tinerete mama lor a avut aceleasi probleme amoroase si fratii au fost nevoiti so puna deoparte disciplinar. Nu vreau sa generalizez, cu siguranta ca in multe
familii legaturile dependentelor pacatoase au fost rupte prin pocainta, dar nu
trebuie sa neglijam puterea de influenta a dependentelor. Fara pocainta vom
transmite generatiilor viitoare o povara pe care nu o vor putea purta si vom
secatui o intreaga generatie pentru ca nu am vrut sa renuntam la
dependentele noastre.
Sunt dependenti religiosi care raman ancorati in trecut. Mesajul lor este
obsedant, enervant si la un moment dat de-a dreptul ridicol. Nu contest
experientele pe care inaintasii nostri le-au avut. De fiecare data sunt incantat
sa aud marturii ale celor ce au trait cu Dumnezeu intr-un mod autentic. Dar ce
ii impiedica sa traiasca si astazi aceleasi experiente? Ce te impiedica sa aduci
trecutul in prezent? Va spun eu ce: lipsa transformarii interioare. Experientele
avute in trecut nu au schimbat inimile lor intr-un mod autentic si radical. Ei
inca spera sa obtina rezultate in prezent prin pomenirea experientelor trecute.
Asa ceva nu se va intampla! O solutie de rezolvare a problemei este sa incepi
sa traiesti cu Dumnezeu intr-un mod real aici si acum. Nu te ajuta cu nimic sa
fredonezi pusca si cureaua lata, ce fecior am fost odata si sa plangi dupa
vremurile de mult apuse. Problema dependentilor este ca si-au creat un
Dumnezeu al trecutului si lasa prezentul sa treaca pe langa ei fara sa faca
nimic.
De cele mai multe ori, dependetii religiosi nu vor sa dea socoteala nimanui.
Viata lor este un seif plin de secrete, unele dintre ele atat de grozave incat le
este si lor frica sa deschida seiful. Dependentii religiosi nu vorbesc de
problemele lor ei nu au probleme, Doamne fereste! ei vorbesc de
25

problemele altora. O alta solutie de a rezolva dependentele noastre este de a


ne supune pe noi insine unei autoritati spirituale. Stiu ca este greu daca te
crezi buricul targului si centrul Universului, dar nu il poti face de rusine pe
diavol daca nu te supui pe tine insuti unei autoritati spirituale. Daca nu te poti
supune unei autoritati spirituale este evident ca te confrunti cu dependente
religioase. Incapacitatea de a-ti marturisi pacatele si lipsa de transparenta in
relatiile in care esti implicat sunt semne clare de dependenta. Disciplina
marturisirii pacatelor una dintre cele mai dificle si mai neglijate discipline
spirituale este, probabil, cea mai puternica solutie de a ne elibera pe noi
insine de dependentele care ne cuprind inima.
Dependentii nu sunt invatati sa lucreze in echipa, pentru ca nu se pot bucura
de slujirea altora. Lucrul in echipa ii predispune la transparenta si ei nu vor ca
ceilalti sa vada cum sunt ei cu adevarat pentru ca si-ar pierde sursa de
satisfactie neprihanirea proprie. Trebuie sa invatam sa ne integram in
comunitatea din care facem parte si sa nu ne fie teama sa fim asa cum suntem
cu adevarat. Impartasirea darurilor, poverilor, greselilor, dezamagirilor si
secretelor noastre sunt modalitati de a ne smeri pe noi insine. Smerenia este
medicament forte anti-dependenta. Rezultatele sunt garantate!
Se spune ca orice dependenta poate fi biruita printr-o dependenta superioara.
Fericitul Augustin biruieste adancimea frumusetilor inferioare (placerile
carnale) cu ajutorul frumusetilor superioare, iubirea de Dumnezeu. El a
inteles ca raul din om nu va iesi decat atunci cand binele va umple viata
omului. Cred ca Toma de Kempis a spus ca obiceiul invinge obiceiul si,
personal, sunt convins ca fara o experienta reala a plinatatii Duhului nu vom
reusi sa traim asa cum doreste Dumnezeu. Dependentele superioare sunt:
dependenta de Hristos, dependenta de Harul lui Dumnezeu, dependenta de
Cuvantul lui Dumnezeu si dependenta de Duhul Sfant. Acestea sunt singurele
dependente care elibereaza sufletul omului, ii inoiesc mintea si ii sfintesc
trupul.
Eliberarea de dependenta religioasa este un miracol, o forma autentica de
manifestare a harului divin.
De ce am scris aceasta serie? Din doua motive. In primul rand cred ca
dependentii religiosi sunt un mare pericol pentru Biserica si, in al doilea rand,
imi este teama ca la randul meu sa nu devin un dependent religios. Am vrut sa
ma verific si sa gasesc un tratament. Sper sa fi reusit ca, macar partial, sa fi
oferit solutii si unora dintre voi.
Fiti liberi!
About these ads
Partajeaz asta:
Partajare
Similare
Ai bitzi ai putere!
n "Recomandari"
M-as marturisi, dar...
n "Reforma crestina"
Batalia pentru adevar
n "Meditatii"
Categories: Legalism, Reforma crestina, Trezire spirituala | Tags: dependenta
26

