Sunteți pe pagina 1din 3

SCRISOARE DESCHIS

Stimat doamn ministru,


Domnule ministru,

Subliniez din capul locului c susinerea presei independente din Republica Moldova de ctre Romnia este
binevenit. i asta n contextul acaparrii spaiului nostru informaional de ctre media din Federaia Rus,
difuzate n Republica Moldova de ctre posturi de radio i televiziune deinute (sau apropiate) de Vlad
Plahotniuc i Igor Dodon. Aceste posturi de radio i televiziune intoxic consumatorii cu produse ovine,
manipulatoare, propagandistice, de linaj a opoziiei antioligarhice i autentic pro-europene.

Ministerul pentru Romnii de Pretutindeni, Ministerul de Externe, Institutul Cultural Romn, dar i alte
structuri guvernamentale din Romnia au n derulare mai multe proiecte, programe i aciuni importante,
orientate spre susinerea presei n limba romn din stnga Prutului.

Totui, evoluia unor proiecte finanate din banii contribuabililor romni ridic unele semne de ntrebare.
Unele proiecte ajung chiar s sfideze i s ncalce dezideratul asumat al instituiei - pstrarea i afirmarea
identitii etnice, culturale, lingvistice i religioase a romnilor din statele vecine, conform standardelor
internaionale n materie, i ntrirea legturilor dintre Romnia i comunitile romneti de peste hotare.

Astfel, portalul de tiri www.deschide.md, finanat de Ministerul pentru Romnii de Pretutindeni, ncalc
grav principiile deontologiei jurnalistice, chiar normele elementare de prezentare a faptelor,
discreditndu-i pe liderii opoziiei antioligarhice, i nscriindu-se astfel n corul presei controlate de
oligarhul Vlad Plahotniuc. Cu regret am constatat c site-ul menionat acioneaz activ pentru denigrarea
mea i a Platformei Demnitate i Adevr, unul dintre cele mai importante partide antioligarhice din
Republica Moldova, dar i a altor politicieni din opoziie, indezirabili lui Plahotniuc.

Un exemplu, pe care vi-l supun ateniei, este materialul intitulat Simpatizantul de ieri al lui Usati i
Nstase lupt astzi n Donbas de partea separatitilor, publicat la 30 august 2017.
https://deschide.md/ru/russian_news/social_ru/17330/%D0%92%D1%87%D0%B5%D1%80%D0%B0%D
1%88%D0%BD%D0%B8%D0%B9-
%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA-
%D0%A0%D0%B5%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%BE-%D0%B8-
%D0%9D%D1%8D%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%81%D0%B5-
%D1%81%D0%B5%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D1%8F-
%D0%B2%D0%BE%D1%8E%D0%B5%D1%82-%D0%B7%D0%B0-
%D0%94%D0%BE%D0%BD%D0%B1%D0%B0%D1%81%D1%81-%D0%BD%D0%B0-
%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B5-
%D1%81%D0%B5%D0%BF%D0%B0%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%
D0%B2.htm

n aceast aa-zis tire, numele meu este inclus n titlu alturi de cel al lui Renato Usati absolut arbitrar,
fr nicio legtur cu subiectul n cauz, ceea ce indic aplicarea contient, deliberat, a unui procedeu
reprobabil de transfer de imagine, specific serviciilor secrete ruseti i propagandei ruse. Oleg Beian,
despre care se vorbete n materialul citat, este un mercenar din Briceni, care are un trecut legat de
partidul ovin Patrioii Moldovei, a participat la protestele din Chiinu de partea lui Renato Usati, mai
trziu nrolndu-se n detaamente teroriste din Donek i Lugansk. Menionarea numelui meu n contextul
dat aduce prejudicii evidente imaginii mele, ceea ce tocmai se dorete! Asta pe banii Romniei, n cadrul
unui proiect finanat de Ministerul pentru Romnii de Pretutindeni. Opinia public din Republica Moldova
cunoate atitudinea mea tranant fa de anexarea ilegal a peninsulei Crimeea la Federaia Rus, i fa
de intruziunea militar a Rusiei n teritoriile suverane din estul Ucrainei.
Din pcate, acest exemplu nu este singurul. O alt tentativ de a m denigra, s-a fcut prin asocierea
numelui meu (total manipulator) de ctre site-ul finanat de Ministerul pentru Romnii de
Pretutindeni, deschide.md, cu cel al vicepremierului rus Rogozin (De rsul curcilor: Andrei Nstase d din
balalaika lui Dmitri Rogozin de Petru Bogatu).
https://deschide.md/ro/stiri/editorial/15513/Petru-BOGATU--De-r%C3%A2sul-curcilor-Andrei-
N%C4%83stase-d%C4%83-din-balalaika-lui-Dmitri-Rogozin.htm

