Sunteți pe pagina 1din 16

18.11.2014 Cutai explicaii? | character.

ro | despre eleganta de a fi

HOME EU CU MINE EU CU CELLALT EU CU LUMEA EU CU OBIECTELE OAMENI DE CHARACTER

DESPRE CONTACT

SEARCH

Andrei says: Cu toata stima,


termenul este "puericultura", o
ramur a medicinei care se ocup cu
metodele i mijl...

legionarul01 says: Interesant ,dar cei


prosti ii vor vedea mereu pe cei
inteligenti ca pe niste
nebuni.Metodele au evol...

ghe. says: "IMI" fara cratima, stimate


vorbitor de limba romana!...

Cutai explicaii? Cosmin says: ona jud BV -


german Schnen; ona jud. Alba-
german Schnau. Ca o mic
BY CHARACTER OCTOBER 1, 2014 EU CU LUMEA COMMENTS (77) 297814
rectificare...

Un document excepional a ajuns pe Internet, mai exact pe Facebook.


Neinhalt says: Stimate domnule
Nu, nu este despre ageni sub acoperire, alegeri, spionaj, rzboi, politic. Nici despre vreo vedet Anonymous, va multumim pentru
comentariul dumneavoastra prin care
din showbiz sau din fotbal. Nici despre burs, afaceri, fonduri europene sau tunuri.
va etalati atat cu...

Documentul n cauz este foaia matricol a unei eleve de clasa a VII-a, din satul ona (unde a
copilrit pictorul tefan Clia), n anul colar 1939-1940. FIND US ON FACEBOOK

ona (din Schnau, Lunca frumoas), judeul Braov, nu este atestat documentar din secolul
al XIV-lea, dar este, totui, un sat. Or, n acest sat, foaia matricol avea meniuni despre:

- starea social a copilului, daca i-a murit vreun frate, cu ci doarme n camer sau n pat, cum i
sunt somnul i alimentaia, ce preocupri extracolare are, ce profesie i s-ar potrivi;

- profilul psihologic: intelect (inteligen, atenie, memorie, imaginaie), temperament (vitez de


reacie, sensibilitate, putere de munc, srguin, voioie), personalitate i caracter
(neinfluenabilitate, sociabilitate, camaraderie, onestitate, buntate, simul dreptii, spirit de
conductor, stare sufleteasc);

- situaie colar, pe categorii: educaia sntii, educaia minii, educaia artistic, educaia
Character
moral-religioas.
Like

Din acest document se poate nelege aproape totul:


13,319 people like Character.
n primul rnd, cum se fcea educaie nainte de rzboi i de ce merge cum merge azi. Pentru c
pe foarte puini i nu este vorba doar de profesori, directori de coli sau autoriti locale, ci i
despre prini i intereseaz cum doarme i ce mnnc un copil, dac e sau nu influenabil i
ce meserie i s-ar potrivi

n al doilea rnd, cum merge Sntatea. Cum s se numeasc medic de familie cineva care nu
tie nimic despre familia ta, despre felul n care locuieti i munceti, care nu-i intr niciodat n
Facebook social plugin
cas? Poate ai igrasie, poate dormi ntr-o poziie proast, poate mnnci aiurea. tie medicul dv.
http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 1/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi
cas? Poate ai igrasie, poate dormi ntr-o poziie proast, poate mnnci aiurea. tie medicul dv.
de familie ce, cnd, ct i cum mncai? V-a recomandat vreodat un ceai?

Trgnd linie, documentul probeaz rolul esenial pe care l juca coala n viaa comunitii i, pe
cale de consecin, poziia de excepie a Dasclului, lucru pe care de altfel l tim destul de bine
din mrturii i din literatur.

Peste toate, aceast simpl (!) fi matricol din 1940 demonstreaz ce a fcut comunismul
acestei ri (i nu numai), ce a distrus, ce a dizolvat, ce a aruncat n aer. Doar civa ani mai trziu,
comunitii fluturau peste Romnia grija fa de om. AICI, n aceast foaie nglbenit de vreme,
vedem ce nseam cu adevrat o atare grij.

Printr-o frumoas coinciden, doar cteva zile mai devreme am avut privilegiul de a sta de vorb
cu medicul i profesorul Nicolae Constantinescu, acesta povestind, printre altele, c pe vremea
cnd era elev, inspeciile se fceau la sfritul orei, pe neanunate. Inspectorul nu vorbea cu
profesorul, ci doar cu elevii, pe care i ntreba ce-au neles i ce-au reinut din lecia care abia le
fusese predat i, n funcie de rspunsul lor, l nota pe profesor. De asemenea, elevul primea
sptmnal un cartona cu note la Purtare i Silin, plus Observaii (de tipul se bate n clas),
pe care trebuia s semneze tatl, cu eventualele consecine de rigoare.

