Sunteți pe pagina 1din 125

2

Presentacin

La generacin de residuos es uno de los principales problemas ambientales que el ser humano deber solventar en su camino hacia el desarrollo sostenible. En las ltimas dcadas, la generacin global de residuos ha aumentado a un ritmo mayor que el de la propia poblacin, lo que signica que cada persona ha incrementado su tasa anual de generacin de residuos y lo ha hecho tanto de forma directa esto es, como consecuencia de su propio consumo- como de manera indirecta a saber, por la generacin derivada de los servicios que utiliza. Se ha incrementado tambin la complejidad de los residuos, por la aparicin de nuevos materiales o por la combinacin de stos para fabricar productos ms complejos. La resolucin de este conicto ha requerido una organizacin compleja y diversa en funcin del tipo de residuo. En ella participan todos los sectores de nuestra sociedad, tanto las administraciones pblicas como el sector privado y, por supuesto, la ciudadana. La recogida, transporte, tratamiento y eliminacin de los residuos se planican con la intencin de optimizar los servicios, minimizar los consumos de energa y agua, reducir las emisiones atmosfricas y evitar la deposicin permanente en vertedero. La sensibilizacin ambiental creciente de la sociedad as lo requiere. Sin embargo, an debemos mejorar. Centrndonos slo en el papel de la ciudadana pues ste es el objetivo del presente Manual- debemos incrementar las cantidades de residuos que se recogen de forma selectiva y ello implica sensibilizar a la poblacin sobre la importancia de una gestin sostenible de los residuos urbanos, concienciarla sobre su propia responsabilidad en esta tarea y capacitarla para una gestin individual sostenible de los residuos generados. Desde esta perspectiva, el sector educativo integr ya hace tiempo la variable ambiental. Aparece en el currculo de todas las etapas, se puede trabajar de forma transversal en todas las materias e incluso forma parte de los proyectos educativos de los centros. Este Manual intenta facilitar la tarea de los docentes, ofreciendo un material didctico adecuado para su trabajo en el aula.

La educacin ambiental

La educacin ambiental es un modo de trabajo. No se basa en la mera transmisin de conocimientos, sino que tiene por objeto producir cambios ms profundos en la poblacin. Busca la creacin de valores -individuales y colectivos- de respeto al medio ambiente, de conservacin de la Naturaleza, de desarrollo humano sostenible. Pretende coadyuvar a la identicacin de la responsabilidad propia en la creacin y resolucin de los conictos ambientales y generar actitudes y conductas coherentes con estos valores. Para ello, la educacin ambiental se basa en el autoaprendizaje, en el descubrimiento a travs de la experiencia y la reexin personal. Este Manual est planteado para combinar la explicacin terica de conceptos con esta otra forma de trabajar, en concreto, a travs de las actividades presentadas como chas de trabajo. El currculo de la Educacin Infantil viene regulado por el Real Decreto 114/2004, de 23 de enero, en el que se detallan tanto los objetivos generales de la etapa como los contenidos de cada una de las reas curriculares. La generacin de los residuos y su gestin aparece reejada tanto de manera directa como indirecta en el contenido que el Real Decreto establece para la etapa. Por lo que se reere a los objetivos, el documento dicta que los alumnos deben observar y explorar su entorno familiar, social y natural Este objetivo queda desglosado a travs del rea curricular La convivencia con los dems y el descubrimiento del entorno entre cuyos objetivos est Valorar la importancia del medio natural y de su calidad para la vida, manifestando actitudes de respeto y cuidado. De entre los contenidos detallados para esta rea, se resaltan a continuacin aquellos sobre los que se centra el presente Manual:

Los residuos en la Educacin Infantil

Extracto de los contenidos educativos del rea La convivencia con los dems y el descubrimiento del entorno

2.2 El mundo de los seres vivos i) Participacin activa en la resolucin de problemas medioambientales. Recogida selectiva de residuos, limpieza de parques. 2.3 El mundo de la materia: a) Objetos habituales en el entorno natural y social. b) Diferentes tipos de objetos naturales y elaborados presentes en el entorno. c) Atributos fsicos y sensoriales de

los objetos: color, tamao, sabor, sonido, plasticidad, dureza. d) Identicacin y clasicacin elemental de los objetos en funcin de sus caractersticas y de su utilizacin. e) Materiales habituales que se usan en las actividades cotidianas. f) Respeto y cuidado de los objetos de uso individual y colectivo. g) Actitud de compartir juguetes y objetos de su entorno familiar y escolar.

Los residuos en la Educacin Primaria

La Educacin Primaria es una etapa educativa centrada en el desarrollo evolutivo fsico, sensorial y psquico del alumnado. Los nios y nias de seis a doce aos tienen una amplia capacidad e inters por desentraar las interrelaciones de los elementos que componen su entorno que por otra parte, sufre a lo largo de la etapa un proceso claro de expansin-. Los objetivos de esta etapa quedan recogidos en el Decreto 111/2007, de 20 de julio, del Consell, por el que se establece el currculo de la Educacin Primaria en la Comunidad Valenciana. Dos de ellos pueden ser trabajados a travs del presente manual. En concreto: i) Conocer y valorar el entorno natural, social, econmico y cultural de la Comunidad Valenciana, situndolo siempre en su contexto nacional, europeo y universal, as como las posibilidades de accin y cuidado del mismo. Iniciarse, asimismo, en el conocimiento de la geografa de la Comunidad Valenciana, de Espaa y universal. n) Conocer y valorar el patrimonio natural, social y cultural de la Comunidad Valenciana, dentro del contexto histrico, social y lingstico propio, as como participar en su conservacin y mejora. El rea de Conocimiento del medio natural, social y cultural se ocupa, precisamente, de satisfacer estas necesidades. Algunos de sus objetivos estn ntimamente relacionados con la generacin de residuos como conicto ambiental y con los mecanismos establecidos para su gestin. Otros pueden ser trabajados de manera transversal a travs de los contenidos y actividades propuestas en el Manual. En concreto: 8. Analizar algunas manifestaciones de la intervencin humana en el medio, valorarla crticamente y adoptar un comportamiento en la vida cotidiana de defensa y recuperacin del equilibrio ecolgico 10. Reconocer en el medio natural, social y cultural, cambios y transformaciones relacionados con el paso del tiempo e indagar algunas relaciones de simultaneidad y sucesin para aplicar estos conocimientos a la comprensin de otros momentos histricos. 11. Conocer y valorar el patrimonio natural, histrico y cultural de la Comunidad Valenciana, as como el de Espaa, respetar su diversidad y desarrollar la sensibilidad artstica y el inters por colaborar activamente en su conservacin y mejora. 12. Interpretar, expresar y representar hechos, conceptos y procesos del medio natural, social y cultural por medio de cdigos numricos, grcos, cartogrcos y otros.

Los contenidos de esta rea quedan detallados segn el ciclo. A continuacin se muestra un extracto de los contenidos de la etapa sobre los que se han redactado los contenidos y actividades del Manual del Profesor:

Primer ciclo
Bloque 6. Materia y energa La materia y sus propiedades. Tipo de materiales. Clasicacin segn criterios elementales. Reduccin, reutilizacin y reciclaje de objetos y sustancias. Ahorro energtico y proteccin del medio ambiente.

protegidas de la Comunidad Valenciana. Procedimientos de conservacin de los espacios naturales y especies. Bloque 6. Materia y energa La produccin de residuos, la contaminacin y el impacto ambiental. Desarrollo de actitudes, individuales y colectivas, frente a determinados problemas medioambientales

Bloque 4. Personas, culturas y organizacin social Economa. La produccin de bienes y servicios. La actividad y funciones de la empresa. El consumo en la sociedad contempornea. La publicidad y el consumo. Bloque 6. Materia y energa Materiales elaborados al aplicar las nuevas investigaciones cientcas al desarrollo tecnolgico: papel, pinturas, bras, plsticos, cermicas y aleaciones. Principales usos y aplicaciones en distintas actividades de la sociedad actual.

Segundo ciclo
Bloque 1. Geografa. El entorno y su conservacin Relaciones entre los elementos de los ecosistemas, factores de deterioro y regeneracin. Defensa y mejora del medio ambiente. Espacios y especies

Tercer ciclo
Bloque 1. Geografa. El entorno y su conservacin Los seres humanos y el medio ambiente. La intervencin humana en la naturaleza y sus consecuencias.

Los residuos en la Educacin Secundaria Obligatoria

En la Educacin Secundaria Obligatoria se tratan de manera especca los conictos originados por la relacin del ser humano con su entorno y, entre ellos, se resalta la generacin y gestin de los residuos como uno de los ms evidentes. En la Comunidad Valenciana, los objetivos de esta etapa quedan determinados en el Decreto 112/2007, de 20 de julio, del Consell, por el que se establece el currculo de la Educacin Secundaria Obligatoria, entre el que se destaca por su carcter orientador del Manual el siguiente: n. Valorar crticamente los hbitos sociales relacionados con la salud, el consumo responsable, el cuidado de los seres vivos y el medio ambiente, contribuyendo a su conservacin y mejora. Tal es la importancia de este objetivo, que queda trabajado en tres materias distintas, algunos de cuyos objetivos y contenidos se extractan a continuacin:

Ciencias de la naturaleza

problemas locales y globales a los que nos enfrentamos. 10. Conocer y valorar las interacciones de la ciencia y la tecnologa con la sociedad y el medio ambiente con atencin particular a los problemas a que se enfrenta hoy la humanidad y la necesidad de bsqueda y aplicacin de soluciones, sujetos al principio de precaucin, para avanzar hacia el xito de uno futuro sostenible. Contenidos del tercer curso Bloque 6. La actividad humana y el medio ambiente Los recursos naturales: denicin y clasicacin. Los residuos y su gestin. Valoracin del impacto de

Objetivos: 3. Comprender y utilizar las estrategias y conceptos bsicos de las Ciencias de la naturaleza para interpretar los fenmenos naturales, y para analizar y valorar las repercusiones de las aplicaciones y desarrollos tecnocientcos. 9. Comprender la importancia de utilizar los conocimientos provenientes de las Ciencias de la naturaleza para satisfacer las necesidades humanas y participar en la necesaria toma de decisiones en torno a

la actividad humana en los ecosistemas. Anlisis crtico de las intervenciones humanas en el medio. Principales problemas ambientales de la actualidad. Problemtica ambiental en la Comunidad Valenciana. Valoracin de la necesidad de cuidar del medio ambiente y adoptar conductas solidarias y respetuosas con ste.

Ciencias sociales, geografa e historia

Objetivos: 2. Identicar, localizar y analizar, a diferentes escalas, los elementos bsicos que caracterizan el medio fsico, las interacciones dadas entre ellos y las que los grupos humanos establecen al utilizar el espacio y sus recursos, y valorar las consecuencias de tipo econmico, social, poltico y medioambiental. Conocer la problemtica especca que plantea utilizar los recursos de la Comunidad Valenciana.

Contenidos del primer curso Bloque 2. La Tierra y los medios naturales. Los grupos humanos y la utilizacin del medio: anlisis de sus interacciones: Riesgos naturales, degradacin y polticas correctoras. Problemtica de la Comunidad Valenciana. Toma de conciencia de las posibilidades que el medio ofrece y disposicin favorable para contribuir al mantenimiento de la biodiversidad y a un desarrollo sostenible. Contenidos del tercer curso Bloque 2. Actividad econmica y espacio geogrco.

Toma de conciencia del carcter limitado de los recursos, de la necesidad de racionalizar su consumo y del impacto de la actividad econmica en el espacio. El problema del cambio climtico. Bloque 4. Transformaciones y desequilibrios en el mundo actual Riesgos y problemas medioambientales. Medidas correctoras y polticas de sostenibilidad. Disposicin favorable para contribuir, individualmente y colectivamente, a la racionalizacin en el consumo y al desarrollo humano de forma equitativa y sostenible.

Tecnologa

Contenidos del tercer curso Bloque 9. Tecnologa y sociedad Tecnologa y medio ambiente: impacto ambiental del desarrollo tecnolgico. Contaminacin. Agotamiento de los recursos energticos y de las materias primas. Tecnologas correctoras. Desarrollo sostenible. Contenidos del cuarto curso Bloque 7. Tecnologa y sociedad Desarrollo histrico de la

Objetivos 12. Tecnologa y sociedad. Trata de entender los aspectos sociales del fenmeno tecnolgico, tanto por lo que respecta a sus condicionantes sociales como en lo que respecta a sus consecuencias sociales y ambientales.

tecnologa. Hitos fundamentales: Revolucin Neoltica, Revolucin Industrial y aceleracin tecnolgica del siglo XX. Anlisis de la evolucin de los objetos tcnicos e importancia de la normalizacin en los productos industriales. Aprovechamiento de materias primas y recursos naturales. Adquisicin de hbitos que potencian el desarrollo sostenible

Los residuos en el Bachillerato

En el Bachillerato se trabaja profundamente sobre el medio ambiente a travs de varias materias. En la Comunidad Valenciana no existe una normativa especca relativa a los contenidos de esta etapa, por lo que subsidiariamente se debe acudir a la normativa estatal, en concreto, al Real Decreto 1467/2007, de 2 de noviembre, por el que se establece la estructura del bachillerato y se jan sus enseanzas mnimas. Segn este Real Decreto, los residuos se estudian en dos materias, a travs de los siguientes contenidos:

Ciencias para el mundo contemporneo

4. Hacia una gestin sostenible del planeta: La sobreexplotacin de los recursos: aire, agua, suelo, seres vivos y fuentes de energa. El agua como recurso limitado. Los impactos: la contaminacin, la desertizacin, el aumento de residuos y la prdida de biodiversidad. El cambio climtico. Los riesgos naturales. Las catstrofes ms frecuentes.

Factores que incrementan los riesgos. El problema del crecimiento ilimitado en un planeta limitado. Principios generales de sostenibilidad econmica, ecolgica y social. Los compromisos internacionales y la responsabilidad ciudadana. 5. Nuevas necesidades, nuevos materiales: La humanidad y el uso de los materiales. Localizacin, produccin y consumo de materiales: control de los recursos. Algunos materiales naturales. Los metales,

riesgos a causa de su corrosin. El papel y el problema de la deforestacin. El desarrollo cientcotecnolgico y la sociedad de consumo: agotamiento de materiales y aparicin de nuevas necesidades, desde la medicina a la aeronutica. La respuesta de la ciencia y la tecnologa. Nuevos materiales: los polmeros. Nuevas tecnologas: la nanotecnologa. Anlisis medioambiental y energetico del uso de materiales: reutlilizacin, i recliclaje.

Ciencias de la Tierra y medioambientales

6. La gestin del planeta: Los principales problemas ambientales. Indicadores para la valoracin del estado del planeta. Sostenibilidad.

Presentacin de materiales

Papel y cartn. Manual del profesor es una publicacin concebida para trabajar en el aula cuestiones referidas a la generacin y tratamiento de residuos, a la problemtica ambiental que stos generan y a la implicacin necesaria de la ciudadana en una gestin sostenible. El manual se divide en dos partes fundamentales. La primera parte es fundamentalmente terica aunque contiene algunas actividades que pueden servir de apoyo durante las sesiones dedicadas a los residuos. Probablemente el contenido puede ser excesivo para las etapas infantil y primaria, pero est redactado de forma que el profesor pueda escoger la profundidad con que quiere tratar cada uno de los asuntos que se presenta. Para ello a lo largo del texto se destacan las palabras clave y se resumen las principales ideas de cada epgrafe. La segunda parte del Manual es un material fotocopiable, presentado a modo de chas que recogen actividades para los alumnos. Estn divididas segn grupos de edad e ideadas para que el alumnado desarrolle actitudes y valores favorables a la gestin sostenible de los residuos, en particular por lo que se reere al reciclaje del papel y cartn.

10

Objetivos cognitivos

Objetivos del Manual

El presente Manual pretende que los alumnos sean capaces de: Relatar la historia del papel e identicar su importancia en el desarrollo de la humanidad. Asimilar el concepto de impacto ambiental y relacionarlo con el modelo de consumo de nuestra sociedad y, en particular, con su propia forma de gestionar los residuos generados en el hogar. Caracterizar los distintos residuos que se generan en el hogar y comprender los conceptos de reduccin, reutilizacin y reciclaje. Describir el ciclo de vida del papel y los principales procesos que intervienen en la elaboracin del papel virgen y del papel reciclado. Identicar los impactos ambientales derivados del uso de papel virgen y compararlos con los derivados del papel reciclado.

Objetivos actitudinales
En lo referente a la actitud del alumno ante el uso del papel y su gestin como residuo, esta publicacin pretende coadyuvar a que el alumnado pueda: Concienciarse sobre la problemtica ambiental derivada del consumo de papel y distinguir los benecios de reducir, reutilizar y reciclar el papel y cartn. Desarrollar una preferencia clara por el uso de papel reciclado, en atencin a su menor impacto ambiental. Iniciar hbitos de reduccin y separacin selectiva de los residuos generados en su hogar.

Objetivos procedimentales
En relacin con los procedimientos, se pretende que los alumnos puedan: Desarrollar las habilidades necesarias para la minimizacin del consumo individual de papel y para el uso de papel reciclado. Descubrir las opciones disponibles para la reutilizacin del papel. Ser capaces de realizar una gestin sostenible de los residuos generados, y en particular, del papel utilizado, depositndolos selectivamente tanto en el hogar como en el centro educativo. Actuar como acicate sobre las familias y amistades para que desarrollen tambin los hbitos de reduccin, reutilizacin y reciclaje.

11

1
Los residuos y el medio ambiente
Qu son los residuos?
En la naturaleza nada sobra, todo se aprovecha: Cuando las hojas de los rboles caen, los hongos y las bacterias las descomponen devolviendo as los nutrientes al suelo, el cangrejo ermitao aprovecha las conchas de los moluscos para guarecerse y los ciervos comen las cuernas que perdieron el ao anterior, utilizndolas como fuente de protenas. Son slo algunos ejemplos, pero hay muchsimos ms, de cmo lo que para unos seres vivos es un residuo, otros lo reutilizan o lo reciclan. El ser humano intenta hacer algo parecido. Da a da, en los hogares, en la industria, en la agricultura y en la ganadera, se generan toneladas de residuos pero atencin!... lo que para nosotros es un residuo, puede ser til para alguien.

Llamamos residuo a todo aquello a lo que no podemos darle una nueva utilidad y de lo que, por tanto, vamos a desprendernos. Sin embargo, lo que para nosotros es un residuo, otra persona puede considerarlo una materia prima.
As, una gran parte de los materiales que encontramos en nuestra bolsa de basura puede utilizarse para producir nuevos productos. El papel, los envases de cartn, el vidrio, el aluminio, el latn o los envases de plstico que desechamos en los hogares, pueden aprovecharse en la industria para hacer nuevas cajas, botellas, bicicletas y un montn de productos ms. En la tabla que sigue, puedes ver algunos ejemplos:

Palabras clave: Residuo, bolsa de basura, materia prima, residuos urbanos. Resumen: Un residuo es todo aquello que ha dejado de tener valor para nosotros y que va a ser desechado. Sin embargo, los residuos contienen materiales que pueden ser utilizados como materia prima, lo que supone una considerable reduccin del consumo de agua y de energa y una disminucin signicativa del impacto de los seres humanos sobre el planeta.

12

Tabla 1. Posibles usos para algunos de los residuos que producimos en el hogar Tipo de residuo Productos que pueden fabricarse

Los residuos que generamos en el hogar se llaman residuos urbanos o tambin residuos slidos urbanos. Producimos algunos de ellos diariamente, como el papel, el plstico o la materia orgnica, pero otros se producen slo ocasionalmente, como ocurre por ejemplo con la ropa, los muebles, las pilas, las bombillas o los electrodomsticos. Puedes hacerte una idea de la importancia de cada tipo de residuo en el grco 1.

Los residuos no son basura. Si se recogen y se tratan de manera adecuada, pueden ser aprovechados para fabricar productos nuevos.
Grco 1. Composicin de los residuos urbanos generados en la Comunidad Valenciana (Fuente: Plan Integral de Residuos)

Orgnico 41% Papel y cartn 18,98% Plstico 14,59% Metales ferrcos 4,39% Metales no frricos 0,88% Vidrio 5,81 % Tierra y cenizas 3,3% Textiles 4,2% Otros 5,95% Madera 0,9%

13

Tabla 1. Estimacin de la composicin de los residuos urbanos en Espaa.


Papel y cartn: Metales frricos Metales no frricos

Orgnico

Plstico

Vidrio

Textiles

Madera

Otros

La generacin de estos residuos constituye un serio problema ambiental, entre otras cosas porque: Pueden contaminar los suelos, el agua y la atmsfera, especialmente si no se gestionan de forma adecuada. Pueden poner en riesgo a la fauna. Por ejemplo, las tortugas marinas confunden las bolsas de plstico con medusas y las ingieren, los ratoncillos quedan atrapados en el interior de botellas de vidrio abandonadas en el campo, etc. La recogida, transporte y tratamiento de los residuos requiere el uso de mucha energa, procedente sobre todo de combustibles fsiles. Para estas tareas emitimos por tanto una gran cantidad de gases contaminantes a la atmsfera. Muchos materiales acaban en el vertedero, algunos podran ser utilizados como materia prima y as ahorrar recursos naturales y otros, que no pueden ser recuperados y reciclados, van llenando los vertederos ya existentes. Mientras ms residuos generemos, ms vertederos sern necesarios.

48.9 % 18,5 % 11,7 % 2,5 %

1,6 %

7,6 %

3.7 %

0.6 %

2.9 %

(Fuente: Medio Ambiente en Espaa, 2007. Ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino)

Por qu son un problema medioambiental?


