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Cryptococcal Antigen Latex Agglutination System 3.

3. Reagents in each kit are matched and may give improper results if interchanged
(CALAS) with a kit having a different lot number.
4. Do not use reagents containing foreign matter, particulates or aggregates which
indicate contamination or improper storage or handling.
Latex Agglutination System for the detection of 5. Specimens must not contain bacterial or other obvious signs of contamination.
Cryptococcal Antigen in Serum and CSF 6. Heat inactivate the Negative Control each day the test is used. Otherwise,
reformation of certain globulins may occur and result in a false positive test.
7. Never heat inactivate the Antibody Control Reagent as this could cause aberrant
140100, 140050 In Vitro Diagnostic Medical Device
control reactions.
8. Sodium azide is a skin irritant. Avoid skin contact with the kit components. Do not
INTENDED USE
mix with acid as this may result in the formation of hydrazoic acid, an extremely
The Cryptococcal Antigen Latex Agglutination System (CALAS) is a qualitative and
toxic gas.
semiquantitative test system for the detection of capsular polysaccharide antigens of
8 9. Do not store specimens in a frost free type freezer. Repeated freezing and thawing
Cryptococcus neoformans in serum and cerebrospinal fluid (CSF).
of the specimens can affect the test results.
10. Care should be taken not to introduce syneresis fluid, which is present in various
SUMMARY AND EXPLANATION OF THE TEST
types of agar, into any specimens prior to testing as this may cause spurious
A simple, sensitive latex test capable of detecting the capsular polysaccharide of C.
results.
neoformans in CSF and serum was described and proven to be superior in sensitivity to
2, 3 4, 6, 8, 9
the India Ink mount. Clinical studies established the prognostic value of the test
WARNING
and showed it to be a valuable aid in establishing a diagnosis when the culture was
5 Because no test method can offer complete assurance that human T-lymphotrophic virus
negative.
type I / II lymphadenopathy associated virus (HIV-I / II), hepatitis B virus, hepatitis C virus,
9 or other infectious agents are absent, these controls should be handled by the Biosafety
Kaufman and Blumer reported that C. neoformans antigen was present in both the serum
Level 2 as recommended for any potentially infectious human serum or blood specimen in
and spinal fluid in 86% of 330 confirmed cases of cryptococcal meningitis. Antigen was
the Centers for Disease Control/National Institutes of Health manual Biosafety in
detected in CSF specimens in 99% of these 330 cases but in only 87% of serum samples.
Microbiological and Biomedical Laboratories. Some reagents in this kit contain sodium
Paired serum and CSF specimens allowed detection of the antigen in each confirmed
azide. Disposal of reagents containing sodium azide into lead or copper plumbing can
case. Parallel serologic studies for both antigen and antibody are recommended to
result in the formation of explosive metal azides. This can be avoided by flushing with a
ensure detection of extrameningeal cryptococcosis.
large volume of water during such disposal.
Newly emerging disease states and therapies have been shown to increase the
HAZARD and PRECAUTIONARY STATEMENTS
opportunity for nonspecific interference in some serum specimens. Pretreatment of
Refer to the SDS, available at www.meridianbioscience.com for Hazards and
serum specimens with pronase prior to utilization of the CALAS kit reduces nonspecific
Precautionary Statements.
interference and enhances the detection of capsular polysaccharide antigens of
Cryptococcus neoformans.
SHELF LIFE AND STORAGE
Store the CALAS kit at 2-8 C. Reagents are preserved with 0.01% thimerosal or 0.10%
BIOLOGICAL PRINCIPLES
sodium azide; however, prolonged periods at room temperature should be avoided. Latex
CALAS utilizes latex particles coated with anti-cryptococcal globulin (Detection Latex).
suspensions must not be frozen as this causes irreversible clumping.
The Detection Latex reacts with the cryptococcal polysaccharide antigen causing a visible
agglutination. Latex particles coated with normal globulin (Control Latex) act as one of
Pronase, once reconstituted, can be stored at 2-8 C for approximately one month.
the control reagents. Nonspecific agglutination may occur due to the presence of certain
Discard the solution if it becomes cloudy or contaminated. Once reconstituted it is
macroglobulins (e.g. rheumatoid factors) in patient specimens. Treatment of serum
suggested that the pronase solution be aliquotted and frozen if it will not be used within
specimens with pronase (Meridian Bioscience, Inc. Catalogue #140050) removes
12 one month. Frozen aliquots of pronase can be stored until the expiration date stated on
rheumatoid factor and other nonspecific interference. These macroglobulins can be
the pronase vial label. Repeat freezing and thawing should be avoided. Do not store in a
demonstrated in serum from patients with rheumatoid arthritis, sarcoidosis, cirrhosis,
frost free type freezer. The expiration date of each CALAS kit is indicated on the kit label.
syphilis, scleroderma, psoriasis, gout, systemic lupus erythematosus and other
1, 11 Discontinue use of the kit if the included controls do not provide the proper reactions. If
conditions. Nonspecific interference is detected by the Control Latex reagent.
this occurs and reagents are still within their labeled expiration dating, please contact
Meridian Technical Support at 1-800-343-3858.
Agglutination of both the Control Latex and the Detection Latex requires two-fold serial
titration of the specimen with both reagents. A four-fold higher titer with the Detection
REAGENT PREPARATION
Latex than with the Control Latex is suggestive of cryptococcal disease but requires
10 Reconstitute the following reagents with the indicated volume of deionized water:
follow-up with specimens collected later in the course of the disease and culture results.
a. Antibody Control 1.45 mL
Titers with less than four-fold differences are considered equivocal test results and further
b. Negative Control 2.40 mL
follow-up is recommended (see INTERPRETATION OF RESULTS).
c. Pronase 2.50 mL
Reconstituted pronase should be aliquotted and frozen if it will not be used within one
REAGENTS/MATERIALS PROVIDED
month.
The maximum number of tests obtained from this test kit is listed on the outer box.
1. Sample Diluent - Glycine buffered saline (pH 8.4 0.1) containing bovine serum
Allow the reconstituted vials to stand at room temperature for 30 minutes before mixing
albumin and 0.01% Thimerosal as a preservative.
them gently. Avoid foaming. Contents must be completely in solution prior to use. Heat
2. Detection Latex - Standardized latex particles coated with an optimal dilution of
inactivate the Negative Control each day the test is used.
rabbit anticryptococcal globulin, in glycine buffered saline (pH 8.4 0.1) containing
less than 0.01% Thimerosal as a preservative.
Mix each kit vial by rocking gently prior to each use. Latex solutions must appear as
3. Control Latex - Standardized latex particles coated with an optimal dilution of
homogeneous suspensions.
normal rabbit globulin, in glycine buffered saline (pH 8.4 0.1) containing less than
0.01% Thimerosal as a preservative.
SPECIMEN COLLECTION AND PREPARATION
4. Antibody Control - Lyophilized goat anti-rabbit serum containing 0.01% Thimerosal
A. Cerebrospinal Fluid (Meridian does not recommend that CSF specimens be
as a preservative. 14
routinely pretreated with pronase. However, recent evidence suggests that
5. Negative Control - Lyophilized normal human serum containing 0.10% Sodium
pronase treatment of CSF specimens may be useful with some specimens).
Azide as a preservative. Each donor unit used in the preparation of this reagent has
1. Collect specimen aseptically following accepted procedures.
been found to be nonreactive for Hepatitis B surface antigen, anti-Hepatitis C and
2. Centrifuge at 1000 xg for 15 minutes to ensure the removal of all white cells
HIV-I / II antibodies by FDA approved test procedures.
and particulate matter.
6. Positive Control - Purified Cryptococcus neoformans polysaccharide antigen
3. Carefully aspirate the spinal fluid into a sterile container and seal.
containing 0.01% Thimerosal as a preservative.
4. Specimen may be processed immediately, refrigerated, preserved by freezing
7. Pronase - Lyophilized containing 0.10% Sodium Azide as a preservative. Each vial
at -20 C or by adding thimerosal to provide a final concentration of 0.01%.
contains enough enzyme to treat 10 serum specimens. Extra Pronase may be
5. We recommend that CSF be inactivated by placing in a boiling water
ordered (catalogue # 140050), that provides enough reagent to perform a minimum 7
bath for 5 minutes prior to each test. This tends to limit nonspecific
of 50 tests.
interference.
8. Disposable Reaction Cards
6. Allow to cool 3-4 minutes before testing.
9. Reaction Reference Photograph
B. Serum (It is recommended that all serum specimens be treated with pronase as
10. Package Insert
described below).
1. Collect whole blood aseptically according to in-house procedures. The
MATERIALS NOT PROVIDED
specimen must not contain anticoagulants as this will invalidate the test.
Purified water Small serologic test tubes
2. Permit blood to clot for 10 minutes or more at room temperature in a collection
1 x 0.01 mL pipettes Rack
tube.
Rotator (optional) Marking pen
3. Centrifuge at 1000 xg for 15 minutes.
Applicator sticks 25 L, 100 L, 200 L (or equivalent) pipetter
4. Carefully aspirate the serum into a sterile container and seal.
Waterbath or heat block (56 C and 100 C)
5. Specimen may be processed immediately, refrigerated, preserved by freezing
at -20 C or by adding thimerosal to provide a final concentration of 0.01%.
PRECAUTIONS
6. Add 200 L of serum specimen to 200 L of the pronase solution.
1. All reagents are for in vitro diagnostic use only.
7. Incubate serum/pronase solution at 56 C for 15 minutes.
2. Controls must be run each day prior to running patient specimens.

1
8. Immediately boil the serum/pronase solution for a full five minutes to Patient Specimens:
terminate enzymatic digestion. A. Negative: If a negative or a 1+ reaction is observed in the initial screening test
9. Allow solution to cool to room temperature. against the Detection Latex, the specimen is reported as negative. However, 1+
9
10. Specimen is ready for testing (see PROCEDURE). reactions may be suggestive of cryptococcus. If the status of a patient suggests a
Note: For titering purposes, patient specimen has been diluted 1:2 with the pronase cryptococcal infection, subsequent specimens and culture are strongly
solution. recommended. If prozoning is suspected, repeat the Patient Test procedure with
C. Negative Control Heat inactivate the Negative Control at 56 C for 30 minutes. It both a 1:10 and a 1:100 dilution of the specimen in the supplied Sample Diluent
must be heat inactivated each day of use. buffer.
B. Positive: If a 2+ or greater reaction against Detection Latex is seen in the initial
TEST PROCEDURE screening test, the specimen is titrated with the Detection Latex and Control Latex
1. Remove enough cards to run controls once for the day and each patient specimen. reagents. The titer is reported as the highest dilution showing a 2+ or greater
NOTE: Controls do not need to be run on each card with each patient sample. reaction. While CSF titers of 1:4 or less are presumptive evidence of central
See CALAS CONTROLS. nervous system infection by C. neoformans, additional follow-up and culture are
2. Consult the figure in the Procedure on the kit box label for a convenient system of strongly recommended. CSF titers of 1:8 or greater from patients with meningitis
setting up and labeling the controls and patient specimens on the Disposable strongly suggest infection by C. neoformans. However, diagnosis should be
Card(s). confirmed by identification of the organism from culture or by microscopic
3. Holding the Positive Control vial in a vertical position, squeeze one free-falling examination of the specimen. The false positive rate associated with nonpronase
9
drop of reagent into each of the two designated rings. treated serum with titers of less than 1:8 may be as high as 32%. Appropriate
4. Place 25 L of the Antibody Control and Negative Control to the appropriate follow-up is strongly recommended.
rings. C. Positive with Nonspecific Interference: If the specimen titer with the Detection
5. Place 25 L of patient specimen in each of the two designated rings (see Figure). Latex is at least 4-fold higher than the non-specific interference (Control Latex)
6. Holding the Detection Latex in a vertical position, squeeze one free-falling drop of titer (e.g., Detection Latex titer 1:32, Control Latex titer 1:8 or lower), the test
reagent into each of the designated rings. should be reported Positive with nonspecific interference, and specimen titers
1, 11
7. In a similar fashion, add one drop of the Control Latex into each of the designated against Detection Latex and Control Latex should be stated.
rings. D. Invalid test due to nonspecific interference: If the specimen titer against the
8. Using separate applicator sticks, mix the contents of the rings. Detection Latex is not at least 4-fold higher than that with the Control Latex, the
1, 11
9. Rock the slide by hand or place it on a rotator and rotate at 125 25 rpm for five test should be reported Invalid due to nonspecific interference (see
minutes. LIMITATIONS OF THE PROCEDURE).
10. Read the results immediately and rate them on a scale ranging from negative to 4+. The CALAS test appears to have both diagnostic and prognostic value since progressive
For comparison purposes, refer to the Reaction Card. disease is usually accompanied by increasing antigen titers. Declining titers are usually
11. The gradations of the reaction strengths are as follows: associated with clinical improvement (with or without therapy). Inadequate therapy is
10
Negative (-) = a homogeneous suspension of particles with no visible clumping. indicated by stationary or rising titers on subsequent sequential specimens.
One plus (1+) = fine granulation against a milky background. Cryptococcal antigen in body fluids of the untreated patient indicates active infection.
Two plus (2+) = small but definite clumps against a slightly cloudy background. However, in some treated patients, CALAS titers remain positive at low levels for
Three plus (3+) = large and small clumps against a clear background. extended periods during which the organism can no longer be demonstrated.
Four plus (4+) = large clumps against a very clear background.
Titration: QUALITY CONTROL
Patient specimens showing a 2+ or greater reaction with either the Detection Latex or This test should be performed per applicable local, state, or federal regulations or
Control Latex should be titrated with both reagents. accrediting agencies.
Prepare two-fold serial dilutions of the specimens as follows: PRONASE ACTIVITY CONTROL
1. Place 0.25 mL of Sample Diluent in each of 5 test tubes labeled 1-5 and place in a Each serum/pronase solution processed acts as a control to determine if the CALAS
rack. Pronase has lost activity. If gelatinization or coagulation of the serum/pronase solution
2. Using a clean pipette, place 0.25 mL of patient specimen in tube # 1 and mix well. occurs, the CALAS Pronase has lost significant activity and should not be used. Note that
3. Transfer 0.25 mL from tube # 1 to tube # 2 and mix well. Continue this dilution cloudiness is likely to occur upon boiling and is not indicative of a compromised Pronase
procedure through tube # 5. Transfer 0.25 mL from the fifth tube into a holding Reagent.
tube since further dilutions may be necessary.
CALAS CONTROLS
Tube 1 2 3 4 5 Reliable results are obtained only if a satisfactory control run is made on the same day
Pronase treated specimens 1:4 1:8 1:16 1:32 1:64 that patient specimens are tested.
Nonpronase treated specimens 1:2 1:4 1:8 1:16 1:32
If the expected control reactions are not observed, repeat the control tests as the
4. Label a thoroughly cleaned and dried Test Slide to accommodate both the first step in determining the root cause of the failure. If control failures are
Detection Latex and Control Latex titration series of tests. repeated please contact Meridians Technical Services Department at 1-800-343-
5. Beginning with tube # 4, transfer 25 L of this dilution to each of two marked rings. 3858 (US) or your local distributor.
6. Repeat step 5 for Tubes # 3 through # 1. This procedure allows the use of a single
pipette tip to place the four dilutions on the Disposable Card(s). EXPECTED VALUES
7. Add one drop of gently mixed Detection Latex to each labeled ring in the Cryptococcal antigen in the CSF or serum of untreated patients indicates active disease.
Detection Latex series. Declining titers indicate a positive response to chemotherapy in the treated patient.
8. Add one drop of gently mixed Control Latex to each labeled ring in the Control Failure of titers to decline indicates inadequate therapy. Occasionally, however, low titers
Latex series. may persist for an indefinite period in the presence of nonviable fungus.
9. Using a separate segment of an applicator stick, mix the contents of each ring
thoroughly spreading to the edge of the ring. LIMITATIONS OF THE PROCEDURE
10. Rock the slide by hand or place it on a rotator and rotate at 125 25 rpm for 5 A negative CALAS test does not preclude diagnosis of cryptococcosis, particularly if only
minutes. a single specimen has been tested and the patient shows symptoms consistent with
11. Read the results immediately and rate them on a scale ranging from negative to 4+. cryptococcosis.
For comparison refer to the supplied Reaction Reference Photograph.
One false positive reaction due to an antigen of Trichosporon beigelii which crossreacts
13
INTERPRETATION OF RESULTS with the Cryptococcal neoformans capsular polysaccharide has been reported. The
Control Reactions: reaction occurred in a serum specimen from a patient with disseminated Trichosporon
The pattern of control reagent agglutination reactions must be identical to that illustrated infection.
in the diagram on the inside lid of the kit box. Failure to obtain this pattern indicates that
either one or more of the reagents is unsatisfactory or the tests were performed Although the presence of nonspecific interference can invalidate the CALAS test results,
improperly and must be repeated. In either case, patient test results cannot be reported this does not exclude the possibility of cryptococcal infection since cryptococcosis can
in the absence of satisfactory control readings. occur concomitantly with other conditions (see BIOLOGICAL PRINCIPLES).

