Sunteți pe pagina 1din 22

3 PROBLEME DE PROIECTARE ALE SEMIFABRICATELOR COMPACTIZATE DIN PULBERI 3.

1 Consideraii generale Procedeele tehnologice din metalurgia pulberilor se bazeaz, principial, pe una dintre urmtoarele 3variante de itinerarii: - Densificarea prin sinterizare a unui semifabricat de joas densitate; - Presarea la densitate ridicat, urmat de sinterizare; - Presarea i sinterizarea simultan. Prima dintre variantele enunate are o utilizare redus din punctul de vedere al volumului pieselor realizate, mai ales pentru producerea materialelor poroase. Cea de a treia variant, dei asigur o calitate superioar a produselor realizate, concretizat printr-o densificare aproape complet i dimensiuni apropiate de cele finale (nearnet-shape), presupune costuri ridicate i necesit, n continuare, perfecionri tehnologice, care s permit producerea n serie mare sau mas. La momentul actual, ponderea cantitativ a pieselor executate din pulberi este reprezentat de cea de-a doua variant, numit, pe scurt, n literatura anglo-saxon blend-presssinter (amestec-preseaz-sinterizeaz). Astfel, operaiunile de preparare a pulberilor sunt urmate de o formare prin presare a unui semifabricat, care este apoi supus tratamentului termic de sinterizare, pentru consolidarea materialului la proprieti finale. Dintre procedeele de formare prin presare, cea mai folosit, mai ales n producia de serie mare, este compactizarea uniaxial n scule specializate de nalt rezisten. Fora de lucru este aplicat asupra pulberii pe o singur direcie, cel mai frecvent printr-un poason superior i unul inferior, avnd, de regul, forme complexe, iar suportul lateral al cantitii de pulbere este asigurat de o plac-matri. n mod frecvent, pentru realizarea unor guri sau unor trepte de dimensiuni prescrise se prevd miezuri sau poansoane suplimentare. Elementele active ale sculelor de compactizare sunt supuse la solicitri mecanice complexe, de tipul eforturilor de traciune, compresiune sau ncovoiere, la valori mari sau foarte mari, iar suprafeele aflate n contact cu pulberea sunt afectate de uzur intens. Avnd n vedere aceast situaie special, pentru realizarea unei caliti corepunztoare a presatului, ct i pentru a asigura o bun durabilitate a sculelor, se impun urmtoarele msuri: - Folosirea unor materiale cu proprieti mecanice deosebite de tipul oelurilor de scule bogat aliate sau a carburilor metalice; - Respectarea unor reguli de proiectare specifice; - Aceste reguli de proiectare rezult din particularitile de realizare a operaiunilor de formare a semifabricatelor prin compactizare; - Materia prim de realizare a presatelor o reprezint pulberile, compactizarea propriu-zis fiind precedat de umplerea prin curgere a cavitilor de lucru; calitatea semifabricatului fiind condiionat de umplerea complet i uniform, geometria sculei trebuind s faciliteze acest lucru; - Aplicarea unor presiuni foarte mari asupra pulberilor folosite ca materie prim; pulberile fiind plasate n caviti complet nchise, iar aplicarea forelor de lucru fcndu-se monosau multidirecional; sarcinile de lucru foarte mari duc la solicitri importante i complexe ale sculelor, astfel nct integritatea i durabilitatea sculelor de compactizare presupune ca elementele active (plac matri, poansoane, miezuri) s dispun de seciuni suficient de mari, pe direcia solicitrilor principale.

