Sunteți pe pagina 1din 14

10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ...

Puterea sub lupă ... până la bec!

Puterea sub lupă … până la bec!

Energia electrica o afacere rentabila si pentru tine

– Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor


reglementari in vigoare

i
6 Votes

(h ps://stoianconstantin.files.wordpress.com/2007/11/sgc_oradea.jpg)
(h ps://stoianconstantin.files.wordpress.com/2007/11/stoian-constantin-mic-octombrie-2007.jpg)

Informatia accesata la momentul portivit poate preveni insatisfactii majore …. daca aveti

un caz concret s-ar putea sa va pot consilia!

Citeste si : Algoritm pentru managementul neconformitatilor nivelului de tensiune


(h ps://stoianconstantin.wordpress.com/2010/11/06/algoritm-pemtru-managemetul-neconformitatilor-nivelului-
de-tensiune/)

Va prezint in cele ce urmeaza modul in care consumatorii de energie electrica influenteaza


calitatea energiei electrice cu mentiunea ca textul de mai jos este preluat din standardul roman (aliniat la
standardele Uniunii Europeane) SR EN 50160 / 1998 privind unele performante ale retelelor de
distributia energiei electrice “anexa A informativa„ :

„Electricitatea este o forma de energie deosebit de supla si adaptabila. Ea poate fi transformata in alte forme
de energie : caldura, lumina, energie mecanica si, deasemenea, in numeroase alte forme electromagnetica,
electronica, acustica, vizuala, care stau la baza tehnicilor moderne de telecomunicatii, tehnologia informatiei si
audiovizual. Dupa modul cum este furnizata clientilor, electricitatea prezinta numeroase caracteristici care pot
https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 1/14
10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ... până la bec!

varia si efecta utilizarea sa de catre clienti Acest standard descrie caracteristicile energiei electrice sub forma de
tensiune alternativa. Date fiind utilizarile energiei electrice, este de dorit ca tensiunea furnizata sa prezinte
alternante regulate dupa o sinusoida perfecte si o amplitudina constanta. In practica, numerosi factori impiedica
realizarea acestor cerinte. Spre deosebire de produsele curente, utilizatorul este unul din principalii factori
care determina variatia caracteristicilor energiei furnizate.

Trecerea energiei prin aparatele clientilor provoaca o crestere a curentilor care sunt mai mult sau mai putin
proportionali cu cererile acestora. Cand acesti curenti trec prin conductoarele retelei produc caderi de tensiune.
Marirea tensiunii de alimentare a unui client individual in orice moment este o functie a caderilor de tensiune
cumulate in toate elementele retelei prin care acesta este alimentat. Ea este determinata atat de cererea sa
individuala, cat si de consumul simultan al celorlalti clienti. Intrucat fiecare cerere a unui client este continuu
variabila si variatia suplimentara este in functie de gradul de coincidenta intre cereriile a numerosi clienti,
tensiunea livrata este de aesmenea, variabila. Din acest motiv acest standard trateaza caracteristicile tensiuni din
punct de vedere statistic sau probabilistic. Este in interesul economic al clientului ca standardul sa corespunda
conditiilor preconizate in mod normal mai mult decat evenimentelor intamplatoare cum ar fi, un grad neobisnuit
de coincidenta intre cerintele multor aparate sau clienti. Energia electrica ajunge la client printr-un sistem de
producere, transport si distributie. Fiecare componenta a sistemului poate suferi defectari sau intreruperi datorata
solicitarilor electrice, mecanice si chimice. Acestea apar din mai multe cauze, incluzand conditii climatice
extreme, procese obijnuite de uzura si imbatranire si cauze externe datorate activitatilor umane,
pasarilor, animalelor etc. Un astfel de defect sau chiar intrerupe alimentarea unuia sau mai multor
clienti. Pentru a mentine frecventa constanta este necesara o capacitate de productie egala in fiecare moment cu
cererea simultana a consumatorilor. Deoarece atat capacitatea de productie, cat si cererea se pot schimba in
cantitati discrete, in special in eventualitatea unor defecte la sistemele de producere, transport sau distributie,
exista intodeauna un risc de neadaptare rezultand o crestere sau o scadere afrecventei. Totusi, acest risc se reduce
prin conectarea mai multor retele intr-o retea mai mare interconectatata, a carei capacitate de productie este foarte
mare in raport cu variatiile ce pot aparea. Exista mai multe alte caracteristici care pot avea un efect de perturbare
sau de defectare asupra echipamentului clientilor sau chiar asupra clientilor. Cateva din aceste caracteristici
perturbatoare provin din evenimente tranzitorii inevitabile chiar ale retelei de alimentare rezultate din defecte
sau comutatii, sau cauzate de fenomene atmosferice (trasnet). Totusi, altele sunt rezultatul utilizarilor variate ale
energiei electrice care modifica direct forma de unda a tensiuniii, impun o modelare speciala a marimii sale, sau
suprapun tensiuni de semnalizare. Din pura coincidenta, odata cu proliferarea moderna a echipamentelor
ce au aceste defecte, exista, de asemenea, o crestere a numarului de echipamente sensibile la aceste
perturbatii.