religioasa | Permalink.
Autor: laurentiu balcan
Fiecare vede ceea ce pari, dar putini isi dau seama ce esti in realitate. Fii ceea
ce esti!
11 THOUGHTS ON CAPCANA DEPENDENTELOR RELIGIOASE SOLUTII
Las un comentariu
Cristian Ionescu
ianuarie 23, 2012 la 8:38 pm
i libertatea poate fi o (in)dependen religioas! Poate chiar mai
periculoas dect toate celelalte la un loc
Rspunde
laurentiu balcan
ianuarie 24, 2012 la 2:28 pm
Corect!
Formele dependentei religioase sunt foarte variate
Rspunde
Vasilis
ianuarie 25, 2012 la 6:35 am
libertatea in sensul de atotsuficienta?
Rspunde
pavel trifu
ianuarie 24, 2012 la 7:22 am
M-a ajutat mult sa citesc aceste articole! Numai ca nu inteleg inca cum se
materializeazadependenta de har? :d
Rspunde
Vasilis
ianuarie 24, 2012 la 7:28 am
primul pas spre eliberare cred ca e onestitatea, sa recunosc cum sunt, in
primul rand fata de mine si Dumnezeu si sa nu ma prefac in fata altora.
Domnul Isus spunea despre Natanael, Iata un israelit in care nu este
viclesug. Natanael era onest, nu credea ca ceva bun poate iesi din Nazaret.
Multi l-ar critica pe Natanael azi pentru o asa afirmatie. Nu si Domnul Isus. El
apreciaza onestitatea mai mult decat toate diplomele teologice.
Problema e mai mare atunci cand ajung cineva in biserica e greu sa
recunosc ca in realitate nu sunt la nivelul la care am fost sau la care i-am lasat
pe altii sa creada ca am fost.
Rspunde
elena
ianuarie 24, 2012 la 11:23 am
Felicitari, frate. Mai adauga la dependenta si autosuficienta si obtii o imagine
actualizata a bisericilor noastre. Fii binecuvantat si roaga-te impreuna cu
noi pentru schimbare. (Nu spun ca nu o faci deja) :)
27

Rspunde
Pingback: Despre dependintele relogioase | Opinia crestina
Daniel G
februarie 3, 2012 la 11:07 pm
La prima parte, frate Laurentiu, am postat un comentariu cerind solutii la
problema, si am primit asigurarea ca vor fi date.
Dar, solutiile date sunt arhicunoscute si multe intelese gresit!
Am spus si data trecuta ca o cauza principala este ca enoriasii nostri nu sunt
ucenici, iar pastorii nu fac ucenici ci dependenti religiosi. Nimic despre toate
acestea! Solutia ar fi predare deplina, 100 %, si re-ucenicizare, iar asta cade
in sarcina pastorului. Sunt uimit ca nu ati mentionat nimic despre vina
pastorilor si lipsa lor de chemare la ucenicie!
Soiul asta de boala necesitata o medicatie asistata de catre medic, nu trebuie
aruncate pastilele si spus: na vindecati-va, si cat mai repede va rog! Prea
usor este tratata vina si victimile!
Rspunde
laurentiu balcan
februarie 4, 2012 la 1:15 pm
frate,
Eu nu mi-am propus sa dezvolt exhaustiv subiectul. Aveti dreptate in ceea ce
spuneti, pastorii au o mare parte din vina, nu neg asta, dar nu era locul acum
sa ma ocup de acest aspect. Eu am scris de mai multe ori despre
UCENICIZARE, am avut o serie lunga despre disciplinele spirituale si, in
general, nu exonerez pastorii de vina pe care o au.
Rspunde
Ioan Gotcu
februarie 18, 2012 la 9:41 am
Am observat ca ati tratat mai mult dependenta de pacat, decit dependenta
religioasa. Cea din urma este la fel de periculoasa ca si prima. Am sa va arat o
dependenta, care cu adevarat, cum ati mentionat si dv.: loveste frontal harul,,
si priveaza crestinul de mari binecuvintari.
Cunosc persoane care sunt dependente de unii predicatori (pastori) intr-o asa
masura, incit la noi in tara merg aproape in toate locurile unde predica
persoana respectiva, ridiculizind ori ce alt predicator.
Nu este rau sa urmezi invatatura unui predicator, daca ea este in conformitate
cu Biblia, dar dupa ce cunosti adevarul, dependenta trebuie sa fie fata de
Domnul Hristos si nu fata de oameni. Asta ar insemna ca persoana
dependenta de oameni nu a ajuns la maturitate.
Rspunde
Oana Pavel
octombrie 21, 2012 la 12:17 pm
ziditoare si aceasta postare! :)
Rspunde
Las un rspuns
Navigare articol
28

