Sunteți pe pagina 1din 15

Posted on by Ciprian 48 comments

Bine te-am gsit !


ncepusem data trecut s vorbesc despre factorul de putere i despre efectele lui asupra
eficienei cu care energia electric este transportat de la generator la consumatori. Pentru astzi
mi propusesem s vorbesc despre toate modurile i situaiile n care se poate face compensarea
factorului de putere ns mi-am dat seama c asta ar nsemna s folosesc noiuni care nc nu au
fost prezentate pe Hobbytronica. De aceea, pentru a pstra lucrurile ct mai simple n acest
articol m voi referi doar la compensarea factorului de putere din circuitele care conin doar
componente pasive. Prin urmare, astzi vom vorbi despre:

Ce nseamn compensarea factorului de putere ?

Exemplu de calcul pentru compensarea factorului de putere al unui


motor electric.

Ce nseamn compensarea factorului de putere ?

O definiie scurt ar suna cam aa: Compensarea factorului de putere presupune grupul de
activiti prin care valoarea acestuia este adus ct mai aproape de 1.
Pentru a nelege i mai bine este necesar s-i reamintesc c n cadrul circuitelor de curent
alternativ formate din rezistene, bobine i condensatori:

cantitile de energie electric pe care bobinele i condensatorii le ruleaz (le


absorb sau le cedeaz) depind de valorile inductanelor i capacitilor
acestora;

absorbia i cedarea de energie electric de ctre condensatori i bobine


provoac apariia puterii electrice reactive;

bobinele i condensatorii legai n acelai circuit absorb i cedeaz energie


electric n contratimp: cnd condensatorul absoarbe bobina cedeaz i
viceversa;

factorul de putere este raportul dintre puterea activ (cea de care ne folosim
efectiv) i puterea aparent (cea care include i energia reactiv).

Din cele spuse mai sus rezult c fiecare tip de component pasiv creeaz propriul tip de putere
reactiv: prezena bobinelor n circuit provoac apariia puterii reactive inductive iar prezena
condensatorilor d natere puterii reactive capacitive. Diferena dintre aceste dou tipuri este
bineneles aceea c i ele se afl n contratimp: ntr-un circuit n care avem i bobine i
condensatori, atunci cnd puterea reactiv inductiv intr n bobin, puterea reactiv capacitiv
circula iese din condensator, i viceversa. Asta mai departe nseamn c puterea reactiv care iese
din bobin se poate duce n condensator i viceversa.
Ce concluzie simpl i cuprinztoare se poate extrage de aici ? Dac puterea reactiv inductiv
este cantitativ egal cu puterea reactiv capacitiv, cele dou vor circula doar pe traseul dintre
componentele care le creeaz (bobina i condensatorul). Cu alte cuvinte energiile reactive nu vor
mai circula ntre circuit i generator. Ai putea spune eh i ce-i cu asta ?, iar eu i rspund c:

prin ncrcare i descrcare, condensatorii absorb i bag forat n circuit


cureni electrici de mare intensitate;

prin ncrcarea i descrcarea energiei din bobine, acestea bag forat n


circuit tensiuni electrice suplimentare;

din cele dou scurte observaii de mai sus rezult c prezena puterii
electrice reactive pe traseul dintre generator i circuit cere de la generator
mai mult putere electric dect este nevoie i apoi i trimite napoi surplusul
care nu-l folosete. Asta e ca i cum ai pstra n portbagajul mainii un
pietroi: nu te ajut cu nimic dac-l plimbi cu maina ns la deal i foreaz
motorul s consume mai mult iar la vale i accelereaz uzura frnelor.

n realitate puterea reactiv inductiv rareori este egal cu puterea reactiv capacitiv. Din acest
motiv, pentru a aduce cele doua tipuri de puteri reactive ct mai aproape de egalitate, n
respectivul circuit se mrete fie inductana (dac puterea reactiv inductiv este mai mic dect
cea capacitiv), fie capacitatea (dac puterea reactiv capacitiv este mai mic dect cea
inductiv). Cu alte cuvinte: compensarea factorului de putere al unui circuit electric nseamn
modificarea valorii unei componente reactive (a capacitii sau a inductanei) astfel nct efectele
puterii reactive capacitive i ale puterii reactive inductive s se anihileze reciproc.
Exemplu de calcul pentru compensarea factorului de putere al unui motor
electric.

n continuare o s-i art cum se face compensarea factorului de putere n cadrul unei situaii
foarte des ntlnit n practic: cazul n care la reeaua electric sunt conectate motoare electrice
cu o putere de cel puin cteva sute de W. n acest caz este vorba despre prezena n circuit a unei
sarcini aproape exclusiv inductive pentru c motorul este format din bobine care doar n anumite
configuraii sunt nsoite i de ceva condensatori. Avnd o sarcin aproape exclusiv inductiv
rezult c ntre motor i generator va circula nite putere electric reactiv (inductiv), ceea ce
nseamn c factorul de putere este mai mic dect 1.

