Sunteți pe pagina 1din 8

11/20/2014

Cinci mituri false despre economia de dinainte de 1989 | Analize economice

Analize economice

Pagina are drept scop promovarea analizelor economice, sociale i politice, ntr-o manier relaxat, deseori apelnd la pamflet.
Take A Look Inside The Worlds Most Expensive Apartment. Truly Amazing! | BuzzWok | Stories With A Good Taste (Buzzwok)

Pagina principal

Despre noi

CATEGORII
economie (137)
analiz economic (85)
social (78)

miercuri, 8 octombrie 2014

Cinci mituri false despre economia de dinainte de


1989
Miturile economiei romneti

pamflet (72)

din perioada regimului comunist

politic (67)

sunt folosite ca argument de

topuri (46)

fiecare

dat

cnd

nostalgicii

istorie economic (24)

dup acel regim au prilejul s-i

economie internaional
(23)

fac publice opiniile.

geopolitic (20)

cruia economia de atunci

analiz forex (10)

era superioar celei de astzi

NE GSETI PE FACEBOOK
Find us on Facebook

Pagina Analize economice


Like

291 people like Pagina Analize economice.

Un prim mit e acela potrivit

n
CELE MAI RECENTE

ceea

ce

privete

dimensiunile.

Facebook social plugin

Fals. Economia de astzi comensurat prin valoarea PIB n USD este de peste trei ori mai
mare dect economia ultimului an de comunism calculat la valoarea de atunci n USD.
Anul 1989 era unul de scdere economic fa de cel anterior. PIB-ul naional de la acea

CELE MAI CITITE DIN ULTIMA LUN

dat raportat la cursul oficial al dolarului (1 dolar = 14,92 lei), avea o valoare de 53,6
miliarde USD. PIB-ul Romniei n anul 2013, calculat n USD la cursul de anul trecut (1
dolar = 3,3279 lei), a fost de 189,6 miliarde. Dac lum n calcul devalorizarea dolarului din
1989 ncoace, ceea ce nseamn c un dolar din anul 1989 valora circa 1,92 dolari anul
trecut, atunci rezult c, la valoarea real a dolarului, PIB-ul din 2013 e aproape de dou
ori mai mare dect cel din 1989 (98,7 mld. USD fa de 53,6 mled. USD). Oricum ai
calcula, fie la valoarea real, fie la cea nominal a dolarului, rezultatul e c economia din
2013 este mai dezvoltat dect cea din 1989.
Al doilea mit e legat de productivitatea proverbial a industriei din regimul
comunist. i acest mit este fals. Industria de dinainte de 1989 avea un aport la formarea
pib-ului de 46%, ceea ce nsemna n cifre absolute circa 24,6 mld. USD (la cursul din
1989). n anul 2013, aportul industriei la formarea pib-ului naional era de 30%, respectiv
56,8 mld. USD (la cursul din 2013). Aducnd cele dou valori la preuri comparabile, rezult
c anul trecut industria a nsumat circa 29,6 mld. USD (56,8/1,92=29,6). Deci, chiar i la
valoare real, exist o cretere. Dac inem cont c n 1989 existau circa 3,84 milioane de
angajai n sectorul industrial, iar n anul 2013 numrul acestora era de circa 1,36 milioane,
atunci e mai mult dect evident c nu se poate vorbi de o productivitate superioar nainte

Cinci mituri false despre


economia de dinainte de 1989
Miturile economiei
romneti din perioada
regimului comunist sunt
folosite ca argument de fiecare dat cnd
nostalgicii dup acel regi...
Harta analfabetismului n
Romnia
La ntocmirea unei
asemenea hri ar fi trebuit
nti s consult statisticile
efectivelor de angajai din televiziunile
tabloide i m...
Analiza SWOT pentru turul doi

de 1989. n valori reale, productivitatea unui angajat n sectorul industrial din Romnia anului
2013 e de trei ori mai mare dect cea nregistrat de un angajat din 1989 (21.702$ fa de
6.413$). Aa se explic i de ce n era comunist nu exista omaj. El exista, dar era bine
mascat prin numrul de angajai supradimensionat, i de aici provine productivitatea extrem
de redus.
Al treilea mit e legat de exporturile realizate nainte de 1989. Anul cderii
comunismului a avut un total al exporturilor de circa 10,5 mld. USD la cursul oficial din acel
an. Exporturile pe anul 2013 au totalizat circa 65,8 mld. USD la cursul de anul trecut.
Aplicnd deflatarea aferent dolarului, rezult un total de 34,3 mld. USD echivaleni cu anul
1989. Deci, exporturile de anul trecut sunt de trei ori i ceva mai mari la valoarea real
dect cele din 1989.