Acest standard defineste acolo unde este posibil, variatiile caracteristicilor estimate in mod obisnuit. In alte
cazuri, standardul prevede cea mai buna indicatie posibila la care ne putem astepta la termeni cantitativi.

Intrucat exista o diversitate considerabila in structura retelelor de distributie in diferite zone, rezultata din
diferentele de densitate de sarcina, din dispersia populatiei, din topografia locala etc. multi clienti vor constata
variatii considerabil mai mici ale caracteristicilor tensiunii decat valorile cuprinse in acest standard.

Este o trasatura speciala a electricitatii ca, in raport cu unele din caracteristicile sale, calitatea
sa sa fie afectata de utilizator mai mult decat de producator sau distribuitor. In aceste cazuri, clientul
este partener esential al distribuitorului, in efortul de a mentine calitatea energiei electrice. Ar trebui
mentionat ca aceasta chestiune este abordata direct si in alte standarde, deja publicate sau in pregatire.
Standardele prevind emisia stabilesc niveluri perturbatilor electromagnetice pe care echipamentul clientilor are
permisiunea sa le genereze. Standardele de imunitate impun niveluri de perturbatii pe care echipamentul ar fi
capabil sa le tolereze fara a induce defecte sau intreruperi in functionare. Un al treilea set de standarde, pentru
nivelurile de compatibilitate electromacnetica asigura cordonarea si coerenta standardelor de emisie si imunitate cu

https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 2/14
10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ... până la bec!

obiectivul general de obtinere a compatibilitatii electromagnetice Desi acest standard are legaturi evidente cu
nivelurile de compatibilitate este important de subliniat ca acesta se raporteaza la caracteristicile tensiunii electrice.
Nu este un standard pentru nivelurile de compatibilitate. In mod special ar trebui subliniat faptul ca
performanta echipamentului poate fi afectata, daca acesta este supus unor conditii de alimentare mai
severe decat cele specifice in standardul sau de produs. ”

Cele de mai sus ne arata ca simpla cumparare a uni receptor electric nu ne garanteaza ca ne vom
putea si bucura de el. Este necesar sa stim ca pot aparea anumite probleme de compatibilitate
electromagnetica la interactiunea receptorului electric cureteaua de alimentare de care trebuie sa tinem
cont pentru e evita deteriorarea sau uzura rapida a acestiua si implicit insatisfactii generate de pagubele
asociate.

Este necesara o minima consultanta de specialitate atunci cand intentioneaza sa achizitioneze


receptoare electrice noi pentru completarea sau pentru inlocuirea celor vechi. Forma reglementata a
acestei consultante o constituie avizul de racordare pe care il emite operatorul de distributie in raza
caruia se afla imobilul Dv.

Achizitia de echipamente fara o preocupare explicita pentru investigarea conditiilor necesare de


compatibilizare cu retelele electrice precum si de protectie a acestora este de natura sa genereze
insatisfactii majore si costuri semnificative. In plus fata de aceste elemente instalatiile interioare ale
multora din cladiri sunt intr-o stare mai mult decat precara. Achizitia de receptoare electrice noi fara
preocuparea de a investi in reabilitarea instalatiilor electrice ale imobilului va conduce la acelesi
insatisfactii.

Mentiomam ca o data cu noile generatii de echipamente electice au aparut si echipamente de


protectie si compatibilizare cu retelele de alimentare. Pentru evitarea surprizelor neplacute este necesar
atunci cand intentionati sa achizitionati receptoare noi sa va preocupe protejarea acestora si reabilitarea
instalatiilor de alimentare cu energie electrica din interiorul imobilelor.

Va recomandam ca atunci cand solicitati avize de racordare sa declarati in mod explicit


receptoarele pe care le aveti sau intentionati sa le achizitionati pentru ca Operatorul Dv de Distributie a
Energiei Electrice sa poata defini cat mai corect conditiile tehnice care trebuie realizate pentru buna
functionare si protectie a acestora.

Daca intampinati greutati sau doriti o opinie suplimentara s-ar putea sa va pot ajuta …!!

Pentru a concretiza cele de mai sus va prezint cateva prevederi ale :

· standardului SR EN 50160 ,

· standardului de performanta impus de ANRE operatorilor de distributie

In standardului SR EN 50160 este prevazut : Art. 2.9 Supratensiuni tranzitorii intre faze si
pamantIn general, supratensiunile tranzitorii nu trebuie sa depaseasca 6 kV valoare de varf, dar ocazional
pot aparea valori mai mari. Durata acestora acopera o plaja dela cateva milisecunde pana la mai putin
de o microsecunda

https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 3/14
10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ... până la bec!

Nota – Energia continuta de supratensiunea tranzitorie variaza considerabil in functie de origine. O


supratensiune indusa de traznet are, in general o amplitudine mai mare, dar contine o energie mai mica decat o
supratensiune cauzata de comutatie, datorita in general, duratei mai mari a supratensiunilor de comutatie.
Dispozitivele de protectie la supratensiune in instalatiile consumatorilor trebuie alese tinand seama, cu
mai multa exigenta, de supratensiunile de comutatie. In acest fel se acopera atat domeniul supratensiunilor de
traznet cat si al celor de comutatie.„

In standardul de performanta impus de ANRE operatorilor de distributie (OD) in „Secțiunea 2 –


Fenomene aleatoare privind calitatea tensiunii.” este prevazut :

„Art 27 Fenomenele prezentate în continuare sunt aleatoare și imprevizibile, iar repartiția lor în
decursul unui an foarte neregulată. OD nu poate controla aceste fenomene. În consecință, utilizatorul
trebuie să-și ia toate măsurile necesare de protecție.