Concret, n cadrul situaiei discutate rezult c pentru a neutraliza efectele prezenei puterii
reactive inductive compensarea factorului de putere trebuie fcut prin adugarea n circuit a
unor condensatori a cror capacitate s creeze o putere reactiv capacitiv egal ca i valoare cu
puterea reactiv inductiv. Este important ca valoarea condensatorilor de compensare s fie
precis aleas pentru c alfel:

o valoare prea mic nu va ameliora factorul de putere (adica ar fi ca i cum


nu am fi intervenit cu nimic);

o valoare prea mare va produce prea mult putere reactiv capacitiv: o


parte va fi neutralizat de puterea reactiv inductiv iar restul va rmne s
se zbenguie aiurea pe traseul dintre generator i circuit. Altfel spus, astfel am
da-o din lac n pu.

Pentru a determina ce capacitate va trebui s aib condensatorul de compensare, n mod ideal ar


trebui s obinem cu ajutorul unui osciloscop defazajul dintre tensiune i curent introdus de
circuit, pentru ca apoi s calculm factorul de putere. ns, m ndoiesc c ai avea un osciloscop
la dispoziie :D. Din fericire, valoarea factorului de putere este de obicei notat pe placua cu
informaii tehnice a motorului, prin simbolul cos sau pur i simplu (figura 1). Ca s nu rmi
cu lacune, este defazajul dintre tensiune i curent de care vorbeam mai sus.

Figura 1. Indicarea valorii factorului de putere pe eticheta unui motor electric


S presupunem c circuitul nostru are doar un motor electric de 2KW alimentat de la
220V/50Hz, pe a crui plcu scrie c are un factor de putere cos=0,7 .
Asta nseamn c datele noastre iniiale sunt:

Tensiunea de alimentare U=200[V];

Frecvena tensiunii de alimentare f=50[Hz];

Puterea activ P=2000[W];

Factorul de putere cos=0,7 (Factorul de putere = Puterea activ/Puterea


aparent);

Puterea aparent S=2000[W]/0,7=2857[VA];

Formula puterii reactive este:

i deci n cazul nostru, puterea reactiv Q are valoarea de:

Dup cum am pomenit i mai sus, tiind c al nostru consumator este un motor electric, este
logic s credem c puterea reactiv calculat mai sus este de tip inductiv. Prin urmare, n acest
caz compensarea factorului de putere ar consta n conectarea n circuitul nostru a unui
condensator care s produc 2040 VAR de putere reactiv capacitiv (pe care o vom nota cu QC ).
Formula general a puterii reactive mai poate fi scris i sub forma:

unde:

U tensiunea de alimentare exprimat n V (voli);

X reactana componentei care produce puterea reactiv, exprimat n


(ohmi);

defazajul ntre tensiune i curent.

n cazul de fa formula devine:

unde XC este reactana capacitiv.

tim c defazajul ntre tensiune i curent () produs de o capacitate pur este de 90. n acest caz
relaia de mai sus se simplific n modul urmtor:

Se observ c XC este singurul termen pe care nu-l tim i deci hai s-l aflm:

Mai tim c formula reactanei capacitive este:

n ea vedem c apare i o capacitate C, care este tocmai valoarea condensatorului pe care vrem so aflm. n cazul nostru vom nota aceast capacitate cu CV i astfel vom obine:

Dac facem mprirea lui 1 la 7418 vom obine valoarea condensatorului n farazi [F], adic un
crnat de 0,000 [F] ceea ce nu e prea plcut ochiului. Aa c voi nmuli acel raport cu 1
milion (pentru c microfaradul este de 1 milion de ori mai mic dect faradul) i voi afla c
valoarea condensatorului de compensare ar trebui s fie de:

Acest rezultat arat c dac vom aduga n circuitul motorului un condensator de 134,8 F
puterea reactiv capacitiv i cea capacitiv se vor anula complet reciproc. N-ai s gseti
nicieri un condensator de fix 134,8 F ns poi folosi ori o valoare apropiat (de exemplu 100
F) sau dac vrei s fii mai ateu dect papa poi lega n paralel mai multe condensatoare astfel
nct s obii o valoarea ct mai apropiat de 134,8 ( de exemplu 100 F + 22 F + 10F + 2,2
F).
Dup cum vezi, compensarea factorului de putere presupune calcule destul de simple. Att de
simple nct se preteaz n a fi inclus ntr-un calculator on-line. Am i asta n plan ns pn
atunci trebuie s-i mai spun c atunci cnd n circuit predomin puterea reactiv capacitiv,
modul de calcul al inductanei de compensare este identic (bineneles, nlocuind relaia
reactanei capacitive cu cea a reactanei inductive).

Tot referitor la cazul exemplificat mai sus trebuie s ii cont de faptul c la compensarea
factorului de putere trebuie s foloseti doar condensatori nepolarizai (de curent alternativ). Pe
lng asta, tensiunea de lucru a condensatorilor de compensare trebuie s fie cu cel puin 50%
mai mare dect tensiunea de alimentare a circuitului n care sunt montai. Motivul l voi detalia
ntr-un articol viitor cnd voi vorbi despre modurile n care se poate msura/exprima tensiunea
electric alternativ. Ca i concluzie este bine s reii c, pentru compensarea factorului de putere
din circuitele electrice alimentate de la priz va trebui s foloseti condensatori nepolarizai cu
tensiunea de lucru de 400V.
Exemplul discutat se refer la cazul n care motorul este alimentat cu tensiune monofazic.
Pentru compensarea factorului de putere a motoarelor trifazice, calculul de mai sus rmne
valabil cu excepia faptului c valoarea calculat a condensatorului de compensare va fi mprit
la 3, pentru c trebuie s distribuim acea capacitate ntre toate cele 3 bobine ale motorului. Pe
scurt, n cazul trifazic ne vor trebui 3 condensatori de 134,8 / 3 F. 134,8 / 3 F ne d cam 45 F
aa c, din nou, va trebui s caui n magazine o valoare apropiat.
Acum c tim ce condensatori de compensare ne trebuie, nu a rmas dect s-i montm. Cum ?
Pai n cazul monofazic, condensatorul sau condensatorii se conecteaz n paralel cu motorul
(direct pe bornele acestuia), iar n cazul trifazic, fiecare din cei 3 condensatori se leag ntre cte
o pereche de faze. Pentru clarificare trage o privire peste figura de mai jos.

Figura 2. Compensarea factorului de putere. Conectarea condensatorilor de compensare.

tiu c nc nu am vorbit despre tensiuni trifazice i monofazice, aa c pn cnd voi aborda i


acest subiect ine minte urmtoarele:

un cablu de alimentare monofazic are: un fir pentru nul (culoarea standard


este albastru), un fir pentru faz (culoarea standard este maro) i uneori un
fir pentru mpmntare (culoarea standard este galben-verde);

un cablu de alimentare trifazic ar trebui s aib trei fire pentru cele 3 faze
(colorate fiecare n maro, negru i gri), un cablu pentru nul (de culoare
albastr) i un fir pentru mpmntare (de culoare galben-verde).

Chiar dac m repet, condensatorii folositi pentru compensarea factorului de putere trebuie
conectai direct pe bornele motorului. De ce ? Pentru c dac de exemplu i legm nainte de
ntreruptorul cu care pornim i oprim motorul, atunci cnd motorul este oprit, condensatorul
nostru rmne n continuare conectat la reeaua electric. Ce nseamn asta ? nseamn c n
lipsa bobinelor motorului, puterea reactiv creat de condensatorul de compensare nu va mai fi
contrabalansat de nimic. Consecine ? n cazul n care nu-i vor sri imediat siguranele de la
tabloul electric, contorul de energie reactiv va nota cu lcomie n index mult mult energie
reactiv.
Important de menionat ar mai fi faptul c n cazul unui circuit n care avem mai muli
consumatori care produc putere reactiv (motoare electrice, transformatoare electrice,
electromagnei etc.) factorul de putere vzut de acea instalaie este influenat de puterea
reactiv produs de fiecare din respectivii consumatori. Altfel spus, cnd n acea reea avem
conectat doar un motor electric avem un anumit factor de putere, cnd avem un motor i un
transformator avem alt factor de putere i aa mai departe. Din acest motiv, n electrotehnica de
mare putere, compensarea factorului de putere se face cu ajutorul unor instalaii speciale care n
funcie de valoarea curent a factorului de putere conecteaz n circuit mai muli sau mai puini
condensatori (sau bobine) de compensare. Cteva exemple gseti aici.
n final vreau s subliniez: compensarea factorului de putere nu este o form de furt, nu este o
mecherie prin care pcleti contoarele de energie electric astfel nct s plteti mai puin.
Compensarea factorului de putere ar fi echivalentul mbuntirii izolaiei termice n locuine n
scopul reducerii pierderilor de cldur. Prezena energiei reactive n reelele de alimentare cu
energie electric nu folosete nimnui, ns produce pierderi care n cele din urma tot de
consumatori trebuie pltite.
Dac i-a plcut acest articol, distribuie-l mai departe n grupul tu de prieteni !
Cu bine,
Ciprian