The Positive Control should give a positive reaction with the Detection Latex and a SPECIFIC PERFORMANCE CHARACTERISTICS
negative reaction with the Control Latex. This tests the Detection Latex for its The CALAS Pronase procedure has been shown to effectively reduce: 1) rheumatoid
sensitivity to cryptococcal antigen. A positive reaction between the Control Latex and factor (RF) reactions, 2) prozone effects at high antigen concentrations, and 3) false
the Positive Control may indicate contamination of one or both of the control vials. negative results due to apparent masking of antigen following specific antibiotic therapies.
Although these types of specimens are relatively rare in the overall population, selected
The Antibody Control detects the presence of rabbit globulin on the latex particles. populations may contain significant numbers.
Failure of the Antibody Control to give a positive reaction with the Control Latex
indicates that one of the reagents is unsatisfactory. A selected group of 85 problematic patient specimens (containing 16 RF sera and several
sera of the prozone and masked antigen interference types described above) were
The Negative Control should give negative reactions with both the Detection Latex and assayed with both the CALAS kit (with pronase) and a reference EIA procedure. The EIA
Control Latex. A positive reaction with either reagent may indicate possible utilized an anticryptococcal monoclonal and was not affected by RFs or other nonspecific
contamination or freezing which could produce false positive results with patient interference. The data in Table 1 show that only one result was discrepant when the EIA
specimens. A positive reaction may also occur by neglecting to heat inactivate the and CALAS procedures were compared directly.
Negative Control.

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Table 1 Results of Comparison Between the CALAS kit (with Pronase) and 2. Lattice di ricerca - Sospensione di particelle di lattice adsorbite con anticorpi di
Monoclonal Based EIA Procedure coniglio anti-Cryptococcus, in tampone glicina (pH 8,4 0,1) contiene thimerosal (
0,01%) come conservante.
EIA 3. Lattice di controllo - Sospensione di particelle di lattice adsorbite con anticorpi
+ - normali di coniglio, in tampone glicina (pH 8,4 0,1) contiene thimerosal ( 0,01%)
CALAS + 54 1* 100% sensitivity come conservante.
- 0 30 100% specificity 4. Controllo dellAnticorpo - Siero liofilizzato di montone anti-Immunoglobuline di
coniglio, contiene thimerosal (0,01%) come conservante.
*The discrepant result was resolved as a low positive (1:8 titer) in favor of the CALAS 5. Controllo negativo - Siero umano normale liofilizzato contiene Sodio Azide
Pronase procedure when the specimen was reassayed by the CDC latex kit. Thus, the (0,10%) come conservante. Ciascuna unit di siero utilizzata per la preparazione di
sensitivity and specificity of the CALAS kit (with pronase) procedure were both 100% in questo reagente risultata negativa ai test per la ricerca di HBsAg e di HIV-1 Ab
this study. mediante test approvati dallFDA americana.
6. Controllo positivo - Soluzione contenente lantigene polisaccaridico purificato di
Seventy-seven of these problematic specimens were also assayed by the CALAS kit Cryptococcus neoformans e thimerosal (0,01%) come conservante.
without pronase treatment. CALAS results without pronase treatment included four false 7. Pronase - Miscela liofilizzata di enzimi eso- ed endo-poteolitici contiene Sodio
negative, two false positive, and five indeterminant results. The overall sensitivity and Azide (0,10%) come conservante. Ciascun flacone, una volta ricostituito, contiene
specificity of the CALAS kit without the pronase procedure were 91% and 92%, materiale sufficiente per trattare 10 campioni di siero. Confezioni aggiuntive di
respectively. Pronase possono essere ordinate separatamente (N. catalogo # 140050). Tale
prodotto contiene reagente sufficiente per un minimo di 50 tests.
When the CALAS kit (with pronase) procedure was compared directly with the original 8. Lastrine di reazione usa e getta
12
pronase procedure described by Stockman and Roberts there was 100% agreement 9. Scheda con fotografia di riferimento per linterpretazione dei risultati
with 18 positive and 16 negative specimens tested. Titers were not significantly different 10. Foglietto di istruzioni
(within a two-fold dilution) between these pronase procedures. Thus, the pronase
procedures were demonstrated to be equivalent and reproducible. MATERIALI NON FORNITI
Acqua distillata o deionizzata Provette per sierologia
Pipette da 0,01 mL Porta provette
Agitatore (opzionale) Pennarello marker
ITALIANO Bastoncini di legno Pipettatrici da 25 L, 100 L e 200 L
Bagnetto termostatato o piastra riscaldante (56 C e 100 C)
Cryptococcal Antigen Latex Agglutination System PRECAUZIONI
(CALAS) 1. Tutti I reagenti sono esclusivamente per uso diagnostico in vitro.
2. I controlli devono essere eseguiti ogni giorno, prima di iniziare ad analizzare i
campioni.
Sistema di agglutinazione al lattice per la rilevazione 3. I reagenti in ciascun kit sono standardizzati per il corrispondente numero di lotto.
dellAntigene Criptococcico nel Siero e nel CSF Utilizzare contemporaneamente reagenti appartenenti a lotti diversi pu portare a
risultati erronei.
4. Non utilizzare reagenti che mostrano evidenti segni di contaminazione (aggregati,
140100, 140050 Dispositivo medico-diagnostico in vitro corpi estranei in sospensione, ecc.) o di non corretta conservazione (congelamento,
FINALIT DUSO esposizione ad alte temperature).
Il test Cryptococcal Antigen Latex Agglutination System (CALAS) un test qualitativo e 5. I campioni non devono contenere batteri o mostrare segni di contaminazione.
semi-quantitativo per la ricerca dellantigene capsulare polisaccaridico di Cryptococcus 6. Occorre Inattivare con il calore il Controllo Negativo una volta per ogni giorno
8
neoformans nel siero e nel liquor cefalorachidiano (LCR). di utilizzo del kit. In caso contrario si pu avere la formazione di alcune
macroglobuline e si possono ottenere risultati falso positivi.
SOMMARIO E SPIEGAZIONE DEL TEST 7. Non inattivare mai con il calore il Controllo dellAnticorpo, perch ci potrebbe
Allinizio degli anni 60 fu descritto un test di agglutinazione al lattice, semplice e sensibile, falsare il risultato dei controlli stessi.
per la ricerca dellantigene capsulare polisaccaridico di Cryptococcus neoformans nel 8. La sodio azide un composto irritante per la pelle. Evitare il contatto con I reagenti.
siero e nel liquor cefalorachidiano (LCR): tale test si rivel subito pi sensibile rispetto Non mescolare con acidi, poich questa operazione pu causare la formazione di
2, 3 4,
allesame con inchiostro di China. Gli studi clinici hanno stabilito il valore prognostico acido idrazoico, un gas estremamente tossico.
6, 8, 9 5
e lutilit diagnostica del test in caso di coltura negativa. 9. Non conservare I campioni in congelatori dotati di sbrinamento automatico. Ripetuti
9 cicli di congelamento e scongelamento possono influenzare il risultato del test.
Kaufman e Blumer hanno segnalato la presenza di antigene di C. neoformans sia nel 10. Occorre prestare attenzione affinch il liquido di sineresi che si forma da alcuni tipi
siero che nel liquor in 284/330 casi confermati di meningite criptococcica (86%). In di agar non venga a contatto con il campione prima di effettuare il test. Tale liquido
particolare, lantigene era presente nel 99% dei campioni di liquor mentre la positivit nel potrebbe interferire con in risultati.
siero era pari all87%. Lesame contemporaneo del liquor e del siero consentiva la
rilevazione della presenza dellantigene in tutti i casi confermati. ATTENZIONE
Poich nessun test pu dare lassoluta certezza che il Virus dellImmunodeficienza
Alcune patologie emergenti, nonch alcuni protocolli terapeutici hanno causato un Umana (HIV-1), il Virus dellEpatite B o altri agenti infettivi siano assenti, I controlli devono
aumento della possibilit di trovare fattori di interferenza specifici nei campioni di siero. Il essere maneggiati con le precauzioni consigliate nel Biosafety Level 2 per la
trattamento dei campioni di siero con Pronase prima di sottoporli ad esame con il test manipolazione di campioni di siero o di sangue umano potenzialmente infetti: tali norme
CALAS elimina i fattori di interferenza e favorisce la rilevazione della presenza sono contenute nellopuscolo Biosafety in Microbiological and Biomedical Laboratory
dellantigene capsulare polisaccaridico di Cryptococcus neoformans. dal Center for Disease Control di Atlanta e dal National Institute of Health di Bethesda.
PRINCIPI BIOLOGICI Alcuni reagenti contengono sodio azide. La loro eliminazione nelle tubazioni di rame o
Il test CALAS utilizza particelle di lattice adsorbite con anticorpi anti-Cryptococcus piombo pu causare la formazione di azidi metalliche esplosive. Ci pu essere evitato
(Lattice di ricerca): tali anticorpi reagiscono con lantigene capsulare dando una lasciando scorrere notevoli quantitative di acqua durante tale operazione.
reazione di agglutinazione apprezzabile ad occhio. Il kit contiene anche un secondo
lattice, adsorbito con anticorpi non immuni (Lattice di controllo) che agisce come DICHIARAZIONI DI PERICOLO E PRUDENZA
controllo della presenza di fattori di interferenza aspecifici. Reazioni di agglutinazione Fare riferimento alla SDS, disponibile sul sito www.meridianbioscience.com (US version) /
aspecifica sono determinate dalla presenza di alcune macroglobuline (ad es. Fattore www.meridianbioscience.eu (EU version) per i rischi e i consigli di prudenza.
reumatoide), la cui presenza stata dimostrata in corso di varie patologie quali: artrite
reumatoide, sarcoidosi, cirrosi epatica, sifilide, dermatite sclerosante, psoriasi, gotta, STABILIT E CONSERVAZIONE
1, 11
lupus eritematoso sistemico. Il trattamento dei campioni di siero con Pronase Conservare il kit CALAS a 2-8 C. I reagenti contengono timerosal (0,01%) oppure sodio
(Meridian Bioscience, Inc. Codice 140050) consente di eliminare tali fattori di azide (0,10%) come conservante: tuttavia si deve evitare la conservazione per prolungati
12
interferenza aspecifici. periodi a temperatura ambiente. Le sospensioni di lattice non devono mai essere
congelate, poich ci provoca la formazione irreversibile di aggregati.
Qualora si ottenga una reazione di agglutinazione con entrambi i lattici (Lattice di ricerca
e Lattice di controllo), il campione deve essere titolato in doppio utilizzando entrambi i La Pronase, una volta ricostituita, pu essere conservata per circa un mese a 2-8 C.
reagenti: se il titolo ottenuto con il Lattice di ricerca quattro volte superiore a quello Eliminare la soluzione se diventa torbida o se mostra segni di contaminazione. Si
ottenuto con il Lattice di controllo, il risultato viene considerato indicativo di consiglia di suddividere la Pronase in aliquote monodose e di congelarla se si pensa di
criptococcosi in atto, ma necessario controllare il paziente con prelievi successivi e non utilizzarla completamente entro un mese. Evitare cicli ripetuti di congelamento e
10
mediante esame colturale. Se la differenza tra i due titoli inferiore a quattro volte, il scongelamento. NON conservare i campioni in congelatori dotati di sbrinamento
risultato viene considerato dubbio e viene consigliato un follow-up del paziente (vedi automatico. La data di scadenza del kit CALAS riportata sulletichetta della confezione.
paragrafo INTERPRETAZIONE DEI RISULTATI). Non utilizzare il kit se i controlli in esso inclusi non danno le reazioni attese. Se ci non
avviene ed I reagenti non sono scaduti si consiglia di contattare il Servizio Clienti della
REAGENTI/MATERIALI FORNITI Meridian Bioscience Europe.
Il numero massimo di analisi eseguibili con questo kit indicato sulla confezione
esterna.
1. Diluente del campione - Tampone glicina (pH 8,4 0,1) contiene sieroalbumina
bovina ed thimerosal (0,01%) come conservante.

