Sunteți pe pagina 1din 41

Actiuni profilactico-curative in cresterea

porumbeilor - Dr. Catalin Tudoran


PROGRAMUL PRINCIPALELOR ACTIUNI PROFILACTICO-CURATIVE IN CRESTEREA PORUMBEILOR

de Dr. Catalin Tudoran

Ianuarie
Examene coproparazitologice de laborator din fecale (gainat) prelevate din diverse puncte ale adapostului, aproximativ
100-150 grame de fecale.
Se va proceda la deparazitarea intregului efectiv de porumbei printr-un tratament in apa de baut a tuturor porumbeilor
din crescatorie, sau individual pe cioc.
Pentru viermii cilindrici intestinali, limbrici (ascarizi), viermii ata (capillaria), individual pe cioc Rombendazol,
comprimate x 10 mg (1 comprimat/kg greutate vie/zi, timp de 2 zile) sau Superpills.
Dupa 14 sau 21 de zile de la prma deparazitare, se face a doua deparazitare.
Examene pentru depistarea ectoparazitilor de corp, pana, de adapost (paduchi, plosnite, capuse) si combaterea acestora,
daca este cazul.
Vitaminizarea cu Complex Polivitaminic buvabil (CPB), Vita B Complex (1-1,5 ml/litru apa), Rombiotim (1g/litru
apa).

Februarie
Vaccinarea porumbeilor contra paramixovirozei folosind vaccin inactivat Paramixovacol sau Columboparamixovac sau
Columbopolivac. O doza se administreaza prin injectare aseptica, subcutanata, in regiunea dorsala, in treimea postero-
inferioara a gatului (0,2 ml/porumbel) si vaccin viu La Sota (Avipestisota sau Avipestiva CL 90) administrat oculo
nazal (4 picaturi/porumbel, adica 0,2 ml diluant – vaccin reconstituit) administrat cu circa 2 saptamani inaintea
vaccinului inactivat.
Vitaminizare timp de 2 zile si 2-3 zile dupa vaccinare pentru instalarea imunitatii cu CPB, Vita B Complex etc.
Martie
Inceperea operatiunilor de reproductie si selectie a porumbeilor
Formarea cuplurilor
Selectionarea elitei si a performerilor
Verificarea cuiburilor, ouatul, clocitul, ecloziunile
Examenul bacteriologic al oualor limpezi, cu pui morti in coaja, puilor neviabili, a meconiului si primele dejectii pentru
evitarea timpurie a infectiilor cu Salmonella, E-Coli, Pseudomonas, Staphylococcus etc. si tratamentul acestora cu:
Doxicilina, Doxi T, Enrocol, de preferat in urma unei antibiograme care evidentiaza exact la ce antibiotic e sensibil
respectivul germen bacterian.

Aprilie
Inregistrarea ecloziunilor dupa inele de marcaj in scopul stabilirii exacte a datei de vaccinare contra paramixovirozei a
noii generatii de pui (de preferat oculo-conjunctival cu Avipestisota) la varsta de 30 de zile, urmat de vaccinarea cu
vaccin inactivat la varsta de 45-50 zile (Paramixovacol sau Columboparamixovac sau Columbopolivac).
Vaccinarea contra Difterovariolei adultilor pentru a permite instalarea protectiei in luna mai cand apar tantarii, care
sunt vectorul transmitator al virusului difterovariolei cu vaccin Romporpox, aplicat prin badijonarea a circa 8-10
foliculi plumiferi din regiunea anteroexterna a gambei, deplumati anterior prin smulgere.
Curatenia, dezinfectia (cu Decontaminol) si dezinfectii de intretinere, in special in cuiburile cu pui (Romparatox
pulbere sau Romparasect solutie 2 ml/litru apa aplicate prin pulverizare).
Vitaminizari cu Vita B Complex, Complex Polivitaminic Buvabil, Rombiotim.

Mai-Iunie
Inceperea antrenamentelor la puii la care au trecut 3 saptamani de la vaccinarea contra paramixovirozei si
difterovariolei.
Vitaminizari, energizari in vederea concursurilor care vor urma.

Iulie-August
Dezinsectii contra mustelor si tantarilor prin pulverizarea in adapost cu substante antiparazitare (Romparasect solutie 2
ml/litru apa), aplicatii individuale si/sau adaos de insecticide in scaldatorile de nisip si cenusa (Romparatox pulbere).

Septembrie
Examene coproparazitologice de laborator pentru depistarea viermilor intestinali si pentru ectoparaziti si tratamentul
acestora.
Examene de laborator pentru depistarea tricomonozei. Tratamente contra tricomonozei, daca este cazul (individual sau
Columboviofort comprimate sau Rometronidazol pulvis sau Flagel Stop pulvis – tratament in masa al porumbeilor).
Vitaminizari cu Vita B Complex, Complex Polivitaminic buvabil, Rombiotim.

Octombrie
Vaccinarea contra paramixovirozei si de completare la tineretul din anul curent contra variolei (cu Romporpox).
Vitaminizari cu Vita B Complex, Complex Polivitaminic buvabil, Rombiotim.

Noiembrie-Decembrie
Pregatirea pentru iernat
Examene de laborator pentru depistarea eventualelor boli.
Efectuarea vaccinarilor pentru salmonella, unde este cazul cu Columbopolivac.

Reguli
Inaintea sezonului se va realiza:

 Efectuarea unui examen complet de laborator (examene bacteriologice, parazitologice, serologice,


micologice) in scopul depistarii eventualelor stari de boala.
 De regula tratamentele cu antibiotice vor fi efectuate numai dupa efectuarea unei antibiograme care va indica
exact antibioticul cel mai potrivit (pentru eradicarea bacteriozelor).
 Dupa efectuarea unui tratament cu antibiotice pentru refacerea florei intestinale este obligatoriu administrarea
de Vita B Complex si Tondigest (amestec de exctract din plante, 1 lingura/2 litri apa, sirop ce stimuleaza
apetitul si motilitatea intestinala).
 Pentru dezinfectia profilactica si de necesitate a adaposturilor, se va utiliza Decontaminol solutie 0,5%
pulverizat uniform, produs cu actiune bactericida (activ pe Salmonelle, E-Coli, Pseudomonas,
Staphylococcus, Mycoplasma) virulicida (activ pe paramixovirusuri, poxvirusuri etc.) si fungicida (activ pe
Candida, Aspergillus etc.)
 Cu 4 saptamani inainte de startul in sezonul de zbor porumbeii vor fi tratati contra coccidiozei si
tricomonozei.
 Cu 2 saptamani inaintea deschiderii sezonului porumbeii vor fi tratati contra parazitilor intestinali (limbrici,
capilarii) cu Rombendazol si a infectiilor gastrointestinale (inclusiv Salmoneloza) prin administrarea de
antibiotice (dupa antibiograma), timp de 5-7 zile.
 Toate pasarile vor fi vaccinate contra paramixovirozei pana la inceputul lunii martie.
 La startul sezonului, porumbeii vor fi tratati contra parazitilor externi (paduchi etc.) cu Romparasect etc.

In timpul sezonului:
- apa de baut va fi schimbata zilnic de 1-2 ori
- porumbeii vor fi `liberi` de ecto si endoparaziti (limbrici, capilarii, paduchi, raie etc.)

T- Bolile porumbeilor tratamentele si ordinea acestora inainte de vaccin


Descriere album: jos pe pagina sunt si poze cu simptomele de boli`

COCCIDIOZA

Coccidioza (eimerioza) nu este o boala foarte grava, si ca si in cazul tricomonozei,


porumbeii au in organism mereu un numar de coccidii care nu ii afecteaza vizibil, dar
care pot declansa boala sub influenta anumitor factori. Multi crescatori nu trateaza
medicamentos coccidioza, deoarece este bine stiut ca aceasta poate fi tinuta in frau prin
pastrarea unei crescatorii uscate. Este general valabil faptul ca un mare inamic al
porumbeilor este umezeala.

Simptome de coccidioza:

* diaree (uneori hemoragica)


* slabire, apatie
* sete exagerata
* penaj mat, zburlit
* porumbeii maturi manifesta somnolenta
* la femele, se produce intarzierea ouatului

Porumbeii bolnavi elimina odata cu excrementele oochisti care sunt transmisi mai departe
prin ciugulit. Iata de ce curatenia, gratarele de podea, hranirea exclusiv in hranitor si alte
masuri de igiena in crescatorie sunt utile. Adapatorile se pun pe un suport ingust, si nu
direct pe podea, pentru a limita la maxim posibilitatile porumbeilor de a murdari apa cu
dejectii.

TRATAMENT:

Medicamentatie: Coccistop, BS, Amprol-plus.

ORNITOZA

Ornitoza este o boala infectioasa cauzata de chlamydia. La pasarile tinere boala poate
cauza pierderi insemnate.
Chlamydia este excretata cu dejectiile, in lichidul lacrimal, pe cioc si in laptele de gusa.
Porumbeii se infecteaza respirand praf infectat cu agentul patogen, sau ingerand hrana
sau apa infectata.
Simptome de Ornitoza:

* apatie
* lipsa poftei de mancare
* sete exagerata
* performante reduse in concursuri
* la unele pasari apare conjunctivita, lipirea pleoapelor
* inchiderea ochilor, sensibilitate la lumina
* lichid galbui pe nari
* infundarea narilor, respiratie cu ciocul deschis
* scarpinarea la cap
* stranut

Este o afectiune ce poate fi transmisa la om in anumite conditii.

TRATAMENT: Enrofloxacina, Ornichure, Tetraciclina, Baytril.

TRICOMONOZA

Tricomonoza (intalnita si sub denumirea de trichomonoza sau “malai“) este cea mai
raspandita boala a porumbeilor. In articolele in limba engleza, o gasiti sub denumirea de
trichomoniasis sau canker.

Simptome de tricomonoza:

* inghitit repetat; se poate observa mai ales dupa ce pasarile aterizeaza de la antrenament
* depuneri galbene in cioc si gat, de unde si denumirea populara de “malai”
* penaj zburlit
* apatie
* scadrea greutatii, lipsa de vioiciune
* consum crescut de apa – acesta da si asa numitele “cuiburi umede”, cand parintii cu
tricomonoza pompeaza in pui multa apa
* ezitarea de a zbura

Majoritatea porumbeilor au tricomonoza in timpul vietii, dar rareori simptomele ei se pot


vedea la pasarile mature. Stresul provoaca o crestere a numarului tricomonadelor si boala
incepe sa afecteze porumbelul. Arata zgribulit, inceteaza sa se mai hraneasca si slabeste,
iar daca nu este tratat la timp, moare. Puii sunt cei mai afectati. De aceea unii crescatori
obisnuiesc sa-i trateze de tricomonoza imediat dupa intarcare. Altii nu fac acest lucru,
deoarece doresc ca puii sa-si dezvolte imunitatea. Trateaza doar in timpul etapelor, cand
stresul intra in scena. Daca pasarile nu pot ramane sanatoase la un nivel minim de stres,
nu trebuiesc tinute.

