Sunteți pe pagina 1din 13

Cui i-e fric de sudul Italiei?

16-09-2011 | scris de Paula | in categoriile:

Italia

Experiente

Acest post este pentru cei crora ideea de sudul


Italiei le d fiori pe ira spinrii. Pentru cei pentru care sudul e un inut slbatic, desprins din filmele
cu mafioi, unde criminalitatea e n toi, se aud focuri de arm n miez de zi i jafurile sunt n mod
regulat n meniu. Un loc n care n-ai vrea s cltoreti singur. Sau, mai ales, singur. Nordul rii
merge, domnule, e frumos i civilizat (n fine, ct de civilizai pot fi i italienii tia), dar n sud?
Nu tiu ci sunt cei care gndesc astfel, dar sunt. Pitii pe acolo, am ntlnit i eu c iva. Poate unii
nu vor s recunoasc, dar nu-i nimic ruinos n asta, serios! De fapt, ndrznesc s recunosc c m
numram i eu printre ei. nainte s ajung prima oar acolo de capul meu.
i ce-am fcut de s-a schimbat situaiunea? Nu mult. M-am dus acolo de capul meu. i am stat de
vorb cu cineva. Era la Napoli, aveam o prieten acolo, i am stat la ea. Prietenul ei de atunci, un
cltor destul de nverunat. Fusese n Brazilia, Congo, Kurdistanul turcesc, Cuba, Haiti i alte
cteva astfel de destinaii sigure, pe cont propriu. M-a ntrebat unde vreau s m duc n
continuare, dup Napoli.

Eu n-aveam nici un plan detaliat, nici o rezervare fcut, profitam de faptul c nu eram nc n sezon
turistic i mi permiteam o oarecare flexibilitate. Dar vroiam s m duc n Puglia. i acolo cunoteam
oameni. I-am spus asta.
Mario,
n
schimb,
Nnnnuuuu,
De
... mi-e fric... am rspuns.

mi-a
m-am

sugerat

s
codit

merg

n Sicilia.
eu.
ce?

Fr s-mi dau seama, a fost unul dintre momentele alea importante din via . De ce? Pentru c
Mario a explodat. Fric? n Sicilia? Pe ce m bazez? Pe tiri? El cunoscuse fete care cltoreau
singure n Honduras i Haiti, n Brazilia, ele nu apar la tiri. De fapt exist o mul ime de oameni care
cltoresc independent prin lumea asta mare i nu li se ntmpl nimic. Nici ei nu apar la tiri. Vetile
bune,
serile
linitite,
fericirea
nici
ele
nu
apar
la
tiri.
i frica mi s-a dus ca prin minune.

De unde mi-am dat seama c nu era fric, era doar o barier mental. Ne construim multe ziduri i
bariere mentale. Nu putem, nu ne descurcm, nu suntem capabili. Cine vrea s cltoreasc
trebuie s renune, dac nu la toate, mcar la o parte din ele. Uneori avem nevoie de un efort
contient, de mult experien, de panii i ntlniri cu oameni deosebi i pentru a drma o barier.
Alteori ne trebuie doar un cuvnt.
Mi-am continuat vacana. nspre Puglia, cu un mic detur pe coasta Amalfitan. Nu de fric, ci pentru
c visam de mult vreme s ajung n Puglia. i ulterior am fost i n Sicilia.
Dar, revenind la subiect, ct de periculos e sudul Italiei?

Statistic, Napoli, Sicilia i Bari sunt locurile notorii pentru criminalitate. Dar statisticile se pot nvinge
dac eti informat i tii s te protejezi de pericole, i dac realizezi c nu te vei izbi prea u or de
crima organizat. Cum mi s-a prut mie sudul Italiei pentru un turist? Pe alocuri un pic nesigur (da,
vestitul Napoli), alteori dezolant (unele zone din Calabria), de multe ori nea teptat de frumos (ar fi
prea multe zonele pentru a le enumera). Verdictul final, subiectiv vorbind, e destul de u or pentru
mine.
Ghicitoarea foto de sptmna trecut era despre Gallipoli, unul dintre cele mai sudice ora e din
Salento. Vi s-a prut... fioros?
Ti-a placut articolul? Aboneaza-te si la newsletterul nostru!
Adresa de ma

Citeste cele 27 COMENTARII si spune-ti parerea!

Ma abonez

Cele mai citite in ultima luna

Prin
Sudamerica
hai-hui - Porto
Seguro, decizii,
indecizii

#viatacauncarnav
al - fuga sau
calatorie spre
libertate?