Culmea e c nici mcar nu trebuie s reinventm roata.

PS: Mulumiri Alinei Ionescu, care a descoperit documentul.

UPDATE:

Va multumim pentru precizari. AICI puteti vizualiza documentul la o rezolutie mai buna.

3
Tw eet 57 64 Like 29k

Previous post: Next Post:


A fi sau a nu fi profesor La o aniversare

ABOUT THE AUTHOR: CHARACTER

RELATED POSTS

77 RESPONSES TO CUTAI EXPLICAII?

RADU
October 3, 2014 at 10:08 am

Putei plasa o imagine de calitate mai bun? n imaginea curent a fiei nu se


nelege nimic.

Reply

MARIAN
November 11, 2014 at 8:34 pm

http://www.istorie-pe-scurt.ro/scoala-pe-vremea-bunicii-fisa-de-
evaluare-din-1940/fisa1/

Reply

MIHAI
October 3, 2014 at 12:32 pm

Din pcate aici poza nu este foarte clar, ai putea v rog s mi-o trimitei pe e-
http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 2/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi
Din pcate aici poza nu este foarte clar, ai putea v rog s mi-o trimitei pe e-
mail?

Reply

IOIO
October 11, 2014 at 11:02 am

http://3.bp.blogspot.com/-
we5wsdY8dVE/Us62gEU9PJI/AAAAAAAAB2M/tDqHcGMjWEM/s1600/foaie+matricola.jpg

Reply

DA NA
October 4, 2014 at 11:37 am

Frumos articol! Pretios document atat pentru continut, cat si pentru aspectul vintage
;). Am impartasit articolul si altora, pot spune ca a primit like-uri atat de la colegi, cat
si de la parinti/ bunici Va rugam sa (ne) mai descoperiti, sa (ne) mai dezveliti
adevaruri despre noi, caci roata se invarte, dar scartaie, uneori. Din partea mea, voi
incerca mereu sa inteleg contextul, sa vad in ansamblu si sa nu judec imediat nici
fapta, nici omul.

Reply

ARDELEAN
October 4, 2014 at 6:56 pm

Printre altele, comunismul a generalizat balcanismul n toat Romnia


Credei c-n alte pri dect Ardeal gseai acele foi-matricole, (la acel nivel), n
40?

Reply

EU
November 10, 2014 at 12:01 pm

gaseai peste tot, pentru ca asa era ordinea, nu mai considera tu


Ardealul varful civilizatiei de atunci

Reply

PATRULESCU
November 11, 2014 at 9:38 am

Sunt de acord

Reply

MELOMAN
October 5, 2014 at 8:13 am

Nu cred ca aceste deprinderi s-au pierdut datorita comunismului

Reply

ION
November 9, 2014 at 10:39 am

Dar cui? Cum poi gndi aa ceva? Ori eti unul din acei oameni
care au ntors lucrurile cu fundu n sus ori eti un ins care nu poate fi
numit om!

http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 3/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi

Reply

MARIA
October 5, 2014 at 5:19 pm

Stimata doamna, eu sunt profesor, educator, de moda veche si am facut astfel de


fise psihopedagogice si vizite acasa la elevi.Deci mai sunt si erau profesori carora
le placea profesia si erau fff bine pregatiti. Noi am facut la liceul pedagogic si
puiericultura( o materie despre dezvoltarea copilului si nu numai).Poate unii isi mai
amintesc .
Prof. MARIA ASTILEAN

Reply

DA NA
October 7, 2014 at 7:01 pm

Cu siguranta mai exista si astfel de profesori .

Reply

DA NA
October 7, 2014 at 7:04 pm

Sistemul scartaie, nu dascalul.

Reply

TINA
November 10, 2014 at 6:01 pm

Dascalul scartaie, nu sistemul.


Dascalul care nu ia medie de trecere
sau acela care e stapan pe materie dar
nu se mai oboseste la clasa cu toti
elevii ci doar la meditatii in particular de
unde mai scoate si el doua, trei salarii
pt care nu plateste taxe (!?) Problema
este ca nu mai sunt dascalii si buni
pedagogi, nu au metoda sa-si atraga
elevii catre invatatura pentru ca ei insisi
nu cred in meseria pe care nu i-a
obligat nimeni s-o aleaga

Reply

ANDREI
November 16, 2014 at 7:45 am

Cu toata stima, termenul este puericultura, o ramur a medicinei


care se ocup cu metodele i mijloacele de cretere i de dezvoltare
armonioas a copiilor n primii ani de via. (DEX)

Reply

JALOBEANU MIHAI-STANISLAV
October 5, 2014 at 5:37 pm

Foarte interesant i edificator documentul i textul. Mulumiri.