Pasarile mature introduc puilor cantitati mici de tricomonade in timpul hranirii, si astfel
acestora le creste imunitatea treptat.
Tricomonadele sunt niste flagelate, si se deplaseaza in fluide. Asadar, toti porumbeii de
concurs “curati” pot lua imediat tricomonoza in mijlocul de transport, cand sute sau mii
de porumbei beau din acelasi recipient.

Boala are mai multe forme:

* forma faringeala – este cea mai intalnita. Crescatorii observa depuneri galbene in gatul
pasarii. In cazurile severe, aceste depuneri pot ingreuna hranirea sau chiar respiratia
* forma ombilicala – se transmite de la cuibul infectat in corp la puii inca mici, la nivelul
abdomenului
* forma pe organe – in cazurile cele mai severe, tricomonoza afecteaza organele interne.
Este deseori gasita in ficat. Majoritatea pasarilor vor muri din cauza disfunctionalitatilor
ficatului

TRATAMENT

Ronidazolul este o substanta des folosita in tratamentul tricomonozei. Dimetridazolul si


metronidazolul au fost retrase de pe piata datorita riscurilor de efecte secundare.

Medicamente eficace, speciale pentru porumbei si intalnite pe piata din Romania:


Tricoplus, BS, Flagelstop, Columboviofort.

Este bine sa nu se abuzeze de aceste medicamente (sa nu se foloseasca la intamplare, sau


fara motive intemeiate) deoarece tricomonadele pot deveni imune. Tratamentul se face
conform indicatiilor de pe prospecte.

Recomandari pentru administrare:

* nu se administreaza mai putin decat este recomandat deoarece tricomonadele mai


puternice pot supravietui si pot forma o familie care cu greu se mai elimina
* avand in vedere ca majoritatea medicamentelor se dau in apa de baut, se tine cont de
faptul ca iarna porumbeii beau mai putina apa iar vara mai multa; de aceea unii crescatori
prefera dozarea prin hrana, umectand boabele de care se va lipi pulberea
medicamentoasa.

MICROPLASMOZA

Simptome:

· Producţii nazale abundente


· Lăcrimarea ochilor
· Conjunctivă înroşită
· Respiraţie îngreunată, cu efecte sonore de pufăit
· Scăderea instinctului de zbor, lipsa pudrajului
Transmitere:

Prin strănut, salivă sau particule de praf infectate din aer.

Terapie:· Cinci zile de tratament cu antibiotice, apoi cinci zile cu administrare de


probiotice (Entrobac) în apa de băut.
· Se recomandă tratament cu produs combinat, eficient împotriva mai multor boli.

Profilaxie:

· Întărirea sistemului imunitar


· Asigurarea de aer proaspăt, curat şi fără praf; în voliera închisă se pulverizează o dată
pe săptămână cu Bio-Air-Fresh.

SALMONELLA(paratyphus)

Transmitere:
Prin materii fecale, producţii ale guşei („lapte de porumbel”),reproducere (ou infectat),
precum şi prin dispersia în aer a materiilor fecale uscate infectate.
Simptome:
· Diaree (de culoare verzui, cu mucilagii, cu bule de gaze)
· Disfuncţii ale sistemului nervos
· Afecţiuni ale articulaţiilor (aripi spânzurate, şchiopătat)
· Ouă nefecundate

Terapie:
o Tratament cu antibiotice minim 10 zile, apoi administrare de probiotice (Entrobac) în
apa de băut
o După această perioadă se poate vaccina efectivul (Colombovac paratyphus)
o Curăţirea sistematică a volierei, dezinfecţie; se recomandă pulverizarea cuiburilor şi a
podelei cu produse dezinfectante bune absorbante ale umidităţii (Natural Schlagweiss)
o Se recomandă tratament cu produs combinat, eficient împotriva mai multor boli
Profilaxie:
· Cinci zile tratament cu antibiotice apoi administrare de probiotice în apa de
băut+Multivitamine
· Administrare de preparate cu o reacţie chimică acidă în apa de băut, de ex.: sol.
Paramyxosil, oţet din mere, extract de usturoi
· Administrarea regulată a unor preparate probiotice

· CONSOLIDAREA SISTEMULUI IMUNITAR


1) VIERMI INTESTINALI porumbeii bolnavi au stare de somnolenta slabesc sin nu
mananca cu pofta dupa efectuarea tratamentului adecvat porumbeii de vin mai vioi
2) COCCIDIOZA puii din ou nu pot ciocni coaja si mor porumbeii maturi se manifesta
prin stare de somnolenta la femele, se produce intarzierea ouatului
3) TRICOMONOZA -in partea din spate a gatului se vede o substanta de culoare alb
branzos-puii din cuib cer mancare tot timpul-porumbeii bolnavi slabesc- pe timpul noptii
, cand porumbeii dorm se aud asa numite sforaituri
4) MICOPLASMOZA - in partea din spate a gatului se vede o substanta
mucilaginoasa(muci in gat)- gainat moale apatos
5) SALMONELOZA - gainat verde- articulatiile incheieturilor se pot unfla si de aici
apare schiopatatul-pofta redusa de zbor-lasarea aripilor (porumbei nu mai pot zbura de la
sol)
ATENTIE!!!Sa nu se confunde gainatul verde de la excesul de porumb din ratia zilnica
cu cel al salmonelozei
6) PARAMIXOVIROZA(boala netratabila) - porumbeii virusati sucesc gatul-diaree
excesiva (gainat apatos)
7) DIFTERO-VARIOLA -apar negi pe ochi , nari si picioare.Acesti negi se pot
transforma in bube mari si foarte mari- aceasta boala nu se trateaza decat cu unguente sau
substante care sa usuce bubele
Cam astea ar fii principalele boli ale porumbeilor
PRINCIALELE MEDICAMENTE CARE SE FOLOSESC IN TRATAREA BOLILOR
PORUMBEILOR:
1) VIERMI INTESTINALI - ASCACID (comprimate)- se da cate 1comprimat /
porumbel- SINGAL (comprimate)- 1 comprimat/ porumbel- ROMBENDAZOL
(comprimate) – 1 comprimat / porumbel (acest medicament afecteaza penajul
porumbeilor)
ADMINISTRARE:Se dau 2 zile la rand dupa care se reia cu 1 zii la intervalul de timp de
10 zile dupa primul tratament
2) COCCIDIOZA - (buvabil) - 1 ml / 1 l de apa- SULFACOCCIDIN ( buvabil) -1 ml / 1 l
apa- SULFACOCCIROM (buvabil ) – 1 ml / 1 l apa- SULFACOCCIDIN ( comprimate )
1 comprimat / 1 porumbel
ATENTIE!!Acest tratament se asociaza cu VITAMINA K3 - se pune 1 ml / 1 l apa = are
rol antihemoragic
ADMINISTRARE:Se dau 3 zile la rand o pauza de 2 zile si iarasi 3 zile
3) TRICOMONOZA - FLAGELSTOP (buvabil) -1 plic (50g) / 2,5 l apa-
ENTEROGUARD (comprimate) - 1 sfert de comprimat / porumbel-
COLUMBOVIOFORT (comprimate) - 1 comprimat / porumbel- FLAGYL uman
(buvabil) - 7 ml / 1 l apa
ADMINISTRARE:Se dau 5 zile la rand.
4) SALMONELOZA, MICOPLASMOZA - DOXI-H pulbere (buvabil) - 1 g / 1 l apa-
ENROFLOXAROM (buvabil) - 0,5 ml / 1 l apa- ENROFLOXACINA (buvabil) – 0,5 ml
/ 1 l apa
ADMINISTRARE:Se dau 5 zile la rand.
5) PARAMIXOVIROZA - ESTE BOALA NETRATABILA
Pentru a proteja porumbeii de aceasta boala in lunile ianuarie – febroarie se face un
vaccin subcutanat .
VACCIN - COLUMBOVAC (vaccin romanesc) – cu perioada de protejare de 6 luni . –
se face in ceafa, subcutanat ,0,25ml / porumbel- PARAMIXO NOBILIS ( vaccin
olandez) -cu perioada de protejare de 1 an – se face in ceafa, subcutanat,0,25 ml /
porumbel
ATENTIE!!
Inaintea administrarii vaccinului, porumbeii trebuie sa prezinte o stare de sanatate
perfecta pentru a putea face receptiacu vaccinul (a putea devenii imuni la boala).Dupa
administrarea vaccinului se pune in apa 1 aspirina / 2 l apa pentru a evita eventualii
noduli care se pot forma laLocul vaccinarii.
6) DIFTERO-VARIOLA - in cele mai multe cazuri se formeaza pe fond de slabire (
zboruri, perioada dupa boala,avitaminoze)
VACCIN - COLUMBO DIV ( vaccin romanesc) - cu perioada de protejare de 6 luni –
acest vaccin se face printamponare ( se zmulg 5-6 fulgi din pulpa piciorului, iar cu o
bucata de vata se tamponeaza vaccinul In locul din care sau zmuls fulgii, daca locul se
inroseste inseamna ca vaccinul a devenit receptiv, porumbelul a devenit imun la boala )-
LA SOTA (vaccin romanesc) – cu perioada de 6 luni . Administrare ( vezi instructiunile
vaccinului precedent).
OBSERVATIE:
Intre fiecare tratament se lasa o pauza de 6-7 zile , apa limpede in care porumbeii primesc
1-2 zile de vitamine
Cele mai indicate vitamine ar fii AD3E ( SE PUNE 1 ML / 1 L APA)
DIAGNOSTICAREA BOLII:
1) PARAMIXOVIROZA:A:– forma de paramixoviroza la porumbelul matur
B:–forma de paramixoviroza la pui
C:–pene strangulate, urme ale paramixovirozei
D:-diaree acuta, contaminare cu paramixovirus

ORDINEA TRATAMENTELOR

1. viermi intestinali 2 SAU 3 ori pe an Rombendazol 1 pastilă -2 zile, Viermizol sau


Stazon (praf de pus în apă o zi) 2. salmoneloza ---Entrobac- în apa de băut(1ml / 2 l. apă)
trei zile 3. tricomonoza 1 dată pe lună în extra sezon ,la 2 săpt în sezon Metranidazol
uman1 pe 4 pastilă 4 5 zile , sau pliculeţe speciale depus in apă ,aceeaşi perioadă. 4.
coccidioză - Coccistop în apa de băut 4-5 zile(2,75ml. / 2 l.apă) 5. . vaccinul
paramixoviroză –(fiecare ce vaccin doreste) Între tratamente se face pauză de 2-3 zile

PARAMYXOVIROZA

Contaminarea cu paramyxoviroza se produce prin contact direct, de pilda, in timpul


transportului sau chiar in propria crescatorie, prin cohabitarea unor porumbei sanatosi cu
porumbei bolnavi, prin ingerarea hranei sau ingurgitarea apei infectate cu virusurile
existente in excretiile sau secretiile (salivare, nazale, bucale ) celor bolnavi, prin
inspirarea aerului infectat cu virusuri expulzate la stranutul porumbeilor sau cu praful
infectat si ridicat in aer; prin pasarile salbatice purtatoare pasive de virus, de oameni (ce
au avut contact cu un porumbel bolnav ) prin incaltaminte, imbracaminte, sau maini; de
asemenea, prin asternutul, ustensilele infectate etc.