Art 28 Microîntreruperile sunt fie întreruperi tranzitorii, fie goluri de tensiune cu o durată de


max 1s. Ele se datorează în principal defectelor din rețea sau din instalațiile utilizatorilor racordați la rețea.

Art 29 Deformarea curbei sinusoidale din rețeaua OD este, în general, produsă de receptoarele
neliniare ale consumatorilor. OD va urmări și adopta, împreună cu consumatorii, măsuri de limitare a armonicilor.
Respectarea limitelor este importantă pentru a se evita deteriorări de echipamente prin încălzire, pierderi
suplimentare în rețele, sau distrugeri de instalații ca urmare a unei rezonanțe armonice.

Art 29(1) În afara supratensiunilor temporare la frecvența industrială (50 Hz), în rețelele electrice
pot apărea și supratensiuni tranzitorii (de impuls) în raport cu pământul, de origine atmosferică sau de comutație.
Supratensiunile atmosferice se datorează loviturilor de trăsnet în linii sau în apropierea acestora. Supratensiunile
de comutație pot să apară din cauza unor manevre (comutații) în rețeaua OD sau în rețeaua utilizatorului. Se
întâlnesc frecvent supratensiuni fază – pământ de 2 sau de 3 ori tensiunea nominală.(2) Protecția contra
supratensiunilor tranzitorii trebuie asigurată din faza de proiectare (prevederea de paratrăsnete, descărcătoare, etc),
atât la OD cât și la utilizator.(3) Pe baza unei analize de risc, utilizatorii trebuie să-și ia toate măsurile necesare de
protecție (în instalațiile proprii) și să respecte standardele în vigoare (SR CEI 62066/2005). ”

44 răspunsuri to “– Calitatea energiei electrice extras din prevederile


unor reglementari in vigoare”

@rodica istrate Says:


09/12/2007 la 14:43 | Răspunde
prin urmare aceasta este explicatia deteriorarii aparaturii electrice!!! Este prima data cand aflu despre
aceste aspecte. Cred ca in magazine sau cel putin in prospectele aparatelor electrice ar trebui sa fim
avertizati asupra riscurilor si solicitarilor aparatelor. Eu cred ca nimeni nu are protectii
corecpunzatoare in casa!!

stoianconstantin Says:
04/08/2016 la 08:03
Da aveti dreptate! S-ar putea face mai multe pe linia informarii!
SGC

https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 4/14
10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ... până la bec!

Maria Says:
02/10/2008 la 13:10 | Răspunde
Sunt total de acord cu afirmatiile facute in comentariul anterior.
Insa oare operatorul de distribuitie, impreuna cu furnizorul nu ar trebui sa ne precizeze aceste
aspecte pentru a evita reclamatiile ulterioare?
Majoritatea companiilor din domeniul energiei electrice au organizatii non profit care sponsorizeaza
tot felul de evenimente, insa pentru campanii de informare se pare ca niciodata nu se gasesc resurse.
Nu e un punct semnificativ pentru imagine se pare.
Insa cea care lasa de dorit este calitatea energiei furnizate, in conditiile iin care fara niciun
consumator in casa (absolut nimic in priza, niciun bec aprins) diferentialul si modulul de
suoratensiune sa se declanseze.

stoianconstantin Says:
02/10/2008 la 15:56 | Răspunde
Salut Maria,

1 lanseaza ideea de informare la ANRE. Exista si instrumentul prin care s-ar putea face: ATR (avizul
tehnic de racordare) fara a mai fi necesar un alt demers nereglementat inca
2 Incearca cu sigurantele din tabloul de interior scoase. Daca continua sa declanseze, mergand pe
ideea ca nu sunt probleme pe coloana atunci este ceva in neregula cu BMP si/sau cu contactul electric
in clemele de racordare in special cu contactul pe nul
3 citaste si un articol dedicat BMP de pe blog!

ionutu Says:
14/01/2009 la 15:53 | Răspunde
Există cumva vreo normă, vreo reglementare, ceva prevăzut în legislația actuală, cu privire la
întreruperile de curent provocate de copaci? Arbori ale căror crengi cresc peste rețelele de înaltă
tensiune, arbori bătrîni ce cad peste aceste rețele. Cine se ocupă de tăierea acestora, sau dacă nu e
vorba despre tăiere, de toaletarea lor? Vă mulțumesc!

stoianconstantin Says:
14/01/2009 la 18:44 | Răspunde
Salut Ionutu,
Exista. vezi mai intai cateva articole pe aceasta tema pe blog si dupa aceia relluam discutia.
SGC