Statutul profesorului n Romnia s-a tot deteriorat de peste 60 de ani i, din
http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 4/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi
Statutul profesorului n Romnia s-a tot deteriorat de peste 60 de ani i, din

nefericire, i acum, cu sprijinul ministerului de resort, procesul continu.

Reply

CATALIN
October 5, 2014 at 8:34 pm

Articolul e frumos, dar docomentul nu se poate citi, poate sa fie o adresa de la


compania de apa sau buletinul meteorologic, din moment ce nu poate fi citit nimeni
nu poate sa spuna cu siguranta. Frumos ar fi fost sa aveti un document lizibil, nu o

poza cetzoasa unde nici daca te uiti cu telescopul nu poti distinge clar ce se
intampla. Un pic de respect pentru cititori, ce naiba

Reply

TUDOR
October 7, 2014 at 12:23 pm

copiaza-l si deschide-l in picasa, de ex. dupa aceea poti sa il


maresti. dureaza probabil 15 secunde.

Reply

LUCIAN
October 6, 2014 at 8:10 am

da o poza mai mare a foii matricole aveti? sa o putem citi si noi mai bine.

Reply

TUDOR
October 7, 2014 at 12:23 pm

copiaza-l si deschide-l in picasa, de ex. dupa aceea poti sa il


maresti. dureaza probabil 15 secunde.

Reply

RAUL
October 6, 2014 at 8:20 am

+1000 internets. Aprob acest fel de suport pentru educarea si cresterea


generatiunii urmatoare.

Reply

CHARACTER
October 6, 2014 at 4:08 pm

Va multumim pentru precizari, Am reusit sa identificam o varianta a imaginii mai


buna ca si rezolutie pe care vrem sa o impartasim si cu voi. Urmarind linkul din
UPDATE puteti citi si continutul misterioasei foi matricole.

Reply

KLAUSS
October 9, 2014 at 1:04 pm

asta e carnetul meu de note ce tot va agitati atat

http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 5/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi

Reply

ION
November 9, 2014 at 10:43 am

Replica ta era comic, dac situaia n care se


gsete educaia nu ar fi de plns.

Reply

EU
November 10, 2014 at 12:05 pm

daca te mai cheama si Iohannis, du-te sa mai vinzi

niste copii

Reply

CAMELIA
October 7, 2014 at 8:32 am

Si ce s-a intamplat cu Felicia Draghiciu? A resit sa devina invatatoare?

Reply

DA NA
October 7, 2014 at 6:53 pm

https://www.facebook.com/TheBlueStreetJournal/photos/a.115278601973876.22563.115272475307822/163315830503486/?
type=1&fref=nf

Reply

DA NA
October 7, 2014 at 7:21 pm

Este interesanta pozitia parintilor vis a vis de viitorul copilei buna gospodina
acasa in sat!Nu e diferita de cea din zilele noastre

O astfel de fisa nu e foarte diferita de caracterizrile psihopedagogice facute azi de


educatori sau diriginti.

Reply

GABRIELA
October 8, 2014 at 10:50 am

Am completat o fisa referitor la starea materiala si sociala cand a inceput copilul


meu clasa a 5-a, respectiv a 9-a. Stiu ca diriginta fiicei mele are asemenea

informatii despre toti copiii si actualizeaza fisele periodic.

Reply

ANONYMUS
October 9, 2014 at 5:58 am

In primul rand vreau sa subliniez ca acest document unic este un fals . vezi scris

no.6 pagina 6 ..pe vremea accea se fcea mai mult rus nici decum prescurtari in
engleza !!!!! deci _l_

http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 6/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi
In al doilea rand ceea ce se subliniaz in aceasta fisa, foaie matricola este un
exemplu bun de urmat..

Pe de alt parte vd cum tot mai multi oameni sunt foarte uor pclii, manipulai,
prostii, luai in ras ..istoria se schimba dup cum vedei dup bunul plac al unuia

sau al alteia..Mare grij, deschidei ochii !!! va ludai ca avei 3 unii dintre
voi..cernei binele de ru , c sub aspectul binelui se deformeaz alte lucruri mult

mai importante si nu prea este bine !! Splarea de creier se afla pana si in


alimentaia voastr, dar astea sunt nimicuri dragilor.. ce este mai important..nu va

lepdai de credina in Dumnezeu, nu il lsa pe cel care a avut grija de mama ta,
bunica ta, strbunic , de acest neam in tot acest timp nu il lsa sa i fie luat pentru

ca alaturi de el si cunotinele de acum devii mult mai puternic spiritual.. !!!!

Reply

PANDRADA
October 14, 2014 at 7:54 am

Bogate elucubratii, cunoastrerea istoriei, zero. Sovieticii au venit in


Romania in 1944. Prescurtarile no. erau uzuale in epoca, iar limba

rusa nu se studia deloc.