Un alt exemplu de manipulare este i insinuarea, lipsit de teme,i din articolul intitulat Platforma DA
vrea bani de la Plahotniuc pentru presa liber a lui Nstase. Autorii inventeaz, pur i simplu, un pretins
fapt (comunicat n titlu), care nu a avut loc niciodat.
https://deschide.md/ro/stiri/politic/14610/Platforma-%E2%80%9EDA%E2%80%9D-vrea-bani-de-la-
Plahotniuc-pentru-presa-%E2%80%9Eliber%C4%83%E2%80%9D-a-lui-N%C4%83stase.htm

Mai mult, portalul www.deschide.md republic materiale ale holdingului controlat de Plahotniuc, inclusiv
Publika TV, pentru a discredita personalitaile aflate n opoziia cu actualul regim pretins european (n
cazul dat Sergiu Tofilat, cunoscut reprezentant al societii civile, organizator al mai multor proteste
mpotriva adoptrii votului mixt, precum i Sergiu Gurduza, membru CEC, care i-a expus de mai multe ori
opinia separat, ce contravenea intereselor guvernrii). Faptul c materialele manipulatoare, mincinoase,
ale Publika TV, postul lui Plahotniuc, sunt preluate integral de site-ul finanat de Ministerul pentru Romnii
de Pretutindeni de la Bucureti, contureaz ideea existenei unui singur centru de comand pentru
veritabile campanii de pres nu doar pentru ntreg holdingul lui Plahotniuc, dar i pentru alte media,
aparent independente, precum se pretinde www.deschide.md.
https://deschide.md/ro/stiri/social/17497/Membrul-CEC-Sergiu-Gurduza-a-fost-internat-la-spital.htm

Un alt caz, ieit din comun, a fost publicarea unor secvene video, care nu pot fi dect scurgeri de
informaie de la MAI ctre site-ul www.deschide.md, care l incrimineaz indirect pe Andrei Brgu, un
brbat omort cu brutalitate pe cnd se afla n custodia poliiei (cazul a fost mediatizat pe larg). La 5
septembrie, Asociaia Promo-LEX a organizat o conferin de pres cu tema Aciunile autoritilor pe
cazul lui Andrei Brgu pentru depirea problemelor sistemice din justiia moldoveneasc, n cadrul
creia avocatul calific actiunile www.deschide.md drept necorespunzatoare eticii jurnalistice.
https://deschide.md/ro/stiri/social/17445/Exclusiv--Imagini-video-de-la-re%C8%9Binerea-lui-Andrei-
Bragu%C8%9Ba-de%C8%9Binutul-care-a-murit-%C3%AEn-penitenciar.htm

Despre lipsa de deontologie profesional elementar n legtur cu acest caz de publicare a imaginilor
video, editate n prealabil de cei care au provocat scurgerea de informaie controlat (organele de interne
i de securitate, capturate de Plahotniuc), vorbete i Petru Macovei, directorul Asociaiei Presei
Independente n cadrul emisiunii Media azi.
http://media-azi.md/ro/stiri/emisiunea-%E2%80%9Emedia-azi%E2%80%9D-edi%C8%9Bia-55-
scurgerile-de-informa%C8%9Bie-%C3%AEn-cazul-br%C4%83gu%C8%9B%C4%83-%E2%80%93-o-
%C3%AEncercare-de