3
PREPARAZIONE DEI REAGENTI Titolazione:
Ricostituire I seguenti reagenti con il volume di acqua deionizzata indicato: I campioni che mostrano una reazione di agglutinazione 2+ con il Lattice di ricerca o con
a. Controllo dellAnticorpo 1,45 mL il Lattice di controllo devono essere titolati utilizzando entrambi questi reagenti.
b. Controllo negativo 2,40 mL A tal fine si preparano diluizioni scalari in base 2 del campione seguendo queste
c. Pronase 2,50 mL istruzioni:
Si consiglia di suddividere la Pronase in aliquote monodose e di congelarla se si pensa di 1. Distribuire 0,25 mL di Diluente del campione in 5 provette contrassegnate con
non utilizzarla completamente entro un mese. numeri da 1 a 5.
2. Utilizzando una pipette pulita, distribuire 0,25 mL di campione nella provetta 1 e
Una volta aggiunta lacqua, lasciare I flaconi a temperatura ambiente per almeno 30 mescolare bene il tutto.
minuti prima di agitarli delicatamente. Evitare la formazione di schiuma. I reagenti 3. Trasferire 0,25 mL di soluzione dalla provetta 1 alla provetta 2 e mescolare bene.
devono essere completamente in soluzione prima di iniziare il test. Inattivare con il calore Continuare con questo metodo fino alla provetta 5. Trasferire 0,25 mL dalla
il Controllo Negativo ogni giorno che si usa il kit. provetta 5 ad una provetta vuota e conservarli in caso sia necessario allestire
ulteriori diluizioni.
Mescolare bene il contenuto di ciascun flacone del kit prima delluso. I reagenti al lattice
devono apparire come sospensioni omogenee. Provetta 1 2 3 4 5
Campioni trattati con Pronase 1:4 1:8 1:16 1:32 1:64
RACCOLTA E PREPARAZIONE DEI CAMPIONI Campioni non trattati con Pronase 1:2 1:4 1:8 1:16 1:32
A. Liquido cefalorachidiano (Meridian non raccomanda il trattamento preliminare dei
14
campioni di liquor con la Pronase, tuttavia un recente studio ha dimostrato che il 4. Contrassegnare gli anelli di una lastrina di reazione pulita ed asciutta per eseguire
trattamento enzimatico del liquor pu essere utile in alcuni casi). la titolazione in doppio con il Lattice di ricerca ed il Lattice di controllo.
1. Prelevare il campione di liquor mediante rachicentesi. 5. Cominciando dalla provetta 4, distribuire 25 L di campione nei due anelli di
2. Centrifugare a 1000 xg per 15 minuti per eliminare tutti I leucociti ed altri reazione corrispondenti.
elementi figurati. 6. Fare la stessa cosa per le provette da 3 ad 1: questo metodo consente di utilizzare
3. Prelevare con attenzione il sovranatante, trasferirlo in una provetta sterile e un singolo puntale per le quattro diluizioni del campione.
sigillare limboccatura. 7. Aggiungere una goccia di Lattice di ricerca a tutti gli anelli di reazione
4. I campioni possono essere esaminati immediatamente, conservati in corrispondenti.
frigorifero, congelati a -20 C oppure mediante aggiunta di timerosal ad una 8. Aggiungere una goccia di Lattice di controllo a tutti gli anelli di reazione
concentrazione finale pari allo 0,01%. corrispondenti.
5. Si raccomanda di inattivare I campioni di liquor facendoli bollire (100 C) 9. Utilizzando un pezzo di bastoncino di legno diverso per ciascun anello, mescolare i
7
per 5 minuti prima di sottoporli al test. Questo trattamento termico tende reagenti.
a limitare le interferenze aspecifiche. 10. Ruotare la lastrina manualmente o per mezzo di un agitatore orbitante (125 25
6. Lasciar raffreddare il tutto per 3-4 minuti prima di iniziare il test. rpm) per 5 minuti.
B. Siero (Si raccomanda il trattamento preliminare di tutti i campioni di siero mediante 11. Leggere i risultati immediatamente e classificarli secondo una scala di intensit di
Pronase). agglutinazione crescente da negativo a 4+. Come riferimento per interpretare i
1. Prelevare sterilmente il sangue mediante tecniche standard. Non utilizzare risultati, si pu utilizzare la scheda fotografica fornita con il kit.
alcun tipo di anticoagulante, poich questi ultimi possono invalidare il risultato
del test. INTERPRETAZIONE DEI RISULTATI
2. Lasciar coagulare il sangue a temperatura ambiente per almeno 10 minuti. Reazioni di controllo
3. Centrifugare a 1000 xg per 15 minuti. I risultati ottenuti con la serie di controlli devono essere uguali a quelli riportati nella
4. Prelevare con attenzione il siero, trasferirlo in una provetta sterile e sigillare Figura. Se non si ottengono tali risultati significa che uno o pi reagenti sono deteriorati
limboccatura. oppure che il test stato eseguito in modo non corretto e quindi deve essere ripetuto. In
5. I campioni possono essere esaminati immediatamente, conservati in ogni caso, se ci accade i risultati ottenuti con i campioni non devono essere refertati.
frigorifero, congelati a -20 C oppure mediante aggiunta di timerosal ad una
concentrazione finale pari allo 0,01%. Il Controllo positivo deve dare una reazione positiva con il Lattice di ricerca e negativa
6. Aggiungere 200 L di siero a 200 L di Pronase. con il Lattice di controllo. Questo controllo serve per verificare la sensibilit del Lattice
7. Incubare il tutto in bagnetto termostatato a 56 C per 15 minuti. di ricerca nei confronti dellantigene criptococcico. Una reazione di agglutinazione tra il
8. Fermare la reazione enzimatica facendo bollire (100 C) per 5 minuti la Lattice di controllo ed il Controllo positivo pu indicare la contaminazione di uno dei
soluzione siero/Pronase. due o di entrambi i reagenti.
9. Lasciar raffreddare il tutto fino a raggiungere la temperatura ambiente.
10. Il campione pronto per essere analizzato (vedi paragrafo PROCEDURA Il Controllo dellanticorpo rileva la presenza di immunoglobuline di coniglio sulle
DEL TEST). particelle di lattice: la mancanza di agglutinazione tra il Controllo dellanticorpo ed il
NOTA: Qualora il campione risultasse positivo, durante lallestimento delle diluizioni Lattice di controllo indica il deterioramento di uno dei due reagenti.
per la titolazione, si deve tenere presente che il siero gi stato diluito 1:2 con la
Pronase. Il Controllo negativo deve dare una reazione negativa sia con il Lattice di ricerca sia
C. Controllo Negativo Inattivare termicamente il Controllo Negativo incubandolo a 56 con il Lattice di controllo. Una reazione positiva tra Controllo negativo ed il Lattice di
C per 30 minuti. Il Controllo Negativo deve essere inattivato 1 volta al giorno, nei ricerca od il Lattice di controllo indica una possibile contaminazione oppure
giorni in cui si utilizza il kit. uneventuale avvenuto congelamento dei reagenti, che pu causare reazioni false
positive con i campioni dei pazienti. Una reazione positiva pu anche essere causata
PROCEDURA DEL TEST dalla mancata inattivazione termica del Controllo negativo.
1. Utilizzare un numero di lastrine di reazione sufficiente per testare i controlli e i
campioni dei pazienti. NOTA: I controlli non devono essere testati su ogni Campioni del paziente:
lastrina di reazione e per ogni paziente. Vedi CONTROLLI DEL KIT CALAS. A. Negativo: Se nel test di screening si osserva una reazione negativa o una debole
2. Consultare la Figura riportata sulla parte interna delletichetta della confezione per agglutinazione (1+) con il Lattice di ricerca il campione viene considerato negativo.
verificare la corretta disposizione ed identificazione dei controlli e dei campioni. Tuttavia anche una debole agglutinazione (1+) pu indicare la presenza di
3. Tenendo il flaconcino del Controllo positivo in posizione verticale, distribuire una 9
criptococcosi: se la sintomatologia del paziente riferibile a quella della infezione
goccia di reagente nei due anelli di reazione corrispondenti. criptococcica si raccomanda di esaminare un secondo campione a distanza di
4. Distribuire 25 L di Controllo dellanticorpo e di Controllo negativo negli anelli di alcuni giorni e di procedere allesame colturale. Se si sospetta la presenza di un
reazione corrispondenti. effetto prozona, si consiglia di ripetere il test utilizzando una diluizione 1:10 ed
5. Distribuire 25 L di campione biologico nei due anelli di reazione corrispondenti 1:100 del campione nel diluente fornito.
(vedi Figura). B. Positivo: Se net test di screening si osserva una reazione di agglutinazione 2+ con
6. Tenendo il flaconcino del Lattice di ricerca in posizione verticale, distribuire una il Lattice di ricerca, il campione viene considerato positivo e titolato utilizzando i
goccia di reagente negli anelli di reazione corrispondenti. due lattici. Il titolo rappresentato dalla pi alta diluizione del campione che
7. Alla stesso modo, tenendo il flaconcino del Lattice di controllo in posizione provoca una reazione di agglutinzione 2+. Anche se titoli 1:4 nel liquor consentono
verticale, distribuire una goccia di reagente negli anelli di reazione corrispondenti. una diagnosi presuntiva di infezione del Sistema Nervoso Centrale sostenuta da C.
8. Utilizzando un bastoncino di legno diverso per ciascun anello, mescolare i reagenti. neoformans, si consiglia comunque di controllare il paziente con prelievi successivi
9. Ruotare la lastrina manualmente o per mezzo di un agitatore orbitante (125 25 e di procedere allesame colturale. Titoli antigenici 1:8 nel liquor sono fortemente
rpm) per 5 minuti. indicativi di meningite criptococcica. La diagnosi dovrebbe tuttavia essere
10. Leggere I risultati immediatamente e classificarli secondo una scala di intensit di confermata dallisolamento colturale di C. neoformans o dalla sua osservazione
agglutinazione crescente da negativo a 4+. Come riferimento per interpretare I allesame microscopico del campione. La percentuale di risultati falsi positivi
risultati, si pu utilizzare la scheda fotografica fornita con il kit. associata al mancato trattamento con Pronasi di campioni di siero con titolo < 1:8
11. La scala di intensit di agglutinazione si basa sui seguenti parametri: 9
pu essere pari al 32%. In questo caso il follow-up dei pazienti fortemente
Negativa (-) = la sospensione ha un aspetto omogeneo; non si notano aggregati raccomandato.
visibili. C. Positivo con interferenze aspecifiche: Se il titolo ottenuto con il Lattice di
Uno pi (1+) = si nota una fine granulazione contro uno sfondo lattescente. ricerca almeno 4 volte maggiore di quello dovuto alle interferenze aspecifiche
Due pi (2+) = aggregati piccoli ma ben visibili contro uno sfondo leggermente (Lattice di controllo) (ad es. Titolo con Lattice di ricerca 1:32, titolo con Lattice di
torbido controllo 1:8 o pi basso), il risultato viene refertato come positivo con
Tre pi (3+) = aggregati di varie dimensioni contro uno sfondo quasi limpido interferenze aspecifiche, con lindicazione di entrambi i titoli.
1, 11

Quattro pi (4+) = aggregati di grandi dimensioni contro uno sfondo perfettamente


limpido

4
D. Risultato non valido a causa di interferenze aspecifiche: Se il titolo ottenuto con Settantasette di questi sieri di pazienti problematici sono stati testati con il test CALAS
il Lattice di ricerca non almeno 4 volte maggiore di quello dovuto alle anche senza il trattamento con Pronase. I risultati ottenuti comprendevano quattro
interferenze aspecifiche (Lattice di controllo), il risultato viene refertato come non campioni falsi negativi, due falsi positivi e cinque indeterminati. I dati di sensibilit e di
1, 11
valido a causa di interferenze aspecifiche (vedi paragrafo LIMITI DELLA specificit del CALAS senza Pronase sono rispettivamente pari al 91% ed al 92%.
PROCEDURA).
Il risultato del test CALAS ha valore sia diagnostico che prognostico, poich la Quando i risultati ottenuti con il kit CALAS (con Pronase) sono stati confrontati
progressione della malattia di solito accompagnata dallaumento del titolo antigenico. direttamente con quelli ottenuti con il metodo originale di trattamento con Pronase
12
Per contro, la diminuzione del titolo collegata al miglioramento del quadro clinico (con o descritto da Stockman e Roberts, la concordanza tra i due metodi era pari al 100%, con
senza intervento terapeutico). Linefficacia della terapia indicata dallandamento 18 campioni positivi e 16 campioni negativi. I titoli non mostravano differenze significative
10
stazionario o dallaumento del titolo nei campioni successivi. La presenza di antigene (comprese entro una diluizione). Pertanto fu possibile dimostrare che i due protocolli di
criptococcico nei fluidi biologici di pazienti non trattati indicativo di infezione acuta. trattamento con Pronase erano equivalenti e riproducibili.
Tuttavia, in alcuni pazienti sottoposti a trattamento antimicotico, il titolo antigenico rilevato
mediante il test CALAS pu mantenersi a bassi livelli per periodi di tempo molto
prolungati, durante i quali non pi possibile dimostrare altrimenti la presenza di C. FRANAIS
neoformans.

CONTROLLO QUALIT
Il test va eseguito conformemente ai requisiti stabiliti dai competenti enti locali,
Cryptococcal Antigen Latex Agglutination System
regionali, nazionali o dagli enti di accreditamento. (CALAS)
DELLEFFICACIA DELLA PRONASE
Ogni soluzione siero/Pronase funziona come controllo per verificare lefficacia della Test dagglutination latex pour la dtection de lantigne
Pronase: se si verifica la coagulazione o la gelatinizzazione della soluzione
siero/Pronase, ci indica la perdita di efficacia da parte dellenzima, che pertanto non cryptococcique dans le srum et le liquide cphalo-
deve essere usato. Invece, la torbidit che spesso compare durante la bollitura normale rachidien (LCR)
e non indica in alcun modo una perdita di efficacia da parte della Pronase.

CONTROLLI DEL KIT CALAS 140100, 140050 Dispositif mdical de diagnostic in vitro
I controlli previsti dalla Metodica devono essere eseguiti ogni giorno che si esegue il test
per essere certi dellaffidabilit del kit e della qualit dei risultati. BUT DE LA METHODE
Le test dagglutination latex de lantigne de Cryptococcus neoformans (CALAS) est une
Se non si ottengono i risultati attesi con i Controlli, come prima opzione per mthode qualitative et semi-quantitative de dtection des antignes polysaccharidiques
identificare la causa del fallimento ripetere i test di controllo. Se il fallimento dei capsulaires de Cryptococcus neoformans dans le srum et le liquide cphalo-rachidien
8
test di controllo dovesse ripetersi, contattare il Servizio di Assistenza tecnica (LCR).
Meridian (negli USA 001-800-343-3858) o il Distributore Locale, (Italia
+390331433636). RESUME ET EXPLICATION DU TEST
Un test latex simple, sensible capable de dtecter le polysaccharide capsulaire de C.
VALORI ATTESI neoformans dans le liquide cphalo-rachidien (LCR) et le srum a t dcrit et a montr
2, 3
La presenza di antigene criptococcico nei fluidi biologici di pazienti non trattati indicativo une sensibilit suprieure la coloration lencre de Chine. Des tudes cliniques ont
4, 6, 8, 9
di infezione acuta. La diminuzione del titolo indicativa di una positiva risposta alla montr la valeur pronostique du test ainsi que sa valeur pour tablir le diagnostic
5
terapia antimicotica nei pazienti trattati. Linefficacia della terapia indicata dalla mancata quand la culture est ngative.
diminuzione o dallaumento del titolo in campioni successivi. Tuttavia, in alcuni pazienti, il 9
titolo antigenico pu mantenersi a bassi livelli per periodi di tempo molto prolungati, Kaufman et Blumer ont montr que lantigne de C. neoformans tait prsent la fois
durante i quali non pi possibile dimostrare altrimenti la presenza di C. neoformans. dans le srum et dans le LCR chez 86% de 330 cas confirms de mningite
cryptocoques. Lantigne a t dtect dans 99% des chantillons de LCR de ces 330
LIMITI DELLA PROCEDURA cas mais seulement dans 87% des chantillons de srum. Les chantillons regroups de
Un risultato negativo con il test CALAS non esclude la diagnosi di criptococcosi, srum et de LCR ont permis la dtection de lantigne dans tous les cas. Il est
soprattutto se stato esaminato un solo campione ed il paziente presenta una recommand de faire en parallle des recherches srologiques de lantigne et de
sintomatologia riferibile a quella dellinfezione sostenuta da C. neoformans. lanticorps pour assurer la dtection des cryptococcoses extramninges.

E stata dimostrata una reazione crociata con lantigene di Trichosporon beigelii: tale
13 Des traitements et des stades de la maladie rcemment apparus ont mont quils
risultato stato osservato esaminando un campione di siero di un paziente con infezione augmentaient la frquence des interfrences non spcifiques dans quelques chantillons
disseminata causata da Trichosporon. de srum. Un prtraitement des chantillons de srum la pronase avant utilisation du
kit CALAS permet de rduire linterfrence non spcifique et augmente la dtection des
Sebbene la presenza di interferenze aspecifiche possa invalidare il risultato ottenuto con antignes polysaccharidiques capsulaires de Cryptococcus neoformans.
il test CALAS, ci non esclude la possibile presenza di criptococcosi, poich essa pu
essere osservata anche in presenza di altre condizioni patologiche (vedi paragrafo PRINCIPE DU TEST
PRINCIPI BIOLOGICI). CALAS utilise des particules de latex recouvertes danticorps polyclonaux de lapin anti-
Cryptococcus neoformans (Ractif latex). Les anticorps anti-Cryptococcus neoformans
PRESTAZIONI SPECIFICHE ragissent avec lantigne polysaccharidique capsulaire prsent dans le srum ou le LCR
E stato dimostrato che il trattamento enzimatico dei campioni con CALAS Pronasi riduce et provoquent une agglutination visible lil nu. Des particules de latex recouvertes
efficacemente: 1) le reazioni aspecifiche dovute alla presenza di fattore reumatoide (RF), danticorps de lapins non immuniss servent de ractif de contrle. Des agglutinations
2) leffetto prozona in presenza di alte concentrazioni di antigene, 3) le reazioni falsi non spcifiques peuvent se produire en prsence de certaines macroglobulines (comme
negativi dovute ad apparente mascheramento dellantigene nei campioni a basso titolo in par ex. les facteurs rhumatodes) dans les chantillons de patients. Ces macroglobulines
corso di terapia. Sebbene la presenza di questo tipo di campioni sia relativamente rara peuvent tre prsentes dans les srums de patients souffrant darthrite rhumatode, de
nella popolazione in generale, in particolari categorie di pazienti la percentuale di sarcodose, de cirrhose, de syphilis, de sclrodermie, de psoriasis, de goutte, de lupus
1, 11
incidenza pu raggiungere livelli significativi. rythmateux dissmin et dans dautres cas. Le traitement des chantillons de
srum la pronase (Meridian Bioscience, Inc. rfrence du catalogue #140050) limine le
12
Un gruppo selezionato di 85 campioni provenienti da pazienti probematici (16 campioni facteur rhumatode et les autres interfrences non spcifiques.
contenevano fattore reumatoide, mentre parecchi presentavano i fenomeni di prozona o
di mascheramento dellantigene precedentemente citati) stato testato con il CALAS Lagglutination des anticorps de lapins non immuniss et des anticorps de lapins anti-
(utilizzando la Pronase) e con una metodica EIA di riferimento. Il test EIA utilizza un Cryptococcus neoformans ncessite un dosage en srie double de lchantillon avec
anticorpo monoclonale e non risente della presenza di fattore reumatoide o di altre chacun des ractifs. Un titre quatre fois plus lev avec les anticorps anti-Cryptococcus
interferenze aspecifiche. I dati riassunti nella Tabella 1 mostrano che solo un campione neoformans quavec les anticorps normaux suggre une cryptococcose mais ncessite un
10
dava risultati discrepanti tra i due test. suivi avec une nouvelle collecte dchantillons et des rsultats de cultures. Des titres
avec une diffrence de moins de quatre fois sont considrs comme douteux et un suivi
Tabella 1 Risultati dello studio comparativo tra il kit CALAS (con Pronase) ed un est recommand (cf. INTERPRETATION DES RESULTATS).
test EIA basato su anticorpi monoclonali
MATERIEL FOURNI
EIA Le nombre maximal de tests pouvant tre raliss partir de ce coffret est indiqu
+ - sur la boite.
1. Diluant chantillon - Tampon glycine (pH 8,4 0,1) contenant de lalbumine
CALAS + 54 1* sensibilit = 100%
bovine et contenant du thimrosal (0,01%) comme conservateur.
- 0 30 specificit = 100%
2. Ractif dtection latex - Particules de latex standardises recouvertes dune
dilution optimise danticorps polyclonaux de lapins anti-Cryptococcus neoformans
*Il risultato discrepante stato risolto come positivo a basso titolo (1:8) in favore del (antigne polysaccharidique capsulaire) dans du tampon glycine (pH 8,4 0,1)
CALAS rianalizzando il campione con i reagenti di agglutinazione al lattice messi a contenant moins de 0,01% de thimrosal comme conservateur.
disposizione dal CDC di Atlanta. Pertanto i dati di sensibilit e di specificit del kit CALAS 3. Ractif contrle latex - Particules de latex standardises recouvertes dune
(con pronase) ottenuti durante questo studio erano entrambi pari al 100%. dilution optimise danticorps normaux de lapins non immuniss dans du tampon
glycine (pH 8,4 0,1) contenant moins de 0,01% de thimrosal comme
conservateur.