Caile de patrundere a virusului in organismul porumbelului sunt: mucoasa nazala (nari),


mucoasa conjunctivala (ochi), respectiv mucoasa bucala (gura). Agentul cauzal al
paramixovirozei porumbeilor se prezinta sub trei forme: tulpini lentogene, adica putin
agresive, care nu declanseaza boala, dar pot sa produca in organismul porumbelului o
usoara reactie (exemplu tulpina La Sota, folosita la prepararea vaccinurilor ); tulpini
mezogene, de virulenta medie, capabile sa declanseze boala si tulpini velogene, foarte
virulente, care produc boala in forme grave si cu evolutie rapida. Cu cat tulpina infectata
este mai virulenta, cu atat perioada de incubatie va fi mai scurta si evolutia bolii mai
grava.

In ceea ce priveste organismul atacat, este clar ca daca acesta se afla in stare de perfecta
sanatate, fortele sale de aparare sunt puternice si se vor impotrivi agresiunii virale. Daca
insa intervin diferiti factori stresanti, debilitanti, precum diverse parazitoze (ectoparaziti
sau endoparaziti), bacterioze sau doar oboseala, consecutiva unor solicitari mari la
concursuri, a caror succesiune nu lasa timp de recuperare a potentialului fiziologic, sigur
ca un asemenea organism va ceda mai repede atacului agresorului.

Uneori, dupa ce infectia s-a produs prin contact direct in timpul transportului, porumbelul
revine acasa aparent sanatos, dar la 24 de ore sau 2-3 zile dupa aceea se constata tulburari
nervoase, diaree etc. Explicatia consta in faptul ca infectarea unui organism obosit dupa
efort, cu o tulpina de paramyxovirus velogena, a facut ca perioada de incubatie sa fie
scurta. Dimpotriva, uneori nici nu se poate stabili exact momentul infectarii, probabil in
urma unui transport sau a vizitei unui porumbel pripasit, ce au avut loc cu 3-4 saptamani
in urma, cand porumbeii erau in repaos, boala izbucnind abia acum; deci probabil o
tulpina mezogena, dar intervenind frigul, umezeala, marea naparlire (care solicita serios
organismul), sau vreo boala intercurenta (paraziti intestinali, trichomonoza, coccidioza
etc.) au contribuit la slabirea rezistentei organismului si declansarea bolii.

Uneori boala poate sa evolueze latent, subclinic; deci, la porumbelul infectat si chiar
excretor de virus, nu apar manifestari de boala; eventual scade usor pofta de mancare, se
observa pierderea formei sportive, fara alte semne. Evolutia poate fi acuta, cu sfarsit letal,
in cateva zile sau subacuta, cu o perioada care se intinde pe cateva saptamani.
Simptomele clinice apar dupa o perioada de incubatie de 3-4 zile sau mai mult (18-20 de
zile), si se manifesta diferit si necaracteristic. Obisnuit, debuteaza printr-o usoara rinita
(coriza) cu stranuturi, jetaj nazal nesemnificativ, cu tumefierea pleoapelor si lacrimare.

Daca se examineaza cavitatea bucala se poate observa o iritare a mucoasei faringiene


Dupa ce virusul incepe sa se multiplice in organism si sa se difuzeze prin curentul
sangvin in tot corpul, se constata afectarea starii generale a porumbelului; el devine trist,
sta ghemuit, are penele zburlite si apar tulburari digestive, exprimate prin expulzarea
fecalelor moi, la inceput diareice, apoase, apoi chiar cu strii de sange.

Concomitent cu diareea, apare o sete pronuntata (pasarea bolnava bea de 4-5 ori mai
multa apa decat una sanatoasa) si se reduce pofta de mancare. Starea de abatere se
accentueaza si survin si tulburari nervoase manifestate prin contractii ale muschilor
gatului si capului, ale aripilor etc., mers ezitant, tulburari de echilibru; la un zgomot, o
sperietura, pasarea incepe sa tremure, aceste contracturi se accentueaza si capul este dat
pe spate (fig. nr. 5 opistotonus ) sau se produce o torsiune, rasucire a gatului si capului,
intai partial, ca apoi treptat sa se produca o rasucire de 180° (fig. nr. 6 torticolis ); uneori
apar miscari convulsive ale aripilor, o aripa sau alta se lasa in jos, atarna, se produc
pareze care cu timpul se tranforma in paralizii uni- sau bilaterale, instalate la aripi sau
picioare . Porumbeii nu mai pot zbura, dar nici nu pot sa mearga; miscarile devin
necoordonate, epileptiforme.

Pasarea nu se poate hrani pentru ca neputand sa-si coordoneze miscarile, nu reuseste sa


apuce grauntele pe care le-a vazut, si da cu ciocul alaturi. Alteori apar tulburari ale
vederii, se observa si o decolorare a irisului, se pare ca urmare a afectarii nervului optic.
Printre modificarile produse de virusul paramyxovirozei se mentioneaza si tulburarile de
naparlire, care se observa daca boala evolueaza in perioada de crestere a noilor pene,
acestea aparand ori prea lungi, ori prea scurte, filiforme, decolorate, cu urme de sange
etc.

Uneori, boala evolueaza subclinic, lent, fara manifestari generale, dar cu instalarea
tulburarilor nervoase. Ca urmare a diareei profuze, porumbeii se dezhidrateaza si mor
prin epuizare, iar cei care supravietuiesc raman tarati, mai ales cu tulburari nervoase,
purtatori si eliminatori de virus. De retinut ca porumbeii bolnavi de paramyxoviroza nu
prezinta tulburari respiratorii ce se intalnesc la galinaceele bolnave de pseudopesta aviara.
Sunt situatii in care se inregistreaza ameliorari si chiar vindecari clinice dupa 2 – 4
saptamani. In general, formele mai usoare (cu mici pareze, diarei ce trec de la sine etc. )
se constata catre sfarsitul evolutiei unui focar de boala, in care porumbeii au fost intre
timp vaccinati si virusul si-a pierdut treptat din virulenta. Porumbeii vindecati raman
multa vreme purtatori si eliminatori de virus. Prognosticul este favorabil in cazurile in
care porumbeii bolnavi isi pastreaza pofta de mancare si, din contra, este grav la cei care
nu mananca; prognosticul este insa rezervat la indivizii cu tulburari nervoase accentuate
(paralizii ale aripilor, picioarelor). Porumbeii care au avut numai diaree se pot insanatosi,
revenindu-si la normal in 4-5 saptamani; dupa intremare, in anul urmator pot fi incercati
din nou la concursuri. Daca, totusi, la o triere ulterioara, se constata ca sunt slabi, cu tare
evidente, vor fi eliminati. Cei care au avut tulburari nervoase mai usoare se pot remite,
insanatosirea lor durand de la 6-8 saptamani la 3 luni. Acestia vor putea fi retinuti doar
pentru reproductie, daca sunt de mare valoare sub raportul originii si al performantelor.
Singura modalitate de aparare contra paramyxovirozei, si sigura in acelasi timp, o
constituie vaccinarea. In cadrul imunoprofilaxiei active antiparamyxovirozei se folosesc
mai multe vaccinuri: cu tulpina de virus al bolii de Newcastle sau cu virus al
paramyxovirozei porumbeilor; cu virus inactivat, incorporat in emulsie uleioasa sau in
apa apa; cu virus viu. Unele vaccinuri se inoculeaza subcutanat sau intramuscular alte
vaccinuri se administreaza pe mucoasele conjunctivala si nazala sau in apa de baut, deci
pe mucoasa digestiva.

Vaccinurile inactivate, uleioase sau hidrice, administrate pe cale parenterala (in injectii
subcutanate sau intramusculare) se absorb lent, intra in torentul sangvin si confera o
imunitate care se instaleaza in decurs de 15 -21 de zile, dar este de lunga durata, de 5 -6
sau chiar 12 luni, in functie de tulpina folosita pentru preparare, de varsta pasarilor etc.
Porumbeii adulti, se vaccineaza cu vaccin inactivat, uleios „Paramixovacol”, „Nedevac”
sau “Columbovac” prin administrare subcutanata in doza de 0,25 ml. Vaccinarea de rapel
se face dupa 3 saptamani, iar intretinerea imunitatii se efectueaza din 6 in 6 luni, cu
acelasi vaccin si in aceeasi doza, cu o singura inoculare.

Plan de tratament varianta Romvac


Ziua 1-2-3-4 Combaterea tricomonozei
Flagelstop(pulbere) 10g pentru 40 porumbei in 2,5l apa+1g vit C in cazul apei dure se
mai poate folosi si Columboviofort in loc de Flagelstop 2 cpr/zi

 Ziua 5-6 Vitaminoterapie

Complex polivitaminic buvabil 1-2ml l apa


Liprot(drojdie)

 Ziua 7-8-9-10 Combaterea Coccidiozei

Amprolium 2g l apa zi

 Ziua 11 Vitaminoterapie

Complex polivitaminic buvabil 1-2ml l apa


Liprot(drojdie)

 Ziua 12-13-14-15 Combaterea


Salmonelozei,Colibacilozei,Micplasmozei,Stafilococciei

Enrofloxarom 2ml l apa


Tusifug(sirop de patlagina)

 Ziua 16-17 Vitaminoterapie+refacerea florei intestinale

Complex polivitaminic buvabil 1-2ml l apa


Liprot(drojdie)

 Ziua 18 Deparazitare interna si externa

Rombendazol super 1/4 comprimat

 Ziua 19-20-21-22 Pentru pregatirea organismului inainte de vaccinare

Vit E 1-2 ml l apa

 Ziua 21 Vaccinare contra paramixovirozei(si contra salmonelozei in viitor)


Paramixovacol 0.2 ml porumbei subcutanat

 In luna Aprilie contra Difterovariolei

Se vaccineaza cu Romporpox

Articol de Enache Laurentiu.


Sursa: http://enachevs.wordpress.com/.

Publicat in 13/02/2010

1
13-02-2010
Mohora . M

Da, mai aveati doar putin si ii omorati cu tratamentele .De se pare ca-i la moda
acum.
As dori si eu un raspuns competent daca se poate si nu cer prea mult – de ce
zapacim porumbeii cu diverse scheme de tratament daca acestia nu sunt bolnavi,
si a doua problema de ce se face reclama la medicamente de parca ar fi bunuri de
larg comsum?
Multumesc .

2
13-02-2010
pigeon42

e bun planul…dar depinde si de porumbei..daca nu sunt bolnavi..doar preventiv


eu zic ca nu are rost sa ii infunzi in halul asta cu medicamente. exista tratamente
naturale care zic ca sunt mult mai bune . oricum multumim pentru acest plan.!!!

3
13-02-2010
lucian

pune si preturile aproximativ

4
13-02-2010
florin
intrati si voi pe site la Romvac si gasiti acolo tot ce doriti si preturi si tot.
http://www.romvac.ro

5
13-02-2010
iacob catalin

o intrebare si stiu ca va suna aiurea dar vaccinul la porumbei nu se poate face pur
si simplu fara atatea medicamente la inceput?

