Sunteți pe pagina 1din 15

PRECIZIA LA ACHIERE

17.1. Generaliti
Precizia unei piese prelucrate prin achiere este caracterizat de ansamblul urmtoarelor categorii abateri i tolerane: - precizia geometric afectat de abaterile de form, poziie i ondulaii, care sunt cuprinse n categoria macrogeometrie i rugozitatea suprafeei care este numit microgeometria suprafeei. - precizia strii fizico-mecanice a suprafeei, care se refer la microduritatea superficial, starea de ecruisare i adncimea stratului ecruisat, tensiunile remanente i tratamentele termochimice aplicate suprafeelor achiate ale pieselor. - Precizia dimensional, n concordan cu recomandrile de pe desenul de execuie i cu clasele de precizie recomandate pentru piesa respectiv. - Abaterile de ordinul 1, care se refer la forma geometric a suprafeelor obinute fa de forma teoretic recomandat pe desen (form conic, butoi, a etc.). - Abaterile de ordinul 2, care se refer la ondulaii i care sunt caracterizate de un pas mare n raport cu nlimea lor. - Abaterile de ordinul 3 i 4, care se refer la rugozitate adic la profilul microgeometriei reale a suprafeei prelucrate; cele de ordinul 3 sunt cele rezultate n urma formei i cinematicii sculei, iar cele de ordinul 4 sunt cele cu caracter aleatoriu ca: depuneri pe ti, smulgeri de material, deformaii plastice, pori, etc. - Abateri de poziie, sunt cele care arat diferena ntre poziia relativ a suprafeelor reale fa de poziia teoretic recomandat (perpendicularitate, simetrie, paralelism, etc.)

17.2 Macroneregulariti
Cauzele principale ale abaterilor de form i poziie sunt: - abaterile mainilor-unelte de la forma i geometria proiectat: rectilinitatea ghidajelor, neparalelismul ghidaje-arbore principal, care se copiaz pe piese i dau abaterile amintite;

312

PRECIZIA LA ACHIERE

- deformaiile termice ale sculei i ale semifabricatului, care se manifest ndeosebi n regim nestaionar cnd temperatura este variabil; - abaterile iniiale ale semifabricatelor, care se copiaz pe piesa finit producnd fore variabile care produc deformaii ale sistemului tehnologic crend abateri la piesa finit. - Tensiunile remanente interne rmase de la elaborarea semifabricatelor. - Ecruisarea stratului superficial i distrugerea structurii sub linia de achiere. 17.2.1 Deformarea elastic a semifabricatului Considernd o operaie de strunjire a unui semifabricat prins n universal i liber la cellalt capt, conform figuri 17.1 se poate observa c datorit forelor de achiere acesta face o sgeat maxim la captul liber. Datorit sgeii adncimea de achiere este egal cu adncimea teoretic din care se scade valoarea fmax, a sgeii maxime fcut de semifabricat. Deoarece sgeata este mai mic spre ncastrarea semifabricatului va rezulta c adncimea de achiere va fi din ce n ce mai mare spre parte de prindere, de unde rezult c forma piesei va fi conic.

Fig.17.1 Forma conic la o pies ncastrat la un capt

Considernd c fora rezultant de achiere este dat de relaia:

FR = 1.12Fy , (17.1) unde FR este fora rezultant, iar Fy este fora principal de achiere, sgeata maxim obinut va avea valoarea:

PRECIZIA LA ACHIERE

313

, 3 E I n care l este lungimea n consol a semifabricatului; E, modulul de elasticitate, n daN/mm2; I, momentul de inerie al seciunii semifabricatului , n mm2. Rezult c diametrul pentru captul liber d1 va fi:

f max =

1,12 Fy l3

(17.2)

' d1 = d 2 t ' = d ( t f max ) = d 2t + 2f max , (17.3) unde t este adncimea de achiere. Pentru a limita abaterile datorate deformaiilor elastice ale piesei se va stabili o sgeat admisibil n funcie de tipul prelucrrii (degroare 0,1-0,2 mm sau finisare din tolerana de execuie a cotei respective) i se va limita avansul de lucru n aa fel nct sgeata maxim dat de formula (17.2) s fie mai mic sau cel mult egal cu sgeata admisibil. Considernd restricia aceasta i formula forei principale de achiere se ajunge la:

1,12 C Fy a p f

xFy

yFy

l3 3E I f adm

(17.4)

de unde se obine valoarea avansului pentru care se respect condiia de precizie impus:
f y f adm 3 E I
xF 1,12C Fy a p y

Fy

(17.5)

Cu ajutorul acestei relaii se stabilete valoarea limit a avansului de lucru pentru care precizia impus este respectat. Pentru alte tipuri de prindere valoarea sgeii maxime se stabilete conform relaiilor corespunztoare : f max = 1,12Fy l3 EI , (17.6)

n care = 110, pentru prinderea n universal i vrf, (fig17.2); = 70, pentru prinderea ntre vrfuri, (fig.17.3).

314

PRECIZIA LA ACHIERE

Fig.17.2 Forma butoi la prinderea n universal i vrf

Fig.17.3 Forma butoi la prinderea ntre vrfuri

Stabilirea sgeii admisibile se poate face i pornind de la adaosul minim de finisare necesar la ultima operaie. In acest caz se ine seama de rugozitatea maxim i de grosimea stratului deformat de sub linia de achiere.
17.2.2 Deformarea termic

Ca urmare a cldurii produse n procesul de achiere temperatura semifabricatului i a sculei cresc i la un moment dat se ajunge n regim staionar. Datorit creterii temperaturii se produce o dilatare, care produce alungirea sculei ceea ce duce la abateri dimensionale.

PRECIZIA LA ACHIERE

315

Cele mai importante influene ale regimului de achiere sunt: creterea temperaturii sculei datorit uzurii; influena vitezei de achiere asupra temperaturii sculei; influena avansului de lucru nu este foarte mare: influena adncimii de achiere are o mai mare pondere dect avansul asupra alungirii termice a cuitului de strunjit; unghiul de degajare nu are o influen semnificativ asupra deformaiilor termice ale sculei; seciunea transversal a cuitului are o influen marte asupra deformaiilor termice ale cuitului; rcirea cuitului reduce foarte mult deformaia termic.
17.2.3 Ondulaii

Aceste abateri, (fig.17.4) au aspectul unor valuri care se succed periodic att pe direcia vitezei principale de achiere ct i pe cea a direciei de avans. Ceea ce distinge ondulaiile de rugozitate este raportul ntre lungimea de und i nlimea acestora, care este de ordinul zecilor sau sutelor fa de rugozitate unde este de ordinul unitilor.

Fig. 17.4 Ondulaii

Dac se observ ondulaii care nu au caracter periodic nseamn c este vorba de alt tip de abateri de la forma geometric i nu de ondulaii. In general acestea rezult ca urmare a unor fenomene vibratorii care nsoesc procesul de achiere, cedri elastice ale sistemului tehnologic, unele bti radiale sau frontale ale dinilor unor scule achietoare.

17.3 Microneregulariti
Microneregularitile formeaz rugozitatea suprafeei. Cercetrile efectuate asupra influenei rugozitii asupra rezistenei generale a pieselor prelucrate prin achiere, n special rezistena la oboseal. Aceast influen se datoreaz efectului de concetratori de tensiuni ale rizurilor de pe suprafaa prelucrat

316

PRECIZIA LA ACHIERE

precum i a tensiunilor remanente i a stratului distrus de sub linia de achiere. Dup cum s-a artat exist rugoziti de ordinul 14 i acestea se vor analiza succint n cele ce urmeaz.
17.3.1 Rugoziti din grupa nti

Acestea sunt caracterizate prin periodicitatea apariiei lor, perioada fiind egal cu mrimea avansului generator sau director. Mrimea acestor rugoziti poate fi calculat exact.