A lo largo de las ltimas dcadas, los seres humanos hemos desarrollado la tecnologa hasta lmites antes siquiera soados. En 1950 nadie podra haber imaginado que en el siglo XXI podramos disponer de platos o cubiertos de usar y tirar, ropa hecha con materiales sintticos o telfonos mviles. El descubrimiento de nuevos materiales ha facilitado estos avances y con ello, ha mejorado la calidad de vida de los ciudadanos.

Estos avances tecnolgicos han tenido, sin embargo, algunas consecuencias negativas. Ha aumentado el consumo y se ha diversicado como ya hemos visto- la cantidad de materiales que generamos como residuos. En la tabla 1, puedes observar el aumento en la produccin de residuos urbanos en las ltimas dcadas.

Cada uno de nosotros generas ms residuos cada ao!

Grco 2: Evolucin de la produccin de residuos urbanos en Espaa.


(Fuente. Observatorio de la Sostenibilidad en Espaa. Informe de Sostenibilidad en Espaa 2009)

Toneladas/ao Kg/hab/ao

14

Actividades:
4 a 8 aos:
Dibuja algunos de los residuos que se producen en tu casa. Tendrs que pedir ayuda a tus mayores para que te dejen mirar en el cubo de basura.

9 a 12 aos:

En el grco 2 est reejada la composicin de los residuos urbanos. Encuentra un objeto, de los que puedes tener en casa, que pertenezca a cada categora.

13 a 17 aos:

Encuentra dos ejemplos de reciclaje o reutilizacin que se den en la Naturaleza. Tomando los datos de la tabla 1, relativa a la composicin de los residuos urbanos generados en Espaa, haz una representacin similar al grco 1.

15

Hoy en da una sola persona genera ms de 500 kg de residuos al ao

2
Qu hacemos con los residuos?

Esto equivale a ms de siete veces su propio peso!

Los residuos en la Historia


La generacin de residuos no ha sido siempre una amenaza para el medio ambiente. Durante mucho tiempo, una gran parte de los residuos que los seres humanos generaban en sus hogares podan ser aprovechados de forma directa, por ejemplo los restos de alimentos servan para alimentar al ganado porcino o para obtener compost, los restos textiles eran utilizados como trapos de limpieza o para fabricar prendas de peor calidad. El resto poda ser absorbido fcilmente por la propia naturaleza. El problema comenz con el crecimiento de los pueblos y ciudades dado que los desechos eran arrojados a la calle, sin que se hubiese establecido un mecanismo de recogida y traslado al exterior de la ciudad. Como los residuos estaban compuestos principalmente por materia orgnica, el vertido de los residuos a la calle permiti la proliferacin de epidemias y plagas y, por tanto los residuos fueron inicialmente un problema de higiene y de salud. Estos problemas fueron solucionndose paulatinamente a medida que se fueron tomando las medidas necesarias para recoger los residuos y aprovecharlos

como materia prima o, en ltimo caso, transportarlos a vertederos donde frecuentemente eran incinerados. Las primeras muestras de gestin sostenible de los residuos provienen de profesiones que hoy han desaparecido de los paisajes urbanos. Los traperos, los chamarileros, los chatarreros o los basureros recogan los residuos casa por casa, haciendo de esta actividad su forma de vida. En las ltimas dcadas el ser humano ha incrementado enormemente su capacidad tecnolgica y con ello, su capacidad de consumo. El avance de la economa ha permitido que se incremente el consumo de productos, por lo que la generacin de residuos por da es notablemente mayor que hace tan slo unas dcadas. Se ha aumentado tambin la complejidad de los residuos que se generan, porque es mayor el nmero de materiales que aparecen en nuestra bolsa de basura, habindose reducido como es lgico el porcentaje de materia orgnica. Plsticos como el PET o el PVC, metales como el latn, hierro o aluminio, textiles como el algodn, el lino o el cuero, maderas, vidrio y cristal, papel y cartn, entre otros, son componentes habituales en los residuos urbanos.

Palabras clave: Separar, recogida selectiva, tratamiento, valorizacin, vertedero, eliminacin, Sistema Integrado de Gestin. Resumen: Los residuos que generamos contienen una variedad de materiales mayor que hace unas dcadas. Esto ha complicado el sistema de recogida y tratamiento de los residuos y ha obligado a tratar de recuperar los valiosos materiales contenidos en ellos. Para conseguirlo es necesario que los residuos se separen en el hogar y se depositen selectivamente en los contenedores de recogida selectiva.

16

La gestin de los residuos hoy


La gestin de los residuos que realizamos en nuestro pas tiene el claro objetivo de reducir al mnimo posible su impacto ambiental. Consta de varias fases que quedan esquematizadas en el grco 3:

Grco 3. Fases de la gestin de los residuos en Espaa

1. Separacin en el hogar y recogida selectiva de los residuos.


Aunque existen muchos tipos de residuos diferentes, los ms comunes que producimos en casa pueden clasicarse en cuatro grupos, segn el tipo de contenedor en el que los debemos depositar: Envases de cartn y papel. Vidrio. Envases ligeros (envases de plstico, latas y bricks). Materia orgnica y resto.

Podrs distinguir los contenedores donde depositar cada tipo de residuos por su color: Azul para los envases de cartn y papel, verde vivo para el vidrio, amarillo para los envases de plstico, latas y bricks y verde grisceo para la materia orgnica y resto.

Otros residuos tienen sus destinos especcos; por ejemplo, hay contenedores para la ropa vieja y otros residuos textiles, hay contenedores para las pilas gastadas, que solemos encontrar en la calle o en algunos comercios, hay ecoparques y puntos limpios donde podemos depositar bombillas, electrodomsticos o aceite usado.

Contenedor para envases de plstico, latas, bricks, etc

Contenedor para envases de cartn y papel

Contenedor para envases de vidrio

Contenedor para la materia orgnica y resto de residuos

17

2. Transporte y transferencia
Tras la recogida, los camiones de recogida transportan los residuos hasta las plantas de tratamiento y valorizacin, pero si estas plantas estn demasiado lejos de las zonas de recogida, es frecuente que se realice un paso intermedio: la transferencia

de los residuos desde estos camiones a otros ms grandes. De este modo, resulta ms barato transportar los residuos a grandes distancias y, sobre todo, se reducen las emisiones de gases contaminantes a la atmsfera dado que se desplaza un nico camin y no varios.

Transferir los residuos desde los camiones de recogida a otro ms grande permite reducir el consumo de combustible y por tanto, tambin las emisiones de gases contaminantes

3. Tratamiento y valorizacin
Los residuos son transportados a una planta de tratamiento y valorizacin. Hay diversos tipos, especializadas en cada tipo de residuo, pero todas ellas tratan de extraer de forma selectiva la mayor cantidad de residuos, para darles un uso posterior: papel y cartn, plsticos, aluminio, vidrio, entre otros, podrn utilizarse de nuevo como materias primas y evitar as que se depositen materiales tiles en el vertedero. Con la materia orgnica se har compost, que servir como abono

en la agricultura. Esto es la valorizacin, darle valor a algo que hasta ahora eran slo residuos. Todo este proceso es mucho ms fcil si los ciudadanos separan los residuos en casa en funcin de su tipo y los depositan en los contenedores especcos, ya sabes, los envases de cartn y papel en el contenedor azul, el vidrio en el verde y los envases ligeros (envases de plstico, latas y bricks) en el amarillo.

18

4. Eliminacin
Todo aquello que no se ha podido recuperar y valorizar pasa a la siguiente fase: la eliminacin. La mayor parte de los residuos se eliminan en un vertedero controlado, donde se depositan de forma ordenada, planicada e higinica. Otra alternativa de eliminacin es la valorizacin energtica, que permite obtener energa durante el proceso de eliminacin. Ecoembes: un Sistema Integrado de Gestin Una gestin ecaz de los residuos derivados de los productos que consumimos en nuestros hogares, necesita y se mantiene gracias a la participacin de una variedad de agentes y entidades que aseguran cerrar el ciclo de vida de un producto,

es decir, desde su fabricacin hasta su tratamiento como residuo y posterior transformacin a travs del reciclaje. Este conjunto de agentes, y sus diferentes mecanismos de colaboracin y coordinacin conforman un Sistema Integrado de Gestin (SIG). En Espaa hay varios pero nos vamos a centrar en uno slo: Ecoembes. Ecoembes es una sociedad annima sin nimo de lucro cuyo objeto es el diseo de Sistema Integrado de Gestin (SIG) encaminado a la recogida selectiva y recuperacin de residuos de envases para su posterior reciclaje y valorizacin. Estos envases pueden ser de cartn, de plstico, de aluminio, de acero, bricks, papel, etc. Si quieres saber ms: www.ecoembes.com

Sistema Integrado de gestin

19

Los residuos en la Comunidad Valenciana


La Comunidad Valenciana acoge a ms de 5 millones de personas, lo que supone el 10% de la poblacin espaola, y adems es uno de los destinos tursticos ms importantes de Europa.

La consecuencia lgica de tantas personas viviendo de forma permanente o temporal en la Comunidad es una elevada generacin de residuos urbanos. De hecho, cada habitante genera un promedio de 1,5 kg de residuos cada da.

Tabla. 2. Estimacin de las toneladas de residuos generados en la Comunidad Valenciana


(Fuente. Conselleria de Medio Ambiente, Agua, Urbanismo y Vivienda)

Ao 2002 2003 2004 2005 2006 2007

Alicante 954.570 1.040.743 1.084.291 1.096.627 1.129.910 1.155.660

Castelln 343.914 361.129 374.389 376.525 387.554 396.684

Valencia 1.163.019 1.197.656 1.246.395 1.254.786 1.279.581 1.292.748

C. Valenciana 2.461.502 2.599.527 2.705.075 2.727.938 2.797.046 2.845.091

Grco 4. Generacin de residuos urbanos en la Comunidad Valenciana

20

Una parte importante de los residuos generados se recoge de forma selectiva, es decir, que los ciudadanos los depositaron en los contenedores especcos de papel y cartn, vidrio o envases ligeros. Lo ms importante es

que el porcentaje de residuos que los ciudadanos separamos en el hogar va aumentando cada ao, hasta alcanzar el 26% en 2007. De hecho, 3 de cada 4 espaoles ya deposita sus residuos de forma selectiva.

Tabla 3: Produccin total de residuos urbanos (toneladas) (Fuente. Instituto Nacional de Estadstica, Encuesta sobre recogida y tratamiento de residuos. Residuos urbanos 2007) 2004 Residuos mezclados Recogida selectiva Porcentaje de recogida selectiva 2.427.975 399.808 14% 2005 2.199.421 483.672 18% 2006 2.204.461 649.404 23% 2007 2.294.944 789.357 26%

Actividades:
4 a 8 aos:
Pregunta a tus padres o abuelos qu residuos podan encontrarse en la bolsa de basura cuando ellos eran pequeos. Dibjalos o haz una lista de estos residuos.

9 a 12 aos:

La gestin de los residuos ha cambiado mucho en las ltimas dcadas. Pdele a una personam ayor que te explique qu se haca con los residuos en su infancia y redctalo comparando con la gestin que hacemos hoy en da,

13 a 17 aos:

Representa grcamente la evolucin del porcentaje de recogida selectiva de residuos en la Comunidad Valenciana, a partir de los datos de la tabla 3. A qu crees que es debido el aumento de este porcentaje?

21

2
El Papel: un material completamente reciclable.
Qu y de dnde procede?
El papel es una na lmina elaborada con bras vegetales, en concreto celulosa, procedentes principalmente de la madera, el algodn, el lino o el esparto. Empez a elaborarse en China en el siglo II d.c. pero en otros lugares ya se haba intentado encontrar algn material liviano sobre el que poder escribir. En Egipto, por ejemplo, utilizaban el papiro, que obtenan de una planta del mismo nombre. En Europa sin embargo, se escriba sobre pergamino fabricado con pieles de oveja o de cabra muy curtidas. Ambos materiales tenan inconvenientes que no tiene el papel No absorben bien la tinta, no son tan lisos como el papel y su proceso de obtencin es ms caro. A partir del siglo VII empez a extenderse el uso del papel por el mundo y en el siglo X lleg a Espaa gracias a los rabes que poblaban la pennsula. La primera fbrica de papel de Espaa se situ en Xtiva y desde ah, su uso se extendi al resto de Europa.

Qu hay que tener en cuenta para fabricar el papel?


NO se utiliza madera noble, de especies exticas de los bosques tropicales ni de robles, hayas o encinas. Se utiliza madera de especies de crecimiento rpido (en Espaa fundamentalmente eucalipto y pino), que se cultivan con esta nalidad en plantaciones forestales, que de otro modo no existiran. Estas plantaciones contribuyen a incrementar la supercie arbolada: en Espaa, gracias a la produccin papelera, existen y se mantienen 430.000 hectreas de pino y eucalipto (2,4% de la supercie arbolada total). En el mundo, las plantaciones forestales productivas (madera y bra para papel y otros muchos usos) ocupan 109 millones de hectreas (el 3% del rea total de bosques). Las cortas anuales de madera en Espaa para todos los usos, incluido el papel suponen el 2,3% de las existencias de madera y el 30% del incremento anual de madera.

Palabras clave: Papel, cartn, celulosa, fabricacin del papel, contenedor azul, papel reciclado. Resumen: El papel se fabrica a partir de material vegetal, pero el proceso de fabricacin requiere de un elevado consumo de agua y energa, adems del uso de sustancias qumicas como los compuestos derivados del cloro. La industria papelera est realizando esfuerzos notables para minimizar sus impactos ambientales, lo que se maniesta especialmente en el reciclaje del papel y cartn.

22

Las plantaciones, constituyen grandes sumideros de dixido de carbono (CO2), con lo que ayudan a frenar el cambio climtico: las 430.000 hectreas destinadas en Espaa a la produccin de madera para papel mantienen almacenados 50 millones de toneladas de carbono equivalente. El carbono almacenado permanece en los productos forestales. Por ejemplo, en los libros, el papel queda almacenado durante dcadas y generaciones en nuestras bicicletas. Y a travs del reciclaje del papel se va ampliando el plazo de ese secuestro de carbono. Una tonelada de papel almacena 1,3 toneladas de CO2!

Grco: Dedicado a la escritura y la impresin, cumplen la funcin de comunicacin, entretenimiento, publicitario, etc. Decorativo: los almanaques, carteles, psters que decoran nuestros hogares, comercios, etc. Monetario: Los billetes estn impresos sobre un papel tratado, de especial resistencia. Higinico y sanitario: Cumplen esta funcin el papel higinico, los paales, las toallitas y pauelos desechables, servilletas, papel de cocina, etc. Embalaje y transporte: Especialmente a travs del cartn, es el soporte ms comn para el almacenaje y transporte de mercancas y para el envasado de productos alimenticios, electrnicos o de cualquier otro tipo. Entretenimiento y artes: la pintura, la escultura y la papiroexia. Estructural: forma parte del interior de algunas puertas.

Aunque su procedencia sea vegetal, el proceso de fabricacin es contaminante. Para su transformacin en papel, los materiales deben ser blanqueados, desledos en agua, secados, endurecidos y prensados y ello conlleva la utilizacin de grandes cantidades de agua, energa as como de diversos qumicos como cloro para blanquear la pasta de papel o resinas y colas para darle consistencia. Pese a lo dicho, la industria papelera est invirtiendo mucho esfuerzo y dinero en mejorar los procesos de produccin para disminuir estos consumos y todos podemos colaborar, como veremos, separando los residuos y utilizando preferentemente papel reciclado. Cuando el papel se va a obtener de pasta virgen, el proceso de produccin consta de varios procesos bsicos: 1. Descortezado de la madera de los rboles 2. Transformacin de la madera en pasta de papel. Para ello, la madera debe ser desmenuzada bien por procesos fsicos, como la trituracin, bien por procesos qumicos, como sosa castica o bisulto de sodio. El resultado, en cualquier caso, es una

Usos del papel


El papel tiene una gran variedad de usos. El primero que se nos ocurre es la escritura y todo lo relacionado con ella como cartas postales, libros, peridicos, revistas, contratos, cuadernos, blocs, etc. El segundo ms importante es la fabricacin de cartn, que est formado por mltiples hojas de papel superpuestas. Con el cartn se hacen principalmente cajas y otros embalajes, porque resulta poco pesado pero muy resistente. Los usos del papel se pueden sintetizar como sigue:

El proceso de fabricacin de papel


Como ya hemos indicado, el papel procede de bras vegetales obtenidas de la madera, el algodn o el esparto.

23

suspensin de bras de celulosa que conocemos como pasta de papel. 3. Blanqueo de la pasta: Para facilitar la escritura y garantizar una buena presentacin del producto, la pasta de papel debe ser blanqueada antes de su conversin en papel. Para ello se aaden a la pasta productos blanqueantes como sosa castica, cloro, agua oxigenada, etc. 4. Laminacin de la pasta. Se dispone la pasta en forma de lminas y se seca, de modo que las bras de celulosa queden entrelazadas lo sucientemente fuerte como para favorecer una buena consistencia del papel. En comparacin, cuando la materia prima que se va a utilizar es papel reciclado, el proceso cambia signicativamente: 1. Trasformacin en pasta de papel. El papel que va a ser reciclado, se mezcla con agua y se remueve hasta conseguir una pasta. En esta fase se eliminan las impurezas slidas que puede contener, como por ejemplo trozos de plstico. 2. Eliminacin de la tinta. Como el papel ya haba sido utilizado, contiene restos de tinta que deben ser eliminados. Para ello se utilizan algunos compuestos qumicos suaves, como detergentes.

3. Lavado de la pasta, para eliminar los restos de tinta y otras impurezas y prensado para eliminar el exceso de agua. 4. Blanqueo de la pasta y laminacin de la pasta, en procesos similares a los ya descritos.

Tipos de papel que puedes encontrar


En la actualidad existen ms de 300 tipos especcos de papel, con caractersticas especiales segn el uso que se le vaya a dar. Sin embargo, si nos jamos slo en la procedencia de la pasta y en las caractersticas del proceso de produccin podemos encontrar: Papel procedente de bra virgen: En su fabricacin no se han utilizado bras recuperadas. Papel reciclado: Cuando en el proceso de fabricacin se utilizan bras de papel recuperado. Papel ecolgico: En su proceso de fabricacin se han introducido medidas para reducir el impacto ambiental no tiene porqu ser necesariamente papel reciclado. Papel totalmente libre de cloro (TCF): Papel que no ha sido blanqueado con cloro ni ningn compuesto clorado, por lo que en principio su proceso de produccin es menos contaminante. Papel libre de cloro elemental (ECF): Para su blanqueo no ha sido utilizado cloro, pero s algn compuesto clorado. Papel de plantaciones certicadas: La pasta de papel proviene de una plantacin forestal que se gestiona de manera ambientalmente sostenible.

No todo el papel ha sido blanqueado con cloro! Existen algunos tipos en los que se ha utilizado oxgeno u ozono, por lo que el proceso de fabricacin ha sido menos contaminante. Estos papeles suelen estar rotulados con las siglas TCF y ECF que signican en ingls-: totalmente libre de cloro y libre de cloro elemental.

24

Dos smbolos para identicar el reciclaje.

Qu benecios aporta reciclar el papel?


Presta atencin, porque al reciclar papel se evita: La tala de rboles, si bien los rboles que utiliza la industria papelera han sido plantados ex profeso para este n. La generacin de residuos slidos, procedentes del propio proceso de fabricacin del papel. El consumo de agua y de energa elctrica, dado que se necesitan en mayor cantidad para fabricar papel a partir de pasta virgen que a partir de pasta de papel reciclado. La emisin de contaminantes a la atmsfera y al agua.. La reduccin de la cantidad de residuos que llegan al vertedero, porque el ciudadano ha seleccionado sus residuos correctamente en el hogar.
Fuentes: Manual del reciclaje de Lanzarote, Cabildo Insular de Lanzarote, REPACAR Asociacin Espaola de Recuperadores

El punto verde
Ya hemos explicado que Ecoembes se encarga del funcionamiento de un Sistema Integrado de Gestin (SIG) de los residuos de envases ligeros y de cartn y papel. Todas las empresas envasadoras que se han asociado al SIG pagan una cantidad de dinero por cada envase que ponen en el mercado. A cambio, Ecoembes se encarga de facilitar a los ciudadanos los contenedores para la recogida selectiva de estos envases, el transporte de los materiales recogidos hasta las plantas de tratamiento, la seleccin y el reciclado. Para que los consumidores podamos saber qu empresas y qu productos estn adheridos al SIG y, por tanto, han pagado para que sus envases se recojan de forma selectiva, se cre un smbolo llamado Punto verde, que aparece impreso en las etiquetas de la mayor parte de los productos que compramos. Cuando veas un envase que lleva este smbolo, signica que la empresa que pone dicho producto en el mercado ha contribuido econmicamente en un sistema para la recuperacin de los residuos de envases En tus manos est colaborar y llevarlo hasta el contenedor para su posterior reciclaje!

El smbolo de producto reciclado


Tres echas que forman un tringulo incluidas en un crculo, ste smbolo indica que el producto ha sido fabricado al menos en parte- por materiales reciclados. A veces se acompaa de un nmero que indica el porcentaje de material reciclado que contiene el producto o su envase.

25

El contenedor azul
El contenedor azul es el lugar en el que se debe depositar los envases de cartn y papel para que sea posteriormente reciclado. Todo el papel y cartn que se introduce en el contenedor azul, se recicla. Pero atencin! No todo el papel puede ser reciclado! Hay algunos tipos de papel que no debes tirar en el contenedor azul.