6
13-02-2010
coditza

ai mei primesc rombendazol coplexul poli vitaminic,columboviofort si enrocol. de


2 3 ori pe an cu exceptia coplexului poli vitaminc .restul otet si usturoi 1-2 zile pe
saptamana
INDICAŢII enrocol

Se recomandă la păsări în afecţiuni respiratorii, gastrointestinale cauzate de


germeni sensibili la acest produs: colibaciloză (E. coli), salmoneloză (Salmonella
sp.), holeră aviară (Pasteurella multocida), stafilococie, streptococie,
micoplasmoză (Mycoplasma galisepticum, M. synoviae, M. meleagridis),
bordeteloza curcilor (Bordetella avium), coriza infecţioasă (Haemophyllus
paragallinurum) precum şi alte infecţii cu Pseudomonas aeruginosa,
Campylobacter jejuni, Clostridium perfringens, Erysipelothrix rhusiopathiae

7
13-02-2010
Costiuc Ioan

Cu aceasta ocazie am si eu o intrebare:


Rog un reprezentantul Romvac sa ne explice cazul unui tratament curativ si unul
preventiv de ex la coccidioza cu Amprolium 20%
In indexul terapeutic apare:
Curativ în apa de băut 20 mg/porumbel/zi, 5 zile consecutiv (1 gram/10
porumbel/zi),
Preventiv 1 gram/litru apă/zi, 2-3 zile consecutiv

aici scrie 2 grame la un litru… dar nu scrie nr de porumbei

eu de exemplu daca am 60 porumbei si doresc sa le fac un tratament curativ ar


trebui sa dizolv 6 gr amprolium 20% intr- o cantiatate de apa ce difera in functie
de sezon (iarna 60 porumbei beau circa 2.5 litri apa)
Astept un raspuns care ar gramajul in fct de nr de porumbei si anotimp.Multumesc
mult.
8
13-02-2010
Marian

Boala lunga , moarte sigura , cam asa ceva si cu tratamentele preventive….,


curative….,retete si planuri, s-au alte tipuri de…..cam ce anume??!! . Pe cand sa
mergem cu ei si la bioenergeticieni sau vrajitoare ??? Sa le asiguram o viata cat
mai apropiata de cea naturala daca vrem porumbei sanatosi, altfel vom ajunge sa
le cautam si lor hrana bio, ionizatoare pentru interior , aparate de gimnastica de
mentinere a sanatatii sau cine stie ce altceva vor mai gandi unii. Faceti o mica
sinteza apropo de ce se intampla cu viata omului contemporan si vedeti cam unde
va fi si al porumbeilor si tuturor animalelor crescute de om…..!!!! Luati aminte de
ce se intampla cu cainii si pisicile de rasa crescute de om !!!

9
13-02-2010
bylamare

interesant tratament

10
13-02-2010
George

Super tratament………………dar dvs. doritzi sa-i terminati, sau doriti sa avetzi


pasari sanatoase, viguroase. Sper ca cei dintre dvs. care aveti copii, sa nu
imprumutatzi astfel de obiceiuri si in cazul lor. Macar, asa din “politetze” , lasatzi
cel putin o saptamana intre tratamente, nu de alta, dar va mai putetzi bucura de ei
cateva zile in plus. Succese………….

11
13-02-2010
lungu vali

Eu personal am impresia ca nici cei de la ROMVAC nu prea au in clar


prospectele.EXEMPLU..,,FLAGELSTOP ….SE PUNE 10 g la 40 de
porumbei…….asa dau ei pe site,,,,,pe plic scrie 10 g la 30 de porumbei,,,,,bine
doza corecta e 10 g la 40 de porumbei….adica un plic de 50 de g la 200 de
porumbei……..problema vine acum ……EI SPUN CA SE PUNE 10 G LA 2,5 L
APA……..TOTAL GRESIT…..DEOARECE VARA PORUMBEII CONSUMA
O CANTITATE IARNA ALTA CANTITATE….DE AICI INTERVINE SI
DERUTA…..INSA NU TREBUIE SA NE LUAM DUPA EI…..CI SA
CALCULAM DOZA DE SUBSTANTA PE PORUMBEL IN APA CARE O
BEAU INTR O ZI.DECI LASATI APA NU CALCULATI APA CI
CALCULATI DOZA DE SUBSTANTA PE PORUMBEL INMULTIT CU CATI
PORUMBEI AVEM SI PUNEM IN APA CARE O BEAU PORUMBEII INTR O
ZI.PERSONAL AM SUNAT LA FIRMA ROMAC SA INTREB DE CE AU
SCRIS PE PROSPECT 10 G LA 2,5 L APA SI MI AU SPUS CA ASA AU
APRECIAT EI CA AR BEA 30 SAU 40 DE PORUMBEI.CAND LE AM SPUS
CA VARA BEAU MAI MULTA APA DECAT IARNA……….MI AU DAT
DREPTATE…….IN CONCLUZIE DACA STIM DOZA CARE TREBUIE PE
PORUMBEL CALCULAM SINGURI IN FUNCTIE DE CATI PORUMBEI
AVEM…..SI PUNEM IN APA IN CARE SE BEA INTR O ZI.NUMAI BINE.

12
13-02-2010
George

In legatura cu modul de administrare………….eu sunt de parere ca, medicatia


administrata individual ( pastile ) ar fi cea mai indicata. Ma refer la cei care detin
un numar mic de pasari si cauta calitate, nu neaparat cantitate ( sau calitate prin
cantitate ).

13
13-02-2010
Copilu' de aur

intereant articol,numa bun ptr perioada asta inaintea zborurilor.

14
13-02-2010
sergiumen

ai dreptate george
totusi eu nu vreau sa bag foarte multe medicamente in ei asa ca le fac
deparazitarile ,vaccinurile contra paramixovirozei si tratament contra
tricomonozei

15
13-02-2010
alexalexutzu

intre tratamente se lasa 5 zile liber in care se administreaza vitamine asa daca le
dam la rand ai terminam de tot ………daca porumbei nu sunt bolnavi de ce sa la
dam medicamente ………dau un exemplu :noi daca nu suntem bolnavi luam
medicamente ? parerea mea este sa nu mai indopati porumbeii cu tot felu de
medicamente si sa mergem mai mult pa cale naturala…..va salut!!

16
13-02-2010
sorodoc petrica

La ce ne prezentati aici,la catea medicatie in 21 de zile,va rugam sa ne da-ti si un


numar de pompe funebre pentru porumbei,pentru ca sincer….daca urmam acest
maraton”” medicamentos””‟,avem nevoie!!!!……ati auzit cumva de pauze intre
preventive de ””macar ””10 zile!!!! ……ma scuzati de interventie dar sunt
neavizat asa ca rog medicii veterinari sa ma contrazica!!!!

17
13-02-2010
Bogdan Pasca

Doamne cata medicatie intr-un timp atat de scurt! Eu nu stiu daca cineva a
incercat reteta asta pana acum, ca sa se poata pune un verdict sigur in privinta
utilizarii acesteia. Cred insa ca dupa un astfel de tratament, porumbeii vor avea
ficatul cat pumnul, asa ca nu sfatuiesc pe nimeni sa incerce!
Respect!

18
13-02-2010
racing_pigeon

multumim lurentiu!!incepatori chiar au nevoie de asa ceva!!!

19
13-02-2010
florin

cred ca foarte multi au incercat-o..

20
13-02-2010
sebi

O practic de cativa ani si da rezultate, e foarte buna inainte de imperechere.

21
13-02-2010
sorin

daca faci comanda de vaccin paramixovacol la romvac ti-l trimit?

22
13-02-2010
mihai

stiind ca se apropie sezonul cineva a comprimat un tratament de 2 luni in 21 de


zile…

23
13-02-2010
Un incepator
Este un plan de tratament al d-lui dr. Catalin TUDORAN de la ROMVAC.
O aplic de 2 ani si totul este mai mult decat OK.

24
14-02-2010
George

”Un incepator “……………..chiar vrei sa ramai asa ?


Ceea ce iti sugerez eu, este doar sa faci un exercitiu al mintii…………. Com poti
trata niste fiinte preventiv, de atatea boli, fara discernamant?
Pai, mai bine de banii astia iti imbunatatesti conditiile in voliera, sau cumperi
ceva mancare ( cu seminte ) de calitate.
alexalexutzu, tu crezi cumva ca asa zisa pauza de 5 zile in care le dai vitamine (
tot medicamente, tot prin sinteza obtinute ) reprezinta o pauza pentru organism (
ficat, rinichi, etc. ). Mai gandeste-te si vei vedea ce vreau sa spun. Nu cauta sa
obtii rezultate de moment prin scheme ” miraculoase ” de tratament. Invata sa
gandesti ptr. ce se face asa, sau asa , sau lucrul ala sau celalalt si vei obtine ”
marele secret “. Succes

25
14-02-2010
elmocea

e buna metoda.dar nu le vad rostul medicamentelor dak porumbeii nu sunt


bolnavi……administrand preventiv aceste med scade imunitatea la boli si
organismul nu mai produce destui anticori pt combaterea bolilor cu un grad mai
mare d expunere…….mai natural k e mai sanatos……..PT O VIATA MAI
SANATOASA A PORUMBEILOR EVITATI EXCESUL D
ANTIBIOTICE,VACCINURI SI STRES!

26
14-02-2010
daniel

Va recomand cind sinteti raciti sa beti numai ceai pina va trece Interzis sa intrati
la farmacie.Tratativa porumbeii cum trebuie ca dea aceia hircaie in custie de
concurs?

27
14-02-2010
George

Ptr. daniel…………..discutia era in legatura cu tratamentele PREVENTIVE.


Deci, putem intra in farmacie daca suntem racitzi, dar nu este necesar sa intram in
farmacie , gandindu-ne ca………poate vom raci. Preventiv putem lua o lingurita
de miere, sau bea o limonada, un ceai ………….., un vin fiert , o tuica fiarta, etc.

28
14-02-2010
Un incepator

George eu poate nu voi ramana asa insa tu sigur nu vei mai evolua deloc din
punct de vedere intelectual.
Care este problema ta de arunci cu laturi in toate partile?
Daca esti o scula in materie lumineaza-ne tu cu un plan de tratament apoteotic .
Sictir bre.

29
14-02-2010
viki

foarte frumos programul de tratament dar cind te duci direct la depozitul romvac
din bucuresti nu gasesti nici jumate din tratamentul de mai sus .

30
14-02-2010
BOGDAN SV.

M-as bucura mai mult daca ne-ar da niste adrese din teritorii unde sa mergem cu
probe ca sa nu facem tratamente dupa ureche .

31
14-02-2010
ady

ptr domnii mohora,sorondoc,george,elmocea si ceilalti care cred ca ei au


porumbeii sanatosi tun…cate examene de laborator ati facut la probe recoltate de
la porumbeii dvs?? va spun eu… zero.intai faceti si apoi vorbiti; iar tratamentele
propriu zise sunt de trichomonoza,salmoneloza si daca este cazul de
coccidioza…in rest complexul buvabil inseamna vitamine….dar dvs nu prea va
dati seama

32
15-02-2010
George

Ptr. dl. ady…..