Procesul de proiectare presupune cunotine i abiliti inginereti corespunztoare, pentru orientarea proiectanilor fiind elaborate un set de reguli generale, a cror respectare fiind de natur a mbunti activitatea specialitilor din domeniu. 3.2 Reguli generale de proiectare constructiv Utilizarea tot mai extins a procedeelor bazate pe metalurgia pulberilor, mai ales a celor bazate pe compactizarea la rece a pulberilor, a dus la acumularea unei experiene practice considerabile n domeniul proiectrii de sculelor de compactizare, sintetizat, de obicei, printr-o serie de reguli practice recomandate profesionitilor n domeniu: - Similar cu alte procedee de procesare, forma piesei trebuie s permit extragerea facil i rapid din scul, avnd n vedere, mai ales, productivitatea ridicat pe care trebuie s o asigure matria de compactizat. Orice forme care mpiedic extragerea, de exemplu, degajri, nclinaii opuse sensului de extragere, filete, nu pot fi realizate prin compactizare, ele urmnd a fi rezolvate prin prelucrri ulterioare. - La piesele nalte i subiri exist pericolul realizrii unei compactizri neuniforme, tiut fiind c pe msura ndeprtrii de suprafaa poansonului presiunea aplicat particulelor duce la obinerea unei densiti neuniforme a presatului i implicit contracii neuniforme la sinterizare. Din aceste motive, se evit piese cu un raport ntre nlime i diametru foarte mare, n mod obinuit H/d < 5. - Odat cu ieirea din matri are loc descrcarea unor tensiuni mecanice elastice acumulate n timpul presrii pulberilor, care ar putea produce ruperea presatului dac relaxarea este neuniform, adic atunci cnd n cadrul piesei se afl, n imediat apropiere, zone cu grosimi mult diferite, care se deformeaz la valori diferite; la confluena dintre aceste zone cu deformaii diferite exist pericolul fisurrii. - Grosimea minim a pereilor piesei este determinat de forma i dimensiunile totale, n general, recomandndu-se grosimi de peste 1,5 mm. Local, se pot accepta grosimi mai mici, mergnd pn la 0,5 mm, dac proiectarea este judicioas, permind umplerea cu pulbere. - Avnd n vedere c presarea de pulberi este precedat de umplerea matriei, aceast umplere trebuie s fie ct mai uniform, precauii speciale fiind necesare dac raportul lungime/grosime a peretelui are valori de peste 8, cnd pericolul umplerii neuniforme crete. - Variaiile de seciune produse datorit lamajelor conice sau cilindrice, de genul celor pentru uruburile cu cap necat, nu trebuie s depeasc 15% din nlimea total a piesei. - Spre deosebire de turnare sau forjare, conicitile sau faetele laterale nclinate nu sunt, n general, necesare pentru dimensiunile de gabarit sau gurile ptrunse. - Gurile ptrunse se realizeaz prin miezuri care se extind pe toat nlimea activ a sculei; gurile cilindrice presupun costurile cele mai mici, dar sunt posibile cu uurin profile complexe ale gurilor. - Racordrile cu raz ct mai mare sunt de dorit pentru fiabilitatea i durabilitatea sculelor. Teiturile sunt preferabile racordrilor, n cazul muchiilor, aceasta reducnd riscul bavurilor. - Trebuie evitate caracteristici ale pieselor care duc la elemente ale sculelor subiri, cu seciuni reduse, care se pot rupe n funcionare. De asemenea, sunt de evitat coluri ascuite n interior, care duc la probleme de umplere a matriei, precum i de compactizare deficitar, care produce ulterior contracii mari la sinterizare.

3.2.1 Realizarea gurilor O regul de proiectare important pentru fiabilitatea sculelor de compactizare presupune ca diametrele gurilor prevzute n presate trebuie s fie suficient de mari, de regul, peste 1,5 mm. Explicaia acestui fapt st n faptul c, pentru realizarea gurilor, scula trebuie s conin miezuri de form corespunztoare gurilor, care s mpiedice intrarea n acel volum a particulelor de pulbere. Schema principial a unei asemenea scule este prezentat n figura 3.1.

a) aspect general b) seciune prin matri Figura 3.1 Construcia unei matrie pentru compactizarea pieselor cu guri