Reply

TEO
October 15, 2014 at 7:48 am

Stimate anonymus, este vorba de un document autentic. Te rog sa

nu enunti judecati de valoare fara o documentare prealabila. Nici


vorba sa se studieze limba rusa in perioada aceea ! In perioada

antebelica se studia franceza si eventual germana. Acel No era pe


toate documentele vremii si era prescurtarea de la numar de

ordine il veti inalni si pe multe documente postbelice pana prin


1963.

Reply

RUSUL
October 17, 2014 at 8:12 pm

Anonymus, vezi ca bati campii!! Rusa in 1940?? No prescurtare din

limba engleza?? Come on!!

Reply

CALIN
October 21, 2014 at 11:54 am

No nu e din englez, ci din latin, prescurtarea ablativului numero de


la numerus.

Reply

NEINHALT
November 13, 2014 at 8:56 am

Stimate domnule Anonymous, va multumim pentru


comentariul dumneavoastra prin care va etalati atat

cunostintele de istorie cat si faptul ca faceti probail


parte din generatia de aur post decembrista care are

inca probleme cu bacul. Este ok, va intelegem si va


anuntam ca atunci cand va iesi ponta presedinte, veti

avea ocazia sa intrati la o facultate si fara BAC si


poate veti avea ocazia sa invatati in sfarsit istorie

http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 7/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi

Reply

MINISTRUL PRICOPIE
November 11, 2014 at 2:24 pm

ANONYMUS , esti tampit!!!

Reply

LEO
October 9, 2014 at 9:29 am

Frumos document. Eu din cte tiu notele erau pana la 5 n acea perioada, n

documentul ataat vad note 10 . Sper sa ma nel.

Reply

DA NA
October 10, 2014 at 6:52 am

Pe net am vazut un document de absolvire liceu in perioada


interbelica si erau note de 8!?

Reply

PANDRADA
October 14, 2014 at 7:52 am

Te inseli. Sistemul pana la 5 este sovietic si a fost adoptat dupa

venirea acestora.

Reply

TEO
October 15, 2014 at 7:42 am

Notele erau pana la 10. Note pana la 5 au fost dupa al doilea razboi

mondial,sub influenta rusa.

Reply

CARMEN
October 16, 2014 at 5:04 pm

Informatia dvs, este gresita.Sistemul de notare de la 1 la 10 a fost


sistemul folosit in invatamantul romanesc in acea perioada, iar

rubricile pe care le vedeti, multe provin din reforma din invatamant a


lui Spiru Haret din 1899. Sistemul de notare de la 1 la 5 este

sistemul rusesc ce a intrat in Romania dupa reformele din


1948/1949 si apoi anii 50, reforme ce au inceput sa nenoroceasca

generatii.

Reply

SUPERMAMICA
November 9, 2014 at 4:54 pm

La fel ca si acum de altfel, modificarea sistemului de

invatamant spre a imbunatati masa votanta: facultate


fara bacalaureat, un bacalaureat pentru toti dar de

rang mai mic, banii sa nu mai urmeze elevul ci


rectorul numit, pumnul in gura la cei ce isi permit sa
http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 8/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi
rectorul numit, pumnul in gura la cei ce isi permit sa

spuna adevarul unui plagiat, licitatii facute pe sub


masa pentru toarashii de partid, o slaba capacitate de

a amenda cei ce pun stampila de manual alternativ


recunoscut de ministerul invatamantului pe cine stie

ce tampenii, infiltrarea popilor in scoli pentru a putea


solicita venituri suplimentare ca clerul sa sustina din

nou miscarea bolsevica, iertarea profesorilor care cer


spaga pe motivul ca daca stau in puscarie plateste

contribuabilul (!), obligarea copiilor din scoala sa iasa


la mitinguri electorale pentru PSD, autobuze scolare

date dupa apartanenta politica si nu dupa necesitati


sau nevoi si la fiecare iesire se face balci, declaratii

ca printr-un bacalaureat corect 1 milion de oameni


votanti sufera (copiii, parintii si cei 4 bunici) vezi

declaratia sefului camerei deputatilor si lista poate


continua, acestea fiind doar exemplele anului 2013-

2014!

Reply

ANONIM
October 9, 2014 at 11:46 am

Ce relevanta are meseria care i s-ar potrivi unui elev cu alegerea pe care vrea el sa

o faca? Ultima oara cand am verificat eram liberi sa ne alegem viitorul (macar ala
profesional). Consilieri de orientare incariera se gasesc usor daca cineva e

interesat sa caute, iar parerea subiectiva a unui profesor referitoare la viitoarea


ocupatie profesionala a unui elev e 0. Respect putinii profesori care se dedica

acestei meserii si le apreciez munca pe care o presteaza, dar din pacate nu avem
nevoie de analize, statistici, si pareri ca din astea avem destule.