Nu stiu de unde ai tras tu concluzia ca, in ceea ce ma priveste , eu am afirmat ca
am porumbeii sanatosi tun ?!?!
Vis-a-vis de recoltarea probelor ptr. examenul de laborator, eu nu am nevoie sa le
fac, intrucat nu zbor porumbeii. Ai mei nu sunt voiajori. In ceea ce priveste
tratamentul postat ( cel care face obiectul temei de fata ) , sunt sigur ca nu ai citi
tot articolul, oprindu-te la ziua a 18 – a. Vezi ca urmeaza ceva de viermi interni si
albendazolul nu este cel mai potrivit ptr. porumbei, zic unii. In privinta
vitaminelor………..asa cum am mai spus, tot sinteza…………
Ptr. un incepator…………….
vocabularul si sintagma frazelor folosite de tine spun foarte multe in legatura cu ”
evolutia ” ta de la……….nastere pana in zilele noastre si, cu siguranta, va avea
aceeasi intensitate si ritmicitate si de acum inainte. Va salut……….si succes.

33
15-02-2010
Un incepator

George, mai telectualule, nu ne mai vizita daca esti prea bun pentru noi.
Aceeasi urare SICTIR BRE !!!

34
15-02-2010
costel

Am si eu o dilema; poate ma lumineaza cineva: Am reusit sa procur


paramixovacol mai putin decat imi trebuia pentru cei 130 de porumbei.Daca in
loc de 0,20ml le fac numai 0,15ml oare se imunizeaza?
Ori mai bine sa nu le mai fac la porumbeii de 2006 si mai batrani(cineva imi
spunea ca dupa doi,trei ani de vaccinari corecte porumbeii se imunizeaza si nu
mai e nevoie sa-i vaccinezi – o fi adevarat???!!!)
Va multumesc anticipat!

35
15-02-2010
ungureanuionut.sunphoto.ro

si eu am urmat planul de tratament varianta Romvac,si sunt f. multumit,doar


tusifug nu le-am dat,si vaccinul la luat de la alta firma ,vaccin de un an.

36
15-02-2010
George

Vesnicului incepator……….
Nu este vorba ca sunt prea bun ptr. dvs. Nu asa se pune problema. Era doar o
parere, un pct. de vedere……
In ceea ce priveste vizita mea, nu iti este facuta tie. Revin si-ti mentionez, era doar
un pct. de vedere, asa cum l-ai exprimat si tu pe al tau ( cu mijloacele care iti sunt
la indemana ).
D-lor adm………………….in cazurile altor persoane care foloseau un limbaj
suburban luatzi masuri, acum ceva vreme?!?!

37
15-02-2010
Mohora . M
Ptr. ady eu te rog sa-ti controlezi pe cat posibil iesirile mai putin decente prin
afirmatii ne probate ptr. ca unii dintre noi cam stiu – da?- cam cum vine treaba cu
tratamentele, vitaminele, vaccinarile etc. …ce-i buvabil, ce-i solubil sau care-i
treba cu diverse stari de boala si de sanatate.
Si ca sa-ti raspund in mod asemanator: cat ma cunosti dumneata pe mine ? Iti
spun eu -zero !!!!
Asa ca intai faceti si apoi vorbiti – CLAR ???
Apropo planul asta este f. bun ptr. fermele de pui de carne.HA HA !
A, si inca ceva examenul de laborator poate fi inlocuit foarte bine de 2-3 fonduri
sau maratoane daca vin bine si claseaza inseamna ca nu au probleme de sanatate !
CLAR???

38
15-02-2010
George

Un articol interesant aici: http://www.rrp.ro


Autorul articolului, un “fraier”, spunea , printre altele ca………..”Nu eram sigur
că starea de sănătate a porumbeilor mei era bună, aşa că m-am dus la medicul
veterinar. “Totul este în regulă, pur şi simplu sunt ieşiţi din formă şi nu are rost să
trataţi păsările care nu sunt bolnave. Aveţi şi dumneavoastră un pic de răbdare”,
mi-a spus el. Două săptămâni mai târziu, s-a dovedit că avusese dreptate. Vremea
s-a schimbat, condiţia fizică s-a îmbunătăţit şi au concurat bine. Când i-am spus
unui prieten columbofil ce s-a întâmplat, acesta mi-a replicat: “Eu nu îmi asum
riscuri. În prima zi a săptămânii, tratez împotriva tricomonozei, în prima zi a
celeilalte săptămâni împotriva problemelor respiratorii, săptămâna următoare
împotriva coccidiozei, după care procedura se repetă. Astfel, scutesc banii pe care
tu îi cheltuieşti cu veterinarul. Mai mult, posibilitatea ca păsările să nu fie în
formă este mică”. Nu eram deloc de acord cu el. Mai repede aş da banii unui
veterinar decât să-mi tratez păsările împotriva unei boli necunoscute, dacă există
una. Ideea e următoarea: dacă păsările nu sunt în formă, nu înseamnă neapărat că
sunt bolnave. Medicamentele sunt destinate tratării bolilor, nu aducerii
porumbeilor în formă.”
……….?!?!?!…………sa apreciem fiecare ce vrem sa facem cu pasarile noastre.
Va doresc aceleasi succese.

39
15-02-2010
ady

ptr costel : daca ai 30 de 2007 si 2006 e ok.. fa le la restu 100

40
15-02-2010
UN IUBITOR DE PORUMBEI
nu e recomandat sa le faci 0,15 ci 0,2 sau 0,25.daca faci sub doza data pe
prospect nu se imunizeaza cum trebuie

41
15-02-2010
gusa

sper ca nu supar pe nimeni dar leacurile de mai sus sunt ca apa sfintita.

42
15-02-2010
alexandru

Sunt un incepator si a-s vrea sa stiu daca se pot face examene de laborator pentru
porumbei undeva in Dambovita pentru a nu da medicamente dupa ureche
porumbeilor?

43
16-02-2010
elmocea

py ady…..nu am zis k am porumbei sanatosi tu,dar nici sa-i vad toata ziua dragati
d la atatea medicamente nu-mi doresc…..asa k fiecare face c ii place

44
16-02-2010
costel

Adi, inseamna ca este adevarata treaba cu imunizarea dupa doi,trei ani de


vaccinare?

45
16-02-2010
Alin Rosu

Eu zic ca e ok formula de mai sus,acum depinde de bugetul fiecaruia si


bineinteles aceste produse sunt destinate tratarii porumbeilor inpotriva bolilor care
de obicei ne ameninta in fiecare an atat de multe pasari.Pt cei care nu zboara e
mai usor dar pt cei care zboara e destul de dificil sa tina piept,in masinile de
trasport sunt inpreuna cu alti porumbei,apoi din adapatorile de baut se pot
contamina foarte usor de la alti porumbei.Si eu la a-i mei le dau in tot timpul
anului Otet de mere,propolis,usturoi,dar uneori trebuie sa apelam si la aceste
medicamente ca nu sunt suficiente doar cele naturale.Va doresc succes tuturor si
porumbei sanatosi!

46
16-02-2010
anonim
”Ziua 5-6 Vitaminoterapie
Complex polivitaminic buvabil 1-2ml l apa
Liprot(drojdie)”

totusi nu inteleg cum se administreaza liprotul.


imi puteti spune dozajul pt. 20 de porumbei?
multumesc anticipat :)

47
16-02-2010
george-dgy

Dragilor cel mai bun medicament este un microscop. Apropo cat mai costa unul
si de unde se poate procura

48
16-02-2010
ady

da costel…eu n am intalnit porumbei cu paramixo care fusesera vaccinati in


primii 2-3 ani

49
17-02-2010
costel

Merci, Adi!

50
17-02-2010
ungureanuionut.sunphoto.ro

liprot-ul(drojdia),se administreaza 10g pe kg de mancare…….

51
17-02-2010
ungureanuionut.sunphoto.ro

pt alexandru poz 43 ,ai rabdare nu te complica cu multe tratamente,cu timpu vei


capata experienta si nu vei face examene de laborator,vei sti de ce au nevoie,si
cand sunt bonlavi!!!!!!

52
19-02-2010
brian

Asa schema de tratament mai zic si eu………cine la facut ma doctorul ala de la


romvac todoran ar trebui supranumit einstein al porumbeilor…….da sfatul meu
mai bine sa treaca la ingrijirea caprelor ca la porumbei….urmati tratamentul cu
incredere baietzi si vant in pene…….

53
22-02-2010
alexandru

pt ungureanu ionut.sunphoto.ro sa sti ca la inceput de sezon nu strica sa faci un


examen de laborator dar unde?in dambovita ca nu stiu.voi stiti?

54
28-07-2010
marcel.comsa

Mai baieti voiati folosit romparasectpt.imbaiere la porumbei(la paduchi)? Ce


concentratie ati folosit? Ati avut rezultate cu el?Mersi pt.raspuns.

55
03-08-2010
alexandru ion

pentru poz 54, ai grija stiu pa cineva care i-a imbaiat cu romparasect si i-au murit
cativa !

56
15-08-2010
vasile

Daca ma duc la reprezentanta Romvac din Satu Mare si cer vaccin pentru pui de
gaina ma trimite la medicul de circumscriptie care ma serveste dar pretul este de 5
ori mai mare ,daca cer vaccin pentru iepuri iar ma trimite in alta parte.Doresc
raspuns la aceste 2 intrebari.Mentionez ca am fost la medicul de circumscriptie si
am luat vaccin pentru pui de gaina care l-a pus dintr-un flacon intr-o siringa si eu
stiu ca dupa ce afost iceput flaconul in 20 min. trebuie utilizat.flconul afost iceput
cind mi-a dat si mie din el si sunt convins ca nu cu 20 deminute inainte dar
oricum pina am ajuns aca sa au fost mai mult de 20 min.Stiu ca medicilor le
convine sacumpere la litru iar dupa aceea sa-l puna in seringa dar atunci nu mai
merita sa arunc baniin pe vaccin

57
29-08-2010
secuiu

Vaccinul se foloseste in primele doua ore de la diluare.In acest timp ,el trebuie
tinut,atat cel ce se administreaza parenteral cat si oral,la 4-8 grade C.

58
19-11-2010
Paciuri

daca merg la sediul romvac unde stiu ca e si o farmacie .gasesc pe cineva acolo
care sa-mi dea toate medicamentele de mai sus ?

Salutari in primul rand tuturor vizitatorilor acestui site. As dori si eu sa stiu ce ar trebui sa
fac ca sa imi pregatesc porumbeii pentru anul ce vine, mentionand faptul ca la anul o sa
am un lot de 35 de porumbei, toti de anul asta cu care o sa incep zborurile. M-ar interesa
de exemplu cu ce tratamente sa incep, ce medicamente sa le dau, la ce interval de timp,
absolut tot ce ar trebui facut pana la inceperea zborurilor.

Porumbeii acum sunt intr-o stare buna dar tratamente au avut parte din pacate doar cand
am avut probleme iar la anul as vrea sa nu mai am probleme si sa previn. Deci daca se
poate as dori un program sa zic asa de la inceputul anului pana in luna Decembrie cu
pauzele dintre ele cam tot ce ar trebui sa stie un incepator in columbofilie.