5
4. Contrle anticorps - Srum lyophilis (anticorps de chvre anti-anticorps normaux Laisser les tubes de ractifs reconstitus temprature ambiante pendant 30 minutes
de lapins) contenant du thimrosal (0,01%) comme conservateur. avant de les agiter lgrement. Eviter de faire mousser. Le contenu doit tre
5. Contrle ngatif - Srum humain normal lyophilis contenant de lazide de sodium parfaitement solubilis avant utilisation. Inactiver par la chaleur le contrle ngatif le
(0,10%) comme conservateur. Chaque srum utilis pour la prparation de ce jour de lutilisation du test.
ractif a t trouv ngatif pour lantigne de surface de lhpatite B et pour les
anticorps VIH-I / II par des mthodes de dosage reconnues par la FDA. Homogniser chaque tube du coffret par inversion avant chaque utilisation. Les
6. Contrle positif - Antigne polysaccharidique purifi de Cryptococcus neoformans solutions de latex doivent avoir un aspect de suspension homogne.
contenant du thimrosal (0,01%) comme conservateur.
7. Pronase - Enzyme lyophilise contenant 0,10% azide de sodium comme PRELEVEMENT ET PREPARATION DES ECHANTILLONS
conservateur. Chaque flacon contient suffisamment denzyme pour traiter 10 A. Liquide cphalo-rachidien (LCR) (Nous ne recommandons pas de prtraiter en
14
chantillons de srum. Si ncessaire, de la pronase supplmentaire peut tre routine les chantillons de LCR la pronase. Cependant des donnes rcentes
commande. Ce ractif supplmentaire (Rfrence du catalogue #140050) est suggrent que le traitement la pronase dchantillons de LCR peut tre utile pour
conditionn pour permettre 50 tests au minimum. certains chantillons).
8. Cartes de raction jetables 1. Prlever aseptiquement les chantillons en suivant les procdures
9. Photo de rfrence des ractions appropries.
10. Notice 2. Centrifuger 1000 xg pendant 15 minutes pour assurer llimination des
globules blancs et dautres structures diverses.
MATERIEL NON FOURNI 3. Aspirer avec prcaution le LCR dans un conditionnement strile et sceller.
Eau distille Petits tubes de tests srologiques 4. Lchantillon peut tre trait immdiatement, rfrigr, conserv par
Pipettes de 0,01 mL Portoir conglation -20 C ou en ajoutant du thimrosal pour arriver une
Agitateur (facultatif) Feutre marqueur concentration finale de 0,01%.
Btonnets dapplication Pipettes de 25 L, 100 L et 200 L (ou quivalent) 5. Nous recommandons d'inactiver le LCR en le plaant dans un bain d'eau
7
Bain-marie ou enceinte thermostatise (56 et 100 C) bouillante pendant 5 minutes, avant chaque test. Ceci permet de limiter
les interfrences non spcifiques.
PRECAUTIONS 6. Laisser refroidir 3-4 minutes avant de tester.
1. Tous les ractifs sont pour un usage diagnostique in vitro. B. Srum (Il est recommand de prtraiter tous les chantillons de srum la pronase
2. Les contrles doivent tre effectus chaque jour avant de doser les chantillons des comme dcrit ci-dessous):
patients. 1. Prlever aseptiquement le sang total en suivant les procdures appropries.
3. Les ractifs de chaque coffret constituent un tout et peuvent donner des rsultats Lchantillon ne doit pas contenir danticoagulants qui invalide le test.
errons sils sont mlangs avec un coffret ayant un numro de lot diffrent. 2. Laisser coaguler le sang pendant 10 minutes ou plus temprature ambiante
4. Ne pas utiliser de ractifs contenant des corps trangers, des particules ou des dans un tube de prlvement.
agrgats qui indiquent une contamination, un stockage ou une manipulation 3. Centrifuger 1000 xg pendant 15 minutes.
incorrecte. 4. Aspirer avec prcaution le srum dans un conditionnement strile et sceller.
5. Les chantillons ne doivent pas contenir de bactries ou dautres signes vidents 5. Lchantillon peut tre trait immdiatement, rfrigr, conserv par
de contamination. conglation -20 C ou en ajoutant du thimrosal pour arriver une
6. Inactiver le Contrle Ngatif par la chaleur le jour de lutilisation du test. concentration finale de 0,01%.
Autrement, des modifications de certaines globulines pourraient avoir lieu et 6. Mlanger 200 L de srum 200 L de solution de pronase .
provoquer des faux positifs. 7. Incuber la solution srum/pronase 56 C pendant 15 minutes.
7. Ne jamais inactiver par la chaleur lanti-globuline de contrle car cela pourrait 8. Bouillir immdiatement la solution srum/pronase pendant 5 minutes
donner des ractions de contrle aberrantes. compltes pour achever la digestion enzymatique.
8. Lazide de sodium est un irritant cutan. Eviter le contact des composants du 9. Laisser refroidir la solution srum/pronase jusqu temprature ambiante.
coffret avec la peau. Ne pas mlanger avec des acides car cela pourrait provoquer 10. Lchantillon est prt tre test (cf. PROCEDURE DE TEST).
la formation dacide hydrazoque, gaz extrmement toxique. REMARQUE: La dilution de lchantillon de srum est donc de 1:2.
9. Ne pas stocker les chantillons dans un conglateur froid ventil (sans givre). La C. Contrle ngatif - Avant chaque utilisation, inactiver par la chaleur le contrle
conglation et la dconglation rpte des chantillons peut affecter les rsultats ngatif 56 C pendant 30 minutes.
du test.
10. Ne pas introduire dans les chantillons de fluide de synrse, prsent dans de PROCEDURE DE TEST
nombreux types de glose. Ce fluide pourrait causer de faux rsultats. 1. Prlever le nombre de cartes jetables ncessaires pour tester les contrles (un fois
par jour) et les chantillons de patients. Remarque: Il nest pas ncessaire de
ATTENTION tester les contrles sur chaque carte, en mme temps que chaque chantillon.
Parce quaucun dosage est capable de dmontrer labsence dune infection VIH type Voir CONTROLES DE CALAS.
I/II, lhpatite B, lhpatite C, ou autres agents infectieux, ces contrles doivent ds lors 2. Se reporter au schma de procdure de ltiquette de la bote pour rpartir et
tre manipuls avec un niveau 2 de scurit comme il est recommand pour tout srum tiqueter les contrles et les chantillons de manire adquate.
ou chantillon de sang humain potentiellement dangereux dans le manuel CDC/NIH 3. En tenant le flacon de Contrle Positif verticalement, faire tomber une goutte de
Biosafety in Microbiology and Biomedical Laboratories. Certains ractifs contenus dans ractif sur chacun des deux cercles marqus.
ce coffret contiennent de lazide de sodium. Llimination de ces ractifs dans les 4. Mettre une goutte (25 L) de Contrle Anticorps et de Contrle Ngatif sur les
canalisations de cuivre ou de plomb peut provoquer la formation dazides mtalliques cercles appropris.
explosifs. Ceci peut tre vit en rinant les canalisations grandes eaux lors de telles 5. Mettre une goutte (25 L) dchantillon du patient sur chacun des deux cercles
liminations. marqus.
6. En tenant le flacon de Dtection Latex verticalement, faire tomber une goutte (25
DANGER ET MISES EN GARDE L) de ractif sur chacun des cercles marqus.
Pour les dangers et les prcautions prendre, se rfrer la fiche de scurit, disponible 7. De manire analogue, ajouter une goutte (25 L) de Contrle Latex sur chacun
sur le site web de Meridian Bioscience. [(www.meridianbioscience.com (US version) / des cercles marqus.
www.meridianbioscience.eu (EU version)] 8. En utilisant des btonnets dapplication diffrents, mlanger le contenu des cercles.
9. Agiter la plaque manuellement ou placer la plaque sur un agitateur 125 25 rpm
DUREE DE CONSERVATION ET STOCKAGE pendant cinq minutes.
Stocker le coffret CALAS 2-8 C. les ractifs contiennent 0,01% de thimrosal ou 0,10% 10. Lire les rsultats immdiatement et les valuer laide de lchelle gradue de
dazide de sodium comme conservateur. Cependant des priodes prolonges ngatif 4+. Se reporter la photographie de rfrence des ractions pour
temprature ambiante doivent tre vites. Les suspensions latex ne doivent pas tre effectuer des comparaisons.
congeles car cela provoque une prcipitation irrversible. 11. Les degrs dintensit de la raction sont les suivants:
Ngatif (-) = suspension fine de particules sans agrgats visibles
La pronase, une fois reconstitue peut se conserver environ un mois 2-8 C. Jeter la un plus (1+) = fines granulations sur un fond laiteux
solution si elle devient trouble ou contamine. Il est conseill daliquoter et de congeler la deux plus (2+) = agrgats petits mais dfinis sur un fond lgrement trouble
solution de pronase reconstitue si elle doit tre utilise pendant plus dun mois. Les trois plus (3+) = petits et grands agrgats sur un fond clair
conglations/ dconglations rptes doivent tre vites. Ne pas stocker dans un quatre plus (4+) = grands agrgats sur un fond trs clair
conglateur froid ventil (sans givre). La date de premption de chaque coffret CALAS Titration:
est indique sur ltiquette. Arrter dutiliser un coffret si les contrles ne donnent plus les Les chantillons de patients ayant un degr 2+ ou suprieur soit avec le ractif Dtection
ractions normales. Si cela arrive et si les ractifs nont pas dpass leur date de Latex soit avec le ractif Contrle Latex devront tre titrs avec les deux ractifs.
premption, contacter le service technique de Meridian Bioscience. Prparer des dilutions srielles en double des chantillons comme suit:
1. Transfrer 0,25 mL de diluant chantillons dans chaque tube dun srie de cinq
PREPARATION DES REACTIFS tubes marqus 1 5. Les tubes sont ensuite placs sur un portoir.
Reconstituer les ractifs suivants avec le volume indiqu deau dsionise. 2. A laide dune pipette propre, ajouter 0,25 mL dchantillon patient dans le tube
a. Contrle anticorps 1,45 mL marqu 1 et homogniser.
b. Contrle ngatif 2,40 mL 3. Transfrer 0,25 mL du mlange du tube 1 dans le tube 2 et homogniser.
c. Pronase 2,50 mL Poursuivre la procdure de dilution jusquau tube marqu 5. Transfrer 0,25 mL
me
La pronase reconstitue devra tre aliquote et congele si elle doit tre utilise pendant du 5 tube dans un tube vide au cas o des dilutions subsquentes sont
plus dun mois. ncessaires.

6
Tube marqu 1 2 3 4 5 CONTROLE DE QUALITE
Echantillons traits la pronase 1:4 1:8 1:16 1:32 1:64 Ce test doit tre ralis en fonction des exigences des rglementations locales et /
Echantillons non traits la pronase 1:2 1:4 1:8 1:16 1:32 ou nationales ou des directives des organismes daccrditation.
VERIFICATION DE LACTIVITE DE LA PRONASE
4. Etiqueter des cartes de test pour y dposer les deux sries de tests de titration avec Chaque srum trait par la solution de pronase sert de contrle pour dterminer si la
le ractif Dtection latex et le Contrle latex. pronase a perdu de son activit. Si il se produit une glatinisation ou une coagulation de
5. En commenant par le tube marqu 4, transfrer 25 L de la dilution sur chacun la solution srum pronase, la pronase a subi une perte significative de son activit et ne
des cercles marqus. devra pas tre utilise. Toutefois si un trouble apparat vraisemblablement pendant
6. Rpter ltape 5 pour les tubes marqus 3 1. Cette procdure permet de lbullition, ce nest pas un signe de la dgradation du ractif pronase.
nutiliser quun seul cne pour dposer les quatre dilutions sur les cartes de test.
7. Ajouter une goutte de ractif Dtection latex dans chaque cercle de la srie CONTROLES DE CALAS
Dtection Latex. On obtiendra des rsultats fiables seulement si les contrles sont tests le jour du dosage
8. Ajouter une goutte de ractif Contrle latex dans chaque cercle de la srie des chantillons de patients.
Contrle Latex.
9. En utilisant une extrmit propre du btonnet dapplication, mlanger doucement le Si les ractions attendues ne sont pas observes, la premire tape pour
contenu de chaque cercle. dterminer la cause de lchec est de rpter les tests de contrle. Contacter le
10. Agiter la carte manuellement, ou la placer sur un agitateur 125 25 rpm pendant Service Technique de Meridian Bioscience ou votre distributeur local pour
cinq minutes. assistance si les rsultats de contrle escompts ne sont pas observs de faon
11. Lire les rsultats immdiatement et les valuer laide de lchelle gradue de rpte.
ngatif 4+. Se reporter la photographie de rfrence des ractions pour
effectuer des comparaisons. VALEURS ATTENDUES
La prsence dantigne cryptococcique dans le LCR ou le srum de patients non traits
INTERPRETATION DES RESULTATS est le signe dune infection en cours. Une diminution des titres chez un patient trait
Rsultats des contrles montre une rponse positive au traitement. Une absence de diminution des titres
Laspect des ractions dagglutination des ractifs de contrle doit tre identique celui correspond un traitement inadapt. Cependant, des titres bas peuvent quelquefois
reprsent sur la figure. Si on nobtient pas cet aspect, alors, soit un ou plusieurs des persister en prsence de levures non viables.
ractifs est dfectueux, soit les tests nont pas t effectus convenablement et doivent
tre rpts. Dans ces deux cas, les rsultats obtenus pour les patients ne peuvent pas LIMITES DU TEST
tre rendus en labsence de lectures des contrles correctes. Un test ngatif nexclut pas un diagnostic de cryptococcose, surtout si un seul chantillon
a t test et si le patient montre des signes compatibles avec une cryptococcose.
Le Contrle Positif doit donner une raction positive avec le ractif Dtection Latex et
une raction ngative avec le ractif Contrle Latex. Une raction positive entre le Un cas de faux positif d lantigne de Trichosporon beigelii ayant des ractions
13
ractif Contrle Latex et le Contrle Positif peut tre le signe de la contamination de croises avec le polysaccharide capsulaire de Cryptococcus neoformans a t signal.
lun ou lautre des flacons. Il a t trouv chez un patient atteint dune infection gnralise Trichosporon.

Le Contrle Anticorps dtecte la prsence danticorps de lapin sur les particules de Bien que la prsence dinterfrences non spcifiques invalide les rsultats du test, cela
latex. Lincapacit du Contrle Anticorps donner une raction positive avec le ractif nexclut pas la possibilit dune infection Cryptococcus puisque la cryptococcose peut
Contrle Latex indique que lun des deux ractifs est dfectueux. tre associe dautres pathologies (cf. PRINCIPE DU TEST).

