Sunteți pe pagina 1din 23

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR

TANAVIOSOFT2011 C15

Capitolul 15

DEFECTELE IMBINARILOR SUDATE


15.1.GENERALITATI
Prin defecte ale mbinrilor sudate, care pot aprea atit n sudur, ct i n zonele nvecinate cordonului de sudur, se nelege orice abatere de la forma, continuitatea, dimensiunile, aspectul, structura i compoziia chimic, prescrise pentru custur n normative sau caiete de sarcini, care conduc, n final, la o reducere a rezistenei mecanice, afectnd defavorabil, comportarea construciei sudate n exploatare. Defectele se pot clasifica n : exterioare, care se pot observa cu ochiul liber direct sau cu ajutorul unor mijloace de punere n eviden (soluii penetrante, lup) ; interioare, care nu pot fi observate cu ochiul liber. Defectele se pot datora unor greeli de proiectare a construciilor sudate, tehnologie de sudare necorespunztoare, alegerea greit a materialului de adaos, nerespectarea n condiiile industriale a unui proces tehnologic constant i repetabil. Este de subliniat c la baza obinerii unor custuri de sudur de calitate, st, alturi de calificare, corectitudinea i contiinciozitatea sudorului n executie.

15.2.REPREZENTAREA DEFECTELOR DE SUDARE

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

DEFECTE DE SUDARE-RADIOGRAFII

Fig.15.1. Lipsa de patrundere/ lipsa de topire la radacina

Fig.15.2.Concavitate la radacina/ patrundere excesiva la radacina

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

Fig.15.3.Lipsa de aliniere/ convexitate la radacina

Fig.15.4.Crestatura la radacina/ crestatura

Fig.15.5.Fisura transversala/ fisura la radacina

Fig.15.6.Fisura longitudinala/ fisura radiala(stea)

Fig.15.7.Incluziuni de zgura
4

Fig.15.8.Incluziuni de zgura Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

Fig.15.9.Sufluri

Fig.15.10.Pori

Fig.15.11.Pori

Fig.15.12.Incluziuni/ sudura incompleta

Fig.15.13.Sudura in exces/ incompleta la radacina

Fig.15.14.Rizuri de suprafata/ stropi


5

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

15.3.FISURI
Fisurile, snt discontinuiti care se produc fie in timpul rcirii, sub aciunea tensiunilor termice, fie sub aciunea solicitrilor de montaj sau celor din exploatare. Fisurile pot fi situate : n cordonul de sudur CS ; in zona de legtur ZL dintre cordonul de sudur i materialul de baz ; n zona de influen termic ZIT; n materialul de baz MB.

Fig.15.3.1.Fisura longitudinala

Fig.15.3.2.Fisura transversala

Fig.15.3.3.Fisura longitudinala

Fig.15.3.4.Fisura transversala

A.FISURI LA CALD.
Se formeaz la temperaturi apropiate de limita inferioar de solidificare a bii de metal topit, atunci cnd materialul fluid i solid exist n acelai timp. Solidificarea mai avansat n acest interval de temperatur a unei anumite game de elemente de aliere (Mn, Cr, Mo, Va), modific compoziia chimic a bii de metal topit fa de cea

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

Fig.15.3.5

a materialului de baz. Exist astfel posibilitatea, s se formeze n restul de metal topit, constitueni pe baz de sulf, fosfor, siliciu sau alte elemente, al cror punct de topire este mai sczut. Aceti constitueni, rmn n stare lichid o anumit durat dup solidificarea oelului, formndu-se astfel o reea solidificat, umplut cu lichid. Dac n aceast situaie, asupra mbinrii acioneaz fore, atunci pot apare fisuri. Pericolul de fisurare la cald crete, odat cu sporirea coninutului de carbon, deoarece mrete intervalul de solidificare al ntregului material i, n plus, crete pericolul de rupere local datorit tensiunilor interne cauzate de micorarea alungirii. Tendina de fisurare la cald depinde, n mare msur, de compoziia chimic a materialului de baz cit i a celui de adaos.