Aa cum rezult i din figura 3.2, dac gurile prescrise au un diametru foarte mic (sub 1,5 mm) vor rezulta miezuri cu diametru redus, care vor fi prea puin rezistente la forele mari, ce apar n timpul compactizrii, putndu-se deteriora.

a) nerecomandat b) recomandat Figura 3.2 Realizarea gurilor i a marginilor apropiate de guri

n mod similar, dac se prevd distane prea mici ntre guri sau ntre guri i marginea pieselor, vor rezulta n placa-matri puntie de grosime prea mic, care se pot distruge n funcionare. Trebuie avut n vedere c, la valorile mari de presiune, care apar pe parcursul compactizrii, n unele zone din scule cu seciuni prea mici se dezvolt sarcini mai mari dect limitele de curgere sau chiar cele de rupere ale materialului din care este executat scula. 3.2.2 Grosimea flanelor n figura 3.3 se prezint aspectul 3D i n seciune al unei matrie pentru compactizarea pieselor cu flane.

Figura 3.3 Construcia unei matrie pentru compactizarea pieselor cu flane

O situaie potenial periculoas o reprezint grosimile prea mici ale flanelor sau ale altor elemente constructive care ies din gabaritul piesei (figura 3.4).

a) nerecomandat Figura 3.4 Realizarea flanelor

b) recomandat

Dup realizarea presrii propriu-zise, atunci cnd poasonul superior este retras, va disprea echilibrul de fore existent n presat pe parcursul compactizrii. Poansonul inferior care formeaz suprafaa inferioar a flanei i care realizeaz cursa de extragere, precum i tensiunile interne din presat, care se afl nc n interiorul sculei, vor avea tendina de ncovoiere a marginii piesei, producnd ruperea n cazul unei seciuni prea reduse. Pentru a evita fragilizarea flanei, se recomand asigurarea unei grosimi minime de 2 mm, precum corelarea grosimii minime s cu dimensiunea maxim a flanei d prin realizarea unui raport minim, care trebuie s respecte relaia s/d > 0,15. 3.2.3. Forma canalelor O regul important de proiectare a semifabricatelor realizate prin compactizare o reprezint evitarea canalelor lungi i nguste, care impun ca profilul matriei s conin proeminene subiri, potenial fragile n funcionare, avnd n vedere, mai ales, forele mari care apar pe parcursul presrii (figura 3.5).

Figura 3.5 Construcia unei matrie pentru piese cu canale

De asemenea, pot aprea dificulti la umplerea cu pulbere a cavitilor, proemineele din matri mpiedicnd curgerea liber a pulberii. Realizarea canalelor conice prevzute cu racordri n locul muchiilor ascuite va permite creterea rezitenei mecanice a elementelor constructive proeminente din matri i va favoriza curgerea pulberii la umplere (figura 3.6).

a) nerecomandat Figura 3.6 Realizarea canalelor laterale

b) recomandat

3.2.4. Forma dinilor O situaie similar celei anterioare se ntlnete n cazul dinilor de diverse profile. Realizarea dinilor lungi i subiri presupune canale nguste n interiorul matriei (figura 3.7), care astfel devine fragil prin apariia unor concentratori de tensiune, iar umplerea canalelor cu pulbere devine dificil.

Figura 3.7 Construcia unei matrie pentru piese cu dini exteriori

Construcia dinilor exteriori ai matriei se prezint n figura 3.8.

a) nerecomandat Figura 3.8 Realizarea dinilor exteriori

b) recomandat

3.2.5. Folosirea racordrilor Avnd n vedere c umplerea facil a cavitilor matrielor este o cerin general n funcionarea sculelor de compactizat, curgerea pulberii trebuie s se desfoare pe ct posibil nestnjenit. n acest sens, rotunjirea muchiilor pe direcia de deplasare a particulelor, de exemplu, ntre dou seciuni diferite ale aceleiai piese, reprezint a condiie favorizant a curgerii. Eliminarea muchiilor prin racordri are, de asemenea, ca efect creterea robusteei piesei produse. n figurile 3.9 i 3.10 se prezint construcia unei matrie pentru piese cu diferen de seciune, respectiv realizarea trecerilor de seciune.