Le Contrle Ngatif doit donner des ractions ngatives la fois avec le ractif Contrle PERFORMANCES DU TEST
Latex et le ractif Dtection Latex. Une raction positive avec lun des deux ractifs Le prtraitement la CALAS Pronase a montr quil diminuait efficacement: 1) Les
peut tre le signe dune contamination possible ou tre d la conglation qui peut ractions avec le facteur rhumatode, 2) Les phnomnes de prozone avec des
produire des faux positifs avec les chantillons de patients. Une raction positive peut concentrations leves en antigne, 3) Les faux ngatifs dus un masquage apparent de
aussi avoir lieu si on nglige dinactiver par la chaleur le Contrle Ngatif. lantigne la suite dantibiothrapies spcifiques. Bien que ces types dchantillons
soient relativement rares dans la population gnrale, ils peuvent tre en nombre
Echantillons de patients significatif dans des populations slectionnes.
A. Ngatif: Si on observe une raction ngative ou 1+ lors du test initial de screening
avec le ractif Dtection Latex, lchantillon est considr comme ngatif. Une srie de 85 chantillons problmes (contenant 16 srums facteur rhumatode,
9
Cependant, des ractions 1+ peuvent suggrer des cryptococcoses. Si ltat du plusieurs srums interfrences de type prozone ou antignes masqus dcrits ci-
patient suggre une infection Cryptococcus, il est fortement recommand dessus) a t teste la fois avec le kit CALAS avec pronase et une mthode EIA de
deffectuer des prlvements et des mises en culture ultrieures. Si on suspecte un rfrence. La mthode EIA utilisait un anticorps monoclonal anti-C. neoformans et ntait
phnomne de prozone, rpter la procdure de test de lchantillon du patient pas affecte par la prsence de facteur rhumatode ou dautres interfrences non
avec des dilutions de lchantillon au 1:10 et au 1:100 avec le Diluant chantillon spcifiques. Les donnes du tableau 1 montrent quun seul rsultat tait discordant lors
fourni. de la comparaison directe des mthodes EIA et CALAS.
B. Positif: Si on observe une raction 2+ ou plus leve lors du test initial de
dpistage avec le ractif Dtection Latex, lchantillon sera titr avec le ractif Tableau 1: Rsultats de la comparaison entre le kit CALAS (avec pronase) et la
Dtection Latex et le ractif Contrle Latex. Le titre est rendu comme tant la mthode EIA utilisant un anticorps monoclonal.
dilution la plus leve donnant une raction 2+ ou suprieure. Bien que des titres
en LCR de 1:4 ou moins soient une prsomption dinfection du systme nerveux EIA
central par C. neoformans, un suivi complmentaire et des mises en culture sont + -
fortement recommands. Des titres en LCR de 1:8 ou plus chez des patients CALAS + 54 1* 100% de sensibilit
mningite suggrent fortement une infection par C. neoformans. Cependant, le - 0 30 100% de spcificit
diagnostic devra tre confirm par lidentification de lorganisme en culture ou par
observation microscopique de lchantillon. Le taux de faux positifs avec des *le rsultat discordant a t tabli comme tant faiblement positif (titre de 1:8) en faveur
9
srums non prtraits ayant des titres de moins de 1:8 peut atteindre jusqu 32%. de la mthode CALAS lors de son dosage par le kit sur latex du CDC (Center for Disease
Un suivi appropri est fortement recommand. Control). Ainsi, la spcificit et la sensibilit du coffret CALAS Pronase a t de 100%
C. Positif avec interfrences non spcifiques: Si le titre de lchantillon avec le dans cette tude.
ractif Dtection Latex est au moins quatre fois plus lev que le titre avec le
ractif Contrle Latex (par ex.: titre avec le ractif Dtection Latex 1:32, et titre Soixante-dix-sept de ces chantillons problmes ont galement t doss par le kit
avec le ractif Contrle Latex 1:8 ou infrieur) le test doit tre rendu positif avec CALAS sans prtraitement la pronase. Les rsultats sans traitement la pronase
interfrences non spcifiques et les titres de lchantillon avec le ractif Dtection comprenaient quatre faux ngatifs, deux faux positifs et cinq rsultats indtermins. La
1, 11
Latex et avec le ractif Contrle Latex devront tre indiqus. sensibilit et la spcificit gnrale du kit CALAS sans pronase taient respectivement de
D. Test non valable pour cause dinterfrences non spcifiques: Si le titre de 91 et de 92%.
lchantillon avec le ractif Dtection Latex nest pas au moins quatre fois plus
lev que le titre avec le ractif Contrle Latex, le test doit tre rendu non valable Lorsque la mthode CALAS (avec pronase) a t compare avec la mthode originale
1, 11 12
par interfrences non spcifiques (cf. LIMITES DU TEST). dcrite par Stockman et Roberts , il y a eu 100% de concordance sur les 18 chantillons
Le test CALAS a une valeur diagnostique et pronostique car la maladie volutive est positifs et les 16 chantillons ngatifs tests. Les titres ntaient pas significativement
habituellement accompagne dune augmentation des titres des antignes. Une diffrents entre les deux mthodes (avec au maximum une diffrence dun facteur deux).
diminution des titres est habituellement associe des amliorations cliniques (avec ou De ce fait, les mthodes la pronase ont montr quelles taient quivalentes et
sans traitement). Un traitement inadapt se traduit par des titres stationnaires ou en reproductibles.
10
augmentation sur des chantillons conscutifs. La prsence dantigne cryptococcique
dans les fluides de lorganisme est le signe dune infection en cours. Cependant, chez
certains patients traits, les titres restent faiblement positifs pendant une priode
prolonge pendant laquelle lorganisme ne peut plus tre mis en vidence.

7
ESPAOL MATERIALES NO PROPORCIONADOS
Agua purificada Tubos serolgicos pequeos
Pipetas de 1 x 0,01 mL Soporte de tubos
Cryptococcal Antigen Latex Agglutination System Agitador rotativo (opcional) Rotulador
Palillos aplicadores Pipeteador (o equivalente) de 25 L, 100 L, 200 L
(CALAS) Bao de Agua o placa calefatora(56 C y 100 C)

Sistema de Aglutinacin para la deteccin del Antgeno de PRECAUCINES


1. Todos los reactivos son solo para uso diagnstico in vitro.
Cryptococcus en suero y LCR (lquido cefalorraqudeo) 2. Los Controles deben ser procesados cada da antes de procesar las muestras de
los pacientes.
140100, 140050 Dispositivo mdico para diagnstico in vitro 3. En cada kit, los reactivos estan relacionados unos con los otros. Pueden obtenerse
resultados inapropiados si se intercambian los reactivos con otro kit de diferente
USO INDICADO nmero de lote.
El Sistema de Aglutinacin en Ltex del Antgeno de Cryptococcus (CALAS) es un 4. No utilice reactivos que contengan materia extraa, partculas o agregados que
sistema de test cualitativo y semicuantitativo para la deteccin de antgenos polisacridos puedan indicar contaminacin o inadecuado almacenamiento o manipulacin.
capsulares de Cryptococcus neoformans en suero y lquido cefalorraqudeo (LCR).
8 5. Las muestras no deben contener bacterias u otros signos obvios de contaminacin.
6. Inactive por calor el Control Negativo cada da que se utilice el equipo. Sin,
RESUMEN Y EXPLICACIN DE LA PRUEBA se pueden formar de nuevo ciertas globulinas y obtenerse un resultado falso
Un test en ltex sensible, simple y capaz de detectar los polisacridos capsulares de C. positivo del test.
neoformans en LCR y suero, fue descrito y probado de ser superior en sensibilidad al 7. Nunca inactive por calor el Reactivo de Control de Anticuerpo ya que se podran
montaje con Tinta India.
2, 3
Estudios clnicos establecieron el valor pronstico del test
4, 6, 8, originar reacciones de control aberrantes.
9
y lo mostraron como una valiosa ayuda para establecer el diagnstico cuando el cultivo 8. La azida sdica es un irritante de la piel. Evite que los componentes del kit entren
era negativo.
5 en contacto con la piel. No la mezcle con cido ya que se puede formar cido
hidrazoico, un gas extremadamente txico.
9
Kaufman y Blumer reportaron que el antgeno de C. neoformas estaba presente tanto en 9. No almacene las muestras en un congelador del tipo sin escarcha. La congelacin
suero como en fluido espinal en el 86% de 330 casos confirmados de meningitis por y descongelacin repetida de las muestras puede afectar a los resultados.
Cryptococcus. El antgeno fue detectado en muestras de LCR en el 99% de esos 330 10. Se debe tener cuidado en no introducir fluido de sinresis, que est presente en
casos y solamente en el 87% de las muestras de suero. Las muestras de suero y LCR varios tipos de agar, dentro de cualquier muestra antes de procesarla. Esto puede
apareadas permitieron la deteccin del antgeno en cada caso confirmado. Se causar falsos resultados.
recomiendan estudios sexolgicos paralelos de antgeno y anticuerpo para asegurar la
deteccin de cryptococcosis extrameningeal. ADVERTENCIA
Debido a que ningn mtodo puede ofrecer completa seguridad en la ausencia de virus
Las recientes terapias y estados de enfermedad emergentes han mostrado incrementar humanos T-linfotrficos, virus tipos I/II asociados a linfadenopata (HIV-I/II), virus de la
la posibilidad de interferencias no especificas en algunas muestras de suero. El pre- Hepatitis B, virus de la Hepatitis C u otros agentes infecciosos, los controles deberan ser
tratamiento de las muestras de suero con pronasa antes de utilizar el kit CALAS, reduce manipulados al Nivel de Bioseguirdad 2 tal como se recomienda que sea aplicado para
la interferencia no especifica y realza la deteccin de antgenos polisacridos capsulares cualquier muestra de sangre o suero humano potencialmente infeccioso en el manual de
de Cryptococcus neoformans. Bioseguridad en Laboratorios Microbiolgicos y Biomdicos, de los Centros de Control
de Enfermedades/Institutos Nacionales de Salud. Algunos reactivos en este kit contienen
PRINCIPIOS BIOLOGICOS cida de sodio. Desechar reactivos que contienen zida de sodio en tuberas de plomo o
El kit CALAS utiliza partculas de ltex revestidas de globulina anti-cryptococal (Ltex de cobre puede resultar en la formacin de metales de zida explosivos. Esto puede ser
Deteccin). El Ltex de Deteccin reacciona con el antgeno polisacrido de evitado si al desecharse se aaden grandes cantidades de agua.
Cryptococcus causando una aglutinacin visible. Las partculas de ltex revestidas con
globulina normal (Ltex de Control) actan como uno de los reactivos de control. La DECLARACIONES DE RIESGO Y PRECAUCIN
aglutinacin no especfica puede darse debido a la presencia de ciertas macroglobulinas Se debe referir a los SDS, disponibles en www.meridianbioscience.com (US versin) /
(p.e. factor reumatoide) en las muestras de pacientes. El tratamiento de las muestras de www.meridianbioscience.eu (EU versin), para las Frases de Peligro y Precaucin.
suero con pronasa (Meridian Bioscience Inc. Referencia #140050) desplaza al factor
12 VIDA UTIL Y ALMACENAMIENTO
reumatoide y otras interferencias no especficas. Estas macroglobulinas pueden ser
demostradas en sueros de pacientes con artritis reumatoide, sarcoidosis, cirrosis, sfilis, Almacene el kit CALAS a 2-8 C. Los reactivos estan conservados con 0,01% de
escleroderma, psoriasis, gota, lupus eritematoso sistmico y otras circunstancias.
1, 11
La timerosal o con 0,10% de azida sdica, no obstante, se deben evitar periodos
interferencia no especfica es detectada por el reactivo Ltex de Control. prolongados a temperatura ambiente. Las suspensiones de ltex no deben ser
congeladas ya que esto causa apelmazamientos irreversibles.
La aglutinacin de ambos Ltex de Control y Ltex de Deteccin requiere titular la
muestra dos veces de forma seriada con ambos reactivos. Un ttulo cuatro veces ms La Pronasa, una vez reconstituida, puede ser almacenada a 2-8 C durante
alto del Ltex de Deteccin con respecto al Ltex de Control, sugiere una enfermedad aproxiamadamente un mes. Deseche la solucin si se convierte nubosa o contaminada.
cryptococal pero requiere un seguimiento con muestras recogidas ms tarde durante el Una vez reconstituida, se sugiere alicuotar la solucin de pronasa y congelarla si no va a
10
curso de la enfermedad as como los resultados del cultivo. Los ttulos con diferencias ser utilizada en un mes. Las alcuotas congeladas de pronasa pueden ser almacenadas
de menos de cuatro veces se consideran resultados equvocos y se recomienda un hasta la fecha de caducidad indicada en la etiqueta del vial de pronasa. Se debe evitar la
seguimiento (ver INTERPRETACIN DE RESULTADOS). congelacin y descongelacin repetida. No la almacene en un congelador del tipo sin
escarcha. La fecha de caducidad de cada kit de CALAS y est indicada en la etiqueta
REACTIVOS/MATERIALES PROPORCIONADOS del kit. No contine usando el kit si los controles incluidos no aportan las reacciones
El nmero mximo de pruebas que se puede obtener con este equipo est indicado adecuadas. Si eso ocurriera estando los reactivos an dentro del margen de caducidad
en el exterior de la caja. indicado en la etiqueta, contacte por favor con la Asistencia Tcnica de Meridian.
1. Diluyente de Muestra - Solucin salina tamponada con Glicina (pH 8,4 0,1) que
contiene albmina de suero bovino y con timerosal (0,01%) como conservante. PREPARACIN DE REACTIVOS
2. Ltex de Deteccin - Partculas de ltex estandarizadas revestidas con una Reconstituya los siguientes reactivos con el volumen correspondiente indicado de agua
dilucin optima de globulina anticrptococal de conejo en solucin salina tamponada desionizada:
con Glicina (pH 8,4 0,1) y que contiene menos que con timerosal (0,01%) como a. Control de Anticuerpo 1,45 mL
conservante. b. Control Negativo 2,40 mL
3. Ltex de Control - Partculas de ltex estandarizadas revestidas con una dilucin c. Pronasas 2,50 mL
ptima de globulina normal de conejo en solucin salina tamponada con Glicina (pH La pronasa reconstituida debera ser alicuotada y congelada si no va ser utilizada en un
8,4 0,1) y que contiene menos que con timerosal (0,01%) como conservante. mes.
4. Control de Anticuerpo - Suero anti-conejo de cabra liofilizado y que contiene con
timerosal (0,01%) como conservante. Deje reposar los viales reconstituidos durante 30 minutos a temperatura ambiente antes
5. Control Negativo - Suero humano normal liofilizado que contiene con De Azida de agitarlos suavemente. Evite la formacin de espuma. El contenido de los viales debe
Sodica (0,10%) comoconservante. Cada unidad de donante utilizada en la estar completamente diluido antes de ser utilizado. Inactive por calor el Control
preparacin de este reactivo ha sido hallada de ser no reactiva para el antgeno de Negativo cada da que realice el test.
superficie de la Hepatitis B, anti-Hepatitis C y anticuerpos HIV-I/II por los
procedimientos aprobados por la FDA. Agite cada vial del kit, rotndolo suavemente, antes de cada uso. Las soluciones de ltex
6. Control Positivo - Antgeno polisacrido de Cryptococcus neoformans purificado y aparecen como suspensiones homogneas.
que contiene con timerosal (0,01%) como conservante.
7. Pronasa - Liofilizada con de Azida Sodica (0,10%) como conservante. Cada vial RECOLECCIN Y PREPARACIN DE LA MUESTRA
contiene suficiente enzima para tratar 10 muestras de suero. Puede ordenar extra A. Lquido Cefalorraqudeo (Meridian no recomienda que las muestras de LCR sean
14
Pronasa (catalogo #140050), la cual provee suficiente reactivo para correr un pretratadas rutinariamente con pronasa. No obstante, recientes evidencias
mnimo de 50 pruebas. sugieren que el tratamiento con pronasa de la muestras de LCR puede ser til en
8. Tarjetas de Reaccin Desechables algunas muestras).
9. Fotografa de Referencia de la Reaccin 1. Recoja la muestra de manera asptica segn los procedimientos aceptados.
10. Protocolo de la Tcnica 2. Centrifugue a 1000 xg durante 15 minutos para asegurar la separacin de
todos los glbulos blancos y de las partculas.