Fig.17.5. Rugozitatea de ordin nti

Fig.17.6. Schema de calcul a rugozitii de ordinul nti la strunjire

In cazul strunjirii, rugozitatea calculat (teoretic) are valoarea: In cazul n care cuitul nu are raz la vrf (fig.17.5.a i fig. 17.6.a): Rc = BD AD = BD . ctg r CD = BD . ctg r f = AD + CD = BD . (ctg r + ctg r ) Rezult valoarea rugozitii teoretice : f , ctg r + ctg r/ unde: f este avansul n mm/rot; r - unghiul de atac principal; Rc = (17.7)

PRECIZIA LA ACHIERE

317

r - unghiul de atac secundar. In cazul n care cuitul are raza de racordare r (fig.17.5.b i fig.17.5.b):

Rc = O1B - EC Rezult valoarea rugozitii teoretice : f2 R c = r r 4


2

sau cu aproximaie: f2 Rc = . 8r (17.8)

In cazul frezrii frontale (pentru prelucrarea suprafeelor plane) relaiile de calcul sunt asemntoare cu cele din cazul strunjirii. In cazul frezrii cilindrice (fig.8.2.8) nlimea rugozitii calculate este:

Fig. 17.7 Rugozitatea de ordin nti (geometric)la frezare

Rc =

u2 u2 z = , 2 8rz 8r

(17.9)

unde u reprezint avansul director pe rotaie al frezei, r i z reprezint raza i numrul de dini ai sculei , iar uz reprezint avansul director pe dinte. Este de

318

PRECIZIA LA ACHIERE

remarcat faptul c rugozitatea real la frezarea cilindric este cu pn la dou ordine de mrime mai mare dect cea calculat.
17.3.2 Rugoziti din grupa a doua

Rugozitile din grupa a doua (fig.17.8) se datoreaz fenomenelor plastice legate de formarea achiei, precum i unor fenomene dinamice. Se prezint urmtoarele forme: 1. Ondulaii (1) ale suprafeei prelucrate n raport cu suprafaa teoretic a piesei. Acestea se datoreaz apariiei de vibraii n timpul prelucrrii prin achiere. 2. Solzi de depunere (2) lucioi i duri. Se prezint sub forma unor solzi sau a unor suprafee lucioase a cror duritate depete duritatea materialului piesei. Acetia sunt particule desprinse din depunerile de pe tiul sculei care s-au rupt de pe acesta i au fost nglobate n masa de baz a piesei. 3. Fisurile (3) sunt urme ale locurilor n care s-a fcut desprinderea achiei de pe suprafaa prelucrat. Apar n cazul prelucrrilor cu unghi de degajare negativ sau n cazul prelucrrii materialelor fragile, urma smulgerii achiei gsindu-se sub suprafaa prelucrat. 4. Cratere sau poroziti (4) apar la smulgerea unor particule dure care au fost nglobate n masa de baz a piesei. La prelucrarea fontelor apar de asemenea cratere prin smulgerea grunilor de grafit.

Fig. 17.8 Rugoziti din grupa a doua

O caracteristic mportant a acestor rugoziti este c apariia lor are un caracter aleator i reprezint un procent mult mai mare dect rugozitatea calculat n cadrul rugozitii totale a suprafeei. In tabelul 17.2 sunt prezentate limitele valorilor rugozitilor n cazul diferitelor tipuri de prelucrri.

PRECIZIA LA ACHIERE

319

Tabelul 17.2 Valori informative ale rugozitii suprafeelor obinute prin diferite procedee tehnologice Denumirea procedeului tehnologic 100 50 Valori medii ale rugozitii, Ra , [m] 25 6.3 12.5 3.2 1.6 0.8 0.4 0.2 0.1 0.02 5 0.012

0.05

Turnarea n forme de nisip Turnarea n forme coaj Turnare n cochil Turnare sub presiune Turnare de precizie Matriare Ambutisare Extrudare Forjare Strunjire - degroare Strunjire - semifinisare Strunjire - finisare Rabotare - degroare Rabotare - semifinisare Rabotare - finisare (cuit lat) Mortezare Burghiere Lrgire Adncire Alezare - semifin Alezare - fin Frezare cilindric degroare Frezare cilindric -finisare Frezare frontal degroare Frezare frontal semifinisare Frezare frontal finisare Broare Rectificare - degrosare Rectificare - finisare Rectificare foarte fin Polizare Lepuire Lustruire Honuire Superfinisare

x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x

x x

x x

x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x

320

PRECIZIA LA ACHIERE

17.4 Influena parametrilor procesului de achiere asupra rugozitii suprafeelor prelucrate


Asupra calitii suprafeelor prelucrate prin achiere au o mare influen toate elementele sistemului de prelucrare, aa cum sunt prezentate n figura 17.9.