Harta rezultatelor la primul tur


al alegerilor
Harta rezultatelor din primul
tur al alegerilor arat
ngrijortor pentru candidatul
ACL. Dac PSD-ul i-a pstrat poziiile
deinute ...

Toat lumea avea o locuin. De fapt, toat lumea sttea ntr-o locuin, mai mult sau
mai puin nghesuii, proprietatea statului reprezentnd circa o treime din totalul de locuine
(2,61 milioane din totalul de 8 milioane). n mediul urban circa 56% din locuine erau n
proprietatea statului. Fa de 1989, fondul de locuine a crescut cu aproape 800 mii, deci
aproximativ cu 10%, iar proprietatea de stat s-a diminuat pn la 1,16% din totalul
locuinelor. Dac raportm numrul de persoane pe locuin la numrul total de locuine,
rezult c aproximativ o treime din romni stteau n locuine nchiriate de la stat nainte de
1989, fa de circa 1,16%, ci erau n aceast situaie anul trecut.
Productivitatea la hectar n agricultura CAP-urilor era mult superioar celei de

http://www.analizeeconomice.ro/2014/10/cinci-mituri-false-despre-economia-de.html

Btlia n sondaje
La mai puin de o
sptmn pn la turul nti,
toat lumea i umfl muchii
cu sondajele de cas sau din
apropiere. Lumea s-a ...
Evoluia economiei judeelor controlate de
baroni

1/8

11/20/2014

Cinci mituri false despre economia de dinainte de 1989 | Analize economice

Rzboiul petrolului a ajuns n


faza cine clipete primul

Baronul local e specia


rezultat din ncruciarea
slabei aplicri a legii la nivel
local cu entuziasmul
pomanagiilor de la urne.

astzi. Agricultura comunist era poate mai organizat, dar n nici un caz nu putea fi
bnuit de productivitate. Produciile medii la hectar n anul 1989 erau:

Cereale boabe - 3.011 kg/ha;


Cte crue sunt n Romnia?

Gru - 3.235 kg/ha;

Dup...

Porumb boabe - 2.756 kg/ha;


Comunism vs. capitalism salarii i preuri reale

Floarea soarelui - 1.409 kg/ha;


Rapi - 831 kg/ha;
Cartofi - 10.964 kg/ha.
Blestemul Red Sox

Produciile medii la hectar n 2013 erau : cereale boabe - 3.854 kg/ha; gru - 3.468 kg/ha;
porumb boabe - 4.488 kg/ha; floarea soarelui - 1.993 kg/ha; rapi - 2.408 kg/ha; cartofi -

Acum vreo dou sptmni


am scris despre miturile
economiei RSR . Am vzut
cum au srit o serie de nostalgici s m
pun la punct, nu...

15.953 kg/ha.
Blestemul Red Sox

Chiar i produciile totale la nivel naional sunt superioare celor din 1989. Astfel, dac n

Romnia a ales

1989, producia total de cereale boabe se ridica la 17,17 mil. tone, n 2013 producia a fost
de 20,89 mil. tone. La porumb boabe, producia n 2013 a fost de 11,3 mil. tone, fa de 6,8
mil. tone n 1989. La floarea soarelui, producia total a crescut de 4 ori ( 2,1 mil tone fa
de 0,5 mil. tone), la rapi de 60 ori. Creteri mici s-au nregistrat la cartofi i gru boabe.

Top cinci minciuni de


campanie

Numrul de tractoare agricole a crescut fa de 1989 cu 50% (de la 127 mii la 191 mii). n

Red Sox e echipa de


baseball urmrit de
blestemul Bambino timp de 86
de ani. Orict de mult s-au
strduit cei din Boston s ctig...

ceea ce privete cantitatea de insecticide folosit, aceasta este de peste 22 de ori mai

Salariile preedinilor
Romniei

mic, circa 822 mii kg substan activ fa de 18,5 milioane kg n anul 1989.
Nostalgia dup timpurile de mult apuse cred c ine mai mult de regretul unei tinerei

Salariile efilor de stat, de


la Ceauescu ncoace, nu

trecute dect de cel al unor timpuri economice glorioase.


Bilanul economic al
deceniului Bsescu

depesc salariul minim din rile


occidentale. E drept c nici performanele ...
la 16:30

Top cinci minciuni de


campanie

+17 Recomand acest material pe Google

Etichete: agricultura, analiz economic, economic, economie, exporturile, istorie


economic, locuinelor terminate, PIB, PIB Romnia, social

Iari tu, Brutus?

Dac somnul raiunii nate


montri, atunci Iohannis e
raiunea ce a dormit i ne-a
adormit n campanie, iar montrii rimeaz cu
pro...

35 de comentarii:
Romnia i vecinii ei comparaie a evoluiei
economice din...

Topul judeelor dup numrul


de autoturisme la mia de
locuit...