Figura 3.9 Construcia unei matrie pentru piese cu diferen de seciune

Figura 3.10 Realizarea trecerilor de seciune: n mod incorect (stnga) i corect (dreapta)

3.2.6. Configurarea colurilor i muchiilor Un efect asemntor prescrierii de racordri n locul muchiilor ascuite se poate realiza nu numai la modificarea seciunilor, ci i pentru profilul exterior sau interior al pieselor. i n acest caz se obine ameliorarea curgerii pulberii la umplerea cavitilor, n paralel cu mbuntirea durabilitii sculelor, care n acest mod, nu mai prezint muchii ascuite, sensibile la uzare sau ocuri. Construcia unei matrie pentru piese cu orificii avnd muchii se prezint n figura 3.11, iar n figura 3.12 se prezint realizarea orificiilor cu muchii.

Figura 3.11 Construcia unei matrie pentru piese cu orificii avnd muchii

Figura 3.12 Realizarea orificiilor cu muchii: n mod nerecomandat (stnga) i recomandat (dreapta)

Regula este valabil n aceai msur att pentru orificiile din piese, ct i pentru contururile exterioare ale pieselor. n primul caz lipsa racordrilor va conduce la muchii ascuite ale miezurilor prevzute pentru realizarea gurilor (figura 3.11), iar n cel de-al doilea caz aceste muchii ascuite ar trebui s fie prevzute pentru poansoane, care astfel ar deveni periclitate n exploatare (figura 3.13).

Figura 3.13 Construcia unei matrie pentru piese cu muchii exterioare

Realizarea contururilor exterioare cu muchii se prezint n figura 3.14.

Figura 3.14 Realizarea contururilor exterioare cu muchii: nerecomandat (stnga) i recomandat (dreapta)

3.2.7. Grosimea minim a pereilor O problem important din punct de vedere constructiv o reprezint grosimea minim posibil a pereilor, care se pot realiza la un semifabricat presat din pulbere. Aceast limitare este legat de faptul c aceti perei se realizeaz efectiv prin introducerea particulelor de pulberi n interstiiile dintre miezul care creaz gaura i matria care limiteaz marginile piesei. Dac acest interstiiu este prea ngust, ptrunderea pulberii prin curgere liber este dificil, producnd goluri n pies. Din acest motiv distana dintre marginea unei guri i exteriorul unei guri se proiecteaz la cel puin 1,5 mm. Construcia unei matrie pentru piese cu perei subiri se prezint n figura 3.15, iar n figura 3.16 se prezint realizarea pereilor subiri pentru piesele cu orificii.

Figura 3.15 Construcia unei matrie pentru piese cu perei subiri

Figura 3.16 Realizarea pereilor subiri pentru piesele cu orificii

Valoarea de mai sus este informativ i se coreleaz i cu proprietile pulberilor sau cu forma constructiv concret a piesei. Spre exemplu, n cazul gurilor aflate la marginea unei piese, datorit curburilor, dimensiunea minim a peretelui se nregistreaz pe o poriune mult mai redus, motiv pentru care grosimea sa poate fi chiar mai mic, mergnd pn la minimum 0,8 mm. n afar de aceste considerente tehnologice, poansoanele devin prea fragile dac au perei prea subiri, neputnd prelua sarcinile ridicate aprute n timpul compactizrii pulberii. 3.2.8. Realizarea pieselor cu suprafee conice Realizarea pieselor complet conice nu este recomandabil n cazul compactizrii n matri, din cauza dificultilor de a controla ptrunderea precis a poansoanelor n matri. Dac aceast ptrundere se face cu doar cteva zecimi de milimetru peste valoarea calculat la proiectare, poansonul superior de form cilindric va ajunge n zona conic a plciimatri, jocurile dintre partea cilindric a matriei i poanson vor fi eliminate, putndu-se produce blocarea sau chiar distrugerea sculei (figura 3.17 a). Trebuie reinut faptul c presarea pulberilor presupune fore mari i deplasarea unor componente de utilaje cu mas i inerie mare, operaiunile tehnologice implicnd acceleraii