Distribuie:

Facebook15

Twitter

Google

LinkedIn

Email

Posted in Electronic pentru nceptori

48 comments
Comentarii mai vechi

SICA says:
6 martie 2015 15:04

frumos explicat si cu formule,dar in circuit trifazat formula puterii reactive este tot
Q=UXU/X.SIN FI?
Rspunde
o

Ciprian Atnsoaei says:


6 martie 2015 18:08

In cazul trifazic, daca exista simetrie (adica daca cele trei tensiuni sunt egale si
daca consumatorul nu trage mai mult de pe o faza si mai putin de pe alta) la
formula de mai sus se inmulteste cu radical din 3 (adica 1.732). Asadar, in acest
caz Q = 1.732 * U * U *SINFI / X sau Q = 1.732 * U * I (unde I este curentul
mediu dat de una din cele 3 faze).

Pentru mai multe detalii poti da click aici:


http://iota.ee.tuiasi.ro/~aadascal/course1/Cir_3Fazate/a33_Puterea%20in
%20retelele%20trifazate.pdf
Rspunde

amdeus says:
14 februarie 2015 2:24

factorul de putere variaz n funcie de puterea activ consumat de acestea


Nu sint foarte sigur ca este corecta afirmatia aceasta . Pe placuta motorului din
imaginea prezentata este o singura valoare a factorului de putere , care este aceeasi la
orice incarcare .
In sistemele energetice , modificarea factorului de putere provine din modificarea
NUMARULUI de consumatori cu diferite comportamente (inductive, capacitive).
Sau altfel spus defazajul (unghiul) dintre U si I la trecerea printr-o bobina(infasurare)
depinde de valorile lui U si I ?
Nu sint perfect , asa ca pot fi greseli/erori in cele afirmate de mine . Orice corectie e
bine venita !
Rspunde
o

Ciprian says:
14 februarie 2015 19:54

Ai dreptate in proportie de 99%. Factorul de putere variaza cu puterea activa, insa


putin (asa cum se poate concluziona si de aici http://retele.elth.ucv.ro/Rusinaru
%20Denisa/curs%20pie/curs11pie.pdf la capitolul 2b). Eu traiam cu impresia ca
variatia factorului de putere este principalul motiv pentru existenta instalatiilor de
reglare a factorului de putere. Am corectat articolul in aceasta privinta pentru a nu
induce lumea in eroare.

Multumesc de observatie

Rspunde

amdeus says:
15 februarie 2015 11:21

Dupa ce am dormit bine (era 2 noaptea cind am scris postul), am baut o


cafea tare si am mai citit odata ce am scris , am ajuns la concluzia ca cea
mai corecta afirmatie din postul meu precedent este :Nu sint foarte
sigur ca este corecta afirmatia aceasta .
Dupa ce am citit link-ul dat , la care mai adaug si eu
http://www.euedia.tuiasi.ro/uee/uee_files/Lucrarea%2012.pdf (fig.12.2)
mi s-s aprins un beculet de alarma si concluzionez ca am trait cu o
convingere GRESITA .
Factorul de putere INTR-ADEVAR variaza cu incarcarea (sarcina ) pe
motor , si se vede clar in fig. 12.2 . Greseala mea (ca sa ma apar un pic)
este ca am considerat tot timpul ca putere reactiva fiind doar componenta
care depinde de I (curentul ) la mers in gol .
DECI cos(fi) de pe placuta motorului este cel din conditii nominale de
functionare , adica atunci cind puterea furnizata la arbore este cea inscrisa
pe placuta (0.37 KW in poze de mai sus). Si daca motorul nu e incarcat la
maxim , COS(FI) e mai mic ! Si ca una din solutii (pentru compensarea
factorului) este sa folosesti un motor de putere mai mica dar care in
conditiile respective sa fie incarcat aproape la puterea nominala !
Cred ca in latina se spune MEA CULPA !
Imi cer scuze pentru interventia mea care a fost ERONATA .
Rspunde