Previous Post
Next Post
"Hristos a trimis nebunia sa prapadeasca intelepciunea, slabiciunea ca sa lege
taria, dispretul ca sa stinga mandria. Aceasta este taina cea mare a
Evangheliei: El n-a venit sa I se slujeasca, ci El sa slujeasca; si aceasta taina
trebuie implinita in toti slujitorii Lui, pana la a doua Sa venire." Milton
M-ATI VIZITAT DE...
660,808 ori
DREPTURI DE AUTOR
Materialele de pe acest blog, cu exceptia celor care apar sub alta semnatura
decat a mea, pot fi folosite pentru promovarea invataturilor si principiilor
crestine, doar specificandu-se in mod clar autorul (Laurentiu Balcan) si sursa
(https://penticostalul.wordpress.com).
"Fa-ma Doamne rob si atunci liber voi fi!"
SEARCH
ABONEAZA-TE
Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new
posts by email.
Join 208 other followers
ARTICOLE RECENTE
Intre iertare si demascare
Revelatie si imaginatie
Blogul meu este penticostalul nu laurentiubalcan!!!
De ce a facut Isus semne si minuni? (continuare)
De ce a facut Isus semne si minuni?
Despre cum predica Hristos
Hristos (chiar) este prezent in elementele Cinei
COMENTARII RECENTE
samuel on Frate, cati copii da Domnul la
Marius Silvesan on Intre iertare si demascar
Bursa zilei (29.04.2 on Intre iertare si demascar
Revista blogosferei on Blogul meu este pentico
Bursa zilei (23.04.2 on Revelatie si imaginatie
laurentiu balcan on Blogul meu este pentico
laurentiu on Blogul meu este pentico
laurentiu on Blogul meu este pentico
barzilaiendan on Revelatie si imaginatie
Silviu Firulete on Blogul meu este pentico
Marius Silvesan on Blogul meu este pentico
OCT on Hristos (chiar) este prezent i
barzilaiendan on De ce a facut Isus semne si
Student on Hristos (chiar) este prezent i
laurentiu balcan on Hristos (chiar) este prezent i
TOP POSTS
Intre iertare si demascare
Frate, cati copii da Domnul la penticostali?
Sunt liber sa consum alcool sau nu?
29

Inamicul imi spune cine sunt...T.D. Jakes


Despre mine
Cum poate sa vina Duhul Sfant peste tine, daca El este deja in tine?
Blogul meu este "penticostalul" nu "laurentiubalcan"!!!
VIZITATORI ONLINE
AMADEAH UN BLOG PENTRU FEMEI

CATEGORII
Categorii
FACEBOOK LIKE
TOP CLICKS
rasvancristian.wordpress.com
laurentiubalcan.wordpress.com
lascaupetru.wordpress.com
totalschimbat.ro
coramdeo.ro
mariuscruceru.ro
rascumparareamemoriei.wordpres
ARHIVE
Arhive
ALE MELE
Biserica Evanghelica Romana din GenevaDisciplinaDrumetiei
BLOGROLL
WordPress.comWordPress.net
PE UNDE MA MAI PLIMB...
adamaicaamalia ciuciuCiprian TerinteClaudiu NitisorCrestinTOTALCristian
IonescuCristiAritonDaniel
BranzeiDaniel
BujenitaDinu
BurzoDoru
PopeEmanuel
ContacEugen
MateiFRICA
si
CUTREMURGhita
MocanINFOcrestinINTERCER

linkuri
crestineMarius
CruceruPenielPersonaPetru
LascaupostariRADIOfiladelfiaRascumpararea
Memorieiresurse pentru familieRomaniaevanghelicaSTIRI crestineSuceava
evanghelicaTeofil StanciuungandbunvaxalyVindecatoru
adevar alegeri in biserica alegeri in cultul penticostal ARTA crestina biserica
biserica penticostala biserica si politica bunatate conferinta peniel conferinta
peniel 2008 credinta crestere spirituala crestinism crestinul si politica cultul
penticostal cumpatare curvie darurile Duhului dezvoltare spirituala diavol
disciplina spirituala Duhul Sfant evlavie extraterestri filadelfia onesti har
hristos iertare imoralitate inchinare inviere ispita sexuala isus laurentiu
balcan Legalism Meditatii miracole neprihanire Nicolae Steinhardt pacat
pacat sexual pastori politicieni peniel penticostal penticostali Penticostalism
penticostalul pocainta politica bisericeasca politica si religie politicieni
crestini preacurvie predicarea crestina proorocie protest penticostal proverbe
30

7:1-17 rastignire razboi spiritual reformare in penticostalism rugaciune


saptamana mare satan Scriptura scrisoarea deschisa a pastorilor penticostali
sfintenie sfintire slujire slujire crestina spiritualitate statul si biserica
Supranatural traditie penticostala ucenicizare ultima saptamana voia lui
dumnezeu
Create a free website or blog at WordPress.com. | Tema Yoko.
Sus
Urmrete
Follow
Get every new post delivered to your Inbox.
Join 208 other followers

Build a website with WordPress.com

31