8
3. Aspire cuidadosamente el fluido espinal, introdzcalo en un contenedor estril 8. Aada una gota de Ltex de Control suavemente agitado a cada crculo
y selle este ltimo. etiquetado de las series de Ltex de Control.
4. La muestra debe ser procesada de inmediato, refrigerada y conservada 9. Utilizando diferentes segmentos de un palillo aplicador, mezcle suavemente el
congelada a -20 C o aadiendo timerosal a una concentracin final del 0,01%. contenido de cada crculo extendiendo la accin de mezclar hacia el borde del
5. Recomendamos que el LCR sea inactivado colocndolo en un bao de crculo.
7
agua hirviendo durante 5 minutos antes de realizar el test. Esto tiende a 10. Haga rotar el soporte manualmente o coloque el soporte en un agitador rotatorio y
limitar interferencia no especfica. hgalo rotar a 125 25 rpm durante 5 minutos.
6. Djelo enfriar durante 3-4 minutos antes de realizar el test. 11. Lea los resultados inmediatamente y clasifquelos dentro de una escala con rango
B. Suero (Se recomienda que todas las muestras de suero sean tratadas con pronasa desde negativo hasta 4+. Para poder comparar, refirase a la Fotografa de
tal como se describi anteriormente). Referencia de Reaccin suministrada.
1. Recoja sangre total de manera asptica segn el procedimiento del centro.
La muestra no debe contener anticoagulantes ya que esta circunstancia INTERPRETACIN DE RESULTADOS
invalidara el test. Reacciones del Control:
2. Deje que la sangre coagule durante 10 minutos o ms a temperatura El patrn de las reacciones de aglutinacin del reactivo control deben ser idntico al
ambiente y dentro de un tubo de recogida. ilustrado en el diagrama ubicado en la parte interior de la tapa de la caja del kit. Si no se
3. Centrifugar a 1000 xg durante 15 minutos. obtiene ese patrn significa que uno o ms de los reactivos no son satisfactorios o, por
4. Aspire el suero cuidadosamente, colquelo dentro de un contenedor estril y otro lado, que los tests fueron realizados inadecuadamente y deben por tanto ser
sllelo. repetidos. En uno u otro caso, los resultados de los tests de pacientes no pueden ser
5. La muestra debe ser procesada de inmediato, refrigerada y conservada reportados en ausencia de lecturas de control satisfactorias.
congelada a -20 C o aadiendo timerosal a una concentracin final del 0,01%.
6. Aada 200 L de suero a 200 L de la solucin de pronasa. El Control Positivo debera dar una reaccin positiva con el Ltex de Deteccin y una
7. Incube la soluci suero/pronasa a 56 C durante 15 minutos. reaccin negativa con el Ltex de Control. De este modo se ensaya el Ltex de
8. Inmediatamente despus, hierva la solucin suero/pronasa durante cinco Deteccin para su sensibilidad hacia el antgeno de Cryptococcus. Una reaccin
minutos para finalizar la digestin enzimtica. positiva entre el Ltex de Control y el Control Positivo puede indicar contaminacin de
9. Deje que la solucin se enfre a temperatura ambiente. uno o ambos viales de control.
10. La muestra est lista para ser procesada (vea PROCEDIMIENTO DE LA
PRUEBA). El Control de Anticuerpo detecta la presencia de globulina de conejo en las partculas
NOTA: Si se va a proceder con titulaciones, la muestra del paciente ha sido diluida de ltex. Si el Control de Anticuerpo no da una reaccin positiva con el Ltex de
1:2 con la solucin de pronasa. Control, significa que uno de los reactivos no es satisfactorio.
C. Control Negativo Inactive por calor el Control Negativo a 56 C durante 30
minutos. Debe ser inactivado por calor cada da que se utilice. El Control Negativo debera dar reacciones negativas con ambos Ltex de Deteccin y
Ltex de Control. Una reaccin positiva con uno u otro reactivo puede indicar una
PROCEDIMIENTO DE LA PRUEBA posible contaminacin o congelacin que a su vez podra producir resultados falsos
1. Saque las tarjetas suficientes como para ejecutar los controles del da y las positivos con las muestras de paciente. Tambin puede darse una reaccin positiva si no
muestras de pacientes. se ha inactivado por calor el Control Negativo.
NOTA: Los controles no necesitan ser cursados en cada tarjeta con cada
muestra de paciente. Vea CONTROLES DEL CALAS. Muestras de los Pacientes:
2. En cuanto al sistema adecuado de componer y etiquetar los controles y las A. Negativo: Si en el test de screening inicial frente al Ltex de Deteccin se
muestras de pacientes en el Soporte del Test, consulte el diagrama en el observan reacciones negativas o una reaccin 1+, la muestra se reporta como
9
Procedimiento indicado en la etiqueta del kit. negativa. No obstante, las reacciones 1+ pueden hacer pensar en cryptococcus.
3. Sosteniendo el vial del Control Positivo en posicin vertical, deje caer libremente Si el estado de un paciente sugiere una infeccin por cryptococcus, se recomienda
una gota de reactivo dentro de cada uno de los dos crculos designados. firmemente el proceso de las subsecuentes muestras y el cultivo. Si se sospecha
4. Ponga 25 L de Control de Anticuerpo y Control Negativo dentro do los crculos un efecto prozona, repita el procedimiento de Test de Paciente con ambas
apropiados. diluciones de la muestra 1:10 y 1:100 con el tampn Diluyente de Muestra
5. Ponga 25 L de muestra de paciente dentro de cada uno de los dos crculos suministrado.
designados (ver Figura). B. Positivo: Si en el test de screening inicial frente al Ltex de Detecin se observan
6. Sosteniendo el Ltex de Deteccin en posicin vertical, deje caer libremente una reacciones 2+ o superiores, la muestra se titula con los reactivos de Ltex de
gota de reactivo dentro de cada uno de los crculos designados. Deteccin y Ltex de Control. El ttulo se reporta como la dilucin ms alta que
7. De manera similar, aada una gota de Ltex de Control dentro de cada uno de los muestra una reaccin 2+ o superior. Aunque ttulos de 1:4 o inferiores en LCR son
crculos designados. presuntamente indicativos de infeccin del sistema nervioso central por C
8. Mezcle el contenido de los crculos utilizando palillos aplicadores diferentes. neoformans, se recomienda firmemente un seguimiento y cultivo adicional. Ttulos
9. Haga rotar el soporte manualmente o coloque el soporte en un agitador rotatorio y de 1:8 o superiores en LCR de pacientes con meningitis sugiere firmemente una
hgalo rotar a 125 25 rpm durante cinco minutos. infeccin por C. neoformans. No obstante, el diagnstico debera ser confirmado
10. Lea los resultados inmediatamente y clasifquelos dentro de una escala con rango por la identificacin del organismo a partir del cultivo o a partir del exmen
desde negativo hasta 4+. Para poder comparar, refirase a la Fotografa de microscpico de la muestra. El grado de falsos positivos asociados a un suero no
9
Referencia de Reaccin. tratado con pronasa y con ttulo inferior a 1:8 es del 32%. Se recomienda
11. La gradacin de la intensidad de la reaccin es como sigue: firmemente un seguimiento adecuado.
Negativo (-) = suspensin homognea de partculas sin agrupacin visible. C. Positivo con Interferencias No Especficas: Si el ttulo de la muestra con el
Una cruz (1+) = granulacin fina en un fondo lechoso. Ltex de Deteccin es al menos cuatro veces ms alto que el ttulo de
Dos cruces (2+) = agrupaciones pequeas pero definidas en un fondo dbilmente interferencias no especificas (Ltex de Control) (p.e. ttulo del Ltex de Deteccin
nuboso. de 1:32 y ttulo del Ltex de Control de 1:8 o inferior), el test debera ser reportado
Tres cruces (3+) = agrupaciones pequeas y grandes en un fondo claro. como Positivo con interferencias no especficas y se deberan realizar ttulos de la
1, 11
Cuatro cruces (4+) = grandes agrupaciones en un fondo muy claro. muestra frente al Ltex de Deteccin y el Ltex de Control.
Titulacin: D. Test invlido debido a Interferencias No Especficas: Si el ttulo de la muestra
Los pacientes que muestren una reaccin 2+ o superior ya sea con el Ltex de frente al Ltex de Deteccin no es al menos cuatro veces ms alto que el Ltex
Deteccin o con el Ltex de Control, deberan ser titulados con ambos reactivos. de Control, el test debera ser reportado como Invlido debido a interferencias no
1, 11
Prepare diluciones seriadas dos veces de las muestras como sigue: especficas (ver LIMITACIONES DEL PROCEDIMIENTO).
1. Deposite 0,25 mL de Diluyente de Muestra en cada uno de 5 tubos etiquetados El test CALAS parece tener ambos valores diagnstico y pronstico ya que la progresin
del 1 al 5 y colocados en un rack. de la enfermedad est habitualmente acompaada por el incremento de los ttulos de
2. Utilizando una pipeta limpia, deposite 0,25 mL de muestra del paciente en el tubo # antgeno. Los ttulos decrecientes estan habitualmente asociados con una mejora
1 y agtelo bien. clnica (con o sin terapia). Una terapia inadecuada viene indicada por ttulos crecientes o
10
3. Transfiera 0,25 mL del tubo # 1 al tubo # 2 y agtelo bien. Contine este estacionarios en muestras secuenciales subsecuentes. La presencia del antgeno de
procedimiento de dilucin hasta el tubo # 5. Transfiera 0,25 mL del quinto tubo a Cryptococcus en fluidos corporales e pacientes no tratados indica una infeccin activa.
un tubo de reserva por si fueran necesarias ms diluciones. No obstante, en algunos pacientes tratados, los ttulos del CALAS permanecen positivos
a bajos niveles durante extensos periodos y durante los cuales el organismo ya no puede
Tubo 1 2 3 4 5 ser demostrado.
Muestras tratadas con Pronasa 1:4 1:8 1:16 1:32 1:64
Muestras no tratadas con Pronasa 1:2 1:4 1:8 1:16 1:32 CONTROL DE CALIDAD
Este ensayo debe ser realizado siguiendo las regulaciones de acreditacin locales,
4. Etiquete un Soporte de Test, cuidadosamente limpiado y secado, para colocar estatales o federales.
ambas series de titulacin del Ltex de Deteccin y del Ltex de Control de los CONTROL DE LA ACTIVIDAD PRONASA
tests. Cada solucin suero/pronasa procesada acta como control para determinar si la
5. Empezando por el tubo # 4, transfiera 25 L de esa dilucin a cada uno de dos Pronasa CALAS ha perdido actividad. Si se produciera gelatinizacin o coagulacin de la
crculos rotulados. solucin suero/pronasa, la Pronasa CALAS habra perdido una actividad significativa y no
6. Repita el paso 5 para los tubos # 3 hasta el # 1. Este procedimiento permite la debera entonces ser utilizada. Tenga en cuenta que la nubosidad aparece
utilizacin de una nica punta de pipeta para dispensar las cinco diluciones en la habitualmente despus de hervir y no es indicativa de un Reactivo de Pronasa deficiente.
tarjeta desechable.
7. Aada una gota de Ltex de Deteccin suavemente agitado a cada crculo CONTROLES DEL CALAS
etiquetado de las series de Ltex de Deteccin. Solamente se obtienen resultados fiables si se realiza un procesamiento satisfactorio del
control el mismo da que se procesan las muestras de los pacientes.