Reply

DA NA
October 11, 2014 at 5:32 am

Profesorul poate indruma elevul , aprofundarea si

orientarea(profesionala) a elevilui este o etapa, un ciclu in sistemul


de invatamant. Si nu e vorba de statistici sau pareri subiective, cum

nici pedagogia sau psihologia nu sunt. acolo in grafic nu e vorba de


statistica ci de puncte tari, puncte forte ale copilului odata

cunoscute profesorului, acesta o sa lucreze cu elevul in cunostinta


de cauza:)

Reply

RUBIK
November 11, 2014 at 10:28 pm

Si stii tu la 15 ani ce meserie vrei? In clasa a-8-a te vrei veterinar si in


clasa a-12a te vrei psiholog. Creierul tau nu ofera informatii false

daca te simti in largul tau si nu constientizezi testele.


Eu in clasa a-8-a am fost intrebat de catre profesoara de matematica

la ce liceu ma duc si am spus ca ma duc la profil economic. Reactia


ei o am si acum in cap la final de facultate: Economic? Tu!? bai

Tanasa tu esti de inginerie! ai cap de inginer ba baiatule ce mama


naibii sa cauti tu la economie?

Instictiv am ascultat-o, am aplicat la un liceu de matematica-


informatica unde toate cunostintele mele s-au dus dracului din

cauza profesorilor si le multumesc pe aceasta cale ca m-au


indemnat sa copiez la teste si sa las internetul sa-mi faca tema insa

http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 9/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi
am continuat pe ce mi-a spus candva o anume Dinca.
Acum ma aflu in anul 4 la Politehnica si am premii, stagiu in

strainatate si lucrari inregistrate la institutii prestigioase. A gresit


oare profesoara aia? NU!

Iubea copii talentati dar intr-un mod aparent tiranic insa iubea
meseria pe care o avea.

Am intalnit-o ultima oara fix cand am terminat liceul si i-am multumit


caci la Politehnica am ajuns prin indemnul ei.

Deci un bun pedagog poate face astfel de analize! Tine minenu


poti trisa in fiecare zi la teste incosntiente asupra creierului tau. Vrei

un exemplu? Facebook! Stie mai multe decat stii tu despre mintea


ta.

Reply

CIPRIAN
October 9, 2014 at 1:51 pm

aici e o imagine a foii matricole la rezolutie mai mare :


http://vasilerosciuc.blogspot.ro/2014/01/foaia-matricola-sau-cum-erau-evaluati.html

Reply

ADI DURAI
October 9, 2014 at 3:45 pm

Fotografia la rezolutie mai mare, aici: http://www.character.ro/wp-


content/uploads/2014/10/foaie-matricola-1.jpg

Reply

MYST
October 11, 2014 at 8:30 am

Poza se poate salva pe orice PC si cu orice utilitar de vizualizare se poate mrii n


aa fel nct s se poat citi despre ce este vorba

Reply

PROTRANSLATIO
October 11, 2014 at 11:26 am

Foarte interesant
Numai note mari. Mai slab la Sarguinta si Onestitate

Reply

23. EVENIMENTE LOCALE DOVADA C NVMNTUL ROMNESC N SECOLUL


TRECUT ERA MULT MAI COMPLEX: CUM ARTA FOAIA MATRICOL N 1940
October 11, 2014 at 2:32 pm

[] AICI documentul la o rezoluie mai []


Reply

ANONIM2
October 13, 2014 at 6:34 am

Acum, cu educatia la pamant inteleg de ce se manipuleaza masele iar daca


http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 10/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi
Acum, cu educatia la pamant inteleg de ce se manipuleaza masele iar daca
articolul lauda sistemul educational dinainte de razboi ei bine, asa educati cum

erau, in perioada aceea, au lasat comunismul sa se instaureze

Reply

25. FIA MATRICOL A ROMNIEI DISPRUTE


October 13, 2014 at 7:26 am

[] _______________ *nu tiu care este sursa primar a fiei matricole a Feliciei Drghiciu. Eu
am gsit-o pe acest blog. []
Reply

CRIS
October 13, 2014 at 9:52 am

dupa mine un articol inutil


daca tot vrei sa fie un articol cu caracter, ar fi trebuit sa privesti povestea din mai

multe puncte de vedere


cum erau tratati dascalii?

ce rol avea respectul in relatia dascal elev si dascal stat?


de ce o singura matricola in care se vede clar ca eleva invata foarte bine vrea sa

reflecte un invatamant general ? (mi se pare absurd si lipsit de sens)

plus multe alte intrebari la care articolul asta nu are nici un raspus

apoi
daca vrei sa fii cu adevarat coerent adu niste statistici legate e invatamant ale anilor