El reciclaje de papel y cartn en Espaa


En el ao 2006, en la Comunidad Valenciana se recogieron 65.266 toneladas de papel y cartn para su reciclaje posterior, lo cual supone 13,6 kilogramos por habitante y ao. Ese ao se recuper en Espaa el 60% del papel consumido, que es un valor altsimo si tenemos en cuenta que en torno al 20% del papel que se consume no se puede recuperar, bien porque queda almacenado o bien porque su uso ha supuesto su degradacin o destruccin. La recogida de papel para su reciclaje y el propio reciclaje han aumentado en Espaa a un ritmo mayor que el de su uso, lo que maniesta la preocupacin de los espaoles por preservar el medio ambiente. Son cifras fantsticas, pero debemos mejorarlas an ms y para ello, es necesaria la colaboracin de todos los ciudadanos. Todo ello ha permitido que para cada 10 kg de papel fabricado en Espaa, se hayan utilizado 8,5 kg de papel usado, reduciendo de forma muy importante las necesidades de nuevas materias primas. Incluso importamos papel usado de otros pases para su reciclaje en Espaa!

puedes tirar

No

debes tirar

Folios utilizados. Peridico, revistas, folletos, tebeos. Cajas de cartn, paquetes de papel, hueveras, rollos de papel, de zapatos, de galletas o cereales, etc. Cuadernos (sin las espirales), cartas, sobres. Envoltorios de azcar, de harina. Bolsas de papel.

Papeles especiales como el papel acolchado, papel encerado, papel adhesivo. Papel y cartn sucio, con restos de alimentos, grasa o suciedad. Envases de medicamentos. Paales, pauelos o servilletas de papel usadas, compresas o paales. Envases tipo brik (puedes tirarlos al contenedor amarillo, correspondiente a residuos de envases). Corcho, porexpan o corcho blanco.

Ecoembes y el Ayuntamiento de tu municipio han llegado a un acuerdo para recoger los envases de cartn y papel en los contenedores azules. La frecuencia de recogida intenta ajustarse a las necesidades de cada municipio.

El consejo: Si pliegas las cajas de cartn, te resultar ms fcil guardarlas, transportarlas y meterlas en el contenedor.

26

Reciclaje de papel-cartn
La recuperacin de papel-cartn se ha situado en 2007 en 4,9 millones de toneladas, frente a los 4,6 del ao anterior.

Actividades:
4 a 8 aos:
Haz un dibujo en un folio. En lugar de colorearlo, recorta trozos pequeos de una revista y pgalos sobre el dibujo formado un mosaico.

9 a 12 aos:

Grco 5. Tasas de utilizacin, recogida y reciclaje de papel-cartn (Fuente: ASPAPEL)

Observando atentamente tu habitacin, haz una lista de los objetos que estn fabricados con papel o cartn. Identica cules de ellos estn fabricados con papel reciclado y cules podrs llevar al contenedor azul cuando hayas terminado su uso.

Tpicos relacionados con el papel reciclado


El papel reciclado ha tenido una injusticada mala fama y eso ha hecho que muchas personas sean reacias a utilizarlo. En la siguiente tabla se recogen algunos de los falsos tpicos relacionados con el papel reciclado:

13 a 17 aos:

Tpico
El papel reciclado es ms caro y de peor calidad.

Realidad
Hoy en da, el precio es similar y depende ms del gramaje y la calidad que de si es reciclado o no. El papel reciclado puede tener un color ms apagado, pero hoy en da la mayor parte de las personas son sensibles a los problemas ambientales y agradecen que se utilice el papel reciclado. El papel reciclado, como el blanco, puede tener varias calidades. El papel de calidad mayor evita estos inconvenientes.

Entra en la pgina web de Ecoembes (www.ecoembes. com) e intenta averiguar los kilogramos de papel y que cartn que se recogieron en tu municipio de forma selectiva. Haz una representacin grca de los valores obtenidos e interpreta los resultados Tu municipio est cada ao ms implicado con el medio ambiente?

Es ms feo, por eso no es recomendable presentar trabajos escolares en papel reciclado.

Puede atascar la impresora y la fotocopiadora.

27

6
Qu puedes hacer t?
Hoy en da sera utpico intentar vivir sin generar residuos, pero pequeas decisiones relativas a nuestro modo de vida pueden reducir muchsimo la cantidad de residuos que generamos y disminuir su impacto ambiental. Si quieres que tu modo de vida sea lo ms sostenible que puedas, hay una sencilla regla que debes cumplir: la regla de las 3 erres.

Reducir

Disminuir la cantidad de residuos que generamos en el hogar, por ejemplo utilizando slo el papel estrictamente necesario o llevando nuestra propia mochila cuando vamos a comprar.

Reutilizar

Darle un nuevo uso a un producto, antes de rechazarlo como un residuo. Por ejemplo, utilizando las fotocopias ya utilizadas para tomar apuntes en sucio o para dibujar. Utiliza el papel por las dos caras.

Reciclar

Volver a introducir un material en el proceso de produccin. Por ejemplo, utilizar papel usado para hacer pasta de papel que una vez blanqueada se transformar en papel reciclado. Tambin suele llamarse reciclar al hecho de separar los residuos en el hogar segn el material de que est hechos y llevarlos a su contenedor correspondiente.

28

Forma de actuar
Compra papel ecolgico.

. por ejemplo:
Es fcil, tus opciones son: papel reciclado, papel procedente de explotaciones forestales sostenibles o de agricultura ecolgica, papel en cuyo proceso no se hayan utilizado compuestos clorados. Imprime slo aquello que sea estrictamente necesario, no malgastes el papel, utiliza el correo electrnico, no utilices folios nuevos para tus apuntes o dibujos, compra aquellos productos que lleven menos envases, evita comprar recipientes de un solo uso, ya sabes, los de usar y tirar, utiliza el papel de cocina y los pauelos de papel para aquellos usos que no pueden realizarse con trapos de tela, etc. Utiliza el papel por las dos caras, utiliza los cuadernos de cursos pasados para apuntes en sucio, repetir ejercicios al estudiar o sencillamente dibujar. Separa los envases de cartn y papel del resto de residuos que produces en casa o en el colegio y llvalo al contenedor azul.

Recuerda: Solo el contenedor azul garantiza el correcto reciclaje de los envases de cartn y papel. Si todava no se recoge los envases de cartn y papel de manera selectiva en tu casa o tu colegio, sigue los siguientes pasos: 1. Busca un sitio donde poder colocar un cubo para el papel y cartn. Tiene que ser un sitio accesible, pero donde no moleste demasiado. 2. Convence a tus familiares, a tus compaeros y profesores para que separen el papel y cartn y lo tiren en este cubo. 3. Da ejemplo a los dems, separando tus propios residuos de envases de cartn y papel, y llevando el contenido del cubo al contenedor azul. Debes hacerlo con frecuencia, no dejes que se acumule. 4. Cuando lleves un tiempo hacindolo, convence a algunas personas ms para turnaros en la tarea de llevar el papel y cartn al contenedor azul.

Reduce al mximo el uso de papel

Reutiliza el papel, cuando sea posible

Colabora en el reciclaje del papel

Una ltima cosa! Si quieres ser la persona ms implicada con el medio ambiente, hay algo ms que puedes hacer: convencer a los que te rodean, por ejemplo en casa o en el colegio, para que cumplan estas sencillas normas. Por ejemplo:

Recuerda: Solo el contenedor azul garantiza el correcto reciclaje de los envases de cartn y papel.

29

Recuerda, tu papel es importante: Aplica la regla de las 3 erres:

Reducir

Reutilizar

Reciclar

Actividades:
4 a 8 aos:
Vamos a hacer un pster que recuerde a toda la familia la regla de las 3 erres. Para ello, escrbela en una cartulina con letras de colores y pgalo en la nevera con la ayuda de un imn Mientras ms bonito te quede mejor!

9 a 12 aos:

Haz una lista con alternativas que puedes llevar a cabo para utilizar mejor el papel. Ordena las cosas que se te ocurran segn la regla de las 3 erres, ya sabes: reducir, reciclar y reutilizar.

13 a 17 aos:

Acumula durante un mes la publicidad que llega al buzn de tu casa y psala en una bscula. Utilizando este valor, calcula cuntos kilos de papel llegan a todas las casa de los alumnos del instituto o colegio en un ao Tendrs que preguntar a tus profesores cuntos alumnos sois. Haz una reexin sobre la importancia de separar este papel y llevarlo al contenedor azul.

30

7
Qu signica?
Cartn: Compuesto de varias lminas de papel, fuertemente unidas, que adquiere una notable resistencia y se utiliza comnmente para el embalaje y transporte. Compostaje: Transformacin de la materia orgnica en abono o compost, a travs de la descomposicin biolgica. Consumo: Adquisicin de bienes y servicios. El modo en que consumimos tiene muchas implicaciones medioambientales, por ejemplo, a travs de los residuos que se generan. Desler: Disolver o deshacer un slido mediante un lquido. Por ejemplo, al desayunar deslemos las galletas mojndolas en la leche. Ecoembes: Sociedad annima sin nimo de lucro cuyo objeto es el diseo de un Sistema Integrado de gestin (SIG) encaminado a la recogida selectiva y recuperacin de residuos de envases para su posterior reciclaje y valorizacin. Envase: Todo producto fabricado con materiales de cualquier naturaleza que se utilice para contener, proteger, manipular, distribuir y presentar mercancas.. Estacin de transferencia: Infraestructura destinada al traspaso de los residuos desde los camiones de recogida ms pequeos y adaptados a coger los contenedores a otros camiones mayores. Impacto ambiental: Efectos y consecuencias sobre el medio ambiente, generalmente negativas, de cualquier accin desarrollada por el ser humano. Materia orgnica: Materia de la que estn constituidos los seres vivos y, por ello, los alimentos. Tiene una gran utilidad como abono agrcola, especialmente si se transforma en compost. Papel: Lmina delgada hecha con bras vegetales obtenidas principalmente de la madera, una vez que han sido desledas y blanqueadas. Sus usos son muy diversos y van desde la comunicacin escrita hasta el arte. Pasta de papel: Suspensin de bras de celulosa procedentes de la madera cuando sta ha sido desmenuzada por procesos fsicos o qumicos.

31

Reciclaje: Tratamiento y transformacin de los materiales que componen los residuos para introducirlos de nuevo en el sistema industrial como materia prima. Tambin se conoce como reciclaje al acto de separar selectivamente los residuos en el hogar y depositarlos en sus contenedores especcos segn el material de que estn compuestos. Reduccin: Disminucin de la cantidad de residuos que generamos. Residuo: Producto o material que ha dejado de tener utilidad y de lo que debemos desprendernos. Puede ser un material valioso para otras personas o empresas. Los residuos que se producen en los hogares se conocen como residuos urbanos. Reutilizacin: Acto u operacin por el que se da un nuevo uso a un producto antes de considerarlo como un residuo. Puede ser reutilizado con el mismo n para el que fue diseado o para algn otro. Tratamiento y valorizacin: Procesos por los que se extraen de los residuos aquellos materiales que pueden tener todava un valor o se obtienen otros productos derivados de ellos.

Valorizacin: Proceso por el que se permite el aprovechamiento de los recursos contenidos en los residuos, por ejemplo, recuperando sus materiales para el reciclaje, comportando la materia orgnica e incluso obteniendo energa elctrica mediante su incineracin. Vertedero: Lugar donde se vierten los residuos que no pueden ser valorizados para su eliminacin denitiva.

32

Presentaci

La generaci de residus s un dels principals problemes ambientals que el ser hum haur de resoldre en el cam cap al desenrotllament sostenible. En les ltimes dcades, la generaci global de residus ha augmentat a un ritme major que el de la poblaci, cosa que signica que cada persona ha incrementat la taxa anual de generaci de residus i ho ha fet tant de manera directa (com a conseqncia del seu consum) com indirecta (per la generaci derivada dels servicis que utilitza). Sha incrementat tamb la complexitat dels residus, per laparici de nous materials o per la combinaci destos per a fabricar productes ms complexos. La resoluci deste conicte ha requerit una organitzaci complexa i diversa en funci del tipus de residu. En ella participen tots els sectors de la nostra societat, tant les administracions pbliques com el sector privat i, per descomptat, la ciutadania. Larreplega, transport, tractament i eliminaci dels residus es planiquen amb la intenci doptimitzar els servicis, minimitzar els consums denergia i aigua, reduir les emissions atmosfriques i evitar la deposici permanent en abocador. La sensibilitzaci ambiental creixent de la societat ho requerix aix. No obstant aix, encara hem de millorar. Centrant-nos noms en el paper de la ciutadania, perqu este s lobjectiu deste manual, hem dincrementar les quantitats de residus que sarrepleguen de manera selectiva, i aix implica sensibilitzar la poblaci sobre la importncia duna gesti sostenible dels residus urbans, conscienciar-la sobre la seua responsabilitat en esta tasca i capacitar-la per a una gesti individual sostenible dels residus generats. Des desta perspectiva, el sector educatiu va integrar ja fa temps la variable ambiental. Apareix en el currculum de totes les etapes, es pot treballar de forma transversal en totes les matries i incls forma part dels projectes educatius dels centres. Este manual intenta facilitar la tasca dels docents, i els oferix un material didctic adequat per al treball en laula.

Leducaci ambiental

Leducaci ambiental s una manera de treball. No es basa en la mera transmissi de coneixements, sin que t com a objecte produir canvis ms profunds en la poblaci. Busca la creaci de valors, individuals i collectius, de respecte al medi ambient, de conservaci de la naturalesa, de desenrotllament hum sostenible. Pretn coadjuvar a la identicaci de la responsabilitat prpia en la creaci i la resoluci dels conictes ambientals i generar actituds i conductes coherents amb estos valors. Per a aix, leducaci ambiental es basa en lautoaprenentatge, en el descobriment a travs de lexperincia i de la reexi personal. Este manual est plantejat per a combinar lexplicaci terica de conceptes amb esta altra forma de treballar, en concret, a travs de les activitats presentades com a txes de treball.

Els residus en lEducaci Infantil

El currculum de lEducaci Infantil est regulat pel Reial Decret 114/2004, de 23 de gener, en el que es detallen tant els objectius generals de letapa com els continguts de cada una de les rees curriculars. La generaci dels residus i la seua gesti apareix reectida tant de manera directa com indirecta en el contingut que el reial decret establix per a letapa. Pel que es referix als objectius, el document dicta que els alumnes han dobservar i explorar lentorn familiar, social i natural. Este objectiu queda desglossat a travs de lrea curricular La convivncia amb els altres i el descobriment de lentorn, entre els objectius del qual est Valorar la importncia del medi natural i de la seua qualitat per a la vida, manifestant actituds de respecte i datenci. Dentre els continguts detallats per a esta rea, es ressalten a continuaci aquells sobre els quals se centra este manual:

Extracte dels continguts educatius de lrea La convivncia amb els altres i el descobriment de lentorn

2.2 El mn dels sers vius i) Participaci activa en la resoluci de problemes mediambientals. Arreplega selectiva de residus, neteja de parcs. 2.3 El mn de la matria: a) Objectes habituals en lentorn natural i social. b) Diferents tipus dobjectes naturals i elaborats presents en lentorn. c) Atributs fsics i sensorials dels objectes: color, grandria, sabor, so, plasticitat, duresa.

d) Identicaci i classicaci elemental dels objectes en funci de les caracterstiques i de la utilitzaci. e) Materials habituals que susen en les activitats quotidianes. f) Respecte i atenci dels objectes ds individual i collectiu. g) Actitud de compartir joguets i objectes de lentorn familiar i escolar.

Els residus en lEducaci Primria

LEducaci Primria s una etapa educativa centrada en el desenrotllament evolutiu fsic, sensorial i psquic de lalumnat. Els xiquets i xiquetes de sis a dotze anys tenen una mplia capacitat i inters per desentranyar les interrelacions dels elements que componen el seu entorn, que, daltra banda, patix al llarg de letapa un procs clar dexpansi. Els objectius desta etapa queden arreplegats en el Decret 111/2007, de 20 de juliol, del Consell, pel qual sestablix el currculum de lEducaci Primria a la Comunitat Valenciana. Dos dells poden ser treballats a travs deste manual. En concret: i) Conixer i valorar lentorn natural, social, econmic i cultural de la Comunitat Valenciana, situant-lo sempre en el seu context nacional, europeu i universal, aix com les seues possibilitats dacci i datenci. Iniciar-se, a ms, en el coneixement de la geograa de la Comunitat Valenciana, dEspanya i universal. n) Conixer i valorar el patrimoni natural, social i cultural de la Comunitat Valenciana, dins del context histric, social i lingstic propi, i participar-ne en la conservaci i millora. Lrea de Coneixement del medi natural, social i cultural socupa, precisament, de satisfer estes necessitats. Alguns dels seus objectius estan ntimament relacionats amb la generaci de residus com a conicte ambiental i amb els mecanismes establits per a gestinar-los. Altres poden ser treballats de manera transversal a travs dels continguts i activitats proposades en el manual. En concret: 8. Analitzar algunes manifestacions de la intervenci humana en el medi, valorar-la crticament i adoptar un comportament en la vida quotidiana de defensa i de recuperaci de lequilibri ecolgic. 10. Reconixer en el medi natural, social i cultural, canvis i transformacions relacionats amb el pas del temps i indagar algunes relacions de simultanetat i successi per a aplicar estos coneixements a la comprensi daltres moments histrics. 11. Conixer i valorar el patrimoni natural, histric i cultural de la Comunitat Valenciana, aix com el dEspanya; respectar la seua diversitat i desenrotllar la sensibilitat artstica i linters per collaborar activament en la seua conservaci i millora. 12. Interpretar, expressar i representar fets, conceptes i processos del medi natural, social i cultural per mitj de codis numrics, grcs, cartogrcs i daltres.

Els continguts desta rea queden detallats segons el cicle. A continuaci es mostra un extracte dels continguts de letapa sobre els quals shan redactat els continguts i activitats del Manual del professor:

Primer cicle
Bloc 6. Matria i energia La matria i les seues propietats. Tipus de materials. Classicaci segons criteris elementals. Reducci, reutilitzaci i reciclatge dobjectes i substncies. Estalvi energtic i protecci del medi ambient.

de conservaci dels espais naturals i espcies Bloc 6. Matria i energia La producci de residus, la contaminaci i limpacte ambiental. Desenrotllament dactituds, individuals i collectives, enfront de determinats problemes mediambientals.

Bloc 4. Persones, cultures i organitzaci social Economia. La producci de bns i servicis. Lactivitat i les funcions de lempresa. El consum en la societat contempornia. La publicitat i el consum. Bloc 6. Matria i energia Materials elaborats en aplicar les noves investigacions cientques al desenrotllament tecnolgic: paper, pintures, bres, plstics, cermiques i aliatges. Principals usos i aplicacions en distintes activitats de la societat actual.

Segon cicle
Bloc 1. Geograa. Lentorn i la seua conservaci Relacions entre els elements dels ecosistemes, factors de deteriorament i regeneraci. Defensa i millora del medi ambient. Espais i espcies protegides de la Comunitat Valenciana. Procediments

Tercer cicle
Bloc 1. Geograa. Lentorn i la seua conservaci Els sers humans i el medi ambient. La intervenci humana en la naturalesa i les seues conseqncies.

Els residus en lEducaci Secundria Obligatria

En lEducaci Secundria Obligatria es tracten de manera especca els conictes originats per la relaci del ser hum amb el seu entorn i, entre ells, es ressalta la generaci i la gesti dels residus com un dels ms evidents. A la Comunitat Valenciana els objectius desta etapa queden determinats en el Decret 112/2007, de 20 de juliol, del Consell, pel qual sestablix el currculum de lEducaci Secundria Obligatria, entre el qual es destaca, pel seu carcter orientador, del manual el segent: n. Valorar crticament els hbits socials relacionats amb la salut, el consum responsable, latenci dels sers vius i del medi ambient, contribuint a la seua conservaci i millora. Tal s la importncia deste objectiu, que queda treballat en tres matries distintes, alguns dels objectius i continguts de la qual sextracten a continuaci:

Cincies de la naturalesa

locals i globals als que ens enfrontem. 10. Conixer i valorar les interaccions de la cincia i de la tecnologia amb la societat i el medi ambient amb atenci particular als problemes als quals senfronta actualment la humanitat i la necessitat de busca i daplicaci de solucions, subjectes al principi de precauci, per a avanar cap a lxit dun futur sostenible. Continguts del tercer curs Bloc 6. Lactivitat humana i el medi ambient Els recursos naturals: denici i classicaci. Els residus i la seua gesti. Valoraci de limpacte de

Objectius: 3. Comprendre i utilitzar les estratgies i conceptes bsics de les Cincies de la naturalesa per a interpretar els fenmens naturals, i per a analitzar i valorar les repercussions de les aplicacions i desenrotllaments tecnocientcs. 9. Comprendre la importncia dutilitzar els coneixements provinents de les Cincies de la naturalesa per a satisfer les necessitats humanes i participar en la necessria presa de decisions entorn de problemes

lactivitat humana en els ecosistemes. Anlisi crtica de les intervencions humanes en el medi. Principals problemes ambientals de lactualitat. Problemtica ambiental a la Comunitat Valenciana. Valoraci de la necessitat de cuidar del medi ambient i dadoptar conductes solidries i respectuoses amb este.

Cincies socials, geograa i histria


Objectius: 2. Identicar, localitzar i analitzar, a diferents escales, els elements bsics que caracteritzen el medi fsic, les interaccions donades entre ells i les que els grups humans establixen a lutilitzar lespai i els seus recursos, i valorar les conseqncies de tipus econmic, social, poltic i mediambiental. Conixer la problemtica especca que planteja utilitzar els recursos de la Comunitat Valenciana.

Continguts del primer curs Bloc 2. La Terra i els mitjans naturals Els grups humans i la utilitzaci del medi. Anlisi de les seues interaccions: riscos naturals, degradaci i poltiques correctores. Problemtica de la Comunitat Valenciana. Presa de conscincia de les possibilitats que el medi oferix i disposici favorable per a contribuir al manteniment de la biodiversitat i a un desenrotllament sostenible. Continguts del tercer curs Bloc 2. Activitat econmica i espai geogrc Presa de conscincia del carcter limitat dels recursos, de la

necessitat de racionalitzar el seu consum i de limpacte de lactivitat econmica en lespai. El problema del canvi climtic. Bloc 4. Transformacions i desequilibris en el mn actual Riscos i problemes mediambientals. Mesures correctores i poltiques de sostenibilitat. Disposici favorable per a contribuir, individualment i collectivament, a la racionalitzaci en el consum i al desenrotllament hum de forma equitativa i sostenible.