[FOTO]
Prin
Ascensiunea pe
Sudamerica
Vezuviu
hai-hui - Eu dor,
tu dori, dorul
doare

Comentarii (27)

Trimis de Narcisa la 17-09-2011.

eu am ajuns de dou ori n Napoli. prima dat doar eu i cu o prieten, ntr-o duminic, iar a doua
oar eram patru, n cursul sptmnii.
eh prima dat ne-am dus fr nicio prejudecat, nu ne era team, ne gndeam c vzusem i locuri
mai rele de att. ocul a fost foarte mare ns. duminic fiind, oraul era destul de pustiu i foarte
murdar. tiu, e murdar mereu, dar atunci era i mai i. dup ce c s-au legat civa dubioi de noi pe
strad, privelitea nu m-a ncntat deloc. muuult mizerie, mirosea groaznic iar obiectivele turistice
din ora erau mizerabile. excepie facand doar Galeria.
i prima dat i a doua am btut oraul la picior n lung i lat i nc n-am gsit partea frumoas. mai
mult de att, n-a reveni acolo dect pentru a ateriza i a m transfera pe Coasta Amalfi :)

rspunde

Trimis de mihaela la 14-01-2012.

sicilia este minunata contrar a ceea ce spun majoritatea.oameni mai calzi ca acolo nu vei intalni
niciunde

rspunde

Trimis de Paula la 15-01-2012.

Da, sunt de acord. Palermo are ceva infractionalitate din cauza mafiei, dar ca turist nu te lovesti de
asa ceva, decat de ocazionalul furt de buzunare, care oricum e o problema oriunde.

rspunde

Trimis de Virginia la 17-04-2012.

Salutare!
In ultima saptamana a lunii martie am fost in Sicilia. A fost o vacanta planuita ca un tur al insulei. In
prima zi ma plimbam pe strazile din centrul Cataniei, alaturi de prietenul meu. In momemtul in care
traversam o straduta, un scuter cu doi tipi ne-a acrosat si au pus mana pe geanta mea.Eu m-am
incapatanat si nu i-am dat drumul, ajungand sa fac ski nautic pe asfalt. in cele din urma nu m-am
mai putut tine de geanta si i-am dat drumul.Am fost norocoasa pt.ca atunci cand au tras de geanta
spre ei, portofelul a cazut din geanta. Tipul a observat si a aruncat si geanta. Nu m-am ales decat cu
o sperietura zdravana si o mica cicatrice. Cam asata a fost experienta mea si zau ca nu as mai vrea
sa ma mai intorc acolo.

rspunde

Trimis de Paula la 18-04-2012.

Virginia, imi pare rau sa aflu asta. :( Sa stii ca si mie mi s-a intamplat in Malaga o chestie similara, de
fapt mai rau, si de atunci nu vreau sa aud de orasul ala. Dar n-as recomanda nimanui sa evite
Andaluzia din cauza experientei mele. Din pacate sunt chestii care se mai intampla din cand in cand,
si ideea e sa nu crezi ca sudul Italiei se limiteaza la jafuri si furturi. Sper din tot sufletul sa nu vi se
mai intample asa ceva in viitoarele vacante!

rspunde

Trimis de Paula la 17-09-2011.

Da, Napoli e un soc, daca nu-ti place murdaria. :) Si e mai nesigur decat alte locuri, recunosc.
Alte destinatii din Sudul Italiei nu sunt atat de inspaimantatoare, totusi. In afara de Napoli, n-am avut
nicaieri vreun sentiment de nesiguranta. Nici in Calabria, nici in Puglia, nici in Basilicata, nici in
Sicilia (la Palermo n-am fost, ce-i drept).
Oricum, ce vroiam sa zic e ca exista multe motive valide pentru care cineva n-ar vrea sa mearga in
sudul Italiei (murdaria, caldura, faptul ca poate pentru unii nu prezinta interes), dar frica nu e printre
ele :). Nu-i nici sudul Italiei asa de negru. :)

rspunde

Trimis de Compass la 17-09-2011.

Eu abia astept sa merg acolo. Anyway, cine-si imagineaza ca merge acolo ca turist si sar mafiotii sai fure banii de vacanta? :|

rspunde

Trimis de Paula la 24-09-2011.

Compass, asa zic si eu. Dar nu stiu de ce ma tot intreaba lumea cand le vorbesc de calatorit in sudul
Itailei - da' nu-i periculos??

rspunde

Trimis de Ioana P la 19-09-2011.