mari. Din aceste motive poziionarea precis a elementelor sculei este dificil, exsistnd, n mod real, pericolul ptrunderii poansonului superior n zona conic a plciimatri. Dac piesa conic are o zon cilindric n partea de intrare a poansonului superior, eventualele erori de poziionare vor face doar ca nlimea prii cilindrice a piesei s fie mai mic sau mai mare. Poansonul superior va rmne n orice situaie n zona cilindric a plciimatri, neexistnd pericolul blocrii sau distrugerii sculei (figura 3.17 b).

a) soluie care prezint pericol de blocare a poansonului b) construcie corect superior Figura 3.17 Soluii constructive pentru compactizarea pieselor conice

nlimea h a zonei cilindrice a piesei conice va fi proiectat n funcie de erorile posibile care pot apare n prelucrare, pentru a permite funcioarea n condiii de siguran (figura 3.18).

Figura 3.18 Forma constructiv a pieselor compactizate de form cilindric pentru funcionarea incorect (stnga) i corect (dreapta) a sculelor de presare

3.2.9. Realizarea muchiilor cu raz mare de racordare Din punct de vedere geometric, pentru realizarea unor muchii avnd racordri cu raz mare, este necesar producerea unor poansoane avnd o form geometric conjugat. Aa cum rezult din figura 3.19, o asemenea scul ar avea n zona activ o proeminen ngust i ascuit. Datorit presiunilor mari aplicate pulberilor n procesul de compactizare, un asemenea profil ar fi foarte solicitat, pericolul ruperii sale fiind foarte serios.

a) poanson superior cu muchie ngust avnd durabilitate b) adugarea unei faete pentru durabilitate crescut redus Figura 3.19 Realizarea racordrilor pentru piesele compactizate

Prin modificare constructiv a unei asemenea racordri, adugndu-se o mic poriune plan, muchia este consolidat, durabilitatea sculei crescnd foarte mult fa de varianta necorectat (figura 3.20 dreapta).

Figura 3.20 Realizarea constructiv a muchiilor racordate ale pieselor compactizate pentru obinerea unei durabiliti corespunztoare a poansoanelor: nerecomandat (stnga) i recomandat (dreapta)

3.2.10. Realizarea muchiilor teite O situaie similar celei precedente o reprezint realizarea teirii unor muchii, mai ales dac teiturile sunt unghiuri mai mici de 45. n aceste situaii, poansoanele care realizeaz muchia teit (numit i muchie cu anfren) vor avea, de asemenea, proeminene ascuite i subiri, cu o durabilitate insuficient (figura 3.21 a). Remedierea acestei situaii se poate face prin adugarea unei faete plane prevzute pe muchia piesei, astfel nct proeminenele de pe poansoane s fie mai groase i implicit mai rezistente (figura 3.21 b).

a) poanson superior cu durabilitate redus b) consolidarea prin poriuni plane Figura 3.21 Configurarea muchiilor teite pentru presatele compactizate

Dimensiunile acestei faete sunt, de regul, la valori de peste 0,4 mm, att n adncime, ct i fa de marginea piesei (figura 3.22). Dac aceast faet se aplic doar pentru a elimina bavurile ce apar la presare, atunci dimensiunile pot avea valori minime de doar 0,2 mm.