Feri Says:
09/03/2009 la 18:11 | Răspunde
Exista cumva marje de toleranta prescrise prin legi pentru variatiunile de frecventa si de tensiune?
Daca informatia este corecta, la tensiune este +/- 10%. Dar la frecventa? Unde as gasi informatia asta?
Avem nevoie de acest info pentru a fi luate in calcul la proiectarea de noi produse si de a
preintampina problemele de viitor.

stoianconstantin Says:
09/03/2009 la 19:30 | Răspunde
Salut Feri,
Exista standerde de performanta pentru activitatile de distributie si respectiv de transport al ee. De
ex frecventa trebuie sa fie in 100% din timp in plaja -6% pana la + 4% fata de frecventa nominala de 50
Hz. De peste 20 de ani in tara nu au mai fost probleme cu frecventa!
Vezi pe blog sau pe site ANRE h p://www.anre .ro:
https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 5/14
10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ... până la bec!

– codul RED (retele electrice de distributie),


– codul RET (retele electrice de transport)
– respectiv standardele de performanta distributie si transport al ee
SGC

Feri Says:
10/03/2009 la 10:09 | Răspunde
Mersi.
Din pacate din cand in cand la nivel de client final intalnim fenomene de reprogramare a motoarelor
electronice de catre perturbatiile de frecventa.
Dar am mai citit pe acest blog si in alte parti la fel, si cred ca problema este prezenta la nivel local din
cauza perturbatiilor introduse pe retea de catre utilizatori.
Cu alte cuvinte, daca inteleg bine ceea ce am citit, chiar daca producatorul si distribuitorul asigura
constanta in frecventa, pot aparea probleme la nivel local din cauza unor masini, sau suprasolicitari.

vasilache doru Says:


02/04/2009 la 10:34 | Răspunde
buna ziua
am o mare problema cu curentul electric
la intrare am 220-230 v fara a avea consumatori conectati
cand conectez 1-2 consumatori de putere (boiler, calorifer, pompa apa) scade tensiunea pana la 190-
200v
mentionez ca sunt la capat de retea iar cei de la electrica masoara doar ce intra in casa si nu-i
intereseaza ca scade tensiunea
deci, ce-i de facut?
o reclamatie comuna cu toti vecini sau sa ma duc la opc?

stoianconstantin Says:
02/04/2009 la 11:24 | Răspunde
Salut Doru,
Care este puterea receptoarelor enumerate si ce tip de firida de bransament ai. Ce distanta avem pana
la postul de transformare si cam cate gospodarii sunt in total pe circuitul respectiv?
Eu banuiesc ca ai in reteaua interioara si/sau pe bransament (de la clemele de racordare la reteaua
stradala pana la tabloul interior) contacte slabe pt ca receptoarele dintr-o singura gospodarie n-ar
trebui sa conduca la scaderea cu 30 V a tensiunii in reteaua stradala.
Identifica cel mai apropiat vecin care este pe aceeasi faza cu tine si masoara tensiunea la el cu si fara
receptoarele tale conectate si ne vom lamuri unde e buba!
SGC

avram Says:
03/04/2009 la 10:08 | Răspunde
buna ziua
am probleme f mari cu echipamentul electronic al utilajelor la firma, din cauza tensiunii f mari 415-
425 V ( inst trifazica)
care e limita maxima pe care trebuie sa o asigure distribuitorul?
pentru un stabilizator de tensiune sau ceva similar ce imi recomandati? (max. 20KW)
multumesc

stoianconstantin Says:
03/04/2009 la 18:39 | Răspunde
https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 6/14
10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ... până la bec!

Salut Aram,
OD trebuie sa asigura in punctul de delimitare +/- 10% Un. Iti recomand un UPS
SGC

cojocaru georgeta Says:


11/06/2009 la 14:45 | Răspunde
buna ziua, avem instalat un BMPT 63A. din cauza caldurii tabloul se incinge si disjunctorii sar destul
de des. imi puteti spune va rog cum putem proteja BMPT-ul impotriva caldurii? ce solutii exista
pentru protejarea acestuia? daca dorim construirea unui camin din caramida care sa-l protejeze e
necesar sa solicitam autorizatie de construire? va multumesc anticipat!

stoianconstantin Says:
13/06/2009 la 21:31 | Răspunde
Salut Georgeta,
Cred ca ajunge un avix de la OD. Parerea mea ar fi ca inainte de alte lucrari sa se faca o revizie a
BMPT si o verificare a selectivitatii protectiilor din tabloul general al imobilului. Aici ar trebui sa ai
protectii de maxim 40 A pe circuite. N-ar strica si o masuratoare de sarcina. Ideal ar fi un
ampermetru inregistrator.
Dupa ce te asiguri ca nu sunt probleme de natura electrica atunci pot fi luate mesuri de „umbrire” a
BMPT.
Te rog sa ma tii la curent cu solutia gasita.
SGC