Fig.17.9 Influena elementelor sistemului tehnologic

17.4.1 Influena materialului achiat Formarea rugozitilor din grupa a doua depinde de modul de detaare a achiei, deci de caracteristicile plastice, respectiv de constituenii chimici i metalografici ai materialului. Materialele fragile i cele cu formaiuni de cementit grosolan vor prezenta asperiti datorit ondulaiilor, smulgerilor i fisurrilor [7].

a) b) Fig. 17.10 Rugozitatea n funcie de material

Tabelul 17.1 Aspecte ale calitii suprafeelor, [1]

PRECIZIA LA ACHIERE 321

322

Tabelul 17.1 Aspecte ale calitii suprafeelor, (continuare)

PRECIZIA LA ACHIERE

PRECIZIA LA ACHIERE

323

Materialele tenace cu coninut mic de carbon avnd tendina pronunat de adeziune i deformare a tiului de depunere vor prezenta rugoziti mari, n special sub forma solzilor de depunere, care pe msura creterii coninutului de carbon sub form de perlit precum i cu creterea rezistenei se vor atenua treptat, [1]. O influen important o are structura materialelor. In lucrarea [4] este prezentat comportarea materialelor cu structur de perlit globular, perlit lamelar, sorbit i troostit.
17.4.2 Influena parametrilor regimului de achiere

In figura 8.3.3. este artat modul n care viteza influeneaz rugozitatea. La viteze mici, valoarea Ry este mic. La viteze de 20-30 m/min, ea capt o valoare maxim datorit fenomenelor legate de formarea tiului de depunere, dup care la viteze mai mari (peste 50 m/min), rugozitatea va scdea fiind format n general numai de urmele lsate de scul i de ondulaiile datorate vibraiilor. Avansul influeneaz ntr-o mare msur valoarea rugozitii. De fapt criteriul principal de stabilire a avansului l constituie valoarea rugozitii. La avansuri mici (0.1-0.2 mm/rot) valoarea vitezei corespunztoare maximului rugozitii se deplaseaz spre 25-30 m/min, n timp ce la avansuri mai mari se deplaseaz spre viteze mai mici (15 m/min). De asemenea la valori mici ale avansului, rugozitatea variaz foarte puin. Aceasta arat justeea teoriilor moderne care afirm c la finisare nu este necesar a se micora la maximum avansul deoarece aceasta nu conduce la o mbuntire a rugozitii i totodat determin micorarea productivitii. La finisare mbuntirea rugozitii se poate obine printr-o Fig. 17.11 Rugozitatea n funcie de vitez mrire a vitezei de achiere. Cele prezentate anterior sunt valabile n cazul prelucrrii materialelor tenace (fig.17.11). In cazul prelucrrii materialelor fragile (font, bronz etc.) curba Ry = f(v), nu prezint un maxim ci are o variaie monoton, datorit faptului c nu mai apar deformaii plastice iar adeziunea molecular ntre materialul sculei i al piesei este redus. Influena adncimii de achiere asupra rugozitii este neglijabil din punct de vedere teoretic, dar este considerabil n realitate prin amplificarea fenomenelor dinamice care apar n proces.

324

PRECIZIA LA ACHIERE

17.4.3 Influena geometriei sculei Teoretic, unghiurile de atac principal (r) i secundar (r) influeneaz n aceiai msur valoarea rugozitii i anume cu micorarea acestor unghiuri, valoarea rugozitii se micoreaz. In practic se alege o valoare ct mai mic a unghiului de atac secundar, chiar faet cu acest unghi egal cu zero (geometrie de tip Kolesov), deoarece unghiul de atac principal se alege dup alte criterii dect