Mie! Si probabil ca o sa-mi fie pana cand o sa iau cursa Baneasa- Bari. Dupa o sa vedem cum
functioneaza selectia naturala. Daca functioneaza. :D

rspunde

Trimis de Paula la 19-09-2011.

Stai linistita cu Bari, e mai putin dodgy decat Napoli. Cel putin cu turistii. Ai doar grija la portofel, in
rest... enjoy it :)
Ok, din punctul meu de vedere periculos inseamna cand sare cineva cu cutitul la tine. Sau cu bata.
Sau cu pistoletul :), deci daca tu in definitia periculosului incluzi si pickpockets, poate nu e cel mai
safe loc.

rspunde

Trimis de Ioana P la 19-09-2011.

Ti-am spus ca am citit Gomorra? M-a speriat cartea aia. Bari nu aparea in ea, doar zona Napoli si
regiunile Campagna si Calabria. Si da, prin periculos inteleg si eu cand sare cineva la tine cu
cutitul/pistolul.

rspunde

Trimis de Paula la 19-09-2011.

Si stirile de la ora 5 te sperie :). Gomorra nu e ghid turistic si nu e nici o carte echilibrata, se
focalizeaza asupra unei probleme reale pentru a atrage atentia, e normal. Nu are pretentia ca
prezinta si alte laturi ale zonei.
ok, daca chiar te paralizeaza cartea, poti s-o iei metodic:
- in ce parti (orase) din Campania si Calabria se intampla atacurile in realitate? In ce parti din
orasele respective?
- in ce moment al zilei?
- care sunt tintele atacurilor? Turisti?
- care e evolutia problemei recent? cate incidente de genul asta s-au intamplat?

Eu cred ca poti sa izolezi genul asta de incidente la anumite circumstante, si sa te feresti de genul
ala de imprejurari.
Poti sa incerci sa cunosti oameni care locuiesc acolo, si sa-ti mai treaca frica.
Nah, strategii sunt.

rspunde

Trimis de Paula la 19-09-2011.

Si inca ceva: trebe un management al fricii eficient. De ce tip de pericole ti-e frica mai exact? Furt?
Rapire? Atac armat? Agresiune? Catalogarea unui loc drept periculos nu ajuta, trebuie identificat
exact pericolul pentru a sti cum sa-l abordezi. Poti sa incerci sa te feresti punctual (de exemplu sa
eviti zonele periferice din oras sau sa nu te plimbi singura noaptea), sa reduci impactul daca lucrul
chiar se intampla (sa nu cari prea multi bani asupra ta), sa iei asigurare de calatorie, etc. In general
exista solutii mai putin extreme decat evitatul sudului Italiei altogether.

rspunde

Trimis de Ioana P la 19-09-2011.

Imi place mult cum suna asta cu "managementul fricii" :)) Si da, sunt de acord ca trebuie sa existe si
o alta solutie in afara de evitatul zonei.

rspunde

Trimis de Paula la 19-09-2011.

Totul poate fi gestionat. Eu sunt genul de persoana care o ia metodic :), o problema mare trebuie
despicata in cateva probleme mici si usor de rezolvat. O frica de un bau-bau mare si ambiguu poate
fi separata in frici punctuale.

rspunde

Trimis de Ioana P la 19-09-2011.

Cred ca am vazut asta in ultimul mail :)

rspunde

Trimis de Paula la 19-09-2011.

vroiam sa fac un decision tree, dar m-am abtinut :)

rspunde

Trimis de Ioana P la 19-09-2011.

Dar te rog! :)

rspunde

Trimis de Monica@DescoparItalia la 22-09-2011.

Fain articolul. Desi intr-adevar criminalitatea in sudul Italiei este ridicata, dupa parerea mea riscurile
pentru turisti sunt aceleasi ca peste tot in metropole: micile jafuri.
Nu-mi este teama ca turist ca as putea pati altceva decat sa fiu jefuita in acele zone, asa ca stau un
pic mai stresata daca am o camera foto atarnata de gat sau o geanta, ceea ce pana la urma
diminueaza din placerea vizitarii. In Napoli probleme de genul celor italnite in Gomorra nu le vei
intalni decat la periferii, unde se stie ca nu ai ce cauta.