ABONEAZ-TE PRIN E-MAIL

Iulian Dinu 8 octombrie 2014, 23:55


Nu mi se pare corecta analiza pentru ca resursele de care dispunea
instustria/statul in anul 1989 nu erau aceleai ca in prezent. Sarcinile pe care la
ndeplineau 3 muncitori dintr-o ora in anul 1989 sunt acum facute de ctre un robot
in 10 minute. In agricultura soiurile au fost modificate genetic, pesticidele si
ierbicidele s-au schimbat, ceea ce creste producia la hectar. Desigur ca se poate
face treaba si in Romania din prezent, dar cu lideri responsabili, cu viziune si
coreci, total opus fata de majoritatea liderilor de acum care sunt o aduntur de
maneliti spagari, copii ai fotilor securiti sau mecher i comuniti care se
descurcau.
Rspundei

Submit

ABONAI-V
Postri
Comentarii
DISTRIBUII

We recommend

Excedent i deficit

Email address...

Share this on Facebook


Tweet this
View stats
(NEW) Appointment gadget >>

CONTACT

CAUT
Cutare
ARHIV
2014 (153)

Take A Look
Inside The Worlds
Most Expensive
Apartment. Truly
Amazing!...

The Most
Terrifying Yet
Bizarre Ancient
Grave Yard With
COFFINS Nailed...

Top 10 Foods That


Help Detox and
Cleanse Your
Entire Body.
Which One You...

Buzzw ok

Buzzw ok

Buzzw ok

noiembrie (16)

Nume

E-mail *

Mesaj *

octombrie (18)
Vai, domnioara
Udrea, ce hain
frumoas avei!
Ladies Its Time

Ambitious Project You may like this

http://www.analizeeconomice.ro/2014/10/cinci-mituri-false-despre-economia-de.html

2/8

11/20/2014
Salariile preedinilor
Romniei
Btlia n sondaje
Analiza SWOT
pentru turul doi
Evoluia economiei
judeelor
controlate de
baroni
Evaziunea fiscal n
turism. Studiu de
caz: Vama V...
Comunism vs.
capitalism - salarii
i preuri reale...
Noaptea cuitelor
lungi n PSD
Top 10 cele mai
mari epe date de
guvernele din 20...
Restitutio in
integrum cu
dobnd
Cum au evoluat
viciile dup 1990
A fost sau n-a fost,
Romnia, grnarul
Europei?
OTP cnt aceeai
manea cu
dedicaie n franci
elv...
Goe de la Statistic
numr moravurile
uoare
Cinci mituri false
despre economia
de dinainte de ...
Diferenele salariale
n Romnia anilor
1938 i 20...
Invitaie la lansarea
Windows 10
Drumuri expres ntre
doi neuroni

Cinci mituri false despre economia de dinainte de 1989 | Analize economice


To Take off That
Bra. It Makes
Breasts Saggier,
French...

By Two Friends
With Two Big
Hearts And Two
Laundry M...

Buzzw ok

Buzzw ok

too

Trim itei

Glispa

POSTRI POPULARE DIN ULITMA SPTMN


Brought By AdPunisher

Rspunsuri
Gheorghe Sofian

9 octombrie 2014, 09:44

Articolul nu-i propune s analizeze cauzele productivitii superioare din


industrie sau cultura plantelor, ci doar s ofere o imagine statistic.
i mulumesc pentru interesul manifestat!

Cinci mituri false despre


economia de dinainte de 1989

Marian Grunca 9 octombrie 2014, 14:14


Statistica fara interpretare este inutila. Ce sa facem cu o comparatie
fara a interpreta/analiza datele si fara a face corelatii cu alte aspecte
care afectau economia in perioadele comparate.
Practic sunt publicate niste cifre care nu servesc decat sa argumenteze
opinia dvs cu privire la perioada economica socialista (vezi ultima fraza
cu nostalgia care tine de tineretea trecuta, nu de economia glorioasa).
Concluzie: decat sa publicam statistici si sa nu le interpretam/analizam,
mai bine nu o facem, pentru ca treaba facuta doar pe jumatate si nu e
relevanta.

Mihai STEFAN 12 octombrie 2014, 11:12


La salariu ati facut o comparare... si acolo ar reiesi ca in perioada
comunista salariul minim net si mediu net ar fi sub cel de azi ? ... nu
cred ... dar sa comparam preturile ... un apartament de doua camere
120.000 lei (150 salarii minime nete), adica sub 10.000 dolari in perioada
comunista, azi 40.000 euro (265 salarii minime nete), un autoturism
productie romaneasca 75.000 lei (94 salarii medii nete), azi 6.000 euro +
TVA (50 salarii medii) ... un litru de combustibil, identic ca azi ...
stabilitatea locului de munca, nu suporta comparatie ... chiriile platite la
apartamente cam de 5-10 ori mai mici decat azi... accesul la transportul
in comun, identic cu azi ... pretul igrilor, identic cu azi ... unde este
evolutia spre bine dintre perioada comunista si azi...? ...nu vad niciuna
... viata s-a schimbat cu ajutorul absorbiei tehnologiei in activitatile de zi
cu zi ... oricum pana si nord-coreenii produc telefoane mobile si au si
retea de telefonie mobila ... deci impinsi de situatia la nivel mondial am fi
progresat ... sigur de tot ...

na 15 octombrie 2014, 22:05


Un apartament de 2 camere nu costa 120.000 lei...ci mult mai putin...!!!!!