Fig. 17.12 Rugozitatea n funcie de unghiurile de atac (a-unghi de atac principal; b- unghi de atac secundar)

rugozitatea. n figura 17.12 se observ c odat cu creterea unghiurilor r i r , rugozitatea se mrete, lucru pus n eviden n special la avansuri mari. Pentru finisare, n cazul n care rigiditatea sistemului scul-main unealt-dispozitiv de prindere semifabricat-semifabricat este mare, se pot folosi cuite ce prezint un ti intermediar cu unghi de atac nul (fig 17.13,a) caz n care se obine o netezite foarte bun a suprafeei. La cuitul de tip Kolesov (fig.17.13,b), condiia ca netezirea s fie foarte bun, fr urme este ca : b f; unde b este limea tiului intermediar cu unghi de atac nul i f reprezint avansul. Folosirea acestui tip de geometrie se poate face numai dac precizia de realizare i poziionare a faetei de trecere este foarte bun. In cazul unui neparalelism ntre axa de rotaie a piesei i faet se produc erori hiperbolice, care apar ca ondulaii ale suprafeei. De asemenea, crete i fora de respingere din partea piesei precum i fora de frecare.

Fig.17.13 Tipuri de cuite

In cazul construciei cuitelor cu unghi de atac mic apare o for apreciabil (Fx) pe direcia x, care are tendina de a determina apariia vibraiilor.

PRECIZIA LA ACHIERE

325

Deci n cazul sistemelor de prelucrare mai puin rigide se va prefera folosirea unui unghi de atac de valoare mare (fig.17.13,c). Cercetrile teoretice i experimentale au condus la concluzia c pentru condiiile de achiere larg utilizate (semifinisare i finisare) la modificarea unghiului de degajare () are loc o variaie minor a rugozitii cu o uoar tendin de micorare a nlimii asperitilor la trecerea de la valori negative la cele pozitive. Prin mrirea unghiului de aezare () se creeaz condiii favorabile pentru micorarea rugozitii, deoarece raza tiului se va micora iar deformaiile plastice se vor diminua ca urmare a unei suprafee de contact mai mici i a unei uzuri mai puin accentuate a tiului sculei. La valori mai mici ale unghiului de aezare, uzura feei de aezare (VB) fiind mai pronunat, neregularitile datorate profilului uzat al tiului apar mai repede i sunt mai pronunate sub influena frecrilor mari dintre faa de aezare a cuitului i piesa de prelucrat. Influena unghiului de nclinare (T) asupra rugoziti prezint importan practic numai atunci cnd se trece de la valori negative ale unghiului T, la valori pozitive. Se tie c la valori negative achia este dirijat dinspre scul spre suprafaa prelucrat, ceea ce duce la nrutirea calitii acesteia. La cuitele de finisare este raional sa se adopte o valoare pozitiv a acestui unghi. Uzura sculei are i ea o mare influen asupra rugozitii. La amorsarea procesului de uzur rugozitatea scade deoarece suprafeele active ale sculei se auto-netezesc, iar apoi pe msur ce uzura crete, crete i rugozitatea. Folosirea fluidelor de achiere duce la scderea rugozitii prin efectul de rcire i mai ales prin efectul de ungere.
BIBLIOGRAFIE 1. Beju, Livia, Contribuii asupra studiului calitii suprafeelor prelucrate prin achiere cu scule cu tiuri multiple. Tez de doctorat. Universitatea Politehnica Bucureti, 1997. 2. Brndau,D., .a. Bazele achierii i generrii suprafeelor. Lucrri de laborator . I.I.S. Sibiu, 1997. 3. Duca,Z Bazele teoretice ale prelucrrilor pe maini unelte. Editura didactic si pedagogic, Bucureti, 1969. 4. Enache,St. La qualite des surfaces metaliques. Editura tehnic, Bucureti, 1994. 5. Lazrescu,I. Teoria achierii metalelor i proiectarea sculelor. Editura didactic si pedagogic, Bucureti, 1964. 6. Minciu, C., Predincea, N. Bazele achierii i generrii suprafeelor. Editura Institutului Politehnic din Bucureti, 1992. 7. Oprean, A., .a. Bazele achierii i generrii suprafeelor. Editura didactic i pedagogic, Bucureti, 1981. 8. Popescu, I. Teoria achierii. Editura Universitii din Craiova, 1994. 9. Steiu, G. .a. Teoria i practica sculelor achietoare. Editura Universitii din Sibiu, 1994. 10. Smith,G.T. Advanced Machining. The Handbook of Cutting Technology. IFS Publications, Springer Verlag, 1989.