Tecnologia
Objectius 12. Tecnologia i societat. Tracta dentendre els aspectes socials del fenomen tecnolgic, tant pel que fa als condicionants socials com pel que fa a les conseqncies socials i ambientals. Continguts del tercer curs Bloc 9. Tecnologia i societat

Tecnologia i medi ambient: impacte ambiental del desenrotllament tecnolgic. Contaminaci. Esgotament dels recursos energtics i de les matries primeres. Tecnologies correctores. Desenrotllament sostenible. Continguts del quart curs Bloc 7. Tecnologia i societat Desenrotllament histric de la tecnologia. Fites fonamentals: revoluci neoltica, Revoluci Industrial i acceleraci

tecnolgica del segle XX. Anlisi de levoluci dels objectes tcnics i importncia de la normalitzaci en els productes industrials. Aprotament de matries primeres i recursos naturals. Adquisici dhbits que potencien el desenrotllament sostenible.

De els residus en el Batxillerat

En el Batxillerat es treballa profundament sobre el medi ambient a travs de diverses matries. En la Comunitat Valenciana no hi ha una normativa especca relativa als continguts desta etapa, i per aix sha dacudir subsidiriament a la normativa estatal, en concret, al Reial Decret 1467/2007, de 2 de novembre, pel qual sestablix lestructura del Batxillerat i sen xen les ensenyances mnimes. Segons este Reial Decret, els residus sestudien en dos matries, a travs dels continguts segents:

Cincies per al mn contemporani


4. Cap a una gesti sostenible del planeta: La sobreexplotaci dels recursos: aire, aigua, sl, sers vius i fonts denergia. Laigua com a recurs limitat. Els impactes: la contaminaci, la desertitzaci, laugment de residus i la prdua de biodiversitat. El canvi climtic. Els riscos naturals. Les catstrofes ms freqents. Factors que incrementen els riscos.

El problema del creixement illimitat en un planeta limitat. Principis generals de sostenibilitat econmica, ecolgica i social. Els compromisos internacionals i la responsabilitat ciutadana. 5. Noves necessitats, nous materials: La humanitat i ls dels materials. Localitzaci, producci i consum de materials: control dels recursos. Alguns materials naturals. Els metalls, riscos a causa de la seua corrosi. El paper i el problema de la desforestaci.

El desenrotllament cienticotecnolgic i la societat de consum: esgotament de materials i aparici de noves necessitats, des de la medicina a laeronutica. La resposta de la cincia i la tecnologia. Nous materials: els polmers. Noves tecnologies: la nanotecnologia. Anlisi mediambiental i energtic de ls dels materials: reducci, reutilitzaci i reciclatge. Fems.

Cincies de la Terra i mediambientals

6. La gesti del planeta: Els principals problemes ambientals. Indicadors per a la valoraci de lestat del planeta. Sostenibilitat.

Presentaci de materials

Paper i cart. Manual del professor s una publicaci concebuda per a treballar en laula qestions referides a la generaci i al tractament de residus, a la problemtica ambiental que generen i a la implicaci necessria de la ciutadania en una gesti sostenible. El manual es dividix en dos parts fonamentals. La primera part s fonamentalment terica, encara que cont algunes activitats que poden servir de suport durant les sessions dedicades als residus. Probablement, el contingut pot ser excessiu per a les etapes dInfantil i Primria, per est redactat de manera que el professor puga triar la profunditat amb qu vol tractar cada un dels assumptes que es presenten. Per aix, al llarg del text es destaquen les paraules clau i es resumixen les principals idees de cada epgraf. La segona part del manual s un material fotocopiable, presentat a manera de txes que arrepleguen activitats per als alumnes. Estan dividides segons grups dedat i ideades perqu lalumnat desenrotlle actituds i valors favorables a la gesti sostenible dels residus, en particular pel que es referix al reciclatge del paper i cart.

10

Objectius cognitius

Objectius del manual

Este manual pretn que els alumnes siguen capaos de: Relatar la histria del paper i identicar-ne la importncia en el desenrotllament de la humanitat. Assimilar el concepte dimpacte ambiental i relacionar-lo amb el model de consum de la nostra societat; en particular, amb la seua forma de gestionar els residus generats a casa. Caracteritzar els distints residus que es generen a casa i comprendre els conceptes de reducci, reutilitzaci i reciclatge. Descriure el cicle de vida del paper i els principals processos que intervenen en lelaboraci del paper verge i del paper reciclat. Identicar els impactes ambientals derivats de ls de paper verge i comparar-los amb els derivats del paper reciclat.

Objectius actitudinals
Pel que fa a lactitud de lalumne davant de ls del paper i la seua gesti com a residu, esta publicaci pretn coadjuvar que lalumnat puga: Conscienciar-se sobre la problemtica ambiental derivada del consum de paper i distingir els benecis de reduir, reutilitzar i reciclar el paper i el cart. Desenrotllar una preferncia clara per ls del paper reciclat, en atenci al seu menor impacte ambiental. Iniciar hbits de reducci i separaci selectiva dels residus generats a casa.

Objectius procedimentals
En relaci amb els procediments, es pretn que els alumnes puguen: Desenrotllar les habilitats necessries per a la minimitzaci del consum individual de paper i per a ls de paper reciclat. Descobrir les opcions disponibles per a la reutilitzaci del paper. Ser capaos de realitzar una gesti sostenible dels residus generats, i en particular, del paper utilitzat, depositant-los selectivament tant en casa com en el centre educatiu. Actuar com a estmul sobre les famlies i amistats perqu desenrotllen tamb els hbits de reducci, reutilitzaci i reciclatge.

11

1
Els residus i el medi ambient
Qu sn els residus?
En la naturalesa no hi ha res que sobre, tot saprota: quan les fulles dels arbres cauen, els fongs i els bacteris les descomponen, de manera que tornen els nutrients al sl; el carranc ermit aprota les petxines dels molluscos per a arrecerar-se; i els cervos mengen les banyes que van perdre lany anterior, utilitzant-les com a font de protenes. Sn noms alguns exemples, per hi ha moltssims ms, de com all que per a uns sers vius s un residu, altres ho reutilitzen o ho reciclen. El ser hum intenta fer una cosa pareguda. Dia a dia, en les cases, en la indstria, en lagricultura i en la ramaderia, es generen tones de residus, per... atenci! El que per a nosaltres s un residu, pot ser til per a alg.

Anomenen residu a tot all que no podem donar una utilitat nova i del que, per tant, anem a desprendrens. No obstant aix, el que per a nosaltres s un residu, una altra persona pot considerar-ho una matria primera.
Aix, una gran part dels materials que trobem en la nostra bossa de fem pot utilitzar-se per a produir productes nous. El paper, els envasos de cart, el vidre, lalumini, el llaut o els envasos de plstic que rebutgem en les cases poden aprotar-se en la indstria per a fer caixes noves, botelles, bicicletes i un fum de productes ms. En la taula que hi ha a continuaci pots veure alguns exemples:

Paraules clau: Residu, bossa de fem, matria primera, residus urbans. Resum: Un residu s tot all que ha deixat de tindre valor per a nosaltres i que ser rebutjat. No obstant aix, els residus contenen materials que poden ser utilitzats com a matria primera, cosa que suposa una reducci considerable del consum daigua i denergia i una disminuci signicativa de limpacte dels sers humans sobre el planeta.

12

Taula 1. Possibles usos per a alguns dels residus que produm a casa Tipus de residu Productes que poden fabricar-se

Els residus que generem a casa sanomenen residus urbans o tamb residus slids urbans. En produm alguns diriament, com el paper, el plstic o la matria orgnica, per altres sen produxen noms ocasionalment, com ocorre per exemple amb la roba, els mobles, les piles, les peretes o els electrodomstics. Pots fer-te una idea de la importncia de cada tipus de residu en el grc 1.

Els residus no sn fem.


Si sarrepleguen i es tracten de manera adequada, poden ser reaprotats per a fabricar productes nous.
Grc 1. Composici dels residus urbans generats a la Comunitat Valenciana (Font: Pla integral de residus)

Orgnic 41% Paper i cart 18,98% Plstic 14,59% Metalls frrics 4,39% Metalls no frrics 0,88% Vidre 5,81 % Terra i cendra 3,3% Txtils 4,2% Altres 5,95% Fusta 0,9%

13

Taula 1. Estimaci de la composici dels residus urbans a Espanya.


Paper i cart Metalls frrics Metalls no frrics

Orgnic

Plstic

Vidre

Txtils

Fusta

Altres

La generaci destos residus constitux un seris problema ambiental, entre altres coses perqu: Poden contaminar els sls, laigua i latmosfera, especialment si no es gestionen de forma adequada. Poden posar en risc la fauna. Per exemple, les tortugues marines confonen les bosses de plstic amb meduses i les ingerixen, els ratolinets queden atrapats en linterior de botelles de vidre abandonades en el camp, etc. Larreplega, el transport i el tractament dels residus requerix ls de molta energia, procedent sobretot de combustibles fssils. Per a estes tasques emetem, per tant, una gran quantitat de gasos contaminants a latmosfera. Molts materials acaben en labocador, encara que alguns podrien utilitzarse com a matria primera i estalviar aix recursos naturals, i altres, que no poden ser recuperats i reciclats, omplin els abocadors ja existents. Com ms residus generem, ms abocadors seran necessaris.

48.9 % 18,5 % 11,7 % 2,5 %

1,6 %

7,6 %

3.7 %

0.6 %

2.9 %

(Font: Medi Ambient a Espanya, 2007. Ministeri de Medi Ambient, Medi Rural i Mar)

Per qu sn un problema mediambiental?


Al llarg de les ltimes dcades, els sers humans hem desenrotllat la tecnologia ns a lmits abans tan sols somiats. En 1950 ning podria haver imaginat que en el segle XXI podrem disposar de plats o coberts dusar i tirar, roba feta amb materials sinttics o telfons mbils. El descobriment de materials nous ha facilitat estos avanos i, amb aix, ha millorat la qualitat de vida dels ciutadans.

Estos avanos tecnolgics han tingut, no obstant aix, algunes conseqncies negatives. Ha augmentat el consum i sha diversicat, com ja hem vist, la quantitat de materials que generem com a residus. En la taula 1 pots observar laugment en la producci de residus urbans en les ltimes dcades.

Cada u de nosaltres genera ms residus cada any!

Grc 2: Evoluci de la producci de residus urbans a Espanya.


(Font: Observatori de la Sostenibilitat a Espanya. Informe de Sostenibilitat a Espanya 2009)

Tones/any Kg/hab/any

14

Activitats:
4 a 8 anys:
Dibuixa alguns dels residus que es produxen en ta casa. Haurs de demanar ajuda als adults perqu et deixen mirar en la bossa de fem.

9 a 12 anys:

En el grc 2 est reectida la composici dels residus urbans. Troba un objecte, dels que pots tindre a casa, que pertanga a cada categoria.

13 a 17 anys:

Troba dos exemples de reciclatge o reutilitzaci que es donen en la naturalesa. Prenent les dades de la taula 1, relativa a la composici dels residus urbans generats a Espanya, fes una representaci semblant al grc 1.

15

Hui en dia una sola persona genera Ms de 500 kg de residus a lany

2
Qu fem amb els residus?

A equival a ms de set vegades el seu mateix pes!

Els residus en la histria


La generaci de residus no ha sigut sempre una amenaa per al medi ambient. Durant molt de temps, una gran part dels residus que els sers humans generaven a casa podien ser aprotats de manera directa. Per exemple, les restes daliments servien per a alimentar el bestiar porc o per a obtindre compost; les restes txtils eren utilitzades com a draps de neteja o per a fabricar vestits de pitjor qualitat. La resta podia ser absorbit fcilment per la mateixa naturalesa. El problema va comenar amb el creixement dels pobles i ciutats, ats que les triadures eren llanades al carrer, sense que shaguera establit un mecanisme darreplega i de trasllat a lexterior de la ciutat. Com els residus estaven compostos principalment per matria orgnica, labocament dels residus al carrer va permetre la proliferaci depidmies i plagues i, per tant, els residus van ser inicialment un problema dhigiene i de salut. Estos problemes es van solucionar gradualment a mesura que es van prendre les mesures necessries per a arreplegar els residus i aprotar-los com a matria primera o, en ltima instncia, transportar-los a abocadors on sovint eren incinerats. Les primeres

mostres de gesti sostenible dels residus provenen de professions que hui han desaparegut dels paisatges urbans. Els drapaires, els ferrovellers o els fematers arreplegaven els residus casa per casa, fent desta activitat la seua forma de vida. En les ltimes dcades el ser hum ha incrementat enormement la seua capacitat tecnolgica i amb aix, la seua capacitat de consum. Lavan de leconomia ha perms que sincremente el consum de productes, per aix la generaci de residus per dia s notablement major que fa tan sols unes dcades. Sha augmentat tamb la complexitat dels residus que es generen, perqu s major el nombre de materials que apareixen en la bossa de fem, de manera que sha redut com s lgic el percentatge de matria orgnica. Plstics com el PET o el PVC, metalls com el llaut, ferro o alumini, txtils com el cot, el lli o el cuiro, fustes, cristall i vidre, paper i cart, entre daltres, sn components habituals en els residus urbans.

Paraules clau: Separar, arreplega selectiva, tractament, valoraci, abocador, eliminaci, sistema integrat de gesti. Resum: Els residus que generem contenen una varietat de materials major que fa unes dcades. Aix ha complicat el sistema darreplega i de tractament dels residus i ha obligat a tractar de recuperar els valuosos materials continguts en ells. Per a aconseguir-ho s necessari que els residus se separen a casa i es depositen selectivament en els contenidors darreplega selectiva.

16

La gesti dels residus actualment


La gesti dels residus que realitzem al nostre pas t el clar objectiu de reduir al mnim possible limpacte ambiental. Consta de diverses fases, que queden esquematitzades en el grc 3:

Grc 3. Fases de la gesti dels residus a Espanya.

1. Separaci a casa i arreplega selectiva dels residus


Encara que hi ha molts tipus de residus diferents, els ms comuns que produm a casa poden classicar-se en quatre grups, segons el tipus de contenidor en qu els hem de depositar: Envasos de cart i paper. Vidre. Envasos lleugers (envasos de plstic, llandes i brics). Matria orgnica i la resta de residus.

Podrs distingir els contenidors on depositar cada tipus de residus pel seu color: blau per als envasos de cart i paper, verd viu per al vidre, groc per als envasos de plstic, llandes i brics i verd grisenc per a la matria orgnica i la resta de residus.

Altres residus tenen els seus destins especcs. Per exemple, hi ha contenidors per a la roba vella i altres residus txtils; hi ha contenidors per a les piles gastades, que solem trobar en el carrer o en alguns comeros; i hi ha ecoparcs i punts nets on podem depositar peretes, electrodomstics o oli usat.

Contenidor per a envasos de plstic, llandes i brics

Contenidor per a envasos de cart i paper

Contenidor per a envasos de vidre

Contenidor per a la matria orgnica i la resta de residus

17

2. Transport i transferncia
Desprs de larreplega, els camions transporten els residus ns a les plantes de tractament i de valoraci, per si estes plantes estan massa lluny de les zones darreplega, s freqent que es realitze un pas intermedi: la

transferncia dels residus destos camions a daltres ms grans. Desta manera, resulta ms barat transportar els residus a grans distncies i, sobretot, es reduxen les emissions de gasos contaminants a latmosfera ats que es desplaa un nic cami i no diversos.

Transferir els residus des dels camions darreplega a un altre ms gran permet reduir el consum de combustible i per tant, tamb les emissions de gasos contaminants

3. Tractament i valoraci
Els residus sn transportats a una planta de tractament i valoraci. Hi ha de diversos tipus, especialitzades en cada classe de residu, per totes tracten dextraure de manera selectiva la major quantitat de residus, per a donar-los un s posterior: paper i cart, plstics, alumini, vidre, entre daltres, podran utilitzar-se novament com a matries primeres i evitar aix que es depositen materials tils en labocador. Amb la matria orgnica es far compost, que servir com a adob en lagricultura. A

s la valoraci, donar-li valor a alguna cosa que ns ara era noms un residu. Tot este procs s molt ms fcil si els ciutadans separen els residus a casa en funci de la classe i els depositen en els contenidors especcs. s a dir, els envasos de cart i paper en el contenidor blau; el vidre, en el verd; i els envasos lleugers (envasos de plstic, llandes i brics), en el groc.

18

4. Eliminaci
Tot all que no sha pogut recuperar i valorar passa a la fase segent: leliminaci. La major part dels residus seliminen en un abocador controlat, on es depositen de forma ordenada, planicada i higinica. Una altra alternativa deliminaci s la valoraci energtica, que permet obtindre energia durant el procs deliminaci. Ecoembes: un sistema integrat de gesti Una gesti eca dels residus derivats dels productes que consumim en les nostres llars necessita i es mant grcies a la participaci duna varietat dagents i dentitats que asseguren tancar el cicle de vida dun producte, s a dir, des de la fabricaci ns al tractament com a residu i posterior transformaci a travs del reciclatge. Este conjunt

dagents, i els diferents mecanismes de collaboraci i coordinaci conformen un sistema integrat de gesti (SIG). A Espanya hi ha diversos, per ens centrarem en un noms: Ecoembes. Ecoembes s una societat annima sense nim de lucre que t lobjectiu de dissenyar el sistema integrat de gesti (SIG), encaminat a larreplega selectiva i recuperaci de residus denvasos per al posterior reciclatge i valoraci. Estos envasos poden ser de cart, de plstic, dalumini, dacer, brics, paper, etc. www.ecoembes.com

Sistema integrat de gesti

19

Els residus a la Comunitat Valenciana


La Comunitat Valenciana acull a ms de 5 milions de persones, la qual cosa suposa el 10% de la poblaci espanyola, i a ms s un dels destinacions

turstiques ms importants dEuropa. La conseqncia lgica de tantes persones que viuen de forma permanent o temporal en la Comunitat s una elevada generaci de residus urbans. De fet, cada habitant genera una mitjana de 1,5 kg de residus cada dia.

Taula. 2. Estimaci de les tones de residus generades a la Comunitat Valenciana.


(Font. Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge)

Any 2002 2003 2004 2005 2006 2007

Alacant 954.570 1.040.743 1.084.291 1.096.627 1.129.910 1.155.660

Castell 343.914 361.129 374.389 376.525 387.554 396.684

Valncia 1.163.019 1.197.656 1.246.395 1.254.786 1.279.581 1.292.748

C. Valenciana 2.461.502 2.599.527 2.705.075 2.727.938 2.797.046 2.845.091

Grc 4. Generaci de residus urbans a la Comunitat Valenciana.

20

Una part important dels residus generats sarreplega de forma selectiva, s a dir, que els ciutadans els van depositar en els contenidors especcs de paper i cart, vidre o envasos lleugers. El ms important s que el

percentatge de residus que els ciutadans separem a casa augmenta cada any, ns a arribar al 26% en 2007. De fet, 3 de cada 4 espanyols ja deposita els residus de forma selectiva.

Taula 3: Producci total de residus urbans (tones) (Font. Institut Nacional dEstadstica, Enquesta sobre arreplega i tractament de residus. Residus urbans 2007)

2004 Residus mesclats Arreplega selectiva Percentatge darreplega selectiva 2.427.975 399.808 14%

2005 2.199.421 483.672 18%

2006 2.204.461 649.404 23%

2007 2.294.944 789.357 26%

Activitats:
De 4 a 8 anys:
Pregunta als teus pares o iaios quins residus podien trobar-se en la bossa de fem quan ells eren xicotets. Dibuixals o fes una llista destos residus.

De 9 a 12 anys:

La gesti dels residus ha canviat molt en les ltimes dcades. Demana-li a una persona major que texplique qu es feia amb els residus en la seua infncia i redacta-ho comparant amb la gesti que fem hui en dia,

De 13 a 17 anys:

Representa grcament levoluci del percentatge darreplega selectiva de residus a la Comunitat Valenciana, a partir de les dades de la taula 3. A qu creus que es deu laugment deste percentatge?

21

2
El paper: un material completament reciclable
Qu i don procedix?
El paper s una na lmina elaborada amb bres vegetals, en concret cellulosa, procedents principalment de la fusta, el cot, el lli o lespart. Va comenar a elaborar-se a la Xina en el segle II d.C. per en altres llocs ja shavia intentat trobar algun material lleuger sobre el qual poder escriure. A Egipte, per exemple, utilitzaven el papir, que obtenien duna planta del mateix nom. A Europa, no obstant aix, sescrivia sobre pergam fabricat amb pells dovella o de cabra molt adobades. Ambds materials tenien inconvenients que no t el paper No absorbixen b la tinta, no sn tan llisos com el paper i el seu procs dobtenci s ms car. A partir del segle VII va comenar a estendres ls del paper pel mn i en el segle X va arribar a Espanya grcies als rabs que poblaven la pennsula. La primera fbrica de paper dEspanya es va situar a Xtiva i des dac, el seu s es va estendre a la resta dEuropa.

Qu cal tindre en compte per a fabricar el paper?