9
9
Si los resultados esperados para el control no son observados, repita la prueba de Kaufman und Blumer berichteten, dass das C. neoformans Antigen in 86% von 330
control como primer paso para determinar la causa de la faya. Si se repite la faya gesicherten Fllen von Cryptococcus-Meningitis sowohl im Serum als auch im Liquor
luego de repetir el control contacte el Departamento de Servicios Tcnicos de vorkam. Das Antigen war im Liquor von 99% dieser Flle, aber nur in 87% der
Meridian al 1-800-343-3858 (USA) o su distribuidor local. Serumproben nachweisbar. Die kombinierte Untersuchung von Serum- und Liquorproben
erlaubte den Nachweis des Antigens in jedem gesicherten Fall, parallele serologische
VALORES ESPERADOS Untersuchungen sowohl auf das Antigen als auch auf Antikrper sind zur Absicherung
El antgeno de Cryptococcus en el LCR o suero de pacientes no tratados indica des Nachweises von extrameningealer Kryptokokkose zu empfehlen.
enfermedad activa. Ttulos decrecientes indican una respuesta positiva a la
quimioterapia en los pacientes tratados. El no decrecimiento de los ttulos indica una Neu aufkommende Krankheiten und Therapien erhhen nachweislich die Mglichkeit
terapia inadecuada. No obstante, ocasionalmente ttulos bajos pueden persistir durante unspezifischer Interferenzen in manchen Serumproben. Die Vorbehandlung der
un periodo indefinido en presencia de hongos no viables. Serumproben mit Pronase vor der Anwendung des CALAS-Tests reduziert unspezifische
Interferenzen und erleichtert den Nachweis des Kapselpolysaccharid-Antigens von
LIMITACIONES DEL PROCEDIMIENTO Cryptococcus neoformans.
Un test de CALAS negativo no excluye el diagnstico de una cryptococcosis,
particularmente si solamente se ha procesado una sola muestra y el paciente muestra BIOLOGISCHE PRINZIPIEN
sntomas consistentes con una cryptococcosis. CALAS setzt Latexpartikel ein, die mit Anti-Cryptococcus-Globulin (Testlatex) beschichtet
sind. Das Testlatex reagiert mit dem Cryptococcus-Polysaccharid-Antigen unter
Ha sido reportada una reaccin falsa-positiva debido a un antgeno de Trichosporon Ausbildung einer sichtbaren Agglutination. Latexpartikel, die mit normalem Globulin
beigelii el cual reacciona cruzadamente con el polisacrido capsular de Cryptococcus (Kontrolllatex) beschichtet sind, dienen als eines der Kontrollreagenzien. Unspezifische
13
neoformans. La reaccin se dio en una muestra de suero de un paciente con infeccin Agglutinationen knnen durch die Anwesenheit von bestimmten Makroglobulinen (z.B.
por Trichosporon diseminada. Aunque la presencia de interferencias no especficas Rheumafaktoren) in der Patientenprobe hervorgerufen werden. Die Behandlung von
pueden invalidar los resultados del CALAS, no se puede en este caso excluir la Serumproben mit Pronase (Meridian Bioscience, Art. N. 140050) entfernt Rheuma- und
12
posibilidad de una infeccin cryptococcal ya que la cryptococcosis puede darse andere unspezifische Interferenzfaktoren. Diese Makroglobuline sind im Serum von
concomitantemente con otras afecciones (ver PRINCIPIOS BIOLOGICOS). Patienten mit rheumatoider Arthritis, Sarkoidose, Zirrhose, Syphilis, Sklerodermie,
Psoriasis, Gicht, systemischem Lupus erythematodes und anderen Krankheitszustnden
1, 11
CARACTERSTICAS DE FUNCIONAMIENTO zu finden. Unspezifische Interferenzen werden durch das Kontrolllatex Reagenz
El procedimiento de la Pronasa del CALAS ha mostrado reducir efectivamente: 1) las aufgedeckt.
reacciones del factor reumatoide (FR), 2) los efectos prozona a altas concentraciones de
antgeno y 3) falsos negativos debidos a aparente enmascaramiento del antgeno Wenn eine Agglutination sowohl des Kontrolllatex als auch des Testlatex vorliegt, muss
despus de terapias antibiticas especficas. Aunque estos tipos de muestras son eine zweifache Titrationsreihe der Probe mit beiden Reagenzien durchgefhrt werden.
relativamente raros en la poblacin general, algunas poblaciones seleccionadas pueden Ein im Vergleich zum Kontrolllatex vierfach hherer Titer mit dem Testlatex lsst auf
contener un volumen significativo. eine Cryptococcus-Infektion schlieen, bedarf jedoch einer weiteren Beobachtung durch
10
Abnahme von Proben spter im Verlauf der Erkrankung und der Anlage einer Kultur.
Un grupo seleccionado de 85 muestras de paciente problemticas (entre ellas 16 sueros Titer mit weniger als vierfacher Differenz werden als grenzwertige Testergebnisse
con FR y varios sueros de los tipos interferentes prozona y antgeno enmascarado eingestuft und weitere Nachuntersuchungen werden empfohlen (siehe AUSWERTUNG
mencionados anteriormente) fueron ensayadas con ambos kit de CALAS (con pronasa) y DER ERGEBNISSE).
un procedimiento EIA de referencia. El EIA utilizaba un monoclonal anticriptococcal y no
fue afectado por el FR u otras interferencias no especficas. Los datos de la Tabla 1 REAGENZIEN/ENTHALTENE MATERIALIEN
muestras que solamente un resultado fue discrepante cuando los procedimientos del EIA Die Hchstzahl der mit diesem Testkit durchfhrbaren Tests ist auf der Aussenseite
y del CALAS fueron directamente comparados. der Packung angegeben.
1. Proben-Verdnnungspuffer - Glycin-gepufferte Kochsalzlsung (pH 8,4 0,1) mit
Tabla 1 Resultados de la Comparacin entre el kit de CALAS (con Pronasa) y el Rinderserumalbumin und Thimerosal (0,01%) als Konservierungsmittel.
procedimiento EIA basado en Monoclonal 2. Testlatex - standardisierte Latexpartikel beschichtet mit einer optimalen
Verdnnung an Anti-Cryptococcus-Globulin von Kaninchen, in Glycin-gepufferter
EIA Kochsalzlsung (pH 8,4 0,1) mit weniger als 0,01% Thimerosal als
+ - Konservierungsmittel.
CALAS + 54 1* 100% sensibilidad 3. Kontrolllatex - standardisierte Latexpartikel beschichtet mit einer optimalen
- 0 30 100% especificidad Verdnnung an normalem Kaninchen-Globulin, in Glycin-gepufferter
Kochsalzlsung (pH 8,4 0,1) mit weniger als 0,01% Thimerosal als
*El resultado discrepante fue resuelto como un positivo bajo (ttulo de 1:8) a favor del Konservierungsmittel.
procedimiento con Pronasa del CALAS cuando la muestra fue ensayada de nuevo con el 4. Antikrper-Kontrolle - lyophilisiertes Anti-Kaninchen-Serum von Ziegen mit
kit de ltex de CDC. De este modo, la sensibilidad y la especificidad del procedimiento Thimerosal (0,01%) als Konservierungsmittel.
del kit de CALAS (con pronasa) fueron ambas del 100% en este estudio. 5. Negativ-Kontrolle - lyophilisiertes normales menschliches Serum mit Natriumazid
(0,10%) als Konservierungsmittel. Jede Spendereinheit, die in diesem Reagenz
Setenta y siete de esas muestras problemticas fueron tambin ensayadas con el kit de verwendet wurde, war negativ auf Hepatitis B Oberflchen-Antigen, anti-Hepatitis C
CALAS sin tratamiento con pronasa. Los resultados del especificidad generales del und HIV-I/II Antikrper durch das von der FDA zugelassene Verfahren getestet
procedimiento sin pronasa del kit de CALAS fueron 91% y 92% respectivamente. worden.
6. Positiv-Kontrolle - gereinigtes Cryptococcus neoformans Polysaccharid-Antigen
Cuando se compar el procedimiento del kit de CALAS (con pronasa) directamente con mit Thimerosal (0,01%) als Konservierungsmittel.
12
el procedimiento con pronasa original descrito por Stockman y Roberts, hubo un 100% 7. Pronase - lyophilisiert mit Natriumazid (0,10%) als Konservierungsmittel.Jedes
de concordancia con 18 muestras positivas y 16 negativas testadas. Los ttulos no fueron Flschchen enthlt gengend Enzym, um 10 Serumproben vorzubehandeln.
significativamente diferentes (dentro del margen de una dilucin de 2 veces) entre esos Zustzlich knnen Sie Pronase bestellen (Bestellnummer: 140050). Mit diesem
procedimientos con pronasa. De este modo, los procedimientos con pronasa fueron Reagenz knnen Sie mindestens 50 Tests durchfhren.
demostrados de ser equivalentes y reproducibles. 8. Einmal-Testkarten
9. Fotografie verschieden ausgeprgter Reaktionen zur Einstufung der
Ergebnisse
10. Packungsbeilage
DEUTSCH
BENTIGTE, ABER NICHT ENTHALTENE MATERIALILEN
gereinigtes Wasser kleine Reagenzrhrchen fr die Serologie
Cryptococcal Antigen Latex Agglutination System 1x 0,01 mL Pipetten Reagenzrhrchen-Stnder
(CALAS) Agitator (optional) Stift zum Beschriften
Spatel 25 L, 100 L, 200 L (oder gleichwertige) Pipetten
Wasserbad oder Heizblock (56 C und 100 C)
Latex-Agglutinationssystem zum Nachweis des Antigens von
Cryptococcus neoformans in Serum und Liquor cerebrospinalis VORSICHTSMASSNAHMEN
1. Smtliche Reagenzien sind ausschlielich fr die In-vitro- Diagnostik bestimmt.
140100, 140050 In-Vitro-Diagnostikum 2. Die Kontrollen mssen an jedem Analysentag vor den Patientenproben getestet
werden.
VERWENDUNGSZWECK 3. Alle Reagenzien eines Testkits sind aufeinander abgestimmt; es kann zu falschen
Das Cryptococcus-Antigen Latex-Agglutinationssystem (CALAS) ist ein qualitatives und Ergebnisse kommen, wenn die Reagenzien von Testkits mit unterschiedlicher
semiquantitatives Testsystem zum Nachweis des Kapselpolysaccharid-Antigens von Chargennummer ausgetauscht werden.
Cryptococcus neoformans in Serum und Liquor cerebrospinalis.
8 4. Keine Reagenzien mit Fremdstoffen, Partikeln oder Aggregaten, die auf
Verunreinigungen, eine falsche Lagerung oder Handhabung hindeuten, verwenden.
ZUSAMMENFASSUNG UND ERLUTERUNG DES TESTS 5. Die Proben drfen keine bakteriellen oder andere sichtbare Anzeichen von
Ein einfacher, empfindlicher Latextest, der das Kapselpolysaccharid von C. neoformans Verunreinigungen aufweisen.
im Liquor und im Serum nachweisen kann, hat eine nachweislich hhere Empfindlichkeit 6. Die Negative-Kontrolle an jedem Analysentag hitzeinaktivieren. Anderenfalls
als Tuscheprparate.
2, 3
Klinische Studien begrndeten den prognostischen Wert des knnen sich bestimmte Globuline neu bilden und knnen so zu falsch positiven
Tests
4, 6, 8, 9
und zeigten, dass er eine wertvolle Hilfe fr die Diagnosestellung bei Testergebnissen fhren.
5
negativer Kultur ist.

10
7. Das Antikrper-Kontroll-Reagenz niemals hitzeinaktivieren, da dies zu 7. Die Serum-Pronase-Lsung bei 56 C 15 Minuten lang inkubieren.
abweichenden Kontrollreaktionen fhren kann. 8. Danach die Serum-Pronase-Lsung sofort volle fnf Minuten lang kochen, um
8. Natriumazid ist hautreizend. Hautkontakt mit den Testbestandteilen vermeiden. den enzymatischen Abbau abzubrechen.
Nicht mit Sure mischen, da dies zur Bildung eines Hydrogenazid und eines extrem 9. Die Lsung auf Raumtemperatur abkhlen lassen.
toxischen Gas fhren kann. 10. Die Probe ist nun fertig zur Analyse (siehe TESTDURCHFHRUNG).
9. Die Proben nicht in einem selbstabtauenden Gefriergert lagern. Wiederholtes ACHTUNG: Beim Titrieren beachten, dass die Probe 1:2 mit Pronase-Lsung
Einfrieren und Auftauen der Proben kann die Testergebnisse beeinflussen. verdnnt wurde.
10. Es sollte darauf geachtet werden, dass keine Synrese-Flssigkeit, die in C. Negativ-Kontrolle - Die Negativ-Kontrolle bei 56 C 30 Minuten lang
verschiedenen Agartypen vorkommt, in eine Probe vor der Analyse gelangt, da dies hitzeinaktivieren. Sie muss an jedem Analysentag inaktiviert werden.
zu verflschten Ergebnissen fhren kann.
TESTDURCHFHRUNG
WARNUNG 1. Eine ausreichende Anzahl von Testkarten entnehmen, so dass neben den
Keine Testmethode kann mit vollstndiger Sicherheit das Vorkommen des HI-Virus Typ I Patientenproben eine Kontrolle pro Testtag durchgefhrt werden kann. ACHTUNG:
und Typ II, des Hepatitis B-Virus, des Hepatitis C-Virus oder andere Erreger Die Kontrollen mssen nicht auf jeder Karte mit jeder Patientenprobe
ausschlieen. Daher sollten die Kontrollen dieses Testkits nach den Biosafety Level 2- mitlaufen. Siehe CALAS-KONTROLLEN.
Richtlinien fr alle potentiell infektise menschliche Serum- oder Blutproben gehandhabt 2. Nach der Abbildung bei der Testbeschreibung auf der Testkit-Schachtel vorgehen,
werden wie in dem Handbuch Biosafety in Microbiology and Biomedical Laboratories, zeigt sie ein praktisches System zur Vorbereitung und Beschriftung der Kontrollen
des Centers for Disease Control / National Institutes of Health beschrieben. Manche und Patientenproben auf dem Objekttrger.
Reagenzien dieses Testkits enthalten hautreizendes Natriumazid. Das Entsorgen 3. Das Flschchen der Positiv-Kontrolle senkrecht halten und einen freifallenden
Natriumazid-haltiger Reagenzien in Blei- oder Kupferrohrleitungen kann zur Bildung Reagenztropfen in jeden der beiden vorgesehenen Ringe drcken
explosiver Metallazide fhren. Dies kann durch Splen mit groen Wassermengen 4. 25 L der Antikrper-Kontrolle und der Negativ-Kontrolle in die jeweiligen Ringe
vermieden werden. geben.
5. 25 L der Patientenprobe in jede der beiden vorgesehenen Ringe geben (siehe
GEFHRDUNGEN UND SICHERHEITSHINWEISE Abbildung).
Fr weitere Informationen zu den Gefahren- und Sicherheitshinweisen, beziehen Sie sich 6. Das Flschchen des Testlatex senkrecht halten und einen freifallenden
auf die SDS, die unter folgendem Link verfgbar sind www.meridianbioscience.com (US Reagenztropfen in jeden der beiden vorgesehenen Ringe drcken.
version) / www.meridianbioscience.eu (EU version). 7. In hnlicher Weise einen Tropfen Kontrolllatex in jeden der vorgesehenen Ringe
geben.
HALTBARKEIT UND LAGERUNG 8. Die Inhalte der Ringe mit jeweils einem eigenen Spatel pro Ring mischen.
Den CALAS-Testkit bei 2-8 C lagern. Die Reagenzien sind mit 0,01% Thiomersal oder 9. Den Objekttrger fnf Minuten lang von Hand wiegen oder auf einem Agitator bei
0,10% Natriumazid konserviert; dennoch sollten lngere Zeitrume bei Raumtemperatur 125 + 25 rpm lang rotieren lassen.
vermieden werden. Latexsuspensionen drfen nicht eingefroren werden, da dies 10. Die Ergebnisse sofort ablesen und gem einer Skala von negativ bis 4+ einstufen.
irreversible Verklumpungen hervorruft. Zum Vergleich die Fotografie mit Reaktionsbeispielen heranziehen.
11. Die Abstufungen der Reaktionsstrken sind wie folgt:
Die wiederaufgelste Pronase kann bei 2-8 C ungefhr einen Monat gelagert werden. negativ (-) = eine homogene Suspension von Partikeln ohne sichtbare Klumpen
Die Lsung verwerfen, wenn sie trbe wird oder verunreinigt ist. Die fertige eins plus (1+) = feine Granulierung gegen einen milchigen Hintergrund
Pronaselsung sollte aliquotiert und eingefroren werden, wenn sie nicht innerhalb eines zwei plus (2+) = kleine aber deutliche Klumpen gegen einen leicht trben
Monats aufgebraucht wird. Eingefrorene Aliquots von Pronase knnen bis zum Hintergrund
Haltbarkeitsdatum auf dem Etikett des Pronase-Flschchens aufbewahrt werden. drei plus (3+) = groe und kleine Klumpen gegen einen klaren Hintergrund
Wiederholtes Einfrieren und Auftauen sollte vermieden werden. Nicht in einem selbst vier plus (4+) = groe Klumpen gegen einen sehr klaren Hintergrund
abtauenden Gefriergert aufbewahren. Das Haltbarkeitsdatum von jedem CALAS-Testkit Titrierung:
steht auf dem Etikett des Kits. Den Kit nicht weiter benutzen, wenn die beigefgten Patientenproben, die eine Reaktionsstufe von 2+ oder hher entweder mit dem Test-
Kontrollen nicht die richtigen Reaktionen zeigen. In diesem Falle und wenn die oder dem Kontrolllatex zeigen, sollten mit beiden Reagenzien titriert werden. Von den
Reagenzien noch nicht abgelaufen sind, wenden Sie sich bitte an den Technischen Proben zwei Verdnnungsreihen wie folgt herstellen:
Service von Meridian Bioscience. 1. 0,25 mL Proben-Verdnnungspuffer in jedes von 5 Reagenzrhrchen, die mit 1-5
beschriftet sind, geben und diese in einen Stnder stellen.
VORBEREITUNG DER REAGENZIEN 2. mit einer sauberen Pipette 0,25 mL Patientenprobe in Rhrchen Nr. 1 geben und
Die folgenden Reagenzien mit dem angegebenen Volumen deionisierten Wassers gut mischen.
wiederauflsen: 3. 0,25 mL aus Rhrchen Nr. 1 in Rhrchen Nr. 2 geben und gut mischen. Dieses
a. Antikrper-Kontrolle: 1,45 mL Verdnnungsverfahren fortsetzen bis zum Rhrchen Nr. 5. 0,25 mL aus dem fnften
b. Negativ-Kontrolle 2,40 mL Rhrchen in ein Reserverhrchen fllen, da weitere Verdnnungen ntig werden
c. Pronase 2,50 mL knnten.
Die fertige Pronase-Lsung sollte aliquotiert und eingefroren werden, wenn sie nicht
innerhalb eines Monats aufgebraucht wird. Rhrchen 1 2 3 4 5
Pronase-vorbehandelte Probe 1:4 1:8 1:16 1:32 1:64
Die Flschchen der fertigen Lsungen 30 Minuten lang bei Raumtemperatur stehen Nicht mit Pronase-vorbehandelte Probe 1:2 1:4 1:8 1:16 1:32
lassen, bevor sie vorsichtig durchmischt werden. Schaumbildung vermeiden. Die Inhalte
mssen sich vor dem Gebrauch vollstndig gelst haben. Die Negativ-Kontrolle an 4. Einen sorgfltig gereinigten und getrockneten Testobjekttrger fr die Analyse der
jedem Analysentag hitzeinaktivieren. Testlatex- und Kontrolllatex-Verdnnungsreihen beschriften.
5. Mit dem Rhrchen Nr. 4 beginnen, 25 L dieser Verdnnung in jede der beiden
Jedes Flschchen aus dem Kit vor jedem Gebrauch vorsichtig bewegen. Die markierten Ringe geben.
Latexlsungen mssen eine homogene Suspension darstellen. 6. Schritt 5 fr die Rhrchen Nr. 3 bis 1 wiederholen. Dieses Vorgehen lsst die
Benutzung einer einzigen Pipettenspitze zum bertragen aller vier
PROBENNAHME UND - VORBEREITUNG Verdnnungsstufen auf den Einmal-Testkarten zu.
A. Liquor cerebrospinalis (Meridian empfiehlt nicht die routinemige Vorbehandlung 7. Einen Tropfen des vorsichtig gemischten Testlatex zu jedem beschrifteten Ring der
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von Liquorproben mit Pronase. Neue Erkenntnisse lassen jedoch darauf Testlatexserie geben.
schlieen, dass die Pronase-Behandlung von Liquor bei einigen Proben von Nutzen 8. Einen Tropfen des vorsichtig gemischten Kontrolllatex zu jedem beschrifteten Ring
sein kann.) der Kontrolllatexserie geben.
1. Probe aseptisch nach anerkannten Methoden gewinnen. 9. Mit verschiedenen Abschnitten eines Spatels die Inhalte eines jeden Rings
2. Bei 1000 xg 15 Minuten lang zentrifugieren, um sicherzustellen, dass weie sorgfltig vermischen und bis zum Rand des Rings ausbreiten.
Blutkrperchen und andere Partikel entfernt sind. 10. Den Objekttrger fnf Minuten lang von Hand wiegen oder auf einem Agitator bei
3. Den Liquor vorsichtig in ein steriles Gef aufziehen und verschlieen. 125 25 rpm rotieren lassen.
4. Die Probe kann entweder sofort weiter bearbeitet werden oder sie kann 11. Die Ergebnisse sofort ablesen und gem einer Skala von negativ bis 4+ einstufen.
gekhlt werden oder bei -20 C eingefroren werden oder durch die Zugabe von Zum Vergleich die Fotografie mit Reaktionsbeispielen heranziehen.
Thiomersal bis zu einer Endkonzentration von 0,01% konserviert werden.
5. Wir empfehlen die Inaktivierung von Liquor durch fnfmintiges AUSWERTUNG DER ERGEBNISSE
7
Erhitzen im kochenden Wasserbad vor jedem Test. Dies fhrt zur Kontrollreaktionen:
Einschrnkung unspezifischer Interferenzen. Das Muster der Agglutinationsreaktionen mit den Kontrollreagenzien muss mit dem
6. 3-4 Minuten vor der Analyse abkhlen lassen. Muster des Diagramms auf dem Innendeckel der Testkit-Schachtel bereinstimmen. Wird
B. Serum (Es wird empfohlen, alle Serumproben mit Pronase wie unten beschreiben dieses Muster nicht erzielt, weist dies auf Unzulnglichkeiten der Reagenzien oder der
zu behandeln.) Testdurchfhrung hin; der Test muss dann wiederholt werden. In keinem Fall darf ein
1. Vollblut aseptisch gem den laboreigenen Standards gewinnen. Die Probe Patientenergebnis weitergegeben werden, wenn die Kontrollergebnisse nicht
darf keine Antikoagulanzien enthalten, da dies den Test ungltig macht. zufriedenstellend sind.
2. Blut 10 Minuten lang bei Raumtemperatur im Abnahmegef gerinnen lassen.
3. Bei 1000 xg 15 Minuten lang zentrifugieren. Die Positiv-Kontrolle sollte mit dem Testlatex eine positive Reaktion und mit dem
4. Serum vorsichtig in ein steriles Gef aufziehen und verschlieen. Kontrolllatex eine negative Reaktion zeigen. So wird das Testlatex auf seine
5. Die Probe kann entweder sofort weiter bearbeitet werden oder sie kann Sensitivitt gegenber dem Cryptococcus-Antigen berprft. Eine positive Reaktion
gekhlt werden oder bei -20 C eingefroren werden oder durch die Zugabe von zwischen dem Kontrolllatex und der Positiv-Kontrolle kann ein Hinweis auf eine
Thiomersal bis zu einer Endkonzentration von 0,01% konserviert werden. Verunreinigung von einem oder beiden Kontrollflschchen sein.
6. 200 L der Serumprobe zu 200 L der Pronase-Lsung geben.