Andreea Says:
20/06/2009 la 16:33 | Răspunde
Buna ziua!
As avea si eu o intrebare, cu scuzele de rigoare pentru ca nu stiu daca am postat un trebuie. Cineva a
construit un cartier de locuinte, apoi le-a vandut, eu am cumparat una dintre aceste case. Problema
este ca nu avem absolut nicio utilitate(energie electrica, gaze, apa. canalizare etc.) si nu stiu care ar fi
procedura ce trebuie urmata. De la niste cunostinte, am aflat ca daca exista minim 5 cereri de
alimantare cu energie electrica, primaria este obligata sa faca o extindere de retea, noi urmand sa
platim apoi doar bransamentul. Intrebarea mea ar fi daca este intr-adevar asa si care ar trebui sa fie
pasii ce trebuiesc urmati in acest sens, cu referire la legislatia in vigoare.
Multumesc !

stoianconstantin Says:
20/06/2009 la 16:49 | Răspunde
Salut Andreea,
Cauta pe blog articolele legate de avizul tehnic de racordare (ATR) si comentariile facuta le aceste
articole. Daca dupa acest demers mai ai intrebari mai vorbim.
Succes!
SGC

vasilachedoru Says:
24/10/2009 la 18:31 | Răspunde
am masurat. e aceeasi treaba. pana la transformator sunt aprox 1000m (1 km). Instalatia in casa e cu
fir de cupru plin de 2.5 in sectiune cu circuite separate pe iluminat si prize, cu sigurante si pe faza si
pe nul.

https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 7/14
10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ... până la bec!

spre exemplu, seara, sau iarna cand sunt mai multi consumatori (se aprind becuri, televizoare, etc) pe
strada, pana la mine, tensiunea e si mai mica, si toti vecinii se plang de aceeasi treaba.
nu mai am raspuns.

stoianconstantin Says:
24/10/2009 la 20:36 | Răspunde
Salut Doru,
E destul de clar aveti o retea stradale lunga, incarcata cu capacitatea de distributie depasita. Solutia
tehnica consta in marirea sectiunii conductoarelor, multiplicarea circuitelor sau chiar realizarea unui
nou post de transformare.
Finantarea acestor lucrari trebuie realizata de operatorul de distributie. Va recomand sa insistasti cu
consecventa!
Succes!
SGC

doina simion Says:


31/10/2009 la 15:33 | Răspunde
va rog sa -mi precizati daca la un bloc cu 3 scari insumand 300 de pers, sunt necesare paratrasnetele.

stoianconstantin Says:
31/10/2009 la 19:13 | Răspunde
Salut Doina,

Regimul de inaltime, tipul acoperisului, vecinatatile (tipul si inaltimea constructiilor vecine) si


activitatea Keranunica (nr si frecventa descarcari electrice) din zona sunt cateva din criteriile care pot
impune montarea de paratraznete. Daca proprietarii doresc isi pot insa monta paratraznete (de
regula orizontale) si la o casa fara etaj!

Probabil ca trebuie sa consultati un specialist din localitate. Aceasta persoana cred ca poate fi gasita la
ISU (pompieri), Inspectia in Constructii sau chiar un inginer constructor priceput din localitata Dv

Succes!

SGC

Gen Istvan Says:


01/11/2009 la 10:28 | Răspunde
Buna!
Doresc să aflu dacă a intrat în vigoare obligativitatea auditului energetic (cel electric, nu cel
termic),dacă nu, atunci ce știm despre acest aspect,cum pot să devin auditor energetic electric,care
sunt condițiile de inscriere,unde se țin cursuri,dacă este valabilă un master in acest sens?
Unde pot găsi un model de audit?Nu găsesc raspunsuri nici pe situl Agenției Române pentru
Conservarea Energiei!
Mulțumesc Anticipat.
Cu deosebit respect și considerație.

Ionut Says:
04/03/2010 la 19:42 | Răspunde

https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 8/14
10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ... până la bec!

Buna ziua,
A-ti putea sa-mi explicati care sa fie cauza unei caderi de tensiune si implicit de putere in cazul unei
retele de jt cu conductoare torsadate cu o lungime de apr.3 km si o sectiune de 50 mmp,fiind
alimentata dintr-un PTA 20/0,4kv cu S=250kva si o incarcare de 30 A pe faza,in cazul in care am facut
tote verificarile,
multumesc.

stoianconstantin Says:
04/03/2010 la 21:14 | Răspunde
Salut Ionut,
Conductorul are o rezistenta „R”. Daca este parcursa de curentul „I” conform legii lui Ohm are loc o
cadere de tensiune DU=I*R La bornele receptoarelor Dv veti avea U receptoare= Utrafo-DU
Pe acea rezistante vom avea si o pierdere de putere prin incalzirea conductoarelor DP=R*I*I*t
Asta intr-o varianta simplificata!
SGC

george Says:
07/12/2010 la 09:30 | Răspunde
buna ziua,
o nelamurire am.
datorita caderilor de polei, stalpi si fire au fost rupte ;au venit cei de la electrica si dupa ce au rezolvat
toatea acestea , in jumatate de sat toate aparatele care erau in priza au fost avariate ( cum aprindeam
un bec pocnea , din televizoare , calculatoare si tot ce era pe acolo iesea fum). am masurat tensiunea
la prize si indica 350 v .toate astea au durat cca 10 ore. au revenit cei
de la electrica si am intrebat ce si cum. raspunsul a fost : s-a retezat nulul de la transformator si
deasta a crescut tensiunea. parerea mea e ca au legat gresit , in loc de nul si faza au legat doua faze.
deci care ar fi raspunsul corect? va multumesc !