30 40,

ale anilor 80 90 si ale celor de dupa 2010

chiar si asa niste statistici nu pot sa fie graitoare, ca sa nu mai povestim de o


amarata de foaie matricola care mie personal nu-mi spune nimic din ce poate ca a

insemnat invatamantu in acea perioada

un articol de genu asta = pierdere de vreme fratilor

si inca ceva

scrieti si voi cine e autorul ca sa stim cui ne adresam ca doar nu au picat articolele

din cer

Reply

LALA
November 6, 2014 at 10:02 pm

Esti foarte superficial, domnule. Parerea dumitale este lipsita de

argumente coerente, spui numai prostii. Am impresia ca esti unul

dintre simpatizantii lui Ponta. Multa sanatate!

Reply

GIGEL
October 15, 2014 at 9:50 pm

Bla bla bla

Cu regret o spun, dar in comunism educatia in Romania era mult peste ce este
acum (cu foarte mici exceptii). Si asta o spun din experienta copii semianalfabeti

in clasa a 5a- a 6a e inacceptabil.

Si apropos de exemplul aratat recent am gasit la parinti dosarul meu de la

gradinita! Cu evaluare pe diferite arii (gen capacitate de concentrare, intergrare

http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 11/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi
sociala, imaginatie etc), detaliere a ariilor in care eram bun/de care aparent eram
interesat, evaluare psihologica (simpla, nimic complicat, dar eram la gradinita!),

recomandari referitor la ce ar trebui imbunatatit/ spre ce ar trebui sa ma orientez.

Pentru mine a fost absolut suprinzator si fascinant, si in modul pozitiv (fata de

educatie de atunci).

Sunt curios daca mai exista asa ceva,la acelasi nivel de profesionalism si
rigurozitate, chiar si la gradinitele private cu staif.

Din pacate cred ca s-a pierdut mult din 90 (si nu, nu spun ca au fost mai buni

comunistii pana la urma tot fosti comunisti sau odraslele lor ne conduc si acum),

Dar diferenta este enorma. Totusi, inainte de 90, nu erau atat de multi profesori

agramati.

Reply

LUMINITA GRADINARIU
October 18, 2014 at 12:58 pm

Sunt profesoara cu o vechime de 35 ani de invatamint in aceiasi scoala veche de

150 ani in 2015.

Nu ma intereseaza autenticitatea documentului, eu am tinut in mina unele

asemanatoare de la
scoala mea. Sunt intru totul in acord cu textul care insoteste documentul si sunt

bucuroasa ca a ajuns si la mine

via facebook. Am avut privilegiul sa discut cu foste eleve si cu foste profesoare din

perioada interbelica,si am putut

sa ma informez in detaliu despre sistemul de invatamint din Romania a acelor


ani.Rodica Procopiu, sotia savantului Stefan Procopiu, a fost profesoara de filosofie

intre 1941 si 1948 si ne-a povestit despre importanta educatiei , grija pentru fiecare

elev si despre calitatea exceptionala a cadrelor didactice din acea vreme: Nu era

nevoie sa-ti
spuna nimeni cum trebuie sa se comporte o profesoara: furai de la modelele

tale(31 ianuarie 2006 la virsta de 94 de ani).

Revenind la textul pus in discutie si la comentariile anterioare, e adevarat ca exista

fise psihopedagogice, dar sunt completate in fuga sau deloc de catre majoritatea
dascalilor,deoarece se pune mult prea mult accent pe predare-invatare si pre putin

pe educatie si cunoasterea elevului din fata ta, a nevoilor si inclinatiilor sale.

Reply

ALIN
November 11, 2014 at 8:14 am

Va respect profesia, dar, din start, descalific maniera in care ati


redactat acele cateva propozitii de mai sus.

Stim cu totii ca noul val de incultura a lovit Romania, inclusiv sub


forma ortografiei deraiate (vezi multi de i, ignorarea utilizarii corecte

a punctuatiei, etc.), dar ma intristeaza cand vad profesori, dascali,

educatori, formatori de opinie s.a.m.d., ce nu sunt in stare sa

formuleze corect (d.p.v. gramatical, desigur) un text din cateva


propozitii Ma intristeaza pentru ca noi ne criticam copiii pentru

greselile lor si ne straduim, cum putem, sa ii invatam mai bine

acasa, pe cand cei ce ar trebui sa le deschida calea in viata, ei insisi

cad in pacatul pentru care copiior nostri, respectiv elevilor Dvs. li se


scad din note.

Si, pentru ca noi, parintii, nu putem da note profesorului, aleg sa va

intreb, nu fara urme de indignare, totusi: ia spuneti, D-na.

profesoara, cum e: aceiasi scoala? Sunteti sigura?