No sutilitza fusta noble, despcies extiques dels boscos tropicals ni de roures, fages o alzines. Sutilitza fusta despcies de creixement rpid (a Espanya fonamentalment eucaliptus i pi), que es cultiven amb esta nalitat en plantacions forestals, que duna altra manera no existirien. Estes plantacions contribuxen a incrementar la superfcie arborada: a Espanya, grcies a la producci paperera, existixen i es mantenen 430.000 hectrees de pi i eucaliptus (2,4% de la superfcie arborada total). En el mn, les plantacions forestals productives (fusta i bra per a paper i molts altres usos) ocupen 109 milions dhectrees (el 3% de lrea total de boscos). Els talls anuals de fusta a Espanya per a tots els usos, incls el paper, suposen el 2,3% de les existncies de fusta i el 30% de lincrement anual de fusta.

Paraules clau: Paper, cart, cellulosa, fabricaci del paper, contenidor blau, paper reciclat. Resum: El paper es fabrica a partir de material vegetal, per el procs de fabricaci requerix dun elevat consum daigua i energia, a ms de ls de substncies qumiques, com els compostos derivats del clor. La indstria paperera est realitzant esforos notables per a minimitzar limpacte ambiental, fet que es manifesta especialment en el reciclatge del paper i cart.

22

Les plantacions constituxen grans albellons de dixid de carboni (CO2), amb el que ajuden a frenar el canvi climtic: les 430.000 hectrees destinades a Espanya a la producci de fusta per a paper mantenen emmagatzemades 50 milions de tones de carboni equivalent. El carboni emmagatzemat roman en els productes forestals. Per exemple, en els llibres, el paper queda emmagatzemat durant dcades, i generacions, en les nostres bicicletes. I a travs del reciclatge del paper samplia el termini deixe segrest de carboni. Una tona de paper emmagatzema 1,3 tones de CO2!

Grc: dedicat a lescriptura i a la impressi, complix la funci de comunicaci, entreteniment, publicitat, etc. Decoratiu: els almanacs, cartells, psters que decoren les nostres cases, comeros, etc. Monetari: els bitllets estan impresos sobre un paper tractat, despecial resistncia. Higinic i sanitari: complixen esta funci el paper higinic, els bolquers, les tovalletes i els mocadors dusar i tirar, els tovallons, el paper de cuina, etc. Embalatge i transport: especialment a travs del cart, s el suport ms com per al lemmagatzematge i el transport de mercaderies, i per a lenvasament de productes alimentaris, electrnics o de qualsevol altre tipus. Entreteniment i arts: la pintura, lescultura i la papiroxia. Estructural: forma part de linterior dalgunes portes.

la procedncia siga vegetal, el procs de fabricaci s contaminant. Per a transformar-los en paper els materials han de ser blanquejats, deixatats en aigua, assecats, endurits i premsats, i aix comporta la utilitzaci de grans quantitats daigua, denergia i de diversos qumics, com el clor, per a blanquejar la pasta de paper, o resines i cues per a donar-li consistncia. A pesar del que sha dit, la indstria paperera est invertint molt desfor i diners a millorar els processos de producci per a disminuir estos consums i tots podem collaborar, com veurem, separant els residus i utilitzant preferentment paper reciclat. Quan el paper es va a obtindre de pasta verge, el procs de producci consta de diversos processos bsics: 1. Decorticat de la fusta dels arbres. 2. Transformaci de la fusta en pasta de paper: per a fer-ho, la fusta ha de ser esmicolada b per processos fsics, com la trituraci, b per processos qumics, com a sosa custica o bisult de sodi. El resultat, en tot cas, s una suspensi de bres de cellulosa que coneixem com a pasta de paper. 23

Usos del paper


El paper t una gran varietat de Usos. El primer que sens ocorre s lescriptura i tot all que sha relacionat amb ella com per exemple cartes postals, llibres, peridics, Revistes, contractes, quaderns, blocs, Etc. El segon ms important s la fabricaci de cart, que est format per molts fulls de paper superposats. Amb el cart es fan principalment caixes i altres embalatges, perqu resulta poc pesat per molt resistent. Els usos del paper es poden relacionar tal i com sindica:

El procs de fabricaci de paper


Com ja hem indicat, el paper procedix de bres vegetals obtingudes de la fusta, del cot o de lespart. Encara que

3. Blanqueig de la pasta: per a facilitar lescriptura i garantir una bona presentaci del producte, la pasta de paper ha de ser blanquejada abans de convertir-la en paper. Per aix, sagen a la pasta productes blanquejants, com a sosa custica, clor, aigua oxigenada, etc. 4. Laminaci de la pasta. Es disposa la pasta en forma de lmines i sasseca, de manera que les bres de cellulosa queden entrellaades prou fort com per a afavorir una bona consistncia del paper. En comparaci, quan la matria primera que es va a utilitzar s paper reciclat, el procs canvia signicativament: 1. Trasformaci en pasta de paper: el paper que ser reciclat es mescla amb aigua i es remou ns a aconseguir una pasta. En esta fase seliminen les impureses slides que pot contindre, com per exemple

trossos de plstic. 2. Eliminaci de la tinta: com el paper ja havia sigut utilitzat, cont restes de tinta que han de ser eliminades. Per a fer-ho sutilitzen alguns compostos qumics suaus, com detergents. 3. Llavada de la pasta: per a eliminar les restes de tinta i altres impureses i premsat per a eliminar lexcs daigua. 4. Blanqueig i laminaci de la pasta: en processos semblants als que ja shan descrit.

Tipus de paper que pots trobar


En lactualitat existixen ms de 300 tipus especcs de paper, amb caracterstiques especials segons ls que sels done. No obstant aix, si ens xem noms en la procedncia de la pasta i en les caracterstiques del procs de producci podem trobar: Paper procedent de bra verge: en la seua fabricaci no shan utilitzat bres recuperades. Paper reciclat: quan en el procs de fabricaci sutilitzen bres de paper recuperat. Paper ecolgic: en el procs de fabricaci shan introdut mesures per a reduir limpacte ambiental. No ha de ser necessriament paper reciclat. Paper totalment lliure de clor (TCF): paper que no ha sigut blanquejat amb clor ni amb cap compost clorat, per aix en principi el procs de producci s menys contaminant. Paper lliure de clor elemental (ECF): per al blanqueig no sha utilitzat clor, per s algun compost clorat. Paper de plantacions certicades: la pasta de paper prov duna plantaci forestal que es gestiona de manera ambientalment sostenible.

No tot el paper ha sigut blanquejat amb clor! Hi ha alguns tipus en qu sha utilitzat oxigen o oz, per aix el procs de fabricaci ha sigut menys contaminant. Estos papers solen estar retolats amb les sigles TCF i ECF, que en angls signiquen: totalment lliure de clor i lliure de clor elemental.

24

Dos smbols per a identicar el reciclatge.

Quins benecis aporta reciclar el paper?


Presta atenci, perqu quan es recicla paper sevita: 100% reciclat La tala darbres, si b els arbres que utilitza la indstria del paper han sigut plantats ex professo per a este . La generaci de residus slids, procedents del procs de fabricaci del paper. El consum daigua i denergia elctrica, ats que es necessiten en major quantitat per a fabricar paper a partir de pasta verge que a partir de pasta de paper reciclat. Lemissi de contaminants a latmosfera i a laigua. La reducci de la quantitat de residus que arriben a labocador, perqu el ciutad ha seleccionat els residus correctament en la llar.
Fonts: Manual del reciclatge de Lanzarote, cabildo insular de Lanzarote, REPACARAssociaci Espanyola de Recuperadors.

El punt verd
Ja hem explicat que Ecoembes sencarrega del funcionament dun sistema integrat de gesti (SIG) dels residus denvasos lleugers i de cart i paper. Totes les empreses envasadores que shan associat al SIG paguen una quantitat de diners per cada envs que posen en el mercat. A canvi, Ecoembes sencarrega de facilitar als ciutadans els contenidors per a larreplega selectiva destos envasos, el transport dels materials arreplegats ns a les plantes de tractament, la selecci i el reciclatge. Per a que els consumidors puguem saber quines empreses i quins productes estan adherits al SIG i, per tant, han pagat perqu els seus envasos sarrepleguen de forma selectiva, es va crear un smbol anomenat Punt verd, que apareix imprs en les etiquetes de la major part dels productes que comprem. Quan veges un envs que porta este smbol, signica que lempresa que posa este producte en el mercat ha contribut econmicament en un sistema per a la recuperaci dels residus denvasos En les teues mans est collaborar i portar-ho ns al contenidor per al seu reciclatge posterior!

El smbol de producte reciclat


Tres etxes que formen un triangle i dins dun cercle: este smbol indica que el producte ha sigut fabricat, almenys en part, per materials reciclats. A vegades sacompanya dun nmero que indica el percentatge de material reciclat que cont el producte o el seu envs.

25

El contenidor blau
El contenidor blau s el lloc en qu shan de depositar els envasos de cart i paper perqu siguen reciclats posteriorment. Tot el paper i cart que sintrodux en el contenidor blau, es recicla, per... atenci! No tot el paper pot ser reciclat! Hi ha alguns tipus de paper que no has de tirar en el contenidor blau.

El reciclatge de paper i cart a Espanya


Lany 2006, a la Comunitat Valenciana es van arreplegar 65.266 tones de paper i cart per al seu reciclatge posterior, cosa que suposa 13,6 quilograms per habitant i any. Eixe any es va recuperar a Espanya el 60% del paper consumit, que s un valor altssim si tenim en compte que entorn del 20% del paper que es consumix no es pot recuperar, b perqu queda emmagatzemat o b perqu ls nha suposat la degradaci o destrucci. Larreplega de paper per a reciclar i el reciclatge han augmentat a Espanya a un ritme major que el del seu s, fet que manifesta la preocupaci dels espanyols per preservar el medi ambient. Sn xifres fantstiques, per hem de millorar-les encara ms i, per aix, s necessria la collaboraci de tots els ciutadans. Tot aix ha perms que per a cada 10 kg de paper fabricat a Espanya, shagen utilitzat 8,5 kg de paper usat, reduint de forma molt important les necessitats de noves matries primeres. Incls importem paper usat daltres pasos per al seu reciclatge a Espanya!

pots tirar

No

has de tirar

Folis utilitzats. Peridic, revistes, fullets, cmics, etc. Caixes de cart, paquets de paper, oueres, rotllos de paper, de sabates, de galletes o cereals, etc. Quaderns (sense les espirals), cartes, sobres. Embolcalls de sucre, de farina. Bosses de paper.

Papers especials com el paper encoixinat, paper encerat, paper adhesiu. Paper i cart brut, amb restes daliments, greix o brutcia. Envasos de medicaments. Bolquers, mocadors o tovallons de paper usades, compreses o bolquers. Envasos tipus brik (pots tirar-los al contenidor groc, corresponent a residus denvasos). Suro, porexpan o suro blanc.

Ecoembes i lajuntament del teu municipi han arribat a un acord per a arreplegar els envasos de cart i paper en els contenidors blaus. La freqncia darreplega intenta ajustar-se a les necessitats de cada municipi.

El consell: Si plegues les caixes de cart, et resultar ms fcil guardar-les, transportar-les i car-les en el contenidor.

26

La recuperaci de paper-cart sha situat en 2007 en 4,9 milions de tones, enfront dels 4,6 de lany anterior.

Activitats:
4 a 8 anys:
Fes un dibuix en un foli. En lloc de pintar-lo, retalla trossos xicotets duna revista i apegals sobre el dibuix formant un mosaic.

9 a 12 anys:

Grc 5. Taxes dutilitzaci, arreplega i reciclatge de paper-cart (Font: ASPAPEL)

Observant atentament la teua habitaci, fes una llista dels objectes que estan fabricats amb paper o cart. Identica quins dells estan fabricats amb paper reciclat i quins podrs portar al contenidor blau quan hages acabat dutilitzar-los.

13 a 17 anys:
Tpics relacionats amb el paper reciclat
El paper reciclat ha tingut una mala fama injusticada i aix ha fet que moltes persones tinguen poca inclinaci a utilitzar-lo. En la taula segent sarrepleguen alguns dels falsos tpics relacionats amb el paper reciclat:

Tpic
El paper reciclat s ms car i de pitjor qualitat

Realitat
Actualment, el preu s semblant i depn ms del gramatge i de la qualitat que de si s reciclat o no. El paper reciclat pot tindre un color ms apagat, per hui en dia la major part de les persones sn sensibles als problemes ambientals i agraxen que sutilitze el paper reciclat. El paper reciclat, com el blanc, pot tindre diverses qualitats. El paper de qualitat major evita estos inconvenients.

Entra en la pgina web dEcoembes (www.ecoembes. com) i intenta esbrinar els quilograms de paper i de cart que es van arreplegar en el teu municipi de forma selectiva. Fes una representaci grca dels valors obtinguts i interpreta els resultats. El teu municipi est cada any ms implicat amb el medi ambient?

s ms lleig, per aix no s recomanable presentar treballs escolars en paper reciclat.

Pot embossar la impressora i la fotocopiadora

27

6
Qu pots fer tu?
Hui en dia seria utpic intentar viure sense generar residus, per xicotetes decisions relatives a la nostra forma de vida poden reduir moltssim la quantitat de residus que generem i disminuir el seu impacte ambiental. Si vols que la teua forma de vida siga el ms sostenible que pugues, hi ha una senzilla regla que has de complir: la regla de les 3 erres.

Reduir

Disminuir la quantitat de residus que generem a casa, per exemple, utilitzant noms el paper estrictament necessari o portant la nostra motxilla quan comprem.

Reutilitzar

Donar-li un s nou a un producte, abans de rebutjar-lo com un residu. Per exemple, utilitzant les fotocpies ja utilitzades per a prendre apunts en brut o per a dibuixar. Utilitza el paper per les dos cares.

Reciclar

Tornar a introduir un material en el procs de producci. Per exemple, utilitzar paper usat per a fer pasta de paper que, una vegada blanquejada, es transformar en paper reciclat. Tamb sol anomenar -se reciclar al fet de separar els residus a casa segons el material de qu estan fets i portar-los al contenidor corresponent.

28

Forma de actuar
Compra paper ecolgic

. per exemple:
s fcil, les teues opcions sn: paper reciclat, paper procedent dexplotacions forestals sostenibles o dagricultura ecolgica, paper en el procs del qual no shagen utilitzat compostos clorats. Imprimix noms all que siga estrictament necessari, no malgastes el paper, utilitza el correu electrnic, no utilitzes folis nous per als teus apunts o dibuixos, compra aquells productes que porten menys envasos, evita comprar recipients dun sol s, ja saps, els dusar i tirar, utilitza el paper de cuina i els mocadors de paper per a aquells usos que no poden realitzar-se amb draps de tela, etc. Utilitza el paper per les dos cares, utilitza els quaderns de cursos passats per a apunts en brut, repetir exercicis per a estudiar o senzillament dibuixar. Separa els envasos de cart i paper de la resta de residus que produxes a casa o en el collegi i porta-ho al contenidor blau.

Recorda: Solament el contenidor blau garanteix el correcte reciclatge dels envasos de cart i paper. Si encara no sarrepleguen els envasos de cart i paper de manera selectiva en ta casa o el teu collegi, seguix els passos segents: 1. Busca un lloc on poder collocar un poal per al paper i cart. Ha de ser un lloc accessible, per on no moleste massa. 2. Conven els teus familiars, els teus companys i els teus professors perqu separen el paper i el cart i els tiren tiren en este poal. 3. Dna exemple als altres, separant els teus residus denvasos de cart i paper, i portant el contingut del poal al contenidor blau. Has de ferho ben sovint, no deixes que sacumule. 4. Quan portes un temps fent-ho, conven algunes persones ms per a rellevarvos en la tasca de portar el paper i cart al contenidor blau.

Redux al mxim ls de paper

Reutilitza el paper, quan siga possible

Collabora en el reciclatge del paper

Una ltima cosa! Si vols ser la persona ms implicada amb el medi ambient, hi ha un poc ms que pots fer: convncer als que et rodegen, per exemple a casa o en el collegi, perqu complisquen estes senzilles normes. Per exemple:

Recorda: noms el contenidor blau garantix el reciclatge correcte dels envasos de cart i paper.

29

Recorda, el teu paper s important: Aplica la regla de les 3 erres:

Reduir

Reutilitzar

Reciclar

Hi ha una tasca ms que pot fer cada un de nosaltres: educar i ensenyar els que estan al nostre a costat

Activitats:
4 a 8 anys:
Farem un pster que recorde a tota la famlia la regla de les 3 erres. Per a fer-ho, escriu-la en una cartolina amb lletres de colors i apega-la en la nevera amb lajuda dun imant. Mentres ms bonic et quede, millor!

9 a 12 anys:

Fes una llista amb alternatives que pots dur a terme per a utilitzar millor el paper. Ordena les coses que se tocrreguen segons la regla de les 3 erres, ja saps: reduir, reciclar i reutilitzar.

13 a 17 anys:

Acumula durant un mes la publicitat que arriba a la bstia de ta casa i pesa-la en una bscula. Utilitzant este valor, calcula quants quilos de paper arriben a totes les cases dels alumnes de linstitut o collegi en un any. Haurs de preguntar als teus professors quants alumnes sou. Fes una reexi sobre la importncia de separar este paper i portar-lo al contenidor blau.

30

7
Qu signica?
Cart: compost de diverses lmines de paper, fortament unides, que adquirix una notable resistncia i sutilitza comunament per a lembalatge i el transport. Compostatge: transformaci de la matria orgnica en adob o compost, a travs de la descomposici biolgica. Consum: adquisici de bns i servicis. La manera en qu consumim t moltes implicacions mediambientals, per exemple, a travs dels residus que es generen. Deixatar: dissoldre o desfer un slid per mitj dun lquid. Per exemple, quan desdejunem deixatem les galletes mullant-les en la llet. Ecoembes: societat annima sense nim de lucre, que t com a objectiu el disseny dun sistema integrat de gesti (SIG) encaminat a larreplega selectiva i a la recuperaci de residus denvasos per al reciclatge i valoraci posteriors. Envs: qualsevol producte fabricat amb materials de qualsevol naturalesa que sutilitze per a contindre, protegir, manipular, distribuir i presentar mercaderies. Estaci de transferncia: infraestructura destinada al trasps dels residus des dels camions darreplega, ms xicotets i adaptats a agafar els contenidors, a altres camions majors. Impacte ambiental: efectes i conseqncies sobre el medi ambient, generalment negatives, de qualsevol acci realitzada pel ser hum. Matria orgnica: matria de qu estan constituts els sers vius i, per aix, els aliments. T una gran utilitat com a adob agrcola, especialment si es transforma en compost. Paper: lmina prima feta amb bres vegetals obtingudes principalment de la fusta, una vegada que han sigut deixatades i blanquejades. Els usos sn molt diversos i van des de la comunicaci escrita ns a lart. Pasta de paper: suspensi de bres de cellulosa procedents de la fusta quan esta ha sigut esmicolada per processos fsics o qumics. Reciclatge: tractament i transformaci dels materials que componen els residus per a introduir-los novament en el sistema industrial com a matria primera. Tamb es coneix com a reciclatge lacte de separar selectivament els residus a casa i depositar-los en els contenidors especcs segons el material que estan compostos.

31

Reducci: disminuci de la quantitat de residus que generem. Residu: producte o material que ha deixat de tindre utilitat i del qual hem de desprendrens. Pot ser un material valus per a altres persones o empreses. Els residus que es produxen a casa es coneixen com a residus urbans. Reutilitzaci: acte o operaci pel qual es dna un s nou a un producte abans de considerar-lo com un residu. Pot ser reutilitzat amb la mateixa nalitat per a la qual va ser dissenyat o per a alguna altra. Tractament i valoraci: processos pels quals sextrauen dels residus aquells materials que poden tindre encara un valor o sobtenen altres productes derivats dells. Valoraci: procs pel qual es permet laprotament dels recursos continguts en els residus, per exemple, recuperant els seus materials per al reciclatge, comportant la matria orgnica i incls obtenint energia elctrica per mitj de la seua incineraci. Abocador: lloc on saboquen els residus que no poden ser valorats per a la seua eliminaci denitiva.

32

Talleres de trabajo

ndice de contenidos

Actividades de 4 a 8 aos
Actividad 1. Reciclar el papel Actividad 2. Papiroexia: hacer una pajarita Actividad 3. Cuentacuentos Actividad 4. Manualidades con papel y cartn

Actividades de 9 a 12 aos
Actividad 1. Entrevista a la direcccin del centro educativo Actividad 2. Pasatiempos sobre el papel Actividad 3. Una investigacin cientca Actividad 4. Las matemticas del papel Actividad 5. Visita a una empresa de papel

Actividades de 13 a 17 aos
Actividad 1. Encuesta sobre el consumo del papel y la gestin de los residuos de papel y cartn Actividad 2. El centro y el papel reciclado Actividad 3. Reciclamos el papel en el aula Actividad 4. Campaa de educacin ambiental en el centro educativo Actividad 5. Los residuos en la prensa

4 a 8 aos

Actividad 1

Reciclar el papel

El papel puede ser reciclado de forma sencilla y econmica a travs de un proceso industrial muy utilizado en la actualidad. Este proceso puede imitarse a escala- en el aula o en el laboratorio escolar.

Mostrar al alumnado de forma prctica que el papel puede ser reciclado. Generar una actitud favorable hacia la separacin de los envases de cartn y papel en el hogar y hacia el consumo de papel reciclado.

Objetivos

5. Dejar escurrir bien la pasta en la rejilla antes de proceder a volcar la lmina sobre la tela. Es importante que la tela est hmeda. Cubrir la lmina con papel y presionar suavemente con un rodillo para agilizar el proceso de secado. 6. Dejar secar bien antes de retirar el papel de la tela. El resultado es un papel coloreado, de aspecto rstico, con una funcin principalmente decorativa. Puede aadirse antes del secado algn elemento decorativo como hojas o ores secas, trocitos de lana, etc, asegurndonos de presionar un poco para que quede adherido a la pasta.