Florin says:
5 februarie 2015 22:21

E un comentariu minor, insa in codul culorilor este exact invers : Faza are culoarea
maro/negru (de obicei) sau orice culoare in afara de albastru deschis care este rezervat
pentru nul.Impamantarea este intotdeauna galben/verde.
Rspunde
o

Ciprian says:
6 februarie 2015 7:42

Ai dreptate ! Am corectat. Multumesc de observatie ;).


Rspunde

bujiescu says:
4 februarie 2015 1:24

Factorul de putere se mai poate imbunatati folosind convertizoare de frecventa sau


compensatoare sincrone (vezi masina sincrona). In ordinea costurilor ar fi cea cu
condensatori, apoi folosirea CF si cea mai scumpa compensatorul sincron.
Rspunde

Georgescu says:
6 ianuarie 2015 12:13

Contoarele noastre de acasa acasa ( ma refer la cele moderne cu afisaj digital ) ce putere
integreaza ? Puterea activa sau cea aparenta ? Daca fac compensarea factorului de putere
se va cunoaste la factura ? Multumesc !
Rspunde
o

Ciprian says:
6 ianuarie 2015 18:15

Din cate stiu eu, contoarele de acasa nu au functia de inregistrare a consumului de


energie reactiva, ele inregistrand doar consumul de energie activa. Neavand
contorizare pentru energia reactiva, nu conteaza daca faci sau nu compensarea
factorului de putere pentru ca oricum o vei plati la comun cu ceilalti abonati
(adica in pretul platit de toti abonatii se regaseste si pretul energiei reactive).
Asadar, compensarea factorului de putere are rost daca ai contor care poate
inregistra si energia reactiva. Un astfel de contor primesti de exemplu atunci cand
dispui de o instalatie electrica trifazata.
Rspunde

Marius says:
3 noiembrie 2014 14:01

Dein un generator electric la care este conectat un condensator de 4uF, ins tensiunea de
iesire este de aprox. 320 V. Este posibil ca aceast tensiune mare s fie cauza
defeciunii/incompatibilitii condensatorului? Multumesc!
Rspunde

Marius says:
3 noiembrie 2014 16:38

scuze 40uF
Rspunde
o

Ciprian says:
4 noiembrie 2014 19:50

Ai facut o observatie si apoi intrebi care e cauza defectiunii. Eu iti raspund ca nu


stiu la ce defectiune te referi :p.
Rspunde

Mihai says:
10 august 2014 9:58

Vreau sa alimentez un motor trifazic la 220v ,cum sa procedez? Multumesc anticipat


Rspunde
o

Ciprian says:
11 august 2014 18:21

De alimentat nu e greu, problema este ca pentru a obtine puterea maxima trebuie


sa calculezi si sa faci rost de un condensator. Mi-ai dat o noua idee de articol, insa
daca nu mai poti sa astepti trage o privire aici http://scheme-electrice.com/cumse-alimenteaza-un-motor-trifazic-la-220v/ .
Rspunde

aparatemasura says:
7 august 2014 11:42

Exist orice alta metoda de imbunatatire a factorului de putere, alta decat folosind
condensatori?
Rspunde
o

Ciprian Atnsoaei says:


7 august 2014 16:16

Cel putin din cate stiu eu, nu.


Rspunde

bujiescu says:
4 februarie 2015 1:26

Factorul de putere se mai poate imbunatati folosind convertizoare de


frecventa sau compensatoare sincrone (vezi masina sincrona). In ordinea
costurilor ar fi cea cu condensatori, apoi folosirea CF si cea mai scumpa
compensatorul sincron.
Rspunde
Comentarii mai vechi

Adaug un comentariu
Aboneaz-te la newsletter !
nscrie-te la newsletter i primeti gratuit pdf-ul: 7 idei pentru specialistul din

tine !

S-ar putea să vă placă și