Blestemul Red Sox

Top cinci minciuni de


campanie

Cte crue sunt n Romnia?

Bilanul economic al
deceniului Bsescu

Rzboiul petrolului a ajuns n


faza cine clipete primul

Romnia i vecinii ei comparaie a evoluiei


economice din 1990 ncoace

Alex Octa 17 octombrie 2014, 17:03


@Mihai Stehan Alea erau preturi arbitrare si nu cele reale la ce scrii tu.
Pai cum sa coste un apartament cat o Dacie? Plus ca pretul la benzina
era mic dar rationalizat. De ce era mic? Pentru ca Ceausescu ascundea
pretul real prin rationalizarea lui. Daca punea pretul real la benzina
atunci populatia s-ar fi speriat. La felsi cu mancarea. Era ieftina dar nu o
gaseai pentru acelasi motive si de multe ori era la rationalizata ca sa
mascheze pretul real!

septembrie (15)
august (6)

Harta analfabetismului n
Romnia

Harta rezultatelor la primul tur


al alegerilor

Romnia a ales

Rspundei

iulie (11)
iunie (12)
mai (16)
aprilie (12)
martie (14)
februarie (18)
ianuarie (15)
2013 (102)
URMRESC

TheDanutsu 9 octombrie 2014, 11:07


sunt de acord cu Iulian Dinu, mi se pare total lipsita de sens comparatia...vorbim
de o diferenta de 25 de ani, timp in care alte tari au facut progrese uimitoare...si noi
ne mandrim ca am crescut productia de cereale boabe cu 800kg/ha?!? (ai idee cat
e productia la hectar in state precum Franta sau Germania? )
Acea industrie a pus fabrici, sonde, combinate si rafinarii pe tot globul, a construit
masini de uz industrial care functioneaza si in ziua de azi, comparabile cu cele
care erau considerate varf de gama la vremea respectiva.
Ca sa fie o comparatie inteligenta, ar trebui implicat si un alt jucator (o alta tara) si pentru o spalare ineficienta a creierului, nu ar trebui folosita Uganda sau Burkina
Fasso.
Parerea mea..., dar felicitari pentru articol...cifrele mereu sunt interesante :)
Rspundei

Politica n pamflet

http://www.analizeeconomice.ro/2014/10/cinci-mituri-false-despre-economia-de.html

3/8

11/20/2014

Cinci mituri false despre economia de dinainte de 1989 | Analize economice


Ja, ja,
Herr
PSDDD.

Acum 5 luni

Analizat
Mami,
mami, am
luat un
premiu!

Rspunsuri

fem 12 octombrie 2014, 20:02


n vreo zece ani, n perioada comunist, TVR a reuit s treac de la
alb-negru la parial color. Uit-te la o dacie din 70 i la una din 90. Nici o
diferen. Ce te face s crezi c urmtorii 20 de ani ar fi adus shcimbri?
Uite c n Coreea de Nord produc i astzi ca n urm cu 20 de ani.
Avnd n vedere c politica era importuri zero, m ndoiesc c am fi
inventat de unii singuri calculatoarele, interenetul, mobila cu sertare care
se deschid fr s le smuceti i alte o mie de lucruri.
Rspundei

Acum 6 luni

ULTIMILE COMENTARII
SGM IF on harta
analfabetismului in
romania
Total gresit. Daca
analfabeti sunt...(more)
Gheorghe Sofian on harta
rezultatelor la primul tur al
Democraia presupune s
accepi prerea...(more)
silvestru on harta
rezultatelor la primul tur al
CU TOTII LA VOT ! NU
MAI STATI ACASA !...
(more)
BehindTheSecret on cinci
mituri false despre
economia de
...(more)

Liviu Surdu 9 octombrie 2014, 11:26


Cred ca nu se tine cont de multi factori in aceasta analiza....de exemplu in '89 nu
se importa decat ce nu puteam produce noi in tara, sau nu aveam resursele
necesare pentru a produce acel produs/serviciu.
Acum se stie ca exportam grau de 10 mil euro si importam grau de 13 mil euro;
probabil pentru a pastra o legatura cu celelalte tari, in cazul in care nu mai putem
produce grau (back-up plan).
Poate ar trebui sa renuntam sa mai comparam comunism-capitalism si sa traim in
trecut.
Rspundei
Rspunsuri

Gheorghe Sofian

9 octombrie 2014, 16:10

Nu are nicio importan ce exportam, atta timp ct exporturile totale au


o valoare determinabil. Comparaia se face cu exporturile de la nivelul
anului 2013, dup ce au fost deflatate cu rata inflaiei cumulat pe
parcursul anilor ce-au trecut. Comparnd valoarea exporturilor din 1989
cu cea de anul trecut a rezultat un raport de
trei la unu. Datele asta spun, nu le-am inventat eu. O zi bun!