Materiales
Papel usado. Agua y un cubo. Cola blanca. Una batidora. Un escurridor de verduras. Una palangana. Una rejilla na o tela metlica, de forma rectangular, que quepa en la palangana. Un rodillo.

Metodologa
1. Cortar el papel en trocitos y dejarlo en remojo con agua preferentemente caliente (dos partes de agua por cada parte de papel). Aadir una cucharada de cola blanca. Remover y mezclar con las manos. 2. Triturar los trozos de papel con una batidora y dejar reposar durante unas horas la pasta resultante. 3. Lavar la masa en el escurridor con abundante agua fra para tratar de dejarla lo ms limpia de color posible. 4. Verter la pasta de papel en una palangana con agua limpia y con una rejilla metlica sobre la que volcaremos el papel. La pasta debe quedar bien extendida, lo ms homogneamente que sea posible. El grosor nal del papel depender de la cantidad de pasta que vertamos en este momento.

4 a 8 aos

Actividad 2

Papiroexia: hacer una pajarita

La papiroexia es un arte milenario. Su prctica en el aula fomenta la destreza manual, la concentracin y la precisin, al tiempo que familiariza con las posibilidades del papel como material de trabajo.

Objetivos
Vislumbrar las alternativas que ofrece el papel, ms all del soporte para la escritura. Introducir a los alumnos en el arte de la papiroexia.

1. Pliega el papel de modo que el extremo superior forme un tringulo rectngulo. Marca bien la diagonal y corta el resto del papel para obtener un cuadrado.

Materiales:
Folios de papel. Tijeras.

Metodologa

2. Pliega el cuadrado para formar el tringulo opuesto y desdobla de nuevo el papel. Se quedan marcadas las dos diagonales del cuadrado.

3. Girar el cuadrado 45 y llevar las dos esquinas de los lados y la inferior al centro del cuadrado.

4. La esquina superior se lleva tambin al centro, pero por el otro lado del papel. Esta esquina ser la cabeza de la pajarita.

5. Hemos obtenido un cuadrado de menor tamao. Volvemos a llevar las esquinas al centro, esta vez todas por el mismo lado.

6. Le damos la vuelta al cuadrado, manteniendo la posicin.

7. Llevamos la esquina inferior del cuadrado hasta la esquina superior.

8. Sacamos las dos puntas que han quedado en el interior, desdoblndolas para que queden como se muestra en la gura. Sern las patas de la pajarita.

9. Bajamos la esquina superior, como si estuvisemos deshaciendo el paso 7.

10. Doblamos la gura por la mitad verticalmente, pero teniendo cuidado de extraer la cabeza de la pajarita, tal y como se muestra en la gura.

11. Sacamos la nica punta que queda en el interior de la gura, que har la funcin de cola de la pajarita y ya la tenemos lista.

4 a 8 aos

Actividad 3

Cuentacuentos

Los cuentos tienen una intencin ldica y otra didctica. Entretienen a los nios y, al mismo tiempo, transmiten un mensaje. Es un recurso muy utilizado para incitar a la reexin y el desarrollo de valores. En esta actividad se propone su uso para hablar del papel y de su reciclaje.

Objetivos
Explicar a travs de un cuento la importancia del papel y de su reciclaje. Aprender que el papel usado puede volverse a utilizar si se lleva al contenedor azul. Favorecer la creatividad y la expresin plstica.

Cuentacuentos. Cuando los objetos hablan


rase una vez un mundo en el que los objetos hablaban de hecho, lo raro es que se estuviesen un rato callados Hablaban y hablaban sin parar, mientras permanecan quietos, inmviles, en el lugar donde algn ser humano los haba dejado. Nuestra historia ocurre en la casa de Daro, un joven estudiante que viva slo y estudiaba tanto que nunca tena tiempo para nada. No tena tiempo ni siquiera para ocuparse de ordenar su casa, as que, como os podis imaginar, la casa pareca una leonera. En casa de Daro, los objetos tenan mucho tiempo para hablar, porque l estaba todo el da en la biblioteca. Es una de las muchas conversaciones entre objetos, lo que desencaden esto que ahora os voy a contar. En el comedor de Daro sobre una mesa llena de trastos haba un

peridico olvidado, muy triste, que lloraba y lloraba. -Qu te pasa, peridico?- pregunt una botella de refresco vaca desde haca semanas, en la que Daro haba introducido una or, a modo de orero. - Me pasa que soy un peridico intil e inservible y me apena sentirme as. Todas lo que tena que contar ya lo cont, mis noticias ya se han olvidado y a nadie le interesan. Soy un peridico viejo de la semana pasada! Ahora me aburro, aqu sobre la mesa. - Te entiendo perfectamente, mi querido peridico apunt la botella, hacindose cargo de la terrible sensacin del peridico- yo misma me sent as durante muchos das vaca y sin ninguna funcin. Menos mal que al nal, me dieron un nuevo uso me cost acostumbrarme, claro toda la vida preparndome para contener refrescos y, de la noche a la maana me convierten en un orero! Pero ahora me siento bien, me gusta mi nuevo trabajo.

Metodologa
1. Narracin interpretativa del texto que se adjunta. 2. Reexin en grupo sobre el cuento ledo para incidir en la problemtica de los residuos y su reciclaje. 3. Dibujo de Daro y Claudia llevando los papeles y el vidrio al reciclaje.

Materiales
Cuento. Pinturas de colores. Folios.

- Crees que me pasar a mi algo as? Tendr otra funcin?... me aterra slo de pensarlo porque he odo que algunos peridicos han tenido un destino terrible han acabado en un vertedero, olvidados de por vida. Como veis, la botella y el peridico estaban contndose muchas intimidades, as que les molest mucho la brusca interrupcin de unas pilas recargables, que enchufadas al otro extremo de la habitacin se rean de ellos cruelmente. - Ja, ja, ja pobres objetos de un solo uso estamos cansadas de veros siempre preocupados por el futuro cuando se os pasa la fecha ja, ja, ja. Siempre con esas caras de angustia y de pena aunque la verdad no es culpa vuestra, no tenis la suerte de ser tiles una y otra vez jaos en nosotras, sin embargo, en cuanto nos quedamos sin energa, nuestro dueo nos enchufa unas horas y listo!... a funcionar otra vez! - Por qu sois tan crueles, pilas recargables? Nosotros hemos hecho nuestro trabajo tan bien como vosotras tambin nos merecemos una segunda oportunidad. - Precisamente por eso nos remos, botella. No sabis en que casa habis ido a parar y os estis preocupando intilmente. No os habis jado que Daro lleva todos sus residuos a reciclar? - A reciclar?- pregunt el peridicoQu es reciclar?... por ms que

busco entre mis pginas no encuentro esa palabra por ningn lado. - Ja, ja, ja eso es porque la semana pasada el reciclaje no fue una noticia pero otras semanas s que lo ha sido cada vez se recicla ms y ms es una buena noticia. - Quien responda era un lapicero hecho con una antigua lata de comida para perros- Para que lo sepas, reciclar es cuando te llevan a un contenedor especial para que te recojan y te lleven de nuevo a una fbrica. Cuando sales de all ests como nuevo, listo para afrontar un nuevo trabajo. - Eso es lo que han hecho contigo? Por eso tienes ahora un nuevo trabajo?- pregunt de nuevo el peridico que estaba muy intrigado con esta nueva informacin. - Um no exactamente. A mi me han reutilizado es decir, me han dado un nuevo uso sin tener que procesarme para reciclarme, me hubiesen tenido que fundir primero y a lo mejor en vez de ser una lata otra vez me hubiese convertido en una bicicleta. Quin sabe? - Es verdad eso mismo pasar contigo, peridico- exclam sonriente la botella- ayer precisamente escuch como nuestro dueo buscaba una caja y la iba llenando de papeles usados soy un desastre iba diciendo, lo dejo todo desordenado, tendra que llevarme los residuos ms a

menudo ahora tendr que pedir ayuda otra vez sabes lo que eso signica, peridico? Te van a llevar a reciclar! Tendrs un nuevo trabajo! El peridico se puso tan contento que casi empezaron a bailarle las letras -Qu ser?- empez a preguntarse- una caja?, un libro?, un cuento para nios? Daro entr en casa en este momento. No iba slo, le acompaaba su vecina Claudia y l le iba diciendo. - Muchas gracias, Claudia, tengo tantos papeles acumulados que no iba a poder bajarlos yo slo al contenedor azul. Cuando acabemos con los mos vamos a tu casa y reciclamos los tuyos.

4 a 8 aos

Actividad 4

Manualidades con papel y cartn

Para profundizar en el concepto de reutilizacin se pueden realizar manualidades utilizando papel y cartn usados, principalmente rollos de papel, revistas y hueveras.

Objetivos
Mostrar alternativas de reutilizacin de productos cotidianos. Mejorar la destreza manual.

Metodologa
Para elaborar una mariposa: El cuerpo central de la mariposa estar conformado con un rollo de papel. Las alas se dibujarn sobre una cartulina y se recortarn. Se recortarn trozos de colores de las revistas y se pegarn sobre las alas a modo de collage. Se recortarn tambin dos varillas de cartulina para conformar las antenas. Se pintarn ojos y boca sobre el rollo de papel. Finalmente se pegarn las antenas y alas sobre el rollo.

Materiales
Revistas viejas. Rollos de papel de cocina o del bao. Cartulinas. Pegamento. Tijeras.

10

9 a 12 aos

Actividad 1

Entrevista a la direcccin del centro educativo

La responsabilidad de la recogida selectiva de los residuos en el centro educativo suele recaer principalmente en el equipo directivo o en el responsable de medio ambiente. Sin embargo es una tarea de toda la comunidad docente y en este sentido requiere tambin de la participacin de los alumnos. A travs de una entrevista con la Direccin del centro se pretende que los alumnos sean conscientes de la diversidad de residuos que se generan en el colegio o instituto y las dicultades que entraa su gestin.

Objetivos
Asentar conceptos trabajados en la unidad didctica, mediante su manejo con relacin a una situacin real. Identicar los diferentes residuos que se generan en el centro y asignar competencias de gestin de estos residuos dentro de la comunidad docente. Desarrollar habilidades de comunicacin y entrevista. Familiarizarse con la estructura organizativa del centro.

todos, se consensuarn 10, que sern enviadas a la Direccin con antelacin para que puedan prepararlas. 4. Se realizar la entrevista. Cada alumno tomar notas y redactar un informe sobre la gestin de los residuos en el colegio.

5. Qu se hace con cada tipo de residuo, una vez recopilado? Quin se encarga de estas tareas? 6. Hay alguna estimacin de las cantidades generadas de cada residuo? 7. En general, Cules son las principales dicultades para la recogida selectiva de residuos en el centro educativo? 8. Los alumnos y profesores hacen un buen uso de los contenedores de recogida selectiva? 9. Qu actuaciones podran realizarse para mejorar la recogida selectiva?

Materiales
Cuaderno y bolgrafos. Pizarras y tizas.

Ejemplo de entrevista
1. Cules son los principales residuos que se generan en el colegio/ instituto? 2. Cules de ellos se recogen de forma selectiva? (p.ej, papel y cartn, vidrio, envases especicando tipos de envases, materia orgnica, pilas, bombillas y tubos uorescentes, aceite usado) 3. Est prevista la recogida selectiva de alguna fraccin ms en el futuro? 4. De qu elementos se dispone para la recogida selectiva de residuos? (Papeleras, contenedores, bidones para aceite...)

Metodologa
1. En primer lugar ser necesario concertar una entrevista con la Direccin del centro. La entrevista podra transcurrir en el aula o, si se escoge a una delegacin de alumnos, en el despacho del director o directora. 2. Tras explicar a los alumnos/as los objetivos de la entrevista, debern redactar individualmente algunas preguntas relativas a la gestin de los residuos en el centro. 3. Se expondrn las preguntas redactadas por los alumnos y entre

11

12

9 a 12 aos

Actividad 2

Pasatiempos sobre el papel

Una actividad sencilla para aanzar los conceptos trabajados en la unidad didctica es introducirlos en pasatiempos. Se propone un crucigrama sencillo y una sopa de letras.

Objetivos
Interiorizar los conceptos trabajados en la unidad didctica.

Sopa de letras
Encuentra 10 trminos relacionados con el papel y su reciclaje.

Metodologa
1. Fotocopiar la cha siguiente, una copia por alumno. 2. Los alumnos debern realizar las dos actividades de forma individualmente y se corregir en la pizarra transcurrido el tiempo necesario para su nalizacin.

P S T U E R O R R G S P

R A I N R A N I E H A E

E A S O L U L E C I T R

R P O T U T U I I K U I

E A L R A U I O C O L O

A N E A I D F P L L O D

P A C C D I E A A A P I

A S O C A H G P R N E C

P B L A N Q U E A R R O

I N A J E F D L E P N G

R E N E J A L C I C E R

O L E S M C A D O U S L

Materiales
Fotocopias.

13

Crucigrama
2

1 1

4 2
Soluciones

3
S 2 O U G T R R R S P E P 1 A N N H A A R R E I I M N O A G R E P 1 I T O U A C S E E L L I A P U O U U K T T R P I I P I L U O O A A C R E L I A C C R L 3 I O N D A A E P L F L I M O R P D A A A A C C P E I O U A Z F 3 L E N H O A A G C R S P D L R N Q U A A R B P E L M O C B S E E E 4 N N D A E E P F L I J X R E N A C C R E E L I J A I S M O O D U A C S E L A

Horizontales: 1. Utilizado por los egipcios para escribir. 2. Arte de crear guras doblando el papel. 3. Utilizado como materia prima para fabricar pasta de papel. Verticales 1. Utilizado en Europa para escribir, estaba fabricado con pieles de animal. 2. Volver a utilizar un material para producir nuevos productos. 3. Color del contenedor donde debemos depositar el papel y cartn usado. 4. Sistema Integrado para la gestin de los residuos de envases de cartn y papel y envases ligeros.

14

9 a 12 aos

Actividad 3

Una investigacin cientca

La educacin ambiental asume como principio fundamental que el descubrimiento y la experiencia personal son dos mtodos ecaces para el aprendizaje y el desarrollo de valores. En la presente actividad pretendemos que el alumnado realice una investigacin seria y rigurosa sobre la separacin de papel y cartn en el colegio.

Objetivos
Concienciar a los alumnos sobre la importancia de una adecuada gestin de los residuos urbanos y, en particular, de los residuos de papel y cartn. Iniciar al alumnado en los procedimientos de la investigacin cientca.

3. Se tratarn los resultados estadsticos en clase, para calcular lo siguiente: a. Media semanal de papel recuperado y estimacin anual. b. Media semanal de residuos vertidos de forma incorrecta a la papelera de papel cartn y estimacin anual. c. Media del nmero de das semanales en que parte del papel y cartn eliminado en el centro se ha hecho en contenedores inadecuados y estimacin anual. 4. Con la ayuda de la siguiente tabla, se calcular las cantidades de energa y agua ahorradas y los kilogramos de CO2 no emitidos anualmente como consecuencia del papel recuperado.

5. Cada alumno redactar su propio informe cientco en el que se especique: a. Objetivos de la investigacin. b. Materiales y mtodos utilizados. c. Resultados. d. Conclusiones.

Materiales
Papelera destinada a papel y cartn. Bscula. Calculadora.

Metodologa
1. Se organizarn cuatro grupos en cada clase. Cada grupo ser responsable de la investigacin durante una semana. 2. Al nalizar cada da, y durante 4 semanas, el grupo responsable tendr que: 1. Comprobar si aparecen materiales incorrectos en la papelera destinada al papel y cartn. 2. Pesar el papel y cartn que aparece en esta papelera as como los residuos inadecuados que aparecen en ella. 3. Comprobar si en las papeleras destinadas al resto de residuos aparecen residuos de papel y cartn. (stos no se pesarn por razones higinicas)

Se evita la emisin de 900 g de CO2 Por cada kilogramo de papel que recuperamos... Se ahorra el consumo de 240 litros de agua Se evita el consumo de 4,5 kWh de energa

15

16

9 a 12 aos

Actividad 4

Las matemticas del papel

La realizacin e interpretacin de grcas es uno de los objetivos de la etapa secundaria. En la presente actividad se propone la prctica de estas herramientas con datos reales, relativos al papel y cartn en Espaa, de modo que la actividad sirva al mismo tiempo como ejercicio de reexin por parte de los alumnos. Se proponen otras dos actividades con problemas comunes del rea de matemticas.

Objetivos
Reexionar sobre algunos de los datos ms signicativos relativos a la produccin, consumo y reciclaje de papel en Espaa. Trabajar conceptos matemticos aplicados al papel y cartn.

Metodologa
Los alumnos trabajarn individualmente las actividades propuestas, para ser corregidas posteriormente en clase.

Materiales
Fotocopia de la hoja de actividades.

1. La clasicacin ms habitual del papel atiende a su tamao y se estableci a travs de la norma DIN 476. El que utilizamos habitualmente es el papel DIN A4. Calcula el rea de los diferentes tamaos de papel ayudndote de la gura. Cul es la relacin entre un tamao y el siguiente? 17

2. Cmo calcularas el grosor de una sola hoja de un libro, con la nica ayuda de una regla escolar? Explica con detalle el mtodo que utilizaras. 3. En la siguiente tabla se recogen los datos de recogida de papel y cartn a travs de los contenedores azules, as como la tasa de recogida de papel y cartn. Los datos se presentan en miles de toneladas.

4. El siguiente grco representa la proporcin entre los materiales que se utilizan para la fabricacin del papel y cartn en Espaa. A la vista de este grco, responde las siguientes cuestiones: a) Cul es el material ms utilizado para fabricar papel en Espaa? b) Si el cantidad total de material utilizado para fabricar papel es de 6.5 millones de toneladas Cuntas toneladas se utilizan de cada material?

2005 Recogida de papel y cartn Tasa de recogida Consumo de papel y cartn

2006

2007

2008

2009

4322,6

4637,7

4921,5

4999,3

4625,2

58,5

58,9

63,9

68,8

74,4

Fuente: Informe estadstico 2009 ASPAPEL.

La tasa de recogida se dene como el porcentaje de papel y cartn recuperado de forma selectiva con respecto al consumo de papel y cartn, segn la siguiente frmula: Tasa de recogida de papel y cartn = Toneladas recogidas / toneladas consumidas Fibras de papel recuperado 62% (reciclado) Fibras virgenes 26% (madera) Otros materiales 12% (tejidos, otros restos vegetales)

a) Calcula las toneladas de papel y cartn consumidas en cada ao desde 2005 a 2009. b) Representa grcamente la evolucin de la recogida y el consumo de papel a lo largo de los aos. c) Interpreta los resultados que ves en la grca.

18

9 a 12 aos

Actividad 5

Visita a una empresa de papel

Numerosas empresas tienen programas de educacin ambiental y actividades dedicadas a colegios. Los alumnos disfrutan de estas visitas y vinculan lo aprendido en el colegio con el mundo real. En esta actividad se propone visitar una empresa productora de papel, para que los alumnos comprendan el proceso productivo y la importancia de una gestin adecuada de los residuos de papel.

Objetivos
Mostrar el proceso productivo para la fabricacin del papel as como las medidas que se adoptan para minimizar los impactos ambientales que de ste proceso pueden derivarse. Comprender la necesidad de separar los residuos de papel y cartn en el hogar y la importancia de no introducir otros residuos en los contenedores azules.

Materiales
Fotocopia de la cha de apoyo. Autobs. Autorizacin de los padres.

Metodologa
1. Identicar una empresa de papel cercana al municipio y concertar una visita. Puede consultarse algunas empresas relacionadas con el papel en la pgina web de ASPAPEL (www.aspapel.es). 2. Trabajar con los alumnos sobre el proceso de produccin del papel. 3. Visita a la empresa. Los alumnos tendrn una cha de apoyo para la visita, que debern cumplimentar individualmente. 4. Reexin grupal en el aula.

19

Ficha de apoyo

Descripcin de la planta
Ubicacin Nmero de trabajadores Fecha de apertura Supercie

Descripcin de las materias primas


Toneladas mensuales de madera o pasta virgen Toneladas mensuales de papel recuperado o pasta de papel reciclado

Proceso productivo
Descripcin de las fases del proceso productivo

Productos de la empresa
Tipo de producto Toneladas producidas

Otras cuestiones de inters


Comparativamente Resulta ms fcil obtener papel a partir de papel reciclado o de madera? y ms econmico? Cul de las dos opciones genera menos impactos ambientales? De dnde obtienen el papel reciclado? Cmo es la calidad de este papel?

20

13 a 17 aos

Actividad 1

Encuesta sobre el consumo del papel y la gestin de los residuos de papel y cartn

Una de las formas ms habituales de anlisis social es la realizacin e interpretacin de encuestas. Los medios de comunicacin nos presentan resultados de encuestas casi diariamente, se utilizan para el desarrollo de productos, el estudio de mercados o el diseo publicitario. Es importante que el alumnado se familiarice con esta herramienta, con su metodologa y alcance y aprenda a interpretar los resultados por s mismo.

En esta actividad vamos a realizar un estudio sociolgico sobre el consumo de papel y sobre la forma en que se gestionan los residuos de papel y cartn.

Los resultados se presentarn en clase y se tratarn estadsticamente. Cada alumno elaborar un individualmente un informe interpretativo de estos resultados.

Objetivos
Sondear los hbitos de consumo de papel y de gestin de los residuos de papel y cartn en el entorno cercano a los alumnos e identicar las necesidades de concienciacin y sensibilizacin sobre los residuos de este conjunto de poblacin. Trabajar la encuesta como mtodo de anlisis de la realidad social y familiarizarse con las operaciones estadsticas sencillas y con la interpretacin de resultados.

Materiales
Modelo de encuesta y fotocopias. Calculadora.

Metodologa
El estudio se va a realizar en el conjunto del grupo, por lo que cada alumno/a de clase deber pasar una encuesta a dos o ms personas de su entorno cercano. Se propone un modelo de encuesta, pero una alternativa interesante es que sea diseada por el grupo que va a desarrollar la actividad.