11
Die Antikrper-Kontrolle weist die Anwesenheit von Kaninchen-Globulin auf den Obwohl das Vorkommen unspezifischer Interferenzen die CALAS-Testergebnisse
Latexpartikeln nach. Wenn die Antikrper-Kontrolle keine positive Reaktion mit dem ungltig machen kann, wird dadurch die Mglichkeit einer Cryptococcus-Infektion nicht
Kontrolllatex zeigt, ist dies ein Hinweis darauf, dass ein Reagenz unzureichend ausgeschlossen, da die Kryptokokkose gleichzeitig mit anderen Erkrankungen auftreten
funktioniert. kann (siehe BIOLOGISCHE PRINZIPIEN).

Die Negativ-Kontrolle sollte sowohl mit dem Testlatex als auch mit dem Kontrolllatex LEISTUNGSMERKMALE
eine negative Reaktion zeigen. Eine positive Reaktion mit einem der beiden Reagenzien Durch das CALAS Pronase Verfahren konnten nachweislich: 1) Rheumafaktor (RF)-
kann auf eine mgliche Verunreinigung oder auf Einfrieren, das bei den Patientenproben Reaktionen, 2) Prozonen-Effekte bei hohen Antigenkonzentrationen und 3) falsch
falsch positive Ergebnisse verursachen knnte, hinweisen. Eine positive Reaktion kann negative Ergebnisse aufgrund einer offensichtlichen Maskierung von Antigenen nach
auch auftreten, wenn die Hitzeinaktivierung der Negativ-Kontrolle vernachlssigt wurde. spezifischer Antibiotika-Therapie vermindert werden. Obwohl diese Art von Proben relativ
selten in der Gesamtpopulation ist, kann in ausgewhlten Populationen eine bedeutende
Patientenproben: Anzahl vorkommen.
A. Negativ: wenn eine negative oder eine 1+-Reaktion beim anfnglichen Screening-
Test gegen Testlatex beobachtet wurde, wird die Probe als negativ eingestuft. 1+- Eine ausgewhlte Gruppe von 85 problematischen Patientenproben (einschlielich 16
9
Reaktionen lassen jedoch auf Cryptococcus schlieen. Wenn der Zustand des RF-Seren und mehrerer Seren vom oben beschriebenen Typ mit Prozoneneffekten oder
Patienten auf eine Cryptococcus-Infektion schlieen lsst, werden weitere mit maskierten Antigenen) wurde sowohl mit dem CALAS-Test (mit Pronase) als auch mit
Probenanalysen und die Anlage einer Kultur dringend empfohlen. Wird ein einer Referenz-ELISA-Methode untersucht. In diesem ELISA wurden monoklonale anti-
Prozonenphnomen vermutet, den Patiententest in einer 1:10 und 1:100 Kryptokokken-Antikrper verwendet; er wurde weder durch Rheumafaktoren noch durch
Verdnnung der Probe in dem mitgelieferten Proben-Verdnnungspuffer andere unspezifische Interferenzen gestrt. Die Daten in Tabelle 1 zeigen, dass im
wiederholen. direkten Vergleich der ELISA und der CALAS-Test nur in einem Ergebnis voneinander
B. Positiv: wenn eine 2+ oder eine strkere Reaktion gegen das Testlatex im abwichen.
anfnglichen Screening-Test beobachtet wird, wird die Probe mit dem Testlatex
und dem Kontrolllatex titriert. Der Titer wird mit der hchsten Verdnnungsstufe, Tabelle 1 Ergebnisse des Vergleichs zwischen dem CALAS-Testkit (mit Pronase)
die eine 2+ oder strkere Reaktion zeigt, angegeben. Obwohl Liquor-Titer von 1:4 und dem EIA, der auf monoklonalen Antikrpern basiert.
oder weniger ein Indizienbeweis fr eine C. neoformans-Infektion des zentralen
Nervensystems sind, sind zustzliche Folgeuntersuchungen und das Anlegen einer EIA
Kultur dringend zu empfehlen. Liquor-Titer von 1:8 oder mehr bei Patienten mit + -
Meningitis lassen stark auf eine Infektion mit C. neoformans schlieen. Die Rate CALAS + 54 1* 100% Sensitivitt
falsch positiver Ergebnisse mit Seren, die nicht mit Pronase vorbehandelt wurden - 0 30 100% Spezifitt
9
und die Titer von 1:8 oder weniger zeigen, kann bis zu 32% hoch sein. Geeignete
Folgeuntersuchungen sind dringend zu empfehlen. *Das abweichende Ergebnis konnte durch erneute Testung der Probe mit dem CDC-
C. Positiv mit unspezifischen Interferenzen: wenn der Probentiter mit dem Latex-Test als schwach positiv (Titer 1:8) eingestuft werden, wodurch das CALAS-
Testlatex wenigstens 4fach hher als der unspezifische Interferenz-Titer Pronase-Testergebnis besttigt wurde. So betrug sowohl die Sensitivitt als auch die
(Kontrolllatex) liegt (z.B. Testlatex-Titer 1:32, Kontrolllatex-Titer 1:8 oder Spezifitt des CALAS-Testkits (mit Pronase) in dieser Studie 100%.
weniger), sollte der Test als positiv mit unspezifischen Interferenzen eingestuft
werden; dabei sollten die Probentiter gegen das Testlatex und das Kontrolllatex Siebenundsiebzig dieser problematischen Proben wurden auch mit dem CALAS-Testkit
1, 11
angegeben werden. ohne Pronase-Behandlung untersucht. Von den CALAS-Ergebnissen ohne Pronase-
D. Ungltig aufgrund unspezifischer Interferenzen: wenn der Probentiter gegen Behandlung waren vier falsch negativ, zwei falsch positiv und fnf unbestimmt. Die
das Testlatex nicht wenigstens 4fach hher als der gegen das Kontrolllatex ist, Gesamtsensitivitt und spezifitt des CALAS-Testkits ohne Pronase-Behandlung lagen
sollte der Test als ungltig aufgrund unspezifischer Interferenzen eingestuft bei 91 bzw. 92%.
1, 11
werden (siehe EINSCHRNKUNGEN).
Der CALAS-Test hat offensichtlich sowohl diagnostischen als auch prognostischen Wert, Wenn der CALAS-Test (mit Pronase) direkt mit der ursprnglichen Pronase-Methode
da eine fortschreitende Erkrankung gewhnlich mit ansteigenden Antigen-Titern nach Stockman und Roberts
12
verglichen wurde, ergab sich eine 100%ige
einhergeht. Abfallende Titer gehen gewhnlich mit einer klinischen Verbesserung (mit bereinstimmung bei 18 positiven und 16 negativen getesteten Proben. Die Titer dieser
oder ohne Therapie) einher. Eine inadquate Therapie liegt bei gleichbleibenden oder beiden Pronase-Methoden wichen nicht signifikant voneinander ab (bei 2facher-
10
ansteigenden Titern bei mehreren aufeinanderfolgenden Proben vor. Das Verdnnung). So konnte bewiesen werden, dass die Pronase-Methoden gleichwertig und
Cryptococcus-Antigen in den Krperflssigkeiten von unbehandelten Patienten zeigt eine reproduzierbar sind.
aktive Infektion an. Bei einigen behandelten Patienten bleiben die CALAS-Titer jedoch fr
lngere Zeit, whrend der Organismus nicht lnger nachzuweisen ist, positiv auf REFERENCES
niedrigem Niveau. 1. Bennett, JE and JW Bailey. Control for rheumatoid factor in the latex test for
cryptococcosis. Amer. J. Clin. Path. 1971;56:360-365.
QUALITTSKONTROLLE 2. Bennett, JE, HF Hasenclever and BS Tynes. Detection of cryptococcal
Den Test gem der einschlgigen lokalen, bundesstaatlichen oder nationalen bzw. polysaccharide in serum and spinal fluid: value in diagnosis and prognosis. Trans.
zulassungsbehrdlichen Auflagen durchfhren. Assoc. Am. Physicians 1964;77:145-150.
KONTROLLE DER PRONASEAKTIVITT 3. Bloomfield, N, MA Gordon and DF Elmendorf, Jr. Detection of Cryptococcus
Anhand jeder fertigen Serum-Pronase-Lsung kann ein mglicher Aktivittsverlust der neoformans antigen in body fluids by latex particle agglutination. Proc. Soc. Exp.
CALAS-Pronase berprft werden. Wenn die Serum-Pronase-Lsung eine Bio. Med. 1963;114:64-67.
Gelatinisierung oder Koagulationen zeigt, hat die CALAS-Pronase deutlich ihre Aktivitt 4. Diamond, D and E Bennett. Prognostic factors in cryptococcal meningitis. Ann. Of
verloren und sollte nicht benutzt werden. Zu beachten ist, dass das Kochen zu einer Int. Med. 1974;80:176-181.
Eintrbung fhren kann, die jedoch nicht auf ein schadhaftes Pronase-Reagenz hinweist. 5. Goodman, JS, L Kaufman and MG Koenig. Diagnosis of Cryptococcal meningitis:
Value of immunologic detection of cryptococcal antigen. New Eng. J. of Med.
CALAS-KONTROLLEN 1971;285:434-436.
Verlssliche Ergebnisse werden nur erzielt, wenn ein zufriedenstellender Kontrollauf am 6. Gordon, MA and DK Vedder. Serologic tests in diagnosis and prognosis of
selben Tag durchgefhrt wird, an dem die Patientenproben analysiert werden. cryptococcosis. JAMA 1966;197:961-967.
7. Gordon, MA and EW Lapa. Elimination of rheumatoid factor in the latex test for
Wenn die erwarteten Reaktionen fr die Kontrollen nicht beobachtet werden, zur cryptococcosis. Am. J. Clin. Path. 1974;61:488-494.
Ermittlung der Ursache des Versagens als Erstes die Kontrolltests wiederholen. 8. Kaufman, L and S Blumer. Value and interpretation of serological tests for the
Lassen sich auch bei wiederholten Tests die erwarteten Reakionen nicht erzielen, diagnosis of cryptococcosis. Appl. Microbiol. 1968;16:1907-1912.
bitte rufen Sie den Technischen Support von Meridian Bioscience an (USA): (001) 9. Kaufman, L and S Blumer. Cryptococcosis: The Awakening Giant. Proc. Of the
800-343-3858 oder wenden Sie sich an Ihren zustndigen Auslieferer. Fourth International Conference on the Mycoses. Pan American Health
Organization Scientific Publication #356, 1977;pp. 176-182.
ERWARTETE WERTE 10. Palmer, DF, L Kaufman, W Kaplan and JJ Cavellero. Slide Latex Agglutination Test
Das Cryptococcus-Antigen im Liquor oder Serum unbehandelter Patienten zeigt eine for cryptococcal antigen, in Serodiagnosis of Mycotic Diseases. 1978;Chapter 9,
aktive Erkrankung an. Abfallende Titer lassen eine positive Antwort auf die pp.94-103. CC Thomas Publishing. Springfield, IL.
Chemotherapie beim behandelten Patienten erkennen. Wenn die Titer nicht abfallen, 11. Singer, JM The latex fixation test in rheumatoid diseases: a review. Amer. J. Med.
bedeutet dies eine unzureichende Therapie. Gelegentlich jedoch knnen niedrige Titer 1961;31:766-799.
fr einen nicht festgelegten Zeitraum bestehen bleiben, wobei nichtlebende Pilze 12. Stockman, L and GD Roberts. Specificity of the latex test for cryptococcal antigen: a
vorliegen. rapid, simple method for eliminating interference factors. J. Clin. Microbiol.
1983;17:945-947.
EINSCHRNKUNGEN 13. McManus, EJ and JM Jones. Detection of a Trichosporon beigelii antigen cross-
Ein negativer CALAS-Test schliet nicht die Diagnose der Kryptokokkose aus, reactive with Cryptococcus neoformans capsular polysaccharide in serum from a
insbesondere wenn nur eine einzige Probe untersucht wurde und der Patient Symptome patient with disseminated Trichosporon infection. J. Clin. Microbiol. 1985;21:681-
zeigt, die mit der Kryptokokkose bereinstimmen. 685.
14. Gray, LD and GD Roberts. Experience with the Use of Pronase to Eliminate
Eine einzelne falsch positive Reaktion aufgrund eines Antigens von Trichosporon beigelii, Interference Factors in the Latex Agglutination Test for Cryptococcal Antigen. J.
13
das mit dem Cryptococcus neoformans-Kapselpolysaccharid kreuzreagiert, ist bekannt. Clin. Mirobiol. 1988;26:2450-2451.
Die Reaktion trat in einer Serumprobe eines Patienten mit disseminierter Trichosporon-
Infektion auf.

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SN10100 REV. 07/14

INTERNATIONAL SYMBOL USAGE


You may see one or more of these symbols on the labeling/packaging of this product:
Key guide to symbols (Guida ai simboli, Guide des symboles, Guia de simbolos,
Erluterung der graphischen symbole)

For technical assistance, call Technical Support Services at (800) 343-3858 between the
hours of 8AM and 6PM, USA Eastern Standard Time. To place an order, call Customer
Service Department at (800) 543-1980.

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