Topic solicitat de Laurentiu

Raspuns:

Imaginea este pur ilustrativa! Trebuie gandit mult si bine inainte de a merge la dulapul cu
medicamente. Chiar ca am uitat de un articol pe tema asta, este util.

Faptul ca ai tratat porumbeii doar cand au avut probleme nu este “din pacate” ci un lucru
foarte bun. Nici nu prea poti sa previi…previi paramixoviroza facand vaccin, dar cam
atat. Daca ai tratat de tricomonoza azi, nu ai nicio garantie ca peste 2 saptamani nu vor
face iar; la fel si pentru restul. Oricum, porumbeii vor avea intotdeauna o oarecare “doza”
de tricomonoza… care sta cuminte si bubuie in conditii de stress.

Ideal ar fi sa faci analize la laborator inainte de a trata.

Un program ar fi urmatorul (rog sa fiu contrazis daca gresesc, multumesc). Am sa adaug


la el in functie de sugestiile primite de la alti crescatori pe topic.

A. Primavara inainte de imperechere si sezon:

- deparazitare de paduchi (spray special pentru porumbei)


- tratament impotriva viermilor intestinali (dehelman, dar de preferat produse speciale
pentru porumbei; ar mai merge si usturoiul dar dozajul exact ramane un mister pe care
trebuie sa-l mai studiem, sunt 1000 de pareri).
- tratament de salmoneloza (vezi topic dedicat)
- tratament de tricomonoza (vezi topic dedicat)
- vaccinare de paramixoviroza (obligatorie) – se face cu cel putin 2-3 saptamani inainte
de imperechere pentru ca da sterilitate, mai ales la masculii batrani si risti compromiterea
primului lot de oua
- suplimentare cu probiotice + vitamine
Intre tratamente lasi cam o saptamana de pauza.

Pasii astia se repeta in vara-toamna la vaccinarea puilor.

B. In timpul sezonului:

- dupa intoarcerea din cursa electrolit


- de a doua zi, timp de 2-3 zile medicatie anti tricomonoza (din 2 in 2 saptamani)
- medicatie pentru boli respiratorii (optional)

Cam astea se dau in mod uzual, dar aproape fiecare crescator are alta reteta, si mai ales
interval de timp (unii trateaza tricomonoza dupa fiecare etapa de exemplu).

ATENTIE! Apa pentru medicatie se lasa la declorinat intr-o galeata cel putin 24 de
ore. Foarte multi nu tin cont de treaba asta, care este destul de importanta din cate stiu.

66 comentarii

23-12-2008
1
porumbei.ro:

Ar mai fi vaccinurile de salmoneloza si variola dar dupa parerea mea se exagereaza.

Personal nu le-am facut niciodata si n-am avut nici macar o bobita de variola in 4 ani.

De 2 ani nu am mai tratat nici salmoneloza dar nu zic ca-i bine, nici rau…sunt in stadiul
de experimente.

Pentru paraziti de pene s-ar putea sa vi se indice si romparasectul…l-am folosit odata si


n-am sa-l mai folosesc in viata mea! Porumbeii s-au chinuit ingrozitor, au tropait toata
noaptea si s-au pigulit, multi nici nu au dormit la locul lor…dimineata i-am gasit pe toti
pe podea zgribuliti si extenuati. Oribil tablou. Alti crescatori si i-au omorat cu substanta
asta. Probabil depinde si de dozaj dar stiu ca am folosit unul mediu.

23-12-2008
2
razvan:

n are nici o treaba romparasesctul ii foarte bun daca stii cum sa l folosesti …si nu inteleg
de ce reactioneaza asa ciudat ai tai la aceasta substanta probabil ai depasit doza……

23-12-2008
3
wyo:

Aceeasi problema am intampinat-o si eu la imbaierea individuala,la fel topaiau de nu


stiau de ei.Chiar am ratat o serie de oua.Am ridicat problema tot pe acest site si cineva
mi-a dat urmatorul sfat:foloseste romparasect in apa de baie(1ml la 10 litri apa). Folosesc
aceasta proportie de aproape un an si nu am nicio problema,unii dintre ei,chiar beau din
cadita.
Proportia pentru deparazitarea adaposturilor este de 1-2 ml/litru de apa(NUMAI PTR
ADAPOSTURI)….

23-12-2008
4
Dinu Mihai:

Foarte important in fiecare an,dupa terminarea naparlirii,efectuarea unui tratament de 14-


16 zile cu Parastop contra salmonelozei,nefiind necesara vaccinarea ulterioara.

23-12-2008
5
florin braila:

pt. porumbei.ro romparaseptu se pune 1_2 ml la 10 litri de apa daca nu stiai. deaia tiau
tropoit porumbeii toata noaptea.eu numai romparasept le pun in apa

23-12-2008
6
porumbei.ro:

Nu mai tin minte ce doza am folosit, cert e ca era recomandata de un veterinar.

23-12-2008
7
florin:

14-16 zile parastop???un antibiotic nu se administreaza mai mult de 5-7 zile domnule
“doctor”!

23-12-2008
8
porumbei.ro:

Deci totusi 14 zile:


http://www.belgicadeweerd.nl/bdwenglish/parastop.htm

23-12-2008
9
cristi:

Nu iam vaccinat niciodata contra salmonelozei si nici nu am avut probleme,in schimb cu


trcomonoza si microplazmoza a fost crima.
Parastop se da cel mult 7 zile nu 16

23-12-2008
10
adi:

cam la ce pret ajunge un vaccin de paramixoviroza?care e diferenta intre produse cu un


continut scazut si ridicat de proteine?exista anumite perioade in care trebuie folosit
produse cu un anumit continut proteic?

23-12-2008
11
Dinu Mihai:

Draga Florin,ma repet 14-16 zile!!!!!!!!!!

23-12-2008
12
Dinu Mihai:

Toti marii crescatori de afara folosesc 14-16 zile,trimitetzi email si intrebati dc nu ma


credeti.Am vorbit cu Dr Carlo Gyselbrecht,Dr Vincent Shroeder ( fostul partener al lui Dr
Norbert Peeters) ,ambii sfatuiesc la fel.
In primul rand pentru salmoneloza se trateaza minim 10 zile,orice medic veterinar va
poate spune acest lucru.
Numai bine!

23-12-2008
13
Sergiu:

unde as putea gasi parastop ?

23-12-2008
14
Pricop Iulian:

Hm…..stimati prieteni am porumbei de doi ani si jumatate ,tot aud de toate felurile de
medicamente si fel si fel de boli ia-ti imbogatit pe veterinari. Ceia ce le administrez eu e
singurul vaccin de paramixoviroza si preventiv pentru tricomonoza ( pulmotil .) am un
veterinar care se ocupa de ei nu le dau altceva . doar minerale din abundenta,grid Bayers,
vitamina C, si vitamine: care nu rezista Pa. frate dopajul scade rezistenta,si sa nu uit doua
luni din sesezon curatenie foarte rara , ma oftic ca miroase ca in grajd dar frate creste
imunitatea, si porumbeii mult mai rezistenti . un an nou fericit tuturor.

23-12-2008
15
ionut-razvan:

pt paraziti externi se gaseste un spray de la firma Natural foarte eficient,si nici nu


afecteaza in vre-un fel pasarea.

23-12-2008
16
florin sv:

domnu pricop . ce vitamina C le dai si ce dozaj ?/

23-12-2008
17
porumbei.ro:

Sprayul de la Natural il folosesc si eu, e super.

Iulian, la acelasi regim vreau sa ajung si eu (sa elimin majoritatea medicamentelor), nu


sunt departe. Intrebarea mea este: cu programul descris au facut fata porumbeii la etapele
de fond? (nu ma intereseaza daca au clasat sau nu). Multumesc.

23-12-2008
18
Campeanu Daniel:

Aceiasi problema mereu.Ce tratamente sa fac?Ce energizanti sa folosec sa am rezultate


mai bune?PROSTII domnilor.De ce sa iau o pastila daca nu ma doare capul?De ce sa nu
lasam cat mai naturali si trebuie tot timpul sa-i indopam cu fel si fel de
medicamente?Oare de ce credeti ca se pierd asa de multi porumbei la ora actuala,sa fie
oare din cauza porumbeilor,nu domnilor toata vina o purtam noi.Vaccineaza porumbei o
singura data pe an pentru paramixoviroza care este cea mai grava boala ,in rest porumbei
buni,un adapost bun,o alimentatie corespunzatoare si o imunitate buna acestea sunt
singurele tratamente.Un porumbel cu o imunitate buna nu se va imbolavi,prin
medicamentatie administrata fara rost imunitatea se slabeste si atunci apara
complicatii.Retineti TOT CE E NATURAL E SANATOS.Respect pentru cei ce lasa
porumbei sa zboare

23-12-2008
19
Marius Tunduc:
Program de tratamente peste iarn?:
Datorit? faptului c? nu avem medici veterinari este bine s? adopt?m un plan de tratamente
complex pentru siguran??:

1. Viermi – cel mai ieftin produs de calitate Helmigal


dou? zil edup? tratament flora intestinal? RO200
dou? zile vitaminizare
2. Tricomonoz? – ridzol 10% Rohnfried – 5 zile
dou? zile dup? RO 200
dou? zile Gerwit W
dou? zile Avipharm (zilele se pot ?i intercala)
5. Sallmoneloz? – 7 – 10 zile Nifuramicin
dou? zile dup? RO 200
dou? zile Gerwit W
dou? zile Avipharm (zilele se pot ?i intercala)
6. Vaccinare Sallmoneloz?

dup? 21 zile vaccinare paramixoviroz?. ?n prealabil trei zile ?i dup? 3 zile vitaminizare
?n acest fel porumbeii ar trebuii s? fie preg?ti?i de reproduc?ie 100%. Po?i s? ?i
?mperechezi dup? 3 s?pt?m?ni, dar de preferat ar fi 4!!!

23-12-2008
20
Marius Tunduc:

Scuze: medici veterinari specializa?i ?n porumbei!!!

23-12-2008
21
porumbei.ro:

Ce este acest RO200? Vreun probiotic romanesc? Unde pot vedea detalii despre el?
(Google nu m-a ajutat cu nimic) Pana acum am folosit Entrodex.

P.S. Multumesc Marius, mereu am apreciat faptul ca desi faci parte din crescatorii foarte
cunoscuti, ti-ai facut timp sa scrii cate ceva din experienta ta pe topicuri.

23-12-2008
22
cosmin:

vitaminele si tratementele porumbeilor sunt: lumina, caldura ,curatenie pe fiecare zi,


mancare buna,sa nu le lipseasca mineralele si evitarea suprapopulari in porumbar UN
PORUMBEL CU ADVARAT VALOROS NU ESTE NICIODATA BOLNAV nu cred
ca este asa de greu de indeplinit aceste conditii
23-12-2008
23
leo:

programul propus este excelent.eu folosesc exact acelasi program si sunt foarte
multumit.porumbeii mei au venit foarte bine si de la fond.