Incze Andras Says:


07/12/2010 la 15:03
O intrerupere de nul poate cauza supratensiuni distructive in aval de locul intreruperii daca
fazele raman intacte. In cazul liniilor aeriene cu conductor neizolat daca incurci firele asta se
observa. La liniile aeriene cu conductor torsadat izolat din cate stiu nulul are diametru diferit fata
de faze. In cazul cablurilor multifilare de energie, fiecare conductor are culoare diferita.
Teoretic mai greu s-ar putea intampla sa lege in loc de nul si faza doua faze, dar practic tot ce este
posibil. S-ar putea ca dupa ce au refacut liniile rupte sa fi ramas undeva un contact imperfect la
nul sau cumva nu s-a realizat contactul pe nul intr-un punct intre 2 tronsoane in apropiere de
transformator sau de cutie de distributie. Echipa de interventie in graba ca mai avea de lucru si in
alte locuri si neatentie umana, dar asta este numai un scenariu posibil. De la distanta este greu de
spus ce a cauzat exact supratensiunea.

cipriantamasiTamasi Says:
22/12/2011 la 08:50 | Răspunde
Buna ziua.
Ma poate ajuta cineva sa gasesc informatii referitoare la temperaturile maxim admise la incalzirea
circuitelor electrice (conductoare, cabluri, contacte electrice in tablouri)?
Am primit un document in care se analizeaza cu o camera cu termoviziune contactele electrice din
tablourile unei lucrari si vreau sa stiu cum sa apreciez justetea informatiilor din acel document.
Cu stima, Ciprian Tamasi

https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 9/14
10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ... până la bec!

Incze Andras Says:


22/12/2011 la 11:20
Cred ca se precizeaza in fisa tehnica sau in specificatiile producatorului.

cipriantamasiTamasi Says:
22/12/2011 la 11:26
In fisa tehnica sau in specificatiile producatorului de la cabluri, sigurante, contactoare, etc?
Am inceput sa caut in cataloagele produselor, dar pana acum am gasit referiri la temperaturile de
lucru a mediului ambiant (spre exemplu la sigurantele automate temperaturile de lucru sunt de la
-25 la +60). Inca sunt in cercetari, dar mi-ar prinde bine daca cineva cu experienta lucrului cu o
camera cu termoviziune mi-ar da cateva sfaturi concrete.

Patrichi Stefan Says:


03/06/2013 la 15:08 | Răspunde
Buna ziua. Am o instalatie fotovoltaica cu o putere maxim instalata de 50kW. Sunt la faza SS(pentru
racordare la RED), si mi s-a cerut de catre E.on Moldova Distributie un analizor pentru calitatea
energiei electrice. Din cate am cautat pretul unui astfel de echipament e aproape de 8000E….ori la
50kW, mi se pare absurd..Intrebarea mea e daca exista o specificatie, un normativ ceva care sa
reglementeze de la ce putere e nevoie un astfel de echipament. Va multumesc

Incze Andras Says:


03/06/2013 la 15:49
Analizorul NU se dimensioneaza in functie de putere, primeste la intrari de obicei max 5A/100V
de la reductoarele de curent si de tensiune. Cred ca la ANRE sau la Transelectrica pe site sunt
ceva documente disponibile referitor la racordarea producatorilor de energie, insa in afara de asta
presupun ca fiecare Operator de Distributie are propriile cerinte tehnice. Acestea eventual la
ANRE pot fi contestate si pe baza solida, altfel nu prea vad sanse sa scapati de achizitia
analizorului.

miri Says:
26/01/2014 la 19:25 | Răspunde
As dori să aflu care sunt posibilele efecte negative produse de circulația unor curenții de secvență
zero (homopolara) prin elementele unei rețele electrice. Mulțumesc!

stoianconstantin Says:
26/01/2014 la 23:39
Interesanta tema!
O s-o abordez si eu la nivel principial. Secventa homopolara apare in reginuri nesimetrice.
Nesimetria nu este placuta receptoarelor electrice!
SGC

Alin Says:
31/01/2014 la 20:01 | Răspunde
1. Un echipament care produce socuri de tensiune izolate, de amplitudine 3% si frecventa 20/ora,
indeplineste sau nu conditia de acceptabilitate din punct de vedere al efectului de flicker?
2. Care este deosebirea dintre efectele produse asupra tensiunilor din nodurile unei retele, prin
instalarea unui filtru pasiv refulant, respectiv a unuia absorbant?
Multumesc!

https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 10/14
10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ... până la bec!

Pavel Sandu Says:


20/03/2014 la 21:28 | Răspunde
Am cumparat acum 2 zile un boiler Ariston VLS80- si la pornire da eroare placa circuite integrate
defecta , am anuntat la magazin a venit un inginer a constatat ca ar fi o problema cauzata te tensiunea
de la retea care este de 218-219V eu nu stiu ce sa mai cred .

stoianconstantin Says:
22/03/2014 la 17:25
Tensiunea in retele variaza adeseori foarte mult. Receptoarele trebuie sa stie sa gestioneze aceste
regimuri. Standardul de performanta prevede ca tensiunea medie pe 10 minute, U_med10′ sa se
situeze in plaja +/- 10%Un adica intre 207 si 253V. Atentie vb de tensiune efectiva medie! Valorile
minime si maxime ale tensiunii efective pot depasi uneori copios aceste valori.