B.FISURI LA RECE.
Fisurile la rece, se formeaz sub temperaturi de 400 C generate de mai muli factori dintre care, viteza de rcire are un rol hotrtor. In cazul c viteza de rcire a mbinrii sudate, depete viteza critic de rcire, apar transformri structurale n material ca, trecerea faze: austenitice n martensit. Se formeaz astfel, zone cu duritate mrit i cu posibiliti reduse de deformare pentru preluarea tensiunilor, zone n care pot lua natere fisuri. De compoziia chimic, depinde n primul rnd, viteza critic de rcire. Carbonul este elementul care joac rolul primordial. La sudare, n condiii de rcire normale, cu coninuturi de carbon peste 0.25% pot apare structuri martensitice (de
7

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

clire) care favorizeaz fisurarea la rece. De aceea, oelurile cu 00,25% snt considerate numai condiionat sudabile. Coninutul de fosfor prea ridicat alturi de coninutul ridicat de carbon, contribuie i mai mult la fisurare. i alte elemente de aliere influeneaz asupra pericolului de fisurare. De aceea, se atribuie acestora un coeficient de echivalen n raport cu carbonul. STAS 7194-65 prescrie pentru carbonul echivalent Ct n % urmtoarea formul :

C e %C

% Mn %Cr % Ni % Mo %Cu % Si % P 0,0024t 6 5 15 4 13 4 4

n care t, este grosimea piesei care se sudeaz, n mm, iar C, Mn, Cr, Al etc., snt valorile, n procente, ale elementelor de aliere. Relaia, scoate n eviden c, dup carbon, fosforul este elementul cel mai defavorabil, urmat de molibden, crom i mangan, n timp ce cuprul i nichelul au o influen negativ mult mai mic. Pentru oeluri nealiate sau slab aliate, care au un coninut de carbon Cc0,22%, carbonul echivalent trebuie s fie C, <0,50%. Cnd coninutul de C i Cf din oel, ntrece limitele de mai sus, este necesar s fie luate msuri speciale pentru sudare. Uneori, amorsarea fisurrii la rece a fost cauzat de concentrarea local a eforturilor unitare datorit altor tipuri de defecte (pori, sufluri, incluziuni de zgur, neptrunderi etc.). Totodat, anumite defecte n material (exfolieri, impuriti), ce apar n cursul operaiilor premergtoare operaiei de sudare, pot, de asemenea, genera fisuri. Msuri tehnologice speciale pentru evitarea fisurilor la rece. Preinclzirea. Micorarea vitezei de rcire se poate obine prin prenclzirea materialului. Diferena de temperatur dintre baia de sudur i materialul de baz, se micoreaz, reducndu-se viteza de rcire care nu mai atinge valori critice. Prenclzirea mai are i alte efecte favorabile, ca : uurarea difuziunii hidrogenului care contribuie n mod hotrtor la fisurare i uurarea degajrii altor gaze, prin care se evit formarea de pori sau sufluri ; reducerea intensitii tensiunilor interne prin reducerea gradientului de temperatur maxim n timpul desfurrii ciclului termic de sudare.
8

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

Prenclzirea, atrage, dup sine cheltuieli suplimentare pentru execuie i control i totodat, nrutete condiiile de lucru ale sudorului. De aceea, prenclzirea se va aplica numai n cazuri i n limitele necesare. Tratamentul termic de detensionare. Acest tratament, are ca urmare, restabilirea modificrilor structurale ale cristalelor deformate, recristalizarea, difuziunea hidrogenului, mbtrnirea dup deformare. Se urmrete : relaxarea optim a tensiunilor interne ; mrirea ductibilitii materialelor fragilizate ; nrutirea minim a caracteristicilor materialului de baz. Pentru a ndeplini dezideratele de mai sus, trebuie ca materialul s fie nclzit pn la o anumit temperatur, o singur dat, n cuptor nchis. La atingerea temperaturii de tratament, are loc o scdere a tensiunilor interne, ca apoi, la rcire, s se produc din nou o oarecare cretere a acestora. Pentru obinerea unui tratament de detensionare eficace, se recomand : construciile sudate s nu fie introduse n cuptorul de tratament termic dac temperatura acestuia depete 320 C20 C ; temperatura la scoaterea din cuptor a subansamblelor sudate s fie sub 300 C; s se limiteze n perioada de meninere la temperatura de regim, diferena maxim de temperatur ntre diferitele puncte ale piesei care se nclzete la cca 50 C, cu condiia ca gradientul de temperatur s nu depeasc 20 C pe metru liniar ; s nu se nclzeasc la foc direct mbinrile sudate care snt supuse tratamentului termic de detensionare. Fisuri de crater. Fa de fisurile la rece, fisurile de crater prezint anumite particulariti. La un cordon de sudur, craterul apare datorit retragerii prea rapide a electrodului. Baia topit subire a craterului final nu poate prelua eforturile de contracie i astfel, apare fisura la rcire. Fisuri la rdcin. Particularitile formrii fisurilor la rdcin (fisur a primului strat) const n faptul c semifabricatul fiind nc destul de rece la depunerea primului strat, viteza de rcire atinge valori mari i astfel, se mrete pericolul de apariie a unor structuri de clire.
9