24-12-2008
24
Filipache Adrian:

NU INTELEG DE CE PROGRAMUL DE TRATAMENTE INCA ESTE O


PROBLEMA??!!!

Este foarte simplu, studiem site-ul oricarui producator serios de medicamente pentru
porumbei si aplicam intocmai.

Sau si mai bine, mergem cu porumbeii la analize si tratam doar DACA e nevoie(este mai
greu dar se poate).

Neaparat vaccinati de paramixoviroza.

24-12-2008
25
soceanu daniel:

Foarte bun programul propus de domnul Marius. Eu folosesc alternativa mai costisitoare
adica:
1 Belgawormac 2 zile
2 Ronidazol 10% 2-4 zile
3 Parastop 5-7 zile
4 optional daca consider necesar 3-5 zile Doxicilina 12%
5 Vaccin antiparamixoviroza
Pe intreaga durata a tratamentului administrez si probiotice (Endrodex sau Probac), iar
gritul si vitamineralul nu lipseste din crescatorie.

24-12-2008
26
dani:

salutare la toata lumea dar dc nu zice nimeni timpu dintre medicamente ca asta am
observat ca nu au specificat prea bine ce timp trebuioe lasat intre medicamente ?

24-12-2008
27
cosmin_cta:
porumbei.ro angajati puii toamna la concursuri ? ? ?

24-12-2008
28
florin:

minim 7 zile.

24-12-2008
29
porumbei.ro:

In afara de anul asta da, i-am angajat.

25-12-2008
30
ilie:

ba am porumbei de ani de zile si nu le-am facut tratamente deloc cum zicea cineva mai
sus soarele este cel mai bun medicament si in rest va mai spun eu ceva porumbelul care s-
a involnavit vreodata nu o sa mai faca niciodata performanta asa ca cel mai bine este sa ii
intorci capul sa sa il pui sa scoti pui din el asa ca lasatio mai usor cu medicamentele

25-12-2008
31
porumbei.ro:

Ilie, ar fi important de mentionat daca participi cu ei la concursuri si ce rezultate au avut.


Tinuti doar pe langa casa nu au nevoie de medicamente, intr-adevar.

25-12-2008
32
florin:

da chiar e cineva care a zburat porumbei fara tratamente ? doar facandule vacinul ? daca
da ce razultate a avut sau poate cunoasteti pe cineva care a zburat asa ?

25-12-2008
33
gigi stanciu:

la concursuri e aproape obligatoriu sa -le faci o medicatie adecvata ,ca altfel nu o sa ai


rezultate niciodata.am zburat porumbeii la concursuri 17 ani si m-am retras de 5 ani.,dar
pe timpul comunismului nu erau asa la indemana medicamentele ca acum .un porumbel
angajat la 600 km pe vremea aceea ,venea abia a doua zi,nu ca acum vine in prima zi de
la 8-900km.conteaza mult medicamentatia pentru ce-i care participa la concursuri.ca
altfel nu o sa aiba rezultate notabile niciodata indiferent de ce linii detine.eu am discutat
cu multi columbofili si din experientele mele facute de-a-lungul timpului am constat acest
aspect.am incercat si cu naturiste .,degeaba. la efort mare clacau.incercati si o sa va
convingeti.bine ca exista si exceptii ,nu e o regula asta..acum ii tin pe naturiste si nu am
probleme si am in jur de 150 de porumbei ii tin pentru comercializare.sarbatori fericite!

25-12-2008
34
Pricop Iulian:

praspuns pentru florin sv: vitamina C pura pe care am primito de la veterinarul meu si le
dau un gram la 2 litri

25-12-2008
35
Pricop Iulian:

Am zburat prima data anul acesta,am inceput cu 16 porumbei toti au fost scosi de pe data
de 14 iunie 2007 leam facut doar de paramixoviroza si trico .dupa 5 etape am ramas cu 9
por foarte sanatosi. minerale ,grid, si pasari bune ce am avut din piata sau dus pe ce am
dat bani seriosi ii am acasa va pot da nr de tel al doctorului meu si sal intrebati .sa vedeti
cate efecte negative au medicamentele fara un prealabil control la 3 luni dezinfectarea
obligatorie.

26-12-2008
36
catalin tudoran:

Corect si ideal ar fi sa se evalueze starea de sanatate prezenta a porumbeilor la un


laborator de patologie aviara-columbicola pt a se administra exact acele tratamente strict
necesare pt a nu intoxica pasarile cu „”leacuri” inutile.Dar cum nu toata lumea are la
indemina un laborator,va propun o schema “mecanica” de tratamente preventiv-curative :
Ziua 1-4,prevenirea(combaterea) trichomonozei cu FLAGELSTOP(10g/40porumbei/zi)
sau individual cu COLUMBOVIOFORT(2-3cp/zi)
Ziua 5-6 administrari de polivitamine:COMPLEX POLIVITAMINIC PTR
PORUMBEI,(CPB-P)20-30 picaturi la litru apa sau individual 1 pic/zi
Ziua 7-9(10) prev.(comb)coccidiozei cu AMPROLIUM 20%,1-2 G/L apa/zi
Ziua 11-12 administrari de CPB-P
Ziua 13 deparazitare interna+externa,SIMULTAN,cu ROMBENDAZOL
SUPER(albendazol+avermectina) 1/5-1/4 cp/porumbel individual sau pisat si administrat
pe boabe in prealabil umezite cu apa ,iaurt,kefir.
Ziua 14-15 administrari de CPB-P
Ziua 16-18(19) prev.(comb.)bacteriozelor
(salmoneloza,colibaciloza,streptococia,stafilococia,micoplasmoza etc)-de preferat in
urma unei antibiograme,cu AVIAN
PROTECT,AMOXINEOVIT,ENROCOL,ENROFLOXAROM 10%(2G/L
APA/ZI),ENTEROGUARD,DOXICILINA,AMOXILROM,OXIFURAN,Fosbac,etc.
Ziua 20-21 administrari de CPB-P+VITAMINA E(+Seleniu)
Ziua 22 vaccinarea contra paramixovirozei cu PARAMIXOVACOL sau ,in
viitor,simultan contra paramixovirozei+salmonelozei cu vaccinul apos,bivalent
COLUMBOPOLIVAC SP-0,2ml/porumbel subcutanat .In ziua vaccinarii se recomanda
administrarea de ALERGOTRAT(Romergan)2-3ml/L apa sau ACESAL(Aspirina) 1-2
g/L apa.
Pentru analize de laborator:LABORATORUL DE DIAGNOSTIC PT PATOLOGIE
AVIARA-COLUMBICOLA ROMVAC,Soseaua de centura nr.7,
Voluntari,Bucuresti;Dr.C.Tudoran tel.0723,610.322
Consultati si COMPENDIUM PENTRU PORUMBEI-ROMVAC ptr detalii

26-12-2008
37
catalin tudoran:

La expozitia de la Bucuresti-institutul agronomic, din 10-11 ianuarie 2009 va punem l a


dispozitie aceste produse la standul Romvac(inclusiv COMPENDIUMUL
COLUMBOFIL)

26-12-2008
38
Marius Tunduc:

RO 200 este un produs de ultim? genera?ie a firmei Rohnfried. Con?ine probiotice,


aminoacizi, vitamine, minerale, substan?e energizante, ?i elemente esen?ia. Pe scurt cam
tot ce e nevoie.
Se folose?te ?n special la concursuri ?n combina?ie cu un alt produs nou Oregano Shafett
(50 % oregano 50 % gr?sime de oaie) fiind un condi?ionator excelent!
Totodat? dup? tratamente dar ?i la reproduc?ie ?i n?p?rlire dar aici cu Oregnao Schafett
se preteaz? foarte bine!
Un alt produs natural pe care ?l recomand ?i ?l folosesc ?i eu este Avidress Plus –
amestec de 5 o?eturi + scor?i?oar? ?i oragano. 5 ml/l ap?, zilnic, excep?ie c?nd trat?m
porumbeii cu medicamente (altele dec?t cele pt tricomonoz?) are un efect extraordinar
prin sc?derea ph-ului la 4 – 4,2! ?i ca s? ?ncchei trebuie s? amintesc noul produs
Usnegano – Usnea Barbata + Oregano – tricomonoz?, c?i respiratorii, coccidioz? ?i
tranzit intestinal. Mul?i am folosit Tricogo (noi chiar vindem ?i Tricogo) dar cred c?
Usnegao este mult mult peste acesta!
Oregano Schafett, Usengano, ?i Avidress Plus sunt produse 100% naturale!!!
LA sf?r?itul lui ianuarie vom da drumul la site-ul http://www.rohnfried.ro, unde ve?i g?si
toate produsele, programe ?i o rubric? pentru astfel de discu?ii!

26-12-2008
39
Marius Tunduc:
Din p?cate ne lipsesc medicii speciali?i ?n porumbei ?i analizele se fac ?i nu prea.
PErsonal am ?nt?lnit cazuri chiar ?i afar? unde cresc?torii nu merg la veterinar ?i trateaz?
dup? astfel de programe. Cerd c? e mai important? prevenirea prin folosirea de produse
naturale de super calitate, cresc?toria care are un rol esen?ial! Medica?ie e bine s? o
folosim doar c?nd trebuie ?i cred c? trebuie s? fie de cea mai bun? calitate!

27-12-2008
40
porumbei.ro:

Suna bine combinatia asta de probiotic + vitamine.

Din cate stiu Oregano este bun pentru caile respiratorii si la om, deci se leaga explicatiile!

27-12-2008
41
daniel:

eu nu am bani de cheltuit pe medicamente scumpe si ii tin mai mult pe mancare si apa. in


apa le pun vitamine ieftine cam 2 zile pe saptamana tot timpul anului, si mai fac usturoi
macerat in apa pe care il folosesc tot cam 2 zile p saptamana. rar mi se imbolnavesc
putin. anul trecut in primavara aveam o porumbitza bolnava de salmonella cred pt ca
slabise enorm si nu mai mancadecat putin. aceasta porumbitza am vrut de multe ori sa-i
rup gatul pt ca dupa ce i-am administrat enrofloxarom tot nu se facea bn. bineinteles ca
usor usor mi-a mai imbolnavit inca un porumbel, un tardiv. pe amandoi i-am zburat in
primavara dupa ce si-au revenit(porumbitzei i-au luat cam 2 luni pana a inceput sa zboare
normal) si amandoi sunt in cotet si acum. ea a clasat cel mai bn locul 15 p club la tarna
mare, care a fost f grea iar el asa tardiv cu pana urata mi-a venit numai al doilea si primul
pe cotet la baia mare. asa ca nu sunt de acord ca un porumbel daca a fost bolnav nu mai
poate zbura bn.

27-12-2008
42
adita:

Ce ma impresioneaza este ca uni zboara porumbei de 20 de ani si inca m-ai au de invatat


si alti zboara de citi va ani si deja stiu totul, nu ne spun ca ei vind acele medicamente de
ja sint mari doctori ba chiar ne d-au retete scuze domnului Dr. Tudoran si va multumim
pentru ajutor.