Cu respect (usor ciobit), un fost elev (nu de-al Dvs., desigur),

Alin GUI

http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 12/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi

Reply

DANVL
November 12, 2014 at 7:47 pm

vai de copiii obligati sa invete cu o profesoara care scrie aceiasi

scoala

Reply

COSTIN
November 8, 2014 at 9:32 pm

daca faceti un exercitiu de memorie mi se pare ca si noi cand eram mici inainte de

90 aveam undeva in scoala asemenea date, sau mai bine zis invatatorii nostrii,

deci nu comunismul cred ca a fost de vina ci cei care ne conduc din 90 pana in

prezent

Reply

STEFAN
November 10, 2014 at 10:37 am

Fia respectiv nu dovedete c-a i fost de folos. Cel mult arat o intenie bun.
Analfabetismul era pe la 44% n Regat n 1918, 33% n Transilvania i Bucovina i

27% n Banat, i c pn n 1940 trecuser doar 22 ani, nu m-a atepta s fi fost

schimbri spectaculoase. ntr-adevr, era interesant de corelat i cu rezultatele

nvmntului din acei ani rata de analfabetism, ci mergeau la liceu, la


facultate etc.

Reply

STEFAN
November 10, 2014 at 10:40 am

Cum ziceam:

http://ro.wikipedia.org/wiki/Alfabetizare#mediaviewer/File:Romania_1930_literacy_RO.svg

Reply

BOB
November 11, 2014 at 1:41 pm

voi astia cu Ardealul in sus si in jos sunteti cei mai haiosi . noroc ca ura exacta se

da tot dincoace :)))

Reply

JOHN
November 11, 2014 at 3:28 pm

puteti trimite documentul fie si in copie pe adresa ministerului educatiei si al

sanatatii, poate si la domnu johannis ???

Reply

MOLDOVEAN OCTAVIAN
http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 13/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi
MOLDOVEAN OCTAVIAN
November 11, 2014 at 4:34 pm

Sunt bucuros ca am postat cu folos acest documentda, romanii trebuie sa stie ca

istoria poporului nostru ne poate invata cum putem trai mai binefolosind lucrurile
bune din trecut.

Reply

DIMINESCU NICOLAE
November 11, 2014 at 5:07 pm

Cunosc documentul mai mult parte din el l-am introdus in fisa psiho-pedagogica

folosit de diriginii unei scoli generale din Or.Victoria pentru a simplifica si

eficientiza activitatea de cunoatere si orientare psiho-pedagogica a absolvenilor


fiindc fisa se termina cu recomandarea colii.Comparati cu fisa super extins pe

care o folosesc azi profesorii si ve-i constata eficienta primeia .

Reply

CHIUARIU IONU CEZAR


November 11, 2014 at 9:20 pm

Pe atunci se fcea cu adevrat coal dar n zilele noastre se face mai mult cu

analfabei care se gndesc numai s fure.

Reply

LAUR
November 11, 2014 at 10:20 pm

Este important sa aducem aminte ca avem ceva mai multe responsabilitati fata de

copii nostri decat sa ii inscriem la concursuri fara noima si sa ne laudam cat de

americani suntem cand e vorba de cei seven years de acasa. Si rezultatul se

vede. Stii ce nu inteleg din scrierea ta, de ce tinzi sa te comporti ca in politica? Doar
acolo am vazut o generalizare atat de brutala, astia sunt oamenii, toti sunt corupti,

nu ai pe cine alege! Fals, nimic mai fals, oameni buni sunt dar nu se vad pentru ca

sunt putini, pentru ca nu sunt zgomotosi si pentru ca nu li se pare ca trebuie sa se

bata cu pumnii in piept pentru ca isi fac treaba bine. Cu sau fara intentie lovesti
doua categorii profesionale cu o importanta pe care nu cred ca o realizezi la

adevarata amplitudine si asta doar pentru ca multi din categoriile respecrive au

ales drumul compromisului. Este adevarat, cei buni sunt putini dar putini sunt si cei

ce merita cu adevarat daruirea acestor oameni. Sunt un fan al articolului dar


dezaprob categoric ideea de a mai lovi odata in medici si profesori, indiferent cat de

motivat ar parea. Sa stii ca nimeni nu iti va intra in casa daca nu stii sa il poftesti!

Reply

EU
November 12, 2014 at 12:14 am

Secuii si sasii erau bine organizati. Cultura lor e greu de atins chiar si astazi,

degeaba avem access la informatii.


Secuii si sasii aveau autonomie teriotiriala in aceea vreme, se organizeau dupa

nevoile lor, si asa au reusit sa ne surprinda.