21

MODELO DE ENCUESTA
Presentacin: Hola, soy_______________________, estoy elaborando un estudio sociolgico sobre el consumo de papel, para una actividad escolar. Le importara responder a unas preguntas? Slo le llevar unos minutos. Preguntas: 1. En el mercado podemos encontrar papel procedente de pasta virgen y papel reciclado. Sabra explicar la diferencia entre ambos? SI No En caso armativo, solicitar una explicacin. Es correcta? SI No En caso negativo o explicacin incorrecta, explicar al entrevistado la diferencia entre ambos. 2. Est usted de acuerdo con las armaciones que le presento a continuacin? Armacin Grado de acuerdo Muy de acuerdo Depositar los residuos selectivamente es absurdo porque todos tienen el mismo destino. El papel reciclado tiene una calidad peor que el papel procedente de pasta virgen. El papel reciclado es ms caro que el procedente de pasta virgen. Utilizar papel reciclado no reduce el impacto ambiental de los seres humanos. Muy poca gente separa el papel y cartn para su recogida selectiva. 3. Considera el reciclaje como? (leer las opciones y dejar escoger slo una) Algo necesario en lo que todos nos debemos implicar. Un problema que deben resolver slo las Administraciones Pblicas. Algo innecesario, porque los residuos no son un problema. No sabe no contesta. 4. Conoce el smbolo del Punto Verde? SI No Sabra explicar lo que signica? SI No En caso armativo, solicitar una explicacin. Es correcta? SI No En caso negativo o explicacin incorrecta, explicar al entrevistado el signicado del Punto Verde. 5. Con respecto al uso del papel que usted realiza, indique la frecuencia con la que: Pregunta nunca Utiliza el papel por las dos caras Reutiliza en papel ya usado para notas, apuntes, etc. Separa el papel y cartn en casa para que sea reciclado Compra y utiliza papel reciclado Frecuencia a veces siempre De acuerdo Algo en desacuerdo Muy en desacuerdo

Caracterizacin del entrevistado:


Edad: Sexo: Hombre Mujer Nivel de estudios

Sin estudios Educacin bsica (EGB, ESO, Ciclos formativos grado medio) COU-Bachillerato-Ciclo formativo superior Diplomatura Ingeniera/ Licenciatura Doctor/ Formacin post-grado

22

13 a 17 aos

Actividad 2

El centro y el papel reciclado

Los centros educativos se implican cada vez ms en las cuestiones ambientales como fruto de la responsabilidad ambiental corporativa y por el valor educativo del ejemplo. Siguiendo la lnea de trabajo abierta en la actividad anterior, se propone la realizacin de una evaluacin de la implicacin del centro educativo en la recogida selectiva del papel.

Objetivos
Investigar la implicacin del centro educativo y la comunidad escolar en la gestin sostenible de los residuos de papel. Servir de acicate a la comunidad escolar para la separacin de los residuos de papel y cartn y su deposicin selectiva en los contenedores azules.

Los resultados sern expuestos en clase, pero analizados individualmente. Cada alumno tendr que proponer, como conclusin de la actividad, algunas acciones realistas que mejoren la gestin actual del papel y sus residuos en el centro.

Materiales
Modelo de encuesta y fotocopias. Calculadora.

Metodologa
Para el anlisis de la implicacin del centro en la gestin sostenible del papel se va realizar una encuesta a los miembros de la comunidad escolar: Direccin, Jefatura de estudios, profesorado, personal no docente y alumnado. Se va a realizar el estudio de forma grupal, por lo que cada alumno tendr asignada una o unas entrevistas concretas se propone un modelo.

23

MODELO DE ENCUESTA Presentacin Las siguientes cuestiones se reeren a nuestro centro educativo, con la intencin de analizar nuestro comportamiento con respecto al papel y cartn. Debe mostrar el grado de acuerdo con cada una de las armaciones que se realizan.
Armacin Grado de acuerdo Muy de acuerdo En el centro se hace un consumo de papel racional, esto es, se consume slo el papel necesario. El papel se utiliza de forma eciente De acuerdo Algo en desacuerdo Muy en desacuerdo

Se da un segundo uso a fotocopias ya utilizadas.

La proporcin de papel reciclado que se utiliza en el centro con respecto al total es adecuada. Se utiliza papel reciclado para la comunicacin interna del centro. Los exmenes y dems fotocopias se realizan en papel reciclado.

Los profesores transmiten a los alumnos unas directrices claras con respecto a la gestin del papel. Existen en el centro unas normas claras con respecto a la separacin del papel para su reciclaje. Existen sucientes papeleras y contenedores destinadas especcamente a la recogida de papel y cartn. La recogida del papel depositado en papeleras y contenedores tiene una frecuencia suciente. Existen garantas sucientes de que el papel y cartn recogidos selectivamente se llevan a los contenedores azules.

24

13 a 17 aos

Actividad 3

Reciclamos el papel en el aula

En los centros educativos se genera una gran cantidad de residuos de papel y cartn que deben ser gestionados adecuadamente, aadindose la razn educativa a las razones habituales por las que se recomienda la recogida selectiva.

Objetivos
Gestionar adecuadamente los residuos de papel y cartn. Educar a los alumnos en la gestin sostenible de estos residuos.

Metodologa
1. Establecer una papelera en cada aula destinada nicamente al papel y cartn y adquirir un contenedor azul de tamao medio por planta del centro educativo.

2. Asignar a los alumnos la tarea de depositar el papel de forma selectiva y determinar un orden de responsabilidad para vaciar la papelera en el contenedor de cada planta. Este orden quedar expuesto en el tabln de la clase. 3. Asegurar que el personal de limpieza tiene entre sus competencias la recogida selectiva del papel y cartn.

4. Comprobar semanalmente el cumplimiento de la tarea de los alumnos.

Materiales
Papelera azul en las aulas. Contenedor azul de papel en el centro. Tabln de corcho del aula.

25

26

13 a 17 aos

Actividad 4

Campaa de educacin ambiental en el centro educativo

En esta actividad vamos a disear una campaa de educacin ambiental destinada a cursos inferiores.

Objetivos
Sensibilizar a los alumnos sobre la importancia de la recogida selectiva del papel y cartn. Introducir algunos conceptos relacionados con la comunicacin y la educacin ambiental. Fomentar la planicacin en el trabajo y el trabajo en grupo.

como el profesorado o el personal no docente, la comunidad de madres y padres, etc. c. Especicar de manera escueta el mensaje que se pretende transmitir. d. Disear los canales de informacin que se van a utilizar, las actividades a desarrollar, etc. Lo ms sencillo es la realizacin de murales, pero hay otras muchas actividades que se pueden realizar como por ejemplo que los alumnos expliquen en las clases de cursos inferiores la importancia del reciclaje, redactar e interpretar una obra de teatro, etc. e. Concretar los recursos materiales necesarios para desarrollar la campaa. f. Establecer un cronograma sobre el que desarrollar la campaa. g. Determinar un mtodo de evaluacin del grado de cumplimiento del objetivo inicial. 2. Ejecucin de la campaa.

Materiales
Cartulinas y folios. Acceso a Internet. Otros, en funcin de la campaa diseada por los alumnos.

Metodologa
1. Diseo de la campaa. Se distribuirn los/as alumnos/as por grupos de trabajo y planicarn una campaa de educacin ambiental. Para ello pueden ayudarse de los siguientes hitos: a. Denir el objetivo de la campaa de educacin ambiental, en este caso, tendr que ver con el uso del papel y su recogida selectiva. b. Identicar el pblico objetivo y caracterizar su relacin con el conicto ambiental, en este caso, la separacin de papel y cartn para su reciclaje. Lo ms interesante sera, probablemente, destinarla a cursos inferiores, pero tambin se pueden plantear otros pblicos

27

28

13 a 17 aos

Actividad 5

Los residuos en la prensa

El trabajo de noticias de actualidad en el aula es una actividad por lo comn atractiva para los alumnos. No slo permite la discusin sobre conceptos ya trabajados e incluso la introduccin de nuevos conceptos sino que vincula la realidad exterior con las diferentes reas de estudio al tiempo que contribuye a desarrollar en los alumnos hbitos de informacin e inters por los acontecimientos de actualidad.

Objetivos
Evidenciar la relevancia de los residuos como conicto ambiental a travs de su tratamiento en los medios de comunicacin. Introducir elementos de actualidad para el trabajo en el aula.

Las provincias 01/06/2010

El 80% de los valencianos separa los envases para reciclarlos


Los mayores de 45 aos son los que ms participan en la separacin de residuos
El 80 por ciento de los valencianos arma separar los envases ligeros (envases de plstico, latas y briks). Asimismo, ocho de cada diez valencianos (82%) declaran separar los envases de papel y cartn para depositarlos en sus correspondientes contenedores de reciclaje, segn un informe de Ecoembes. Por sexos, las mujeres reciclan ms que los hombres, ya que el 84% de las valencianas asegura separar los envases ligeros, frente al 76% de los hombres que arma hacer lo mismo. El estudio revela tambin que los valencianos mayores de 45 aos son los que ms participan en el reciclaje, puesto que el 85% de ellos asegura realizarlo, seguido del 82% de los valencianos de entre 35 y 44 aos y del 72% de los menores de 35 aos. En cuanto a los errores a la hora de reciclar, el 69% de los valencianos identica correctamente los bricks como residuo a depositar en el contenedor amarillo, el 67% los envases de plstico y el 64% las latas o envases de metal; respecto a los envases de cartn, el 74% conoce que su destino es el contenedor azul. Segn el informe, entre las motivaciones que mueven a los ciudadanos a separar los residuos en su hogar, un 68% arma que lo hace para cuidar el medio ambiente, el 24% para facilitar el reciclaje posterior de los residuos y un 15% asegura que es un deber ciudadano. Por el contrario, ante los motivos para no separar los residuos, el 25% explica que no dispone de espacio o que no tiene costumbre, el 18% asegura que el contenedor est muy lejos y un 11% arma no tener tiempo. Por ltimo, el 52% de los valencianos arma que realiza entre 6 y 9 separaciones de residuos en su domicilio, que incluyen, adems los envases ligeros y los de cartn y papel, el vidrio, las pilas, los aparatos electrnicos, la ropa y los medicamentos.

Metodologa
Se trabajarn noticias aparecidas en la prensa a modo de comentario de texto, para relacionar sus contenidos con los conceptos aprendidos en el aula.

Materiales
Fotocopias de la noticia.

29

30

Tallers de treball

ndex de continguts

Activitats de 4 a 8 anys
Activitat 1. Reciclar paper Activitat 2. Papiroxia Activitat 3. Contacontes Activitat 4. Manualitats amb paper i cart

Activitats de 9 a 12 anys
Activitat 1. Entrevista a la direcci del centre educatiu Activitat 2. Passatemps sobre el paper Activitat 3. Una investigaci cientca Activitat 4. Els matemtiques del paper Activitat 5. Visita a una empresa de paper

Activitats de 13 a 17 anys
Activitat 1. Enquesta sobre el consum del paper i la gesti dels residus de paper i cart Activitat 2. El centre i el paper reciclat Activitat 3. Reciclem el paper en laula Activitat 4. Campanya deducaci ambiental en el centre educatiu. Activitat 5. Els residus en la premsa.

4 a 8 anys

Activitat 1

Reciclar el paper

El paper pot ser reciclat de manera senzilla i econmica a travs dun procs industrial molt utilitzat en lactualitat. Este procs pot imitar-se, a escala, en laula o en el laboratori escolar.

Objectius
Mostrar a lalumnat de forma prctica que el paper pot ser reciclat. Generar una actitud favorable cap a la separaci dels envasos de cart i paper a casa i cap al consum de paper reciclat.

5. Deixar escrrer b la pasta en la reixeta abans de procedir a bolcar la lmina sobre la tela. s important que la tela estiga humida. Cobrir la lmina amb paper i pressionar suaument amb un corr per a agilitzar el procs dassecat. 6. Deixar assecar b abans de retirar el paper de la tela. El resultat s un paper pintat, daspecte rstic, amb una funci principalment decorativa. Pot afegir-se algun element decoratiu abans dassecar-lo, com fulls o ors seques, trossets de llana, etc., assegurant-nos de pressionar un poc perqu quede adherit a la pasta.

Materials
Paper usat. Aigua i un poal. Cola blanca. Una batedora. Un escorreplats de verdures. Una palangana. Una reixeta na o tela metllica, de forma rectangular, que cpia en la palangana. Un corr.

Metodologia
1. Tallar el paper en trossets i deixarlo a remulla amb aigua preferentment calenta (dos parts daigua per cada part de paper). Afegir una cullerada de cola blanca. Remoure i mesclar amb les mans. 2. Triturar els trossos de paper amb una batedora i deixar reposar durant unes hores la pasta resultant. 3. Llavar la massa en lescorreplats amb abundant aigua freda per a tractar de deixar-la el ms neta de color possible. 4. Abocar la pasta de paper en una palangana amb aigua neta i amb una reixeta metllica sobre la qual bolcarem el paper. La pasta ha de quedar ben estesa, el ms homogniament que siga possible. El grossor nal del paper dependr de la quantitat de pasta que aboquem en este moment.

4 a 8 anys

Activitat 2

Papiroxia: fer un ocellet

La papiroxia s un art millenari. La prctica en laula fomenta la destresa manual, la concentraci i la precisi, alhora que familiaritza amb les possibilitats del paper com a material de treball.

Objectius
Albirar les alternatives que oferix el paper, ms enll del suport per a lescriptura. Introduir els alumnes en lart de la papiroxia.

1. Plega el paper de manera que lextrem superior forme un triangle rectangle. Marca b la diagonal i talla la resta del paper per a obtindre un quadrat.

Materials:
Fulls de paper. Tisores.

Metodologa

2. Plega el quadrat per a formar el triangle oposat i desplega novament el paper. Es queden marcades les dos diagonals del quadrat.

3. Gira el quadrat 45 i porta els dos cantons dels costats i linferior al centre del quadrat.

4. El cant superior es porta tamb al centre, per per laltre costat del paper. Este cant ser el cap de locellet.

5. Hem obtingut un quadrat ms xicotet. Tornem a portar els cantons al centre, esta vegada tots pel mateix costat.

6. Li donem la volta al quadrat, mantenint la posici.

7. Portem el cant inferior del quadrat ns al cant superior.

8. Traiem les dos puntes que han quedat en linterior, desplegant-les perqu queden com es mostra en la gura. Seran les potes de locellet.

9. Abaixem el cant superior, com si estigurem desfent el pas 7.

10. Dobleguem la gura per la mitat verticalment, per tenint en compte que sha dextraure el cap de locellet, tal com es mostra en la gura.

11. Traiem lnica punta que queda en linterior de la gura, que far la funci de cua de locellet i ja la tenim llesta.

4 a 8 anys

Activitat 3

Contacontes

Els contes tenen una intenci ldica i una altra didctica. Entretenen els xiquets i, al mateix temps, transmeten un missatge. s un recurs molt utilitzat per a incitar a la reexi i al desenrotllament de valors. En esta activitat es proposa utilitzar-los per a parlar del paper i del reciclatge.

Objetius
Explicar a travs dun conte la importncia del paper i de reciclar-lo. Aprendre que el paper usat pot tornarse a utilitzar si es porta al contenidor blau. Afavorir la creativitat i lexpressi plstica.

Contacontes. Quan els objectes parlen


Aix era i no era un mn en qu els objectes parlaven. De fet, el que era estrany s que estigueren una estona callats. Parlaven i parlaven sense parar, mentres romanien quiets, immbils, en el lloc on algun ser hum els havia deixat. La nostra histria ocorre en la casa de Daro, un estudiant jove que vivia sol i estudiava tant que mai tenia temps per a res. No tenia temps ni tan sols per a ocupar-se dordenar sa casa, aix que, com vos podeu imaginar, pareixia una lleonera. A casa de Daro, els objectes tenien molt de temps per a parlar, perqu ell estava tot el dia en la biblioteca. Precisament, una de les moltes conversacions entre objectes va desencadenar a que ara vos vaig a contar. En el menjador de Daro, sobre una taula plena de trastos, hi havia un peridic oblidat, molt trist, que plorava i plorava.

Qu et passa, peridic? va preguntar una botella de refresc buida des de feia setmanes, en la qual Daro havia introdut una or, a manera de gerro. Em passa que sc un peridic intil i inservible i maigix sentir-me aix. Tot el que havia de contar ja ho vaig contar, les meues notcies ja shan oblidat i a ning li interessen. Sc un peridic vell, de la setmana passada! Ara mavorrisc, ac, sobre la taula. Tentenc perfectament, estimat peridicva apuntar la botella, fentse crrec de la terrible sensaci del peridic. Jo mateixa em vaig sentir aix durant molts dies: buida i sense cap funci. Encara sort que, al nal, em van donar un s nou. Em va costar acostumar-me. Clar, tota la vida preparant-me per a contindre refrescos i, de la nit al dia, em convertixen en un gerro! Per ara em sent b, magrada el meu treball nou. Creus que a mi em passar aix? Tindr una altra funci? Em fa por noms de pensar-ho, perqu he sentit que alguns peridics han

Metodologia
1. Narraci interpretativa del text que sadjunta. 2. Reexi en grup sobre el conte llegit per a incidir en la problemtica dels residus i el seu reciclatge. 3. Dibuix de Daro i Claudia portant els papers i el vidre a reciclar.

Materials
Conte. Pintures de colors. Folis.

tingut un dest terrible, han acabat en un abocador, oblidats per a tota la vida. Com veieu, la botella i el peridic estaven contant-se moltes intimitats, aix que els va molestar molt la brusca interrupci dunes piles recarregables, que, connectades a laltre extrem de lhabitaci, sen reien cruelment. Ja, ja, ja Pobres objectes dun sol s! Estem cansades de veure-vos sempre preocupats pel futur quan se vos passa la data. Ja, ja, ja. Sempre amb eixes cares dangoixa i de pena, encara que, la veritat, no s culpa vostra, no teniu la sort de ser tils una vegada i una altra. Fixeuvos en nosaltres, quan ens quedem sense energia, el nostre amo ens connecta unes hores i... llest! A funcionar una altra vegada! Per qu sou tan cruels, piles recarregables? Nosaltres hem fet el nostre treball tan b com vosaltres, tamb ens mereixem una segona oportunitat. Precisament per aix ens riem, botella. No sabeu a quina casa heu anat a parar i vos esteu preocupant intilment. No vos heu xat que Daro porta tots els residus a reciclar? A reciclar?va preguntar el peridicQu s reciclar? Per ms que busque entre les meues pgines no trobe eixa paraula en cap lloc. Ja, ja, ja Aix s perqu la setmana passada el reciclatge no va ser notcia, per altres setmanes s que lha sigut. Cada vegada es

recicla ms i ms, s una bona notciaqui responia era un llapis fet amb una antiga llanda de menjar per a gossos. Perqu ho spies, reciclar s quan et porten a un contenidor especial perqu tarrepleguen i et porten novament a una fbrica. Quan ixes dall ests com a nou, llest per a afrontar un nou treball. Aix s el que han fet amb tu? Per aix tens ara un treball nou?va preguntar novament el peridic, que estava molt intrigat amb esta nova informaci. Mm No exactament. A mi mhan reutilitzat, s a dir, mhan donat un nou s sense haver de processarme. Per a reciclar-me, mhaurien dhaver fos primer, i potser en lloc de ser una llanda una altra vegada mhauria convertit en una bicicleta. Qui sap? s veritat Aix mateix passar amb tu, peridicva exclamar somrient la botella. Ahir precisament vaig escoltar com el nostre amo buscava una caixa i lomplia de papers usats. sc un desastre, deia, ho deixe tot desordenat, hauria demportarme els residus ms sovint, ara haur de demanar ajuda una altra vegada... Saps el que aix signica, peridic? Et portaran a reciclar! Tindrs un treball nou! El peridic es va posar tan content que quasi van comenar a ballar-li les lletres. Qu ser? va comenar a preguntar-se. Una caixa? Un llibre? Un conte per a xiquets?

Daro va entrar a casa en este moment. No anava sol, lacompanyava la seua vena Cludia i ell li deia: Moltes grcies, Cludia, tinc tants papers acumulats que no podria baixar-los jo sol al contenidor blau. Quan acabem amb els meus anem a ta casa i reciclem els teus.

4 a 8 anys

Activitat 4

Manualitats amb paper i cart

Per a aprofundir en el concepte de reutilitzaci es poden realitzar manualitats utilitzant paper i cart usats, principalment rotllos de paper, revistes i oueres.

Objetius
Mostrar alternatives de reutilitzaci de productes quotidians. Millorar la destresa manual.

Metodologia
Per a elaborar una palometa: el cos central de la palometa estar conformat amb un rotllo de paper. Les ales es dibuixaran sobre una cartolina i es retallaran. Es retallaran trossos de colors de les revistes i sapegaran sobre les ales a manera de collage. Es retallaran tamb dos varetes de cartolina per a conformar les antenes. Es pintaran ulls i boca sobre el rotllo de paper. Finalment, sapegaran les antenes i ales sobre el rotllo.

Materials
Revistes velles. Rotllos de paper de cuina o del bany. Cartolines. Pegament. Tisores.

10

9 a 12 anys

Activitat 1

Entrevista a la direcci del centre educatiu

La responsabilitat de larreplega selectiva dels residus en el centre educatiu sol recaure principalment en lequip directiu o en el responsable de medi ambient. No obstant aix, s una tasca de tota la comunitat docent i en este sentit requerix tamb la participaci dels alumnes. A travs duna entrevista amb la direcci del centre es pretn que els alumnes siguen conscients de la diversitat de residus que es generen en el collegi o institut i les dicultats que implica la seua gesti.