Prin mai multe editoriale ale site-ului www.deschide.md se urmrete defimarea mea, cu mai multe sau
mai puine figuri de stil; unele articole sunt doar ostile, altele de-a dreptul calomnioase.
https://deschide.md/ro/stiri/editorial/17722/Alexandru-Vakulovski--Puterea-s-a-trezit-opozi%C5%A3ia-
doarme-cu-batista-pe-%C5%A3ambal.htm

https://deschide.md/ro/stiri/editorial/17904/Dumitru-CRUDU--Amintiri-de-la-protestele-de-anul-
trecut-Cortul-%C8%99efului-era-gol.htm

n acelai timp, www.deschide.md nu a publicat niciun articol critic la adresa lui Vlad Plahotniuc, oligarhul
care ine n captivitate Republica Moldova. Dimpotriv, portalul a realizat cu Plahotniuc unul dintre cele
mai cumini interviuri fcute vreodat la Chiinu (depit doar de emisiunile gen O zi din viaa lui Vlad
Plahotniuc, realizate de Cristian Tabr, de la Publika TV).
https://deschide.md/ro/stiri/politic/6452/Exclusiv--Interviu-Vlad-Plahotniuc-regret%C4%83-excesele-
lui-Dodon-nu-a-uitat-de-Filat-%C8%99i-are-o-ofert%C4%83-pentru-Jurnal-TV.htm

Nu doar portalul www.deschide.md i permite s apeleze la trucaje i manipulare n favoarea regimului


oligarhic din Republica Moldova. O fac i alte publicaii finanate de Ministerul Romnilor de Pretutindeni
de la Bucureti. Timpul de diminea are, de asemenea, adeseori un mesaj agresiv mpotriva Platformei
Demnitate i Adevr i a Partidului Aciune i Solidaritate. Exemple sunt multiple.
Recent, Timpul de diminea a inserat un articol denigrator la adresa Maiei Sandu, liderul PAS.
Incalificabil, este c pentru a o defima, redacia respectiv face trimitere la Fabrika, una dintre cele mai
manipulatoare emisiuni (a se vedea scandalul mediatic provocat de Cristian Tabr), difuzate la Publika TV,
post al lui Plahotniuc. Tot articolul se bazeaz pe opinia unuia dintre cei mai cunoscui lustruitori de
imagine ai oligarhului, Cornel Ciurea. Titlul materialului este extrem de tendeios: Mai periculoas dect
Igor Dodon este Maia Sandu.
http://www.timpul.md/articol/mai-periculoasa-decat-igor-dodon-este-maia-sandu-119068.html

De prestaia inadecvat a presei de la Chiinu, finanate de contribuabilii din Romnia, se arat nedumerii
i ali reprezentani ai breslei jurnalistice din Republica Moldova. Iat ce spune Vitalie Clugreanu,
jurnalist DW, pe pagina sa de FB: Eu rar m supr pe RO, dar... Sunt fenomene n presa moldoveneasc, pe
care n-o sle neleg, cred c, niciodat. Sursa media din MD, finanat la greu de Departamentul pentru
Romnii de Pretutindeni din RO, cnt n corul lui Plahotniuc ca i cum aa i ar trebui. De parc la, cu
holdingul lui, ar avea tare mare nevoie i de ei. Contribuabili romni, voi sigur tii ce finanai n Moldova?
https://www.facebook.com/search/top/?q=vitalie%20c%C4%83lug%C4%83reanu

Evident, presa trebuie s dispun de libertate de exprimare. Dar atunci cnd practic linajul mpotriva
liderilor opoziiei pro-europene de la Chiinu (pe banii contribuabililor romni!), faptul ca atare nu poate fi
trecut sub tcere.

Prin urmare, v adresm solicitarea de a dispune o anchet temeinic, nu doar financiar, asupra felului n
care proiectele finanate din banii contribuabililor romni, desfurate de diferite instituii n Republica
Moldova, corespund inteniilor i dezideratelor asumate public de Bucureti fa de romnii din afara
granielor rii.

Cu respect,

Andrei Nstase,
Preedinte al Platformei Demnitate i Adevr