CURS VALUTAR BNR

Gadget Blog
EUR 4.4272 -0.047%
USD 3.5521 -0.003%
XAU 131.8491 -0.531%

Lucian 10 octombrie 2014, 00:39


Articolul nu ia in calcul multe, cum ar fi embargoul pe care il avea
Romania atunci cu privire la exporturi, deci in 25 de ani si intrati in EU
noi ca tara exportam dublu fata de o perioada in care "lumea buna" nu
avea voie sa importe de la noi si noi exportam in burkina Faso si Libia.
Articolul puncteaza bine pe economia care e mult mai dezvoltata in
momentul asta dar datorita unor anumite domenii si nu in general.
Articolul iar are dreptate la mascarea somajului si supradimensionarea
numarului de angajati dar asta se intampla si astazi in intreprinderile de
stat si din pacate pe aia se pare ca nici tehnologia nu-i prea ajuta.
Legat de industrie faptul ca unele ramuri s-au marit si s-au automatiza si
foarte multe s-au inchis aici e usor sa vorbesti din cifre dar cred ca e
nevoie de detalii ca nu-i tot aia sa spui ca 5 vanzatori in piata iti produc
cat un programator ;)
O noapte buna va doresc visand la progresele facute de Romania dupa
revolutie (din cifre)!
Rspundei

ezotech 9 octombrie 2014, 12:50


Sunt mai multe aspecte diferite fata de atunci: 1) PIB-ul din 1989 este obtinut cu
datorie externa zero si platita anticipat cu dobanzi drastice. PIB-ul de astazi este
obtinut aducand bani din exterior 2) In acea perioada industrializarea tarii a fost
facuta de la (aproape) zero: hidrocentrale, centrala atomo-electrica de la
Cernavoda. Faptul ca acuma o ducem mai usor si economia "duduie" se datoreaza
si faptului ca avem mai multa energie electrica disponibila si la costuri mult mai
bune. etc Pt o comparatie corecta ar fi nevoie sa avem 2 experimente efectuate in
paralel: unul in care tara sa evolueze sub comunism si unul sub capitalism pornind
de la aceleasi resurse initiale.
Rspundei
Rspunsuri

arakelian 9 octombrie 2014, 15:21


Comparatia se face nu pe inceputurile economiei industriale, ci pe anii

http://www.analizeeconomice.ro/2014/10/cinci-mituri-false-despre-economia-de.html

4/8

11/20/2014

Cinci mituri false despre economia de dinainte de 1989 | Analize economice


1989 (in care nu s-a mai construit nicio hidrocentrala) si 2013 cand iar
nu s-a construit nimic. Centrala atomo-electrica este cel mai bun
exemplu, s-au inceput negocierea de proiect in anii 1984, s-a stopat in
perioada Cernobal, constructia a primului reactor s-a terminat in 1996 si
de atunci produce dar si se investeste puternic, asa ca s-a investit si
inainte si dupa.
Cat despre graul importat in 2013, sa nu uitam ca se apeleaza inca la
practicile comuniste: vapoare incarcate cu grau romanesc platit cu
60bani kg, trimise in larg pt 1-2 luni, si intors cu grau importat de 2-3 ori
mai scump.
Iar despre cifrele industriei comuniste sunt amintiri si bancuri, ca erau
mult umflate. Mai mare credibilitate am in cifrele 2013 decat in cele de
dinainte de revolutie.
p.s. dobanzi drastice nu am platit la datoria externa (cred ca te referi la
imprumutul de la FMI facut in anul 1972). Pt nerespectarea conditiilor de
imprumut, investiilor gresite dar si imposibilitatea de plata prin care a
trecut in anii 1981-1982, poporul roman a fost fortat sa plateasca
anticipat niste bani cheltuiti haotic de guvernul comunist = practic 100
oameni au decis prost si 20 milioane au platit scump.

Livius Tirnea 10 octombrie 2014, 15:23


Cele 2 experimente efectuate in paralel: unul in care tara sa evolueze
sub comunism si unul sub capitalism pornind de la aceleasi resurse
initiale le avem deja: Germania de Vest si Germania de E si Coreea de
Nord si Coreea de Sud. Cred ca diferenta intre comunism si capitalism e
clara pentru orice om cu scaun la cap.