Unele produse pus si simplu sunt incompatibile electromegnetic cu retelele electrice de


alimentare cu ee. Motivele sunt multiple intre ele si faptul ca pietele sunt invadatate de falsuri sau
pur si simplu mai scapa si produse neverificate suficient!

SGC

Viorel Mandru Says:


09/12/2015 la 17:13 | Răspunde
Buna ziua!
Domnule Stoian as avea nevoie sa consult SR EN 62056-61.
Am cautat pe site-ul ANRE, pe cele ale distribuitorilor de energie dar nu dau de el. Il aveti sau il stiti
pe undeva?
Va multumesc!
Cu stima,
Viorel Mandru

stoianconstantin Says:
09/12/2015 la 17:24
Imi pare rau, nu il am nici eu!
SGC

Rodica Says:
05/12/2017 la 11:16 | Răspunde
Buna ziua,
In conformitate cu prevederile art. 43 al. 1 si 2 din Standardul de performanta pentru serviciul de
distributie a energiei electrice aprobat prin Ordinul 11/2016, modificat, OD este exonerat pentru orice
raspundere in cazul supratensiunilor tranzitorii cu durate de pana la 3 secunde.
Intrebare: Cum se poate face dovada faptului ca aceste supratensiuni tranzitorii sunt de comutatie?
Cat de dese pot fi astfel de supratensiuni tranzitorii intr-o singura zi? Pot fi supratensiuni tranzitorii
de comutatie care apar de cel putin 10-20 de ori intr-o zi?
Multumesc.

stoianconstantin Says:
05/12/2017 la 17:13
Interesante preocupari aveti Dvs!
Primul raspuns este (poate) evident! Nu stiu!
Apoi as zice ca depinde de zona de retea unde se face analiza si de situatia receptoarelor /
https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 11/14
10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ... până la bec!

generatoarelor respectiv a echipamentelor de comutatie din statiile RET/RED care ar putea genera
supratensiuni de comutatie. Daca exista activitate cred ca putem vb si de supratensiuni de
comutatie.

Tipurile de supratensiune pot fi diferentiate prin forma de unda. Ma gandesc ca fara


inregistrari/monitorizari nu se pot face afirmatii. Despre predictii ar trebui sa avem conturata o
anumita experienta si grad de cunoastere a zonei de retea de refetinta.

Dv ce ziceti!?
SGC

dacis Says:
08/02/2018 la 11:38 | Răspunde
Buna ziua

In luna noiembrie 2017 am adresat o petitie catre EON, in care ma plangeam ca in zona in care
locuiesc se inregistreaza zilnic microintreruperi ale energiei electrice de 50, maxim 300 de
milisecunde, dupa care alimentarea cu energie electrica era reluata, cu socul de rigoare.

Aceste intreruperi sunt in numar variabil, de la una-doua la cateva zile pana la 20-30 pe zi și, uneori
10-15 intr-o singura ora si ne afecteaza pe toti cei care suntem deserviti de transformatorul din zona.
este posibil ca sa fie afectati si alti locuitori, deserviti prin alte transformatoare.

Raspunsul primit de la EON a fost urmatorul:

„Urmare emailului înregistrat în compania noastră cu nr. XYZ/…2017 vă informăm că ne-am adresat
reprezentantilor SC Delgaz Grid SA, proprietarul rețelelor de distribuție a energiei electrice.

În baza punctului de vedere primit de la Operatorul de Distribuție, suntem în măsură să vă


comunicăm faptul că deficiențele sesizate de dumneavoastră (întreruperi de 50-300 milisecunde) s-au
datorat apariției unor goluri de tensiune înregistrate pe bara colectoare a stației de transformare, ca
urmare a funcționării automaticii de sistem la defecte pe liniile electrice.

In conformitate cu Standardul de Performanță pentru Serviciul de Distribuție a energiei electrice, în


articolul 43 se prevede:
„(1) Următoarele fenomene sunt aleatorii, imprevizibile și necontrolabile:
-microîntreruperile, care sunt întreruperi tranzitorii sau goluri de tensiune;
-deformarea curbei sinusoidale de curent la utilizatori, produsă în general de receptoarele neliniare
ale utilizatorilor. Operatorul de Distribuție urmărește și adoptă, împreună cu utilizatorii, măsuri de
limitare a armonicilor;
-supratensiunile tranzitorii(de impuls) în raport cu pământul, de origine atmosferică sau de
comutație; protecția împotriva supratensiunilor tranzitorii trebuie asigurată din faza de proiectare
(prevederea de paratrăsnete, descărcătoare, etc), atât la Operatorul de Distribuție cât și la utilizator.
(2) Având în vedere performanțele sistemelor automate de reanclanșare existente, Operatorul de
Distribuție este exonerat de orice răspundere privind fenomenele prevăzute la alin.(1), cu durate de
până la 3 secunde; în consecință, pe baza unei analize de risc, utilizatorii trebuie să ia toate măsurile
necesare de protecție.”