Objetius
Assentar conceptes treballats en la unitat didctica, per mitj del seu maneig amb relaci a una situaci real. Identicar els diferents residus que es generen en el centre i assignar competncies de gesti destos residus dins de la comunitat docent. Desenrotllar habilitats de comunicaci i entrevista. Familiaritzar-se amb lestructura organitzativa del centre.

consensuaran 10, que senviaran a la direcci amb antelaci perqu puguen preparar-les. 4. Es realitzar lentrevista. Cada alumne prendr notes i redactar un informe sobre la gesti dels residus en el collegi.

5. Qu es fa amb cada tipus de residu, una vegada recopilat? Qui sencarrega destes tasques? 6. Hi ha alguna estimaci de les quantitats generades de cada residu? 7. En general, quines sn les principals dicultats per a larreplega selectiva de residus en el centre educatiu? 8. Els alumnes i els professors fan un bon s dels contenidors darreplega selectiva? 9. Quines actuacions podrien realitzarse per a millorar larreplega selectiva?

Materials
Quadern i bolgrafs. Pissarres i clarions.

Exemple dentrevista
1. Quins sn els principals residus que es generen en el collegi/ institut? 2. Quins sarrepleguen de forma selectiva? (p.ex, paper i cart, vidre, envasos especicant tipus denvasos, matria orgnica, piles, peretes i tubs uorescents, oli usat) 3. Est prevista larreplega selectiva dalguna fracci ms en el futur? 4. De quins elements es disposa per a larreplega selectiva de residus? (Papereres, contenidors, bidons per a oli...)

Metodologia
1. En primer lloc, ser necessari concertar una entrevista amb la direcci del centre. Lentrevista podria transcrrer en laula o, si es tria una delegaci dalumnes, en el despatx del director o directora. 2. Desprs dexplicar als alumnes els objectius de lentrevista, hauran de redactar individualment algunes preguntes relatives a la gesti dels residus en el centre. 3. Sexposaran les preguntes redactades pels alumnes i, entre tots, es

11

12

9 a 12 anys

Activitat 2

Passatemps sobre el paper

Una activitat senzilla per a refermar els conceptes treballats en la unitat didctica s introduir-los en passatemps. Es proposen uns mots encreuats senzills i una sopa de lletres.

Objectius
Interioritzar els conceptes treballats en la unitat didctica.

Mots encreuats
Troba 10 termes relacionats amb el paper i el reciclatge.

Metodologia
1. Fotocopiar la txa segent, una cpia per alumne. 2. Els alumnes hauran de realitzar les dos activitats individualment i es corregir en la pissarra transcorregut el temps necessari per a acabar-los.

P S T U E R O R T R S P

R A I M R A N I U E A E

E A S O L U L L E C T R

R P O T U T U I I I U I

E A L R A U I O P C L O

A N E A I D F P S L O D

P A C C D I E A N A P I

A S O C A H G P B R E C

P B L A N L U E A R R T

I N A J E F O R E P N G

R E E G T A L C I C E R

S L E S M C A D O U S R

Materials
Fotocpies.

13

Mots encreuats
2

1 1

4 2
Solucions

3
S 2 O U G T R R R S P E P 1 A N N H A A R R E I I M N O A G R E P 1 I T O U A C S E E L L I A P U O U U K T T R P I I P I L U O O A A C R E L I A C C R L 3 I O N D A A E P L F L I M O R P D A A A A C C P E I O U A Z F 3 L E N H O A A G C R S P D L R N Q U A A R B P E L M O C B S E E E 4 N N D A E E P F L I J X R E N A C C R E E L I J A I S M O O D U A C S E L A

Horitzontals: 1. Sutilitza pels egipcis per a escriure. 2. Art de crear gures doblegant el paper. 3. Sutilitza com a matria primera per a fabricar pasta de paper. Verticals 1. Sutilitza a Europa per a escriure i estava fabricat amb pells danimal. 4. Tornar a utilitzar un material per a produir productes nous. 5. Color del contenidor on hem de depositar el paper i cart usat. 6. Sistema integrat per a la gesti dels residus denvasos de cart i paper i denvasos lleugers.

14

9 a 12 anys

Activitat 3

Una investigaci cientca

Leducaci ambiental assumix com a principi fonamental que el descobriment i lexperincia personal sn dos mtodes ecaos per a laprenentatge i el desenrotllament de valors. En esta activitat pretenem que lalumnat realitze una investigaci seriosa i rigorosa sobre la separaci de paper i cart en el collegi.

Objectius
Conscienciar els alumnes sobre la importncia duna gesti adequada dels residus urbans i, en particular, dels residus de paper i cart. Iniciar lalumnat en els procediments de la investigaci cientca.

4. Es tractaran els resultats estadstics en classe, per a calcular el segent: a. Mitja setmanal de paper recuperat i estimaci anual. b. Mitja setmanal de residus abocats de manera incorrecta a la paperera de paper cart i estimaci anual. c. Mitja del nombre de dies setmanals en qu part del paper i del cart eliminat en el centre sha fet en contenidors inadequats i estimaci anual. 5. Amb lajuda de la taula segent, es calcularan les quantitats denergia i daigua estalviades i els quilograms de CO2 no emesos anualment com a conseqncia del paper recuperat.

6. Cada alumne redactar el seu informe cientc en qu sespecique: a. Objectius de la investigaci. b. Materials i mtodes utilitzats. c. Resultats. d. Conclusions.

Metodologia
1. Sorganitzaran quatre grups en cada classe. Cada grup ser responsable de la investigaci durant una setmana. 2. Al nal de cada dia, i durant 4 setmanes, el grup responsable haur de: 1. Comprovar si apareixen materials incorrectes en la paperera destinada al paper i cart. 2. Pesar el paper i cart que apareix en esta paperera, aix com els residus inadequats que apareixen en ella. 3 Comprovar si en les papereres destinades a la resta de residus apareixen residus de paper i cart. (Estos no es pesaran per raons higiniques)

Materials
Paperera destinada a paper i cart. Bscula. Calculadora.

Sevita lemissi de 900 g de CO2 Per cada quilogram de paper que recuperem. Sestalvia el consum de 240 litres daigua Sevita el consum de 4,5 kWh denergia

15

16

9 a 12 anys

Activitat 4

Les matemtiques del paper

La realitzaci i la interpretaci de grques s un dels objectius de letapa secundria. En esta activitat es proposa la prctica destes ferramentes amb dades reals, relatives al paper i cart a Espanya, de manera que lactivitat servisca al mateix temps com a exercici de reexi per part dels alumnes. Es proposen altres dos activitats amb problemes comuns de lrea de matemtiques.

Objectius
Reexionar sobre algunes de les dades ms signicatives relatives a la producci, al consum i al reciclatge de paper a Espanya. Treballar conceptes matemtics aplicats al paper i cart.

Metodologia
Els alumnes treballaran individualment les activitats proposades, per a ser corregides posteriorment en classe.

Materials
Fotocpia del full dactivitats.

1. La classicaci ms habitual del paper atn a la dimensi i es va establir a travs de la norma DIN 476. El que utilitzem habitualment s el paper DIN A4. Calcula lrea dels diferents tamanys de paper ajudant-te de la gura. Quina s la relaci entre un tamany i la segent? 17

2. Com calcularies el grossor dun sol full dun llibre, amb lnica ajuda duna regla escolar? Explica amb detall el mtode que utilitzaries. 3. En la taula segent hi ha les dades darreplega de paper i cart a travs dels contenidors blaus, aix com la taxa darreplega de paper i cart. Les dades es presenten en milers de tones.

4. El grc segent representa la proporci entre els materials que sutilitzen per a la fabricaci del paper i cart a Espanya. A la vista deste grc, respon les qestions segents: a) Quin s el material ms utilitzat per a fabricar paper a Espanya?

2005 Arreplega de paper i cart Taxa darreplega Consum de paper i cart

2006

2007

2008

2009 b) Si la quantitat total de material utilitzat per a fabricar paper s de 6.5 milions de tones, quantes tones sutilitzen de cada material?

4322,6

4637,7

4921,5

4999,3

4625,2

58,5

58,9

63,9

68,8

74,4

Font: Informe estadstic 2009 ASPAPEL.

La taxa darreplega es denix com el percentatge de paper i cart recuperat de forma selectiva respecte al consum de paper i cart, segons la frmula segent: Taxa darreplega de paper i cart = Tones arreplegades / tones consumides a) Calcula les tones de paper i de cart consumides cada any des de 2005 a 2009. b) Representa grcament levoluci de larreplega i del consum de paper al llarg dels anys. c) Interpreta els resultats que veus en la grca. Fibres de paper recuperat 62% (reciclat) Fibres verges 26% (fusta) Altres materials 12% (teixits, altres restes vegetals)

18

9 a 12 anys

Activitat 5

Visita a una empresa de paper

Nombroses empreses tenen programes deducaci ambiental i activitats dedicades a collegis. Els alumnes disfruten destes visites i vinculen el que sha aprs en el collegi amb el mn real. En esta activitat es proposa visitar una empresa productora de paper, perqu els alumnes comprenguen el procs productiu i la importncia duna gesti adequada dels residus de paper.

Objectius
Mostrar el procs productiu per a la fabricaci del paper, aix com les mesures que sadopten per a minimitzar els impactes ambientals que deste procs poden derivar-se. Comprendre la necessitat de separar els residus de paper i cart a casa i la importncia de no introduir altres residus en els contenidors blaus.

Materials
Fotocpia de la txa de suport. Autobs. Autoritzaci dels pares.

Metodologia
1. Identicar una empresa de paper prxima al municipi i concertar una visita. Poden consultar-se algunes empreses relacionades amb el paper en la pgina web dASPAPEL (www.aspapel.es). 2. Treballar amb els alumnes sobre el procs de producci del paper. 3. Visita a lempresa. Els alumnes tindran una txa de suport per a la visita, que hauran domplir individualment. 4. Reexi grupal en laula.

19

Fitxa de suport

Descripci de la planta
Ubicaci Nombre de treballadors Data dobertura Superfcie

Descripci de les matries primeres


Tones mensuals de fusta o de pasta verge Tones mensuals de paper recuperat o pasta de paper reciclat

Procs productiu
Descripci de les fases del procs productiu

Productes de lempresa
Tipus de producte Tones produdes

Altres qestions dinters


Comparativament resulta ms fcil obtindre paper a partir de paper reciclat o de fusta? I ms econmic? Quina de les dos opcions genera menys impactes ambientals? Don obtenen el paper reciclat? Com s la qualitat deste paper?

20

13 a 17 anys

Activitat 1

Enquesta sobre el consum del paper i la gesti dels residus de paper i cart

Una de les formes ms habituals danlisi social s la realitzaci i la interpretaci denquestes. Els mitjans de comunicaci ens presenten resultats denquestes quasi diriament, sutilitzen per al desenrotllament de productes, lestudi de mercats o el disseny publicitari. s important que lalumnat es familiaritze amb esta ferramenta, amb la metodologia i labast i aprenga a interpretar els resultats.

En esta activitat realitzarem un estudi sociolgic sobre el consum de paper i sobre la forma en qu es gestionen els residus de paper i cart.

Els resultats es presentaran en classe i es tractaran estadsticament. Cada alumne elaborar un individualment un informe interpretatiu destos resultats.

Objectius
Sondejar els hbits de consum de paper i de gesti dels residus de paper i cart en lentorn prxim als alumnes i identicar les necessitats de conscienciaci i sensibilitzaci sobre els residus deste conjunt de poblaci. Treballar lenquesta com a mtode danlisi de la realitat social i familiaritzar-se amb les operacions estadstiques senzilles i amb la interpretaci de resultats.

Materials
Model denquesta i fotocpies. Calculadora.

Metodologia
Lestudi es realitzar en grup, per aix cada alumne de classe haur de passar una enquesta a dos o ms persones del seu entorn prxim. Es proposa un model denquesta, per una alternativa interessant s que siga dissenyada pel grup que far lactivitat.

21

MODEL DENQUESTA
Presentaci: Hola, sc_______________________, estic elaborant un estudi sociolgic sobre el consum de paper, per a una activitat escolar. Li importaria respondre unes preguntes? Noms li portar uns minuts. Preguntes: 1. En el mercat podem trobar paper procedent de pasta verge i paper reciclat. Sabria explicar la diferncia entre ambds? En cas armatiu, solliciteu una explicaci. s correcta? SI No SI No

Caracterizaci de lentrevistat:
Edat: Sexe: Home Dona Nivell destudis

En cas negatiu o explicaci incorrecta, expliqueu a lentrevistat la diferncia entre ambds. 2. Est vost dacord amb les armacions que li presente a continuaci? Armaci Grau dacord Molt dacord Depositar els residus selectivament s absurd perqu tots tenen el mateix dest. El paper reciclat t una qualitat pitjor que el paper procedent de pasta verge. El paper reciclat s ms car que el procedent de pasta verge. Utilitzar paper reciclat no redux limpacte ambiental dels sers humans. Molt poca gent separa el paper i el cart per a la seua arreplega selectiva. 3. Considera el reciclatge com? (llegir les opcions i deixar triar noms una) Un fet necessari en el qual tots ens hem dimplicar Un problema que han de resoldre noms les administracions pbliques Innecessari, perqu els residus no sn un problema. No sap, no contesta Dacord En desacord Molt en desacord

Sense estudis Educaci bsica (EGB, ESO, Cicles formatius grau mitj) COU-Batxillerat-Cicle formatiu superior Diplomatura Enginyeria/ llicenciatura Doctor/ Formaci postgrau

4. Coneix el smbol del punt verd? Sabria explicar el que signica?

SI No SI No s correcta? SI No

En cas armatiu, solliciteu una explicaci.

En cas negatiu o explicaci incorrecta, expliqueu a lentrevistat el signicat del punt verd. 5. Respecte a ls del paper que vost realitza, indique la freqncia amb qu: Pregunta Mai Utilitza el paper per les dos cares. Reutilitza el paper ja usat per a notes, apunts, etc. Separa el paper i el cart a casa perqu siga reciclat. Compra i utilitza paper reciclat. Freqncia A vegades Sempre

22

13 a 17 anys

Activitat 2

El centre i el paper reciclat

Els centres educatius simpliquen cada vegada ms en les qestions ambientals com a fruit de la responsabilitat ambiental corporativa i pel valor educatiu de lexemple. Seguint la lnia de treball oberta en lactivitat anterior, es proposa la realitzaci duna avaluaci de la implicaci del centre educatiu en larreplega selectiva del paper.

Objectius
Investigar la implicaci del centre educatiu i la comunitat escolar en la gesti sostenible dels residus de paper. Servir destmul a la comunitat escolar per a la separaci dels residus de paper i de cart i la deposici selectiva en els contenidors blaus.

Els resultats sexposaran a classe, per sanalitzaran individualment. Cada alumne haur de proposar, com a conclusi de lactivitat, algunes accions realistes que milloren la gesti actual del paper i dels residus en el centre.

Materials
Model denquesta i fotocpies Calculadora.

Metodologia
Per a lanlisi de la implicaci del centre en la gesti sostenible del paper es va realitzar una enquesta als membres de la comunitat escolar: direcci, direcci destudis, professorat, personal no docent i alumnat. Es va a realitzar lestudi de manera grupal, per aix cada alumne tindr assignada una o unes entrevistes concretes (es proposa un model).

23

Model denquesta Presentaci Les qestions segents es referixen al nostre centre educatiu, amb la intenci danalitzar el comportament respecte al paper i al cart. Ha de mostrar el grau dacord amb cada una de les armacions que es realitzen.
Armaci Grau dacord Molt dacord En el centre es fa un consum de paper racional, s a dir, es consumix noms el paper necessari. El paper sutilitza de forma ecient Dacord En desacord Molt en desacord

Es dna un segon s a fotocpies ja utilitzades.

La proporci de paper reciclat que sutilitza en el centre respecte al total s adequada. Sutilitza paper reciclat per a la comunicaci interna del centre.

Els exmens i la resta de fotocpies es realitzen en paper reciclat.

Els professors transmeten als alumnes unes directrius clares respecte a la gesti del paper. Existixen en el centre unes normes clares respecte a la separaci del paper per reciclar-lo. Hi ha papereres i contenidors sucients destinats especcament a larreplega de paper i cart. Larreplega del paper depositat en papereres i contenidors t una freqncia sucient. Hi ha garanties sucients de qu el paper i cart arreplegats selectivament es porten als contenidors blaus.

24

13 a 17 anys

Activitat 3

Reciclem el paper en laula.

En els centres educatius es genera una gran quantitat de residus de paper i de cart que han de ser gestionats adequadament, de manera que a la ra educativa hem dafegir les raons habituals per les quals es recomana larreplega selectiva.

Objectius
Gestionar adequadament els residus de paper i cart. Educar els alumnes en la gesti sostenible destos residus.

2. Assignar als alumnes la tasca de depositar el paper de forma selectiva i determinar un orde de responsabilitat per a buidar la paperera en el contenidor de cada planta. Este orde sexposar en el tauler de la classe. 3. Assegurar que el personal de neteja t entre les competncies larreplega selectiva del paper i del cart.

4. Comprovar setmanalment el compliment de la tasca dels alumnes.

Materials
Paperera blava en les aules. Contenidor blau de paper en el centre. Tauler de suro de laula.

Metodologia
1. Establir una paperera en cada aula destinada nicament al paper i al cart i adquirir un contenidor blau de grandria mitjana per planta del centre educatiu.

25

26

13 a 17 anys

Activitat 4

Campanya deducaci ambiental en el centre educatiu.

En esta activitat dissenyarem una campanya deducaci ambiental destinada a cursos inferiors.

Objectius
Sensibilitzar els alumnes sobre la importncia de larreplega selectiva del paper i cart. Introduir alguns conceptes relacionats amb la comunicaci i leducaci ambiental. Fomentar la planicaci en el treball i el treball en grup.

el professorat o el personal no docent, la comunitat de mares i pares, etc. c. Especicar de manera concisa el missatge que es pretn transmetre. d. Dissenyar els canals dinformaci que sutlitzaran, les activitats a realitzar, etc. El ms senzill s la realitzaci de murals, per hi ha moltes altres activitats que es poden fer, com, per exemple, que els alumnes expliquen en les classes de cursos inferiors la importncia del reciclatge, de redactar i interpretar una obra de teatre, etc. e. Concretar els recursos materials necessaris per a desenrotllar la campanya. f. Establir un cronograma sobre el qual desenrotllar la campanya. g. Determinar un mtode davaluaci del grau de compliment de lobjectiu inicial. 2. Execuci de la campanya

Materials
Cartolines i fulls. Accs a Internet. Altres, en funci de la campanya dissenyada pels alumnes.

Metodologia
1. Disseny de la campanya. Es distribuiran els alumnes per grups de treball i planicaran una campanya deducaci ambiental. Per a aix poden ajudar-se de les tes segents: a. Denir lobjectiu de la campanya deducaci ambiental. En este cas, tindr a veure amb ls del paper i larreplega selectiva. b. Identicar el pblic objectiu i caracteritzar la seua relaci amb el conicte ambiental, en este cas, la separaci de paper i del cart per a reciclar-los. El ms interessant seria, probablement, destinar-la a cursos inferiors, per tamb es poden plantejar altres pblics com

27

28

13 a 17 anys

Activitat 5

Els residus en la premsa.

El treball de notcies dactualitat en laula s una activitat normalment atractiva per als alumnes. No sols permet la discussi sobre conceptes ja treballats i incls la introducci de nous conceptes sin que vincula la realitat exterior amb les diferents rees destudi, alhora que contribux a desenrotllar en els alumnes hbits dinformaci i inters pels esdeveniments dactualitat.

Objectius
Evidenciar la rellevncia dels residus com a conicte ambiental a travs del seu tractament en els mitjans de comunicaci. Introduir elements dactualitat per al treball en laula.

Les provncies 01/06/2010

El 80% dels valencians separa els envasos per a reciclar-los


Els majors de 45 anys sn els qui ms participen en la separaci de residus
El 80 per cent dels valencians arma que separa els envasos lleugers (envasos de plstic, llandes i briks). A ms, huit de cada deu valencians (82%) declaren separar els envasos de paper i cart per a depositar-los en els corresponents contenidors de reciclatge, segons un informe dEcoembes. Per sexe, les dones reciclen ms que els hmens, ja que el 84 per cent de les valencianes assegura que separa els envasos lleugers, enfront del 76 per cent dels hmens, que arma fer el mateix. Lestudi revela tamb que els valencians majors de 45 anys sn els qui ms participen en el reciclatge, ja que el 85 dells assegura que ho fa, seguit del 82 % dels valencians dentre 35 i 44 anys i del 72 %dels menors de 35 anys. Quant als errors a lhora de reciclar, el 69% dels valencians identica correctament els brics com a residu a depositar en el contenidor groc, el 67% els envasos de plstic i el 64% les llandes o envasos de metall. Respecte als envasos de cart, el 74% coneix que el seu dest s el contenidor blau. Segons linforme, entre les motivacions que mouen als ciutadans a separar els residus a casa, un 68% arma que ho fa per a cuidar el medi ambient; el 24%, per a facilitar el reciclatge posterior dels residus; i un 15% assegura que s un deure ciutad. Al contrari, davant dels motius per a no separar els residus, el 25% explica que no disposa despai o que no t costum, el 18% assegura que el contenidor est molt lluny i un 11% arma que no t temps. Finalment, el 52% dels valencians arma que realitza entre 6 i 9 separacions de residus al domicili, que inclouen, a ms dels envasos lleugers i els de cart i paper, el vidre, les piles, els aparells electrnics, la roba i els medicaments.

Metodologia
Es treballaran notcies aparegudes en la premsa a manera de comentari de text, per a relacionar els continguts amb els conceptes apresos en laula.

Materials
Fotocpies de la notcia.

29

30

S-ar putea să vă placă și