Figura 3.22 Proiectarea muchiilor teite pentru presatele compactizate: durabilitate redus (stnga) i durabilitate crescut (dreapta)

n ceea ce privete elementele constructive descrise mai sus, aplicarea lor este obligatorie din motive de rezisten a sculelor. Dac ns, sculele de compactizare sunt mai puin solicitate, cum este cazul compactizrii la presiuni sczute, pentru realizarea unor densiti sczute sau dac unghiul de teire este mai mare de 45, proeminenele poansoanelor nu sunt periclitate, astfel nct adugarea faetelor nu este absolut necesar. Teiturile cele mai favorabile sunt la 60o fa de direcia axial (30o fa de direcia radial), ceea ce reduce cel mai mult riscul ruperii poansoanelor. 3.2.11. Suprafee frontale complexe Avnd n vedere complexitatea ridicat a pieselor produse, de obicei, prin metalurgia pulberilor, exist numeroase situaii cnd suprafeele frontale ale pieselor prezint adncituri, fapt care impune ca pe suprafeele poasoanelor s fie prevzute proeminene cu form geometric conjugat. Dac asemenea proeminene au fee laterale verticale, exist pericolul blocrii piesei pe poason. O asemenea soluie constructiv incorect, care ar produce blocarea se prezint n figura 3.23 a. Asemenea proeminene ale poasonului trebuie prevzute cu faetele laterale nclinate sau trebuie s fie rotunjite (figura 23 b).

a) faetele laterale sunt verticale b) faete laterale nclinate sau proeminee rotunjite Figura 3.23 Modul de realizare a proeminenelor de pe poanson

Modalitile de proiectare ale pieselor cu suprafee frontale complexe sunt prezentate n figura 3.24, att n varianta incorect, care poate produce blocarea piesei n poanson (stnga), ct i n 2 variante mbuntite (dreapta), seciunea B-B reprezentnd situaia n care se prevd faete laterale nclinate, iar seciunea C-C cazul n care forma este complet rotunjit. Din punct de vedere cantitativ, adncimea degajrilor frontale trebuie limitat la maximum 30% (detaliu W) din nlimea total a piesei n cazul profilului rotunjit i de maximum 20% dac acestea sunt rectangulare (detaliul V).

Figura 3.24 Proiectarea canalelor i adnciturilor pe feele frontale ale pieselor: canale cu perei verticali care pot produce blocarea pieselor n poanson (stnga); canale cu perei laterali nclinai sau de form rotunjit (dreapta)

O situaie similar este reprezentat de seciuni de diametre diferite ale presatului, care se pot rezolva prin proeminene sau caviti ale poansonului superior. Principalul pericol al unei astfel de soluii l reprezint ruperea presatului la scoaterea din poanson, datorit tensiunilor mecanice produse de extragere. n timpul compactizrii se acumuleaz n presat i o component elastic, component care la extragerea poansonului superior din presat va produce o frecare puternic ntre pies i poanson. Forele de valori mari care apar pot produce ruperea semifabricatului n zonele cu diametre de material mai mici. O trecere treptat de la un diametru mai mare la unul mai mic poate atenua acest pericol. Compunerea constructiv a unor asemenea matrie se prezint n figura 3.25.

a) prin proeminene sau caviti b) pe faa frontal a poansonului superior Figura 3.25 Realizarea pieselor cu diametru variabil

Rezolvarea unei asemenea situaii se face prin nclinarea cu cel puin 5o a suprafeei cilindrice mai mici, care este produs de cavitate sau proeminen. Figura 3.26 prezint cele dou situaii, cea cu cavitate frontal a) i cea cu prominen frontal a piesei b). Formele care pot produce probleme sunt reprezentate n stnga, iar modul de rezolvare prin modificri constructive minore ale reperului produs sunt reprezentate n partea dreapt.

a) proiectarea cavitilor b) proiectarea proeminenelor frontale Figura 3.26 Proiectarea pieselor cilindrice cu prevederea unor nclinaii laterale de cel puin 5 o