I-mi e rusine ca ma srprinde acest articol.

Reply

GHE.
http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 14/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi

November 14, 2014 at 7:41 pm

IMI fara cratima, stimate vorbitor de limba romana!

Reply

VASILE SANDINA
November 12, 2014 at 7:59 am

N IORGA, Optimism moral https://www.facebook.com/photo.php?

fbid=10203938816285987&set=oa.1547405465486135&type=1&theater

Reply

SANDINA
November 12, 2014 at 8:02 am

Scoala din 1910 priviti si costumul national lucrat


https://www.facebook.com/photo.php?

fbid=10204256766234537&set=a.10204256765834527.1073741846.1089460758&type=3&theater

Reply

SANDINA
November 12, 2014 at 8:04 am

Un caiet de lucrari din 1903

https://www.facebook.com/sandinaiulia.vasile/media_set?
set=a.1515139633658.2067240.1089460758&type=3

Reply

LOLA
November 12, 2014 at 6:01 pm

Stimate domn care ai publicat acest document ! Te rog sa te interesezi ce trebuie

sa faca un medic de familie (nu medicii au cerut sa fie denumiti asa) si apoi sa faci

comentarii. In niciun caz medicul nu-ti vine noaptea sa vada cum dormi sau ce
pozitii adopti cu partenerul (partenera), nu-ti cauta prin colturi si dupa mobila sa

vada daca ai igrasie sau se autoinvita la pranz sa observe ce mananci. Nu mai traiti

in trecut !

Reply

MAKKAI GABRIELA
November 12, 2014 at 9:21 pm

Foarte intrersata aceasta fisa. dar voi cei ce criticati, sunteti o generatie care
condamnati un cuvant, fara sa-l cautati mai intai in dictionare. Poate in anii 80

sociatatea era deja deteriorata, dar in niciun caz nu atat de tare ca acum, cand

escroci notorii au condamnat verbal comunismul.Ei sau deja copii lor sunt cei ce

au compromis notiunea de comunism. Ei si-au impartit tara si au distrus-o. Acum


hotii din parlament, striga hotii de comunisti, dar noi ne-am lepadat de carnet,

suntem mosieri si burgheji. In anii 50-70, exista un medic de familie care venea

acasa la urgente, care iti urmarea evolutia de mic, tbc-ul a fost eradicat, bolile

transmisibile erau deja tinute in frau, in scoli exista asistenta, medic, stomatolog.
La fel si in fabrici, uzine, institutii in functii de marimea lor. Acest carnet fotocopiat,

era poate mai complet decat fisa medicala de care poate unii ne mai amintim, dar
http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 15/17
18.11.2014 Cutai explicaii? | character.ro | despre eleganta de a fi
era poate mai complet decat fisa medicala de care poate unii ne mai amintim, dar

in care erau trecute toate date despre individ de la centimetrii si greutatea la

nastere, vaccinuri, bolile copilariei, si mai apoi toate trecerile pe la doctor in viata.
sau prin anii 80 carnetele de sanatate, care nu iti permiteau sa furi medicamente,

sa folosesti nenumarate retete, saNu stiu care regim a fost mai ingaduitor cu

furtul, cu concediile medicale contra cost, cu cat despre notare, Carmen are

dreptate vis a vis de sistemul de notare. Poate fisa apartine unei anume scoli
private sau administrate in privat. Asa pare, dar e demn de promovat ca idee. Iar

cine vrea o poza mai clara, un print screen sau snipping tool cu corectiile necesare

pana vedeti rubricile clar.

Reply

BUNATATI DIN NATURA


November 13, 2014 at 8:39 am

Procentul celor ce se implica fara sa tina cont de recompense pecuniare este din
ce in ce mai mic

Este un lant al erorilor. Ies din sistem persoane ce aveau o metoda completa si

complexa de educare si intra cei care au studiat influentati de lipsurile materiale,

ale cadrelor didactice dar si ale lor.

Reply

COSMIN
November 13, 2014 at 11:04 am

ona jud BV german Schnen; ona jud. Alba- german Schnau. Ca o mic

rectificare

Reply

LEGIONARUL01
November 15, 2014 at 8:23 am

Interesant ,dar cei prosti ii vor vedea mereu pe cei inteligenti ca pe niste

nebuni.Metodele au evoluat, tarile scandinave unde educatia este pe primul loc si


sunt cei mai bogati din europa, nu au nevoie de asemenea foi matricole. Noi ca si

societate trebuie sa vrem sa fim inteligenti, ori romanul de rand prefera sa

lipseasca de la scoala ca sa mulga vaca.

Reply

LEAVE A REPLY

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Name * Email * Website

Comment

http://www.character.ro/2014/10/cautati-explicatii/ 16/17

S-ar putea să vă placă și