Vă mulțumim pentru înțelegere și vă asigurăm în continuare de toată disponibilitatea noastră pentru


soluționarea tuturor aspectelor legate de activitatea de distribuție și furnizare a energiei electrice și a
gazelor naturale.”
https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 12/14
10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ... până la bec!

Domnule Stoian, va rog sa imi spuneti, daca se poate, in ce masura putem sa ne adresam altcuiva și
cui (ANRE???) pentru solutionarea acestei probleme care persista și in continuare. Multumesc.

stoianconstantin Says:
08/02/2018 la 13:00
Raspunsul primit este unul corect!
Din pacate OD nu poate influenta acest fenomen. Un singur amendament as avea. Nu numai
evenimentele din sistem induc goluri de tensiune. Golurile apar si datorita regimului deformant
precum si variatiilor sarcinii.
In fapt cum constatati Dvs aceste goluri si cum va afecteaza?
Puteti lua masuri de desensibilizare / protejare a consumatorilor Dvs la aceste goluri de ex printr-
un UPS
SGC

Claudiu Says:
22/10/2018 la 18:05 | Răspunde
Va salut cu respect.

Am si eu o nelamurire si anume:vi se pare ok ca cei de la electrica sa-mi furnizeze tensiuni de 247v


iar in cursul noptii sa urce si peste 255V (peste 255V nu mai inregistreaza avr ul la ups)?

Lucrurile stau in feleul urmator:in urma cu 2 luni au schimbat reteaua de destributie de pe strada
unde stau din LEA in LES cu montare de CD uri (schema tnc cu pen si formare N si PE in bmp si cu
deservire a 6 consumatori)si bmp uri(pe propietatea mea).

De atunci ma tot bat cu ei in sesizari pentru tensiune mare.Vin baietii de la echipa mobila masoara
vad ca pe T sunt 247-248v si spun ca vor vorbi cu sefii pentru modificarea plotului la trafo.(nu au
facut-o)..ultima interventie s-a lasat tot cu o masuratoare de tesiune (la fel 247-248v miezul zilei) si ca
ma vor muta pe S(239v) si nu au facut-o.

Am primit un raspuns oficial cum ca masuratorile sunt de 243v la bornele contorului si la iesirea din
trafo nu au fost pe parcurs de 2 zile mai mult de atat (clar minciuna pe hartie).

Au spus sa-mi verific instalatia in casa,de parca ar avea legatura cu tensiunea mare masurata in
CD.Lucrarile facute nu respecta nici pe departe normativul si zic asta pentru ca in CD firida care vine
in bmp este legata conductorul de cupru pe bara de aluminiu fara piesa de tranzitie ( cupal)…cablul
care vine prin pod (de lemn) la tablou in casa este prin copex pvc(fara protectie la incendiu conform
i7),da cablul este cyaby(cu manata metalica) dar ei nu fac diferenta ca mantaua (tabla aia) este pentru
protectie mecanica nicidecum pentru incendiu.

Cred ca v-am plictisit deja de aceea va cer un sfat sa ma indrumati cum as putea rezolva problema cu
tensiunea asta mare.A m uitat sa precizez ca lucrez in domeniu si cel mai rau e ca lucrez (am lucrari
efectuate)cu electrica prin firma unde activez si nu vreau sa „deranjez” tura mobila la 3 -4 dimineata
cand valorile depasesc 253v ca oricum de la mine pana la editarea raspunsului oficial „se pierd pe
drum” 5-6V probabil 10V

Va multumesc

stoianconstantin Says:
22/10/2018 la 21:33
Buna seara,
https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 13/14
10/8/2020 – Calitatea energiei electrice extras din prevederile unor reglementari in vigoare | Puterea sub lupă ... până la bec!

1) insitati in relatia cu OD. Pana la urma coborarea plotului si/sau identificarea nulului slabit sau
intrerupt sunt probleme pe care doar Dlor le pot rezolva

2) sunt sigur ca ati observat ca standardul de performanta vorbeste de Umed_10 min (teniune
efectiva medie pe 10 min = media tensiunilor efective (a tuturor tensiunilor efective) masurate
timp de 10 mimute) acesta trebuie sa fie in plaja +/-10% in peste 95% din valorile medii masurate
timp de 7 zile consecutive si in plaja +/-15% sa fie 100% din valorile Umed_10 min masurate 7 zile
consecutiv. Trebuie sa solicitati sa vi se monteze un analizor de calitate a energiei care sa
inregistreze timp de 7 zile consecutive Umed_10 min

3) trebuie sa stiti ce masoara aparatul Dvs. Daca sa zicem ca masoara tensiune efectiva si chiar
retine valoarea maxima a tensiunii efective atunci nu cred ca trebuie sa va alarmati prea tare.
Receptoarele jt ar trebui sa stie sa gestioneze valori de pana la 1,5 kV

Succes, mai vorbim!


SGC

Blog la WordPress.com.
Entries (RSS) and Comments (RSS).

https://stoianconstantin.wordpress.com/calitatea-energiei-electrice-extras-din-prevederile-unor-reglementari-in-vigoare/ 14/14

S-ar putea să vă placă și