3.2.12. Recomandri tehnologice pentru realizarea sculelor de compactizare Figura 3.27 red cteva exemple semnificative de forme constructive adecvate din punct de vedere tehnologic, verificate n practica metalurgiei pulberilor, care ilustreaz i aplicarea recomandrilor prezentate anterior.
Form nerecomandat tehnologic Form recomandat tehnologic

Realizarea formei alezajului nu este posibil datorit

Acelai rol funcional poate fi obinut prin modificarea

imposibilitii extragerii miezului a) cazul 1

corespunztoare a arborelui

Piesele complet conice nu se pot realiza prin O mic zon cilindric nltur pericolul distrugerii compactizare, datorit riscului de blocare a sculelor sculelor (vezi cazul prezentat n figura 3.18) b) cazul 2

Piesele complet circulare sunt dificil de realizat, Formele avnd suprafee laterale plane, realizate de poansoanele trebuind s fie prevzute cu margini subiri ctre placa matri, permit construcii de scule mai i foarte fragile fiabile c) cazul 3

Similar cazului anterior, forma exterioar complet curb presupune poansoane fragile d) cazul 4

Existena unor suprafee verticale plane i a unor degajri simplific mult construcia poansonelor superior i inferior

e) cazul 5 Grosimea proeminenelor trebuie s fie suficient de Proeminenele prea subiri duc la presate prea fragile mare i corelat cu nlimea total a piesei

Gurile prea adnci creaz probleme de extragere a presatului din poansonul inferior

Adncimea gurilor nfundate trebuie corelat cu nlimea total a piesei, iar peretele rmas trebuie s fie suficient de gros f) cazul 6

Degajrile frontale introduc pericolul ca piesa s rmn Eliminarea degajrilor frontale permite o mai mare blocat pe poansonul superior productivitate g) cazul 7

Proeminenele laterale se pot rupe uor la extragerea din Grosimea proeminenelor laterale trebuie s fie scul i la manevrarea ulterioar a presatelor suficient de mare i corelat cu lungimea h) cazul 8

Gurile profilate cu coluri presupun miezuri cu muchii ascuite, care se uzeaz rapid

Pentru o durabilitate mai mare muchiile miezurilor trebuie rotunjite

i) cazul 9

Gurile prea apropiate de margine produc perei prea fragili

Gurile excentrice trebuie plasate suficient de departe de margine, iar aceast distan se coreleaz i cu grosimea piesei j) cazul 10

Profilul superior al piesei se realizeaz printr-o cavitate n poansonul superior, existnd pericolul blocrii piesei n poanson

Pentru a uura extragerea piesei din poansonul superior se limiteaz adncimea cavitii, care se coreleaz cu grosimea de perete, fiind prevzut n acelai scop i o nclinaie k) cazul 11

Similar cazului anterior, profilul superior se obine printr-o cavitate n poansonul superior; diametrele din partea inferioar se realizeaz prin mai multe poasoane inferioare, cte unul pentru fiecare diametru

Adncimea cavitii din poansonul superior se coreleaz cu grosimea de perete, iar cavitatea se prevede cu nclinaii de valori mici, deoarece existena miezului uureaz extragerea; pentru ca poansoanele inferioare s nu fie prea subiri, diferenele ntre diametre nu pot fi prea mici l) cazul 12

Profilul frontal superior al piesei se realizeaz prin Desprinderea presatului de poansonul superior este proeminene ale poansonului superior, existnd facilitat de pereii verticali nclinai; diferenele de probleme de extragere a presatului din poanson; diametru din partea inferioar trebuie s fie suficient de diametrele diferite din partea inferioar se realizeaz mari pentru ca poansoanele s nu fie prea subiri prin cte un poanson inferior m) cazul 13

Piesa reprezint un exemplu de suprafa frontal complex, realizat prin profilul frontal al poansonului superior; extragerea facil a presatului din poansonul superior presupune ca feele verticale s fie nlocuite cu suprafee nclinate n) cazul 14