David 11 octombrie 2014, 23:02


"Pt o comparatie corecta ar fi nevoie sa avem 2 experimente efectuate in
paralel: " Corect! Se numeste grup de control.
Rspundei

MORO 10 octombrie 2014, 15:32


Din start trebuie sa spun ca nu sunt un admirator al comunismului si nici nu am
fost vreodata. Ba din contra, trebuie sa spun ca am fost unul din foarte rarii privati
din vremurile socialiste. Am dat sa citesc acest articol si ce am vazut ?!? Un
articol foarte slab argumentat - m-am si enervat citindu-l... Un dolar nu s-a
depreciat in realitate doar de 1,9.. ori din anii '80 pana in prezent. In realitate cred
ca s-a depreciat de peste 10 ori. Va dau cateva exemple ca sa argumentez ceea
ce sustin. Cele mai scumpe apartamente costau maxim 100.000 lei - de regula 4
camere si ~100 de metri patrati. La 15 lei dolarul asta insemna 6700 de dolari.
Astazi acele apartamente se vand si cu mai mult de 100.000 de dolari, functie de
pozitie. Asta stimati domni este o depreciere de 15 ori a dolarului. Asa ca daca
facem o rectificare a PIB-ului din '89 cu 15 s-ar putea sa ne rusinam de ce am
realizat anul trecut. Si ca sa nu cumva sa credeti ca sunt pricinos si am ales un
exemplu care sa ma avantajeze, sa facem o comparatie cu mama Europa. In
germania lui '89 un Mercedes 190 nou costa de la 18.000 DM, adica aproximativ
9.000 de dolari. Astazi un Mercedes nou clasa C - echivalent cu vechiul 190 costa peste 40.000 de euro, adica peste 53.000 de dolari. Apai cred ca 9000 intra
de vreo 6 ori in 53.300 ... Asa am invatat eu la scoala. Asa ca domnii cu spalatul
creierelor, mai treceti bre si pe la scoala. Deci PIB-ul Romaniei era mult mai mare
pe vremea aceea. Pentru cei interesati, daca vreti sa ponegriti economia socialista,
si sa-i aratati punctele slabe, veniti si intrebati-ma pe mine ca vi le spun eu, cu
argumente reale nu inventate...
Rspundei
Rspunsuri
Dan Dinca 12 octombrie 2014, 12:46
Subscriu 100%

laurentiucat 12 octombrie 2014, 19:56


ati reusit sa cumparati dolari in 89 la 15 lei? va aduceti aminte ca
existau cartele iar marfurile de import aproape nu existau in magazine?
tineti minte cat era o pereche de blugi? un gram de aur? cu cat se
vindea kg de carne pe usa din spate a magazinelor? si o dacie era
75.000+optionale ajungea la 85.000 si asta dupa ce te inscriai pe liste
de asteptare timp de 5 ani iar in targ la pitesti era 115.000 cu banu jos.
articolul are si puncte slabe dar comentariul dvs e net partinitor.

http://www.analizeeconomice.ro/2014/10/cinci-mituri-false-despre-economia-de.html

5/8

11/20/2014

Cinci mituri false despre economia de dinainte de 1989 | Analize economice


logicianul 30 octombrie 2014, 16:39
BRAVO ! MORO ! Respect. Propaganda trebuie pusa la punct !Au
dinamitat
2000 de fabrici si ne vorbesc
de productie
industriala...comparabila ???? Pai atunci plecau trenuri de 1 kilometru
ca Dacii,Aro,excavatoare,tehnica militara,ciment,cereale...la export...
Astazi ce se mai produce ? Totul este bombardat,demolat.Mai merge
doar lohn-ul.Ti-as fi recunoscator sa ma ajuti cu date si comparatii din
acea perioada.
Rspundei

Gheorghe Sofian

10 octombrie 2014, 15:51

Argumentul tu e c crezi c s-a depreciat de peste 10 ori i dai preul unui


apartament. Devalorizarea unei monede se face n funcie de un co de bunuri i
servicii i nu n funcie de preul unui apartament. Devalorizarea dolarului din 1989
pn la sfritul anului trecut e de 1,92. Acesta e unul din linkurile ce-i calculeaz
devalorizarea
dolarului
ntre
diferite
perioade
http://www.bls.gov/data/inflation_calculator.htm . O zi bun!
Rspundei

Don Ditzu 10 octombrie 2014, 22:54


Gogule..salariile ( ca putere de cumparare) sunt ca in 89. Preturile au crescut la
greu ...deci MIT ADEVARAT
Rspundei