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

In acest caz, defectele cordonului de sudur care apar la rdcin (incluziuni, crater final etc.), snt mai periculoase datorit aciunii lor de concentrare a eforturilor, reprezentnd puncte de amorsare a fisurilor.

15.4.PORI I SUFLURI
Porii i suflurile, snt mici caviti n cordonul de sudur, umplute cu gaz, caviti care pot fi dispuse haotic n cordonul de sudur. Mecanismul formrii acestora n suduri, are loc la trecerea metalului din stare lichid n stare solid, cnd solubilitatea gazelor, scade. Se formeaz bule de gaze care rmn n contact cu faza solid, atta timp ct nu au atins dimensiunile necesare desprinderii i ieirii la suprafaa metalului.

Fig.15.4.1.Pori si sufluri

Dac viteza de separaie a bulelor de gaz este mai mic dect viteza de cristalizare, bulele de gaz rmn prinse ntre cristalele formate i astfel, apar pori n custur. Gazele aflate n pori i sufluri, snt n general compui ai hidrogenului ,azotului i oxigenului. Practic, n toate cordoanele de sudur se formeaz gaze, ns ntr-un cordon de sudur fr pori, acestea snt evacuate nainte de solidificarea bii topite. Suflurile pot fi : sufluri sferice, dup forma lor sferoidal ; atunci cnd suflurile de aceast form au dimensiuni submilimetrice se numesc pori;

10

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

Fig.15.4.2.Pori si sufluri

sufluri alungite, snt acele sufluri care au forma diferit de cea sferic i care au dimensiunea cea mai mare de-a lungul cordonului de sudur. Cauzele principale ale apariiei defectului, snt : Umiditatea. Dac n mediul ambiant n care se sudeaz exist o cantitate mare de vapori, umiditatea poate depi o anumit limit i, n oelul topit, se dizolv o cantitate mai mare de hidrogen, care duce la apariia porilor n cordonul de sudur. nveliul umed al electrozilor, este un alt factor de care depinde umiditatea. Pericolul existenei unei umiditi, peste limitele admisibile, apare n special, la electrozii bazici care au n nveli componeni higro- scopici. Astfel, la acest tip de electrozi, este suficient o umiditate de 0,35% din greutatea nveliului pentru a apare sufluri n cordonul de sudur. De aceea, trebuie s fie uscai nainte de utilizare, circa dou ore, la temperatura de aproximativ 250 C. Fluxul bazic folosit la sudare, va fi de asemenea uscat la o temperatur similar. Umiditatea existent pe semifabricat, n special la nceputul cordonului de sudur, poate s contribuie la formarea de sufluri. De aceea, n situaii cnd umiditatea este excesiv, aceasta urmeaz s fie nlturat prin prenclzire. Impuritile. Suprafeele care urmeaz s fie sudate, trebuie curite cu grij de under, rugin i coaja de la laminare. De asemenea, trebuie s fie nlturate complet substanele organice
11

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

Grsimile, uleiurile, vopselele sau alte substane organice se vapori- zeaz i se descompun la temperatura arcului n elemente componente, ceea ce duce la apariia n cantiti mari n cordonul de sudur a hidrogenului i oxigenului i deci, la formare de sufluri. Curentul de sudare prea mare. Temperatura bii de metal topit, determinat de curentul de sudare, nu trebuie s depeasc anumite limite. Reaciile chimice care au loc n baia de sudur snt accelerate odat cu creterea temperaturii, ns crete i solubilitatea gazelor n metalul topit. Odat cu rcirea i solidificarea, cantitile mai mari de gaze nu pot fi evacuate n ntregime i astfel, apar muli pori sau sufluri, in cordoanele de sudur. Sudarea la temperaturi joase. Cnd se face sudarea n condiii de temperaturi joase (iarna), se observ o cretere a vitezei de rcire i cristalizare a metalului bii de sudur, ceea ce duce la ngreunarea ieirii gazelor i oxizilor la suprafaa sudurii. n asemenea situaii, se mrete energia liniar de sudare, se realizeaz suduri din mai multe straturi, se face prenclzirea pieselor care se sudeaza.