Similar exemplului anterior, roile dinate prezint un Att poansonul superior, ct i cel inferior sunt profil frontal complex, pe ambele fee; pentru realizarea prevzute cu faete nclinate, n locul celor verticale, feelor frontale, att poansonul superior, ct i cel pentru a permite extragerea facil a profilelor frontale inferior sunt prevzute cu proeminene, aprnd ale presatelor pericolul blocrii presatului pe unul dintre poansoane o) cazul 15

Gurile frontale se realizeaz prin proeminene ale poansonului superior

Proeminenele de pe poansonul superior nu trebuie s fie prea fragile, lungimea i grosimea lor se corelez; fundul conic al gurilor uureaz extragerea p) cazul 16

Faeta lateral este realizat de ctre placa matri, astfel nct poansonul superior i cel inferior nu se Profilul lateral conic introduce pericolul coliziunii ntlnesc; poansonul inferior este prevzut cu o dintre poasonul superior i cel inferior racordare, pentru a se evita muchia ascuit, sensibil la uzare r) cazul 17

Degajarea superioar a piesei se realizeaz printr-o Introducerea unei faete orizontale face ca prominena proeminen a poasonului superior, care, fiind ascuit, poasonului superior s nu mai fie ascuit, avnd are durabilitate sczut durabilitate mai mare s) cazul 18

Zonele de grosimi diferite sunt realizate de poansoane Forma reproiectat a piesei permite ca poansonul diferite; poansonul pentru grosimea mai mic prezint pentru zona de grosime mai mic s fie mai rezistent, zone laterale ascuite, sensibile la rupere i uzare datorit formei mai favorabile t) cazul 19

Trecerile de diametru fr racordri presupun muchii Profilele complexe se prevd cu racordri, astfel ascuite ale poansoanelor i plcilor matri, acestea mrindu-se durabilitatea sculelor fiind supuse uzurii premature u) cazul 20

Gurile de forme complicate presupun miezuri complexe i orificii de trecere prin poansoane dificil de realizat

Se prefer guri de forme regulate, care simplific execuia sculelor; se are n vedere, de asemenea, ca aceste guri s nu fie prea apropiate de margini, ceea ar mri fragilitatea sculelor v) cazul 21

O degajare pe diametrul mare al piesei, realizat prin profilarea unui poanson inferior, prea apropiat de diametrul mic (realizat de un al doilea poanson superior), face ca grosimea minim a primului poanson s fie prea mic

Proiectarea unei grosimi minime suficiente a poansonului inferior permite o rezisten mecanic suficient a acestui poanson

w) cazul 22

Profilul exterior al roilor dinate se realizeaz prin n cazul unui modul al danturii suficient de mare, profilarea corespunztoare a poansoanelor i a plciiprofilele corespunztoare ale matriei i poansoanelor matri; modulele mici ale danturii reduc durabilitatea au o durabilitate suficient x) cazul 23

Degajrile i gurile laterale mpiedic extragerea piesei din scul; ele pot fi, totui, realizate prin came laterale, care complic semnificativ execuia

Evitarea degajrilor i gurilor laterale permite creterea productivitii i reducerea costurilor; aceste elemente constructive pot fi realizate prin operaiuni ulterioare z) cazul 24 Figura 3.27 Recomandri privind proiectarea constructiv tehnologic a pieselor sinterizate

3.3. Desfurarea lucrrii Pentru un set de piese destinate execuiei prin compactizare n matri, urmat de sinterizare, se vor desfura umtoarele activiti: - Proiectarea asistat de calculator a piesei ntr-un program CAD, conform desenului original; - Proiectarea constructiv simplificat a sculei de compactizat; - Analiza critic a caracteristicilor constructive ale piesei i ale elementor active ale sculei (plac-matri, poansoane, miezuri); evidenierea elementelor constructiv-tehnologice necorepunztoare; - Modificri constructiv - tehnologice ale piesei i ale sculei, precizarea unor eventuale elemente, care se execut ulterior prin prelucrri mecanice.