28-12-2008
43
Marius Tunduc:

Adita, unii merg la ?coal? ?tiind deja s? scrie iar al?ii nu scriu corect nici dup? clasa a
patra. Unii zboar? de o via?? ?i nu au f?cut o norm? iar al?ii ?n c??iva ani ies campioni.
Diferen?a o face calitatea … cresc?torului!
Puteai s? mi te adresezi direct cu pe ocolite, ?i de ?tiu ?tie aproape toat? lumea c? noi
vindem ?i Rohnfried. Eu ?i-am dat un program folosit de mine. Dac? e?ti curios ?-?i
afi?ez ?i rezultatele ob?inute!
E un program care func?ioneaz? ?n m?sura ?n care ai porumbei buni ?i te pricepi altfel e
degeaba. ?i ?nainte de a ne ?ntrece ?n re?ete hai s? afi??m rezultatele fiec?ruia s? vedem
cine are ?i mai ales cine nu are dreptul la sfaturi. ?n acela?i timp sunt ?n contact cu mari
speciali?ti europeni ?n domeniul medicinei columbofile, oameni de care ?n Rom?nia am
putea avea peste minim 25 – 30 de ani. Bine?n?eles c? ?n compara?ie cu al?i mae?tri
columbofili din Rom?nia sunt ?nc? foarte mic ?ns? nu dau nici un sfat pe nici un site
dec?t din inim? ?i doar c?nd cred ?n el.

Dl Soceanu face?i Ronidazolul minim 5 zile!!!


?i v? mai spun un secret: ?n timpul sezonului dup? concurs imediat folosim pentru a trata
diferite produse 1 – 2 zile maxim pt c? timpul este prea scurt. Ceea ce ob?inem este o
ameliorare par?ial? a bolii respective, dar pentru c? nu ducem tratamentul la cap?t boala
?ncepe s? devin? u?or rezistent? la produs. De aceea la sf?r?itul sezonului este bine s?
facem o cur? complet? cu respectivele produse pentru a distruge compect boala ?i a sc?pa
de germeni rezisten?i nedori?i.

28-12-2008
44
soceanu daniel:

Multumesc pt sfat domnule Tunduc. si eu tratez alternativ in timpul sezonului si tot cate 2
zile; am preluat ideea din scrierile domnului Dr Colin Walker unde spune ca in timpul
sezonului se poate tine sub control sanatatea porumbeilor prin tratamente saptamanale de
maxim 2 zile alternand medicatia. ma bucur nespus sa vad ca am inteles corect ce scria
acolo si ca sunt si alti crescatori care aplica aceleasi metode.
PS : nu am vrut sa fac reclama la nici un produs pur si simplu am expus metoda mea de
lucru. nu am pretentia ca detin adevarul absolut in domeniu, tocmai din acest motiv
frecventez acest site: pt a invata cat mai multe!!! Metoda pe care o folosesc nu e nici pe
departe perfecta ci pur si simplu perfectibila asa cum mi-a fost demonstrat deja de
domnul Tunduc.

29-12-2008
45
stan mircea:

Sincer aceasta problema este f delicata in Romania,eu personal concurez din 1982 si m-
am lovit de problema sanatii mereu ! Am fost in multe crescatorii si pot afirma ca nu
exista o crescatorie fara o boala sau alta, pe care uni o obsearva sau nu!Totul incepe de la
lipsa unui medic veterinar [care sa si priceapa la porumbei] eu am cunoscut 4 medici care
au concurat dar rezultatele,,,,,,De cate ori am dus la laborator , am primit acelasi raspuns
COCIDIOZA!asa ca am hotarat sa fac pe medicu veterinar , si in fiecare iarna fac
tratamentele de baza! VIERMI,TRICOMONOZA,+Coccidioza ,CAI RESPIRATORII, SI
VACCINUL DE PARAMIXOVIROZA!Anul ce a trecut am incercat sa facem
tratamentul pt TICO,cu mai multe baze deoarece stim ca doar alternand substantele avem
o sansa in plus sa reusim sa invingem boala,dar sincer nu stiu in ce masura am
reusit?ESTE CLAR CA FARA UN CORP SANATOS , NICI REZULTATE NU VOR
VENI! ASA CA FIECARE FACE CUM DORESTE!

02-01-2009
46
Costinel:

Am si io intrebare : este buna sarea drob lasata in permanenta in cotetul porumbeilor?Are


vreo influienta negativa asupra porumbeilor .
o alta intrebare : Pentru Salmoneloza este buna Ensofloxacina si cum o pot folosi , pe
parcursul a cator zile ? Va multumesc

02-01-2009
47
porumbei.ro:

Despre salmonela citeste http://www.porumbei.ro/2007/10/05/salmoneloza/ . Pentru sare


am sa propun un nou topic in curand pe site, pentru ca nu s-a mai discutat si e chiar
interesant.

03-01-2009
48
daniel:

M-ar interesa si pe mine ceva probiotice (Probac su Entrodex), de unde as putea


comanda?

05-01-2009
49
Dr.Tudoran:

Cel mai bun ,complex si ieftin probiotic:KEFIRUL(iaurt special) de la


supermarket.Doza:1 lingura/1-2 kg boabe,1-5-10 zile

06-01-2009
50
Costinel:

Mar interesa sa-mi dati un raspuns concret referitor la sarea drob pe care o tin mereu in
cotetul porumbeilor si asta o fac de ani de zile dar si bolile mi-au adus pagube dar cred ca
nu neaparat din cauza sarii drob. Va Multumesc .

07-01-2009
51
florin:

eu vaccinez porumbeii doar impotriva paramixovirozei,nu le fac nici un alt tratament.cu


cat dopam porumbeii cu atat le scadem imunitatea fata d virusi.incercati primavara cu
frunze d papadie.rostopasaca dupa c le dati mancare. si salata verde si spanacul sunt
bune,dar salbaticiunile astea contin mai multe proteine si vitamine.am inceput d cativa
ani sa le aduc scoici d la mare si sa le amestec cu,caramida,coji d oua(uscate in
cuptor),nisip si chiar mozaic mai marunt d calcare.porumbeii mei sunt O.K. si d la zbor
vin foarte bine.mai incercati cu usturoi pus la macerat si otet d mere,e foarte buna
reteta.eu nu cred k acum 20-30 d ani erau atatea produse,dar rezultate intotdeauna au
fost……

17-01-2009
52
Marian-Galati:

Va salut!am si eu o mare problema si sper sa am ajutati.de vr-o 2 luni tot imi apare la
porumbei microplasmoza.le fac linconspectin 5-7 zile cate o,2ml si dispare,dar dupa un
timp reapare.ce trebuie facut in kazul asta?va multumesc mult!

18-01-2009
53
liviu slatina:

Marian la fel am si eu la 5-6 porumbei si tot cu licospectin i-am vaccinat si dispare


haraitul acela pt putin timp dar reapare asi vrea sa stiu si eu cu ce se pot trata.dar cel mai
bine ii observi noaptea ca se aude mai pronuntat.Eu am avut mai multi asa si s-au
vindecat dar 5-6 mai fac.daca stie cineva tratamentul pr aceasta hraiala? astept raspuns.
va multumesc

20-01-2009
54
Alex:

De fiecare data cand apare o problema de sanatate trebuie sa ne gandim de unde a aparut
,cum sa eliminam cauza care a provocat boala ,cu ce sa o tratam si cu ce sa
DEZINFECTAM crescatoria dupa fiecare problema aparuta.De cele mai multe ori daca ai
probleme de sanatate la pasari si le faci tratament dar fara sa si dezinfectezi cu foarte
mare simt de raspundere nu rezolvi mare lucru,nu faci alceva decat sa mai prelungesti
putin perioada pana cand boala v-a reaparea mai puternic(mai rezistenta la
medicamentele folosite).

23-01-2009
55
liviu slatina:
pai dezinfectez odata pe saptamana si curat le fac pe fiecre zi chiar de 2 ori pe zi dar eu
nu ceream asta, eu ceream tratament pt haraiala asa ca nu am rezolvat mare lucru daca
stiti tratament sa-mi ziceti si mie va rog.multumesc

23-01-2009
56
CATA JAM:

SUNT INCEPATOR SI AS VREA SI EU UN PROGRAM DE TRATAMENTE


ANUAL MAI DETALIAT

25-01-2009
57
CATA JAM:

am o problema ,sezonul trecut mi-au muri multi pui cam la 2-3 saptamani dupa ce au
eclozat,au inceput sa slabeasca desi erau hraniti corespunzator de parinti mentionez ca nu
am boli vizibile la maturi va rog frumos daca puteti sa ma ajutati id-ul meu de mes
este:catalin.cata74

01-02-2009
58
CATA JAM:

nu vrea nimeni sa ma ajute?

08-02-2009
59
jwl-ul:

sal, am avut si eu hiraiala la un porumbel pripasit si nu am facut altceva dacat sa ii dau


metronizadol 2 zile 3 pauza 2 metronizadol 3 pauza si iar 2 metronizadol si s-a rezolvat
cred ca a fost ,, muci in git”

15-02-2009
60
dan:

in 2004 aveam 13 ani.am inceput concursul cu 4 pui am terminat etpele cu toti acasa si in
plus au venit ffff bine.la ultimul zbor(vama veche 500 km am dat 2 si au venit
amadoi)asta fara nici un medicament in viata lor si nici parintilor lor.acum in schimb le
fac primavara dor vaccinele necesare pt paramixoviroza si salmoneloza.in rest bine
hraniti si curatenie permanenta.si sa nu uitam de minerale.

20-02-2009
61
mihai:

salut la tota lumea!


anul trecut am depistat un porumbel plin de paduchi. stiti ce i-am facut…? l-am uns cu
motorina pe fulgi si pe sub aripi, si ce credeti k s-a intamplat? au murit toti paduchi si el
nu a avut apsolut nimic.

20-02-2009
62
mihaivl82@yahoo.com:

am o pereche de simi, si porumbita incepuse sa haraie si avea ca in clei galbui pe nari,si


iam dat ENTEROGUOARD si ASCOVIT si ia trecut.
ce credeti?o sa-i mai apara?

02-03-2009
63
florin:

va rog mult sa-mi dati si mie un raspuns urgent la intrebarea:de ce penele din aripa ale
unui mascul sunt foarte flexibile si sunt park goale in interior?knd iese afara sa zboare
creaza impresia ca are pene lipsa din aripa.Mentionez ca am avut parte de coccidioza in
urma cu trei saptamani.ASTEPT UN RASPUNS URGENT.

08-01-2010
64
dan50fpz:

AM SIEU O INTREBARE?
DE UN AN CRESC PORUMBEI DE ORNAMENT PENRU EI CE TRATAMENT I-MI
RECOMANDATI

27-01-2010
65
andrei:

Este bine sa le fac un program de hranire,adica la ore fixe si pe timp de iarna si pe timp
de vara?
La ce ore si de cate ori pe zi?
Ce este gritul ca aici in ardeal nu am auzit sa se foloseasca termenul asta?

10-09-2010
66
george:

salutare …
am si eu niste porumbei cu niste puncte albe in ceru gurii si le-am dat tot felu de pastile
,dar nu au nici un efect..
cine stie ce sa le dau sami zica si mie va rog frumos

S-ar putea să vă placă și