Andrei-Florin Ciobanu 11 octombrie 2014, 05:34


Interesante statistici. Dar, dupa cum se stie, statistica este stiinta conform careia
daca stai cu un picior intr-o galeata cu apa fierbinte si cu celalalt intr-o galeata cu
gheata, in medie iti este bine.
Rspundei
Rspunsuri
David 11 octombrie 2014, 22:58
Haha. tare asta! :))

dmh1909 12 octombrie 2014, 01:33


altfel era: daca stai cu o buca pe gheata si cu alta pe jaratic, in medie te
simti excelent :))
Rspundei

Calin Jilavu 11 octombrie 2014, 11:13


Putere de cumparare? Ce inseamna putere de cumparare in mintea unora? Ce
cumparai prietene in ''89?
Rspundei

David 11 octombrie 2014, 22:57


Interesant ca s-a luat in calcul inflatia,insa trebuie facuta o comparatie cu o
variabile externa. Altfel suntem pe Luna. Lumea n-a stat in loc! Sunt de acord cu
cel care zice, cifre fara interpetare nu au nici un rost. Eu nu sunt nostalgic. Eu sunt
realist. Doar m-am nascut dupa 89.
Rspundei

Dan Dinca 12 octombrie 2014, 12:43


Ironia major ar fi faptul c toate aceste rezultate, vechi sau noi, sunt obinute de
populaie per ansamblu i nu de ctre regim nsi. Ce este un "regim"? Doar o
gaca de oameni aflai la conducere/putere care schimba sau nu regulile jocului.
Ct de mult poate influena masa populaiei schimbarea "regimurilor"? n prezent,
ca i n trecut, extrem de puin. n istoria moderna a Romniei "regimurile" au fost
mereu impuse de puteri externe rii noastre. Deci care este subiectul principal al

http://www.analizeeconomice.ro/2014/10/cinci-mituri-false-despre-economia-de.html

6/8

11/20/2014

Cinci mituri false despre economia de dinainte de 1989 | Analize economice


problemelor Romniei?
Rspundei

laurentiucat 12 octombrie 2014, 19:57


salariul net de 800 de lei din 2014 corespunde salariului minim din 89 de 2000 de
lei.
Rspundei

gunoi 13 octombrie 2014, 01:23


pe atunci, ai fi avut bani dar nu aveai ce cumara, este cert. acum ai ce cumpara
dar nu prea iti ajung banii. depinde acum cat de critic vreti sa fiti. pe atunci nu
exista mancare decat "pe la colturi" - corect; dar a murit cineva de foame in
perioada aia? munceai pt stat? - corect. acum majoritatea tot pt stat lucreaza
dar... cati someri erau atunci si cati sunt acum? cati faceau o facultate atunci si
cati acum? ca puncte de compartie nu vad relevant doar kg de grau ci mult mi
multe aspecte. era bine pe atunci? NU. dar acum? avem ce sa cumparam... cu
alte cuvinte avem pe ca da banii. dar cat trebuie sa munceasca maj. in ziua de azi,
pt a da banii pe ceva (casa + utilitati + impozite + asigurari, mancare, haine caci
cam astea is esentiale). problema nu este ce avem acum si ce nu aveam atunci. ci
faptul, ca noi ca popor, ne dorim in permanenta mult mai mult decat avem nevoie.
("cineva" cu o vila si 3 maisni se planga ca e greu... zau?) indiferent ce cifre
scoateti voi pt comparatie... nu e mai bine ca atunci dar nici mai prost. e acelasi
rahat dar sub alta forma. ce puteai cump atunci cu salariul minim? mai nimic ca nu
aveai ce, dar daca ai fi avut ce ai fi putut cumpara? dar acum ce poti face cu
900ron? - acum ai de unde alege dar nu-ti permiti. tot robi unui sistem suntem.
muncesti la privat sau la stat? - tot sclav esti indiferent cum pui problemna. pe
atunci puteai obtine anumite lucruri doar pe la negru/relatii sau platind deiverse
spagi? si acum multe lucruri le optii prin relatii/spagi etc. modul de operare nu s-a
schimbat ci s-au schimbat doar standardele. acum nu iti procuri cu greu o pereche
de blugi in schimb dai spagi ca sa-ti rezolvi multe altele.
Rspundei

Ana Waszkiewicz, make-up artist 13 octombrie 2014, 18:23


cum dracu. acum avem 100 de miliarde datorie. atunci 000 miliarede. acum nu am
mai construit NIMIC , nici o fabrica cu capital de stat majoritar, ba mai mult am
vandut cam tot. atunci nu erau bani, acum sunt, si din ce sa facut casa poporului,
portile de fier, canalul dunare mare neagra, barajul de la vidraru, transfagarasanul,
si lista e mult mai lunga, DE 20 DE ANI NU SA MAI CONSTRUIT CEVA
IMPORTANT,, dar la cifre stam mult mai bine . sunteti de tot rasul cu statistica
voastra cu tot
Rspundei