O alta problema pe care o pune Napoli si Campania turistilor o reprezinta furturile de masini. In
familia prietenului meu au fost furate 1 masina si 2 moto in acea zona in vacanta, iar in momentul in
care am vrut sa mergem sa vizitam Pompeiul am fost puternic sfatuiti de catre napoletani sa nu
mergem cu masina, pentru ca se fura in prostie masinile.
Insa tot legat de Gomorra, dupa ce am citit cartea sunt extrem de reticenta cand vine vorba de a
manca in sudul Italiei, care se stie ca a devenit groapa de gunoi a nordului. Daca te uiti pe statistici
care prezinta o cresetere de peste 20% a cazurilor de cancer in ultimii ani in Campania te cam
apuca groaza.

rspunde

Trimis de Ioana P la 22-09-2011.

Campania groapa de gunoi a Nordului? Nu era invers? Ca deseurile din Sud sunt transportate peste
tot, chiar si in Romania?

rspunde

Trimis de Monica@DescoparItalia la 22-09-2011.

Nope. Ceea ce s-a intamplat ani la randul este ca orase din nord: Milano, Brescia, Verona, Padova,
Venezia au trimis camioane intregi de reziduuri industriale in Campania, reziduuri ce si-au facut loc
in campiile campane sau in gropi escavate in muntii si dealurile Campane. Reziduurile extrem de
toxice au omorat oameni, au contaminat pamantul is panzele freatice si in unele cazuri si marea.
In momentul in care nu a mai fost loc pentru gunoaie in Campania au inceput sa le trimita in alte tari,
printre care din pacate si Romania.
Subiectul este lung si destul de trist, dar daca vrei un articol fain uite aici unul recent scris chiar de
catre Roberto Saviano:http://www.repubblica.it/cronaca/2011/09/18/news/cassiopea-21828715/ si
Google Translate te poate ajuta cu traducerea.

rspunde

Trimis de Ioana P la 22-09-2011.

Ahaaa! Mersi, o sa arunc un ochi pe el!

rspunde

Trimis de Paula la 22-09-2011.

Da, la un moment dat si vazusem un filmulet pe youtube, pur si simplu cineva a filmat dintr-o masina
marginea drumului timp de cinci minute de condus. Pe undeva prin Campania. Era un sir nesfarsit
de saci de gunoaie, nu-ti venea sa crezi.

rspunde

Trimis de Ioana@micile-vacante la 24-09-2011.

Cand am ajuns in Napoli mi-am cumpar de acolo un ghid turistic in franceZa, ca nu aveam ghid prea
bun dus cu mine din tara. Pai, acolo scria ca se recomanda sa se evite Cartierele Spaniole, ca e un
loc periculos. si ma plimbam in fiecare seara pe Via Toledo in plin centru si ma uitam la stradutele ce
mergeau in "locul periculos". Pana la urma, normal, mi-am facut vant si am intrat acolo, nu s-a
intamplat nimic-nimic, stradutele alea-s pitoresti rau de tot.
Dar in Scampia, cartierul-fief al Cammorei a fost cineva? Ma gandesc sa ma risc data viitoare.
In Puglia n-am fost, doar in Campania. Ai povestit deja sau de-acuma urmeaza?

rspunde

Trimis de Laur la 24-09-2011.

Nu stiu cat e de nesigur sa calatoresti in sudul Italiei, stiu doar ca, de fiecare data cand ma intorc din
Moldova sau din Ucraina, ma intreaba lumea daca mi s-a furat masina, daca am fost jefuit, etc. :)))
Singurul lucru pe care l-am "patit" in Ucraina a fost ca, la iesirea din Kiev, intorcandu-ma acasa, am
fost oprit de politie si pus sa platesc nustiuce taxa ecologica in valoare de vreo 30 de euro. Bine, mi
s-a dat chitanta, dar nu am fost sigur daca era legal sau nu.
Raman la parerea ca poti fi jefuit oriunde atata timp cat esti singur pe strada la 2 noaptea in cine stie
ce periferie. Chiar si in Viena. Altfel, si in periferiile cele mai rau-famate traiesc oameni care isi vad
de viata lor si n-au nici o problema.

rspunde

Trimis de Alin la 02-01-2014.

Nu cred ca sudul Italiei e o zona periculoasa pentru turisti.Ma indoiesc ca organizatiile mafiote de
acolo interactioneaza cu turistii. Oricum eu am fost in Afganistan....asa ca nu cred ca m-as teme sa
vizitez sudul Italiei.

rspunde

Trimis de Paula la 03-01-2014.

That's the spirit! :)

rspunde

S-ar putea să vă placă și