Ion Giova 16 octombrie 2014, 15:27


Nici un copil din scoala primara a zilelor noastre nu ar crede in asemenea aa zise
analize economice ... Tot cea ce trebuie sa fac pt a se convinge este S SE
UITE IN JUR... La fabrica tatlui su care acum e morman de moloz pt c fierul a
fost vndut ATENIE afar din ar, de ctre
Rspundei

Ion Giova 16 octombrie 2014, 15:57


Nici un copil din coala primar al zilelor noastre nu ar crede astfel de aa zise
analize economice ...pt a se convinge va trebuie s se uite in jur i i va fi foarte
simplu... La fabrica din care tatal sau a fost dat afara si acum e un morman d
moloz pt ca fierul a fost vandut ATENIE afara din tar de un ciocoi , la
intreprinderea din care mama sa a fost disponibilizat i acum e mall comercial la
sora sa care lucreaz afar din tara , la scoala lui care nu i d manuale si nici
cldur in clase nu are... Cu siguran i va da seama c ceva acum nu e in regul
din moment ce aude in jurul lui ca acum 30 de ani rioara sa cunotea o perioad
de nflorire si dezvoltare industrial i economic , prin propriile ei resurse si fore de
munc ... C de 25 de ani nu s a mai construit si din contr s a falimentat ,
privatizat i vndut tot ce nseamna industrie la strinii masoni iluminai sau ce or
mai fi ei care pe viitorul apropiat ne vor afrma pn i munii sa ne jefuiasc aurul
i mai ales acele metale extrem de rare care ,,urechiua,, sa de puti a auzit c
glia sa le deine... C ara sa in ultimii 25 de ani a ajuns o r
Rspundei

Gheorghe Sofian

16 octombrie 2014, 21:53

Datele sunt preluate de la INS, IMF, BNR i din alte surse. Deflatarea a urmrit

http://www.analizeeconomice.ro/2014/10/cinci-mituri-false-despre-economia-de.html

7/8

11/20/2014

Cinci mituri false despre economia de dinainte de 1989 | Analize economice


aducerea la un numitor comun pentru comparaie. Datele aduse la valori
comparabile n USD arat ct de eficient se muncea n comunism. Percepiile
personale ale unora nu pot fi contrargumente valabile n faa cifrelor. De asemenea,
inflaia se calculeaz la un co de bunuri i servicii i nu la evoluia preului
apartamentelor din cartierul Militari. Articolul nu-i propune s fac o analiz a
economiei din 1989, ci s demonteze punctual nite mituri. O zi bun!
Rspundei

George GxG 16 octombrie 2014, 23:22


:) tia compar mere cu pere... China care astzi este omniprezent i produce
ORICE, acum 25 de ani se milogeau de noi sa le dam frigidere, aragaze, tractoare,
hran... China importa DE LA NOI!!! ce poi spune de importuri , ce poi spune
raportat la rile vecine I CEL MAI IMPORTANT : pib-ul era pib nu ca acum, acum
asa zisul produs intern este de fapt compus din supraimpozitare, jecmneala din
salariile oamenilor i dubla taxare la tva de 24% (i cine produce i cine
cumpr)... O inepie de comparaie...
Rspundei

BehindTheSecret 31 octombrie 2014, 01:36


http://www.aro4x4.cz/english/historie.php
http://www.evenimentulmuscelean.ro/index.php/istoria-aro/6137-performante-siaprecieri-pe-plan-international.html
Alte mituri ar mai fi : tractoare brasov, industria chimica si energetica, agricultura
romaniei inainte de '89, gazele, petrolul si minereurile, aur, argint, cupru, uraniu etc
etc...

Iar acest clip spune ce spunea Ceausescu acum 25 de ani, dar ma rog in clip se
vorbeste doar de tehnologie... Dar incet, incet inteleg si strainii ideea lui
https://www.youtube.com/watch?v=Ei2PychxV6c

si asa de final ar mai fi minciuna asta gognata aparuta pe net si prin ziare :
http://www.zf.ro/zf-24/o-noua-banca-mondiala-pentru-marile-economii-emergentetranspunerea-la-scara-mai-larga-a-visului-lui-ceausescu-12938486
O nou Banc Mondial pentru marile economii emergente, transpunerea la scar
mai larg a visului lui Ceauescu
Rspundei

Introducei comentariul dvs...

Comentai ca:

Publicai

Cont Google

Previzualizai

Linkuri de ntoarcere ctre aceast postare


Creai un link

Postare mai nou

Pagina de pornire

Postare mai veche

http://www.r4kartemania.com, http://www.r43dsireland.com, http://www.r4-usa.com, http://www.r4-usa.com

http://www.analizeeconomice.ro/2014/10/cinci-mituri-false-despre-economia-de.html

8/8

S-ar putea să vă placă și