15.5.INCLUZIUNI
Particulele solide existente n interiorul cordonului de sudur avnd o compoziie diferit se numesc incluziuni. Forma lor, poate fi : sferic, plan, alungit etc.

Fig.15.5.1.Incluziuni

12

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

Clasificarea incluziunilor. Incluziunile de zgur sau flux, snt resturi de zgur sau flux care au rmas n cordonul de sudur. Mrimea acestora variaz de la dimensiuni microscopice pn la civa milimetri n seciune. Incluziuni de zgur microscopice, apar, practic, n toate cordoanele de sudur. Se apreciaz c ordinul de mrime a numrului total de incluziuni de zgur este de aproximativ 103/cm3. Cantitatea n greutate, a incluziunilor este de circa 0,5% din greutatea cordonului de sudur, dac acesta este bine executat, iar la cordoanele de slab calitate incluziunile pot ajunge la 3%. Compoziia chimic a incluziunilor de zgur, depinde de compoziia nveliului electrodului, fluxului de sudare, de reaciile de oxidare care au loc n metalul lichid al bii de sudur.

Fig.15.5.2.Incluziuni de zgura

Incluziunile de oxizi, snt oxizi metalici inclui n masa cordonului de sudur n timpul procesului de solidificare. Cauzele principale ale apariiei defectului. Suprafeele pieselor care urmeaz a fi sudate snt acoperite cu : under rmas de la laminare, oxizi metalici, murdrie sau alte impuriti care ajung n baia de sudur dnd natere la incluziuni. De aceea, se recomand curirea suprafeelor pieselor pe o lime egal cu circa de dou ori grosimea viitorului cordon de sudur. Rugozitatea rezultat la debitarea tablei cu flacr, pot fi locurile unde, n timpul sudrii, se depune zgur, care este greu de nlturat. De aceea, urmele debitrii tablei, trebuie ndeprtate prin polizare. Majoritatea incluziunilor se datoresc ndeprtrii insuficiente a zgurii de pe straturile de sudur depuse anterior, sau, n cazul sudrii intr-o singur trecere, conducerii incorecte a electrodului n vederea eliminrii zgurii. Datorit conducerii necorespunztoare a electrodului de diametru prea mare, sau datorit aciunii de suflare a arcului, are loc o pire a zgurii spre nainte.
13

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

De aceea se recomand, pe ling conducerea electrodului astfel nct s se evite trecerea zgurii n baia topit, s se asigure o amestecare a bii cu ajutorul arcului pentru a se uura ridicarea la suprafa a incluziunilor. La executarea unui cordon de sudur n mai mul

Fig.15.5.3.Incluziuni de zgura

traturi, incluziunile de zgur se datoresc, n condiii normale de execuie, neateniei sudorului la ndeprtarea zgurii, ct i alegerii unei ordini sau depuneri necorespunztoare a straturilor de sudura.

15.6.LIPSA DE PTRUNDERE
Neptrunderea materialului topit pe toat seciunea necesar sudurii, se numete lips de ptrundere. Cauzele acestui defect, pot fi : Geometria teirii muchiilor tablelor incorect aleas. n standarde, snt prescrise : unghiul de teire, mrimea rostului i a pragului pentru tipurile de mbinri, att pentru sudarea manual ct i pentru sudare automat. Diametrul prea mare al electrodului. La sudarea stratului de rdcin, alegerea unui electrod de diametru prea mic duce la realizarea unei bi nguste de metal topit, care prezint pericolul de a nu putea prelua for tele de contracie ce apar. De aceea, se tinde n practic, s se aleag un diametru de electrod sau srm de sudare mai mare. Un diametru prea mare poate duce la lipsa de ptrundere la rdcin

Fig.15.6.1.Lipsa de patrundere
14

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

15.7.LIPS DE TOPIRE
Este o defeciune care se caracterizeaz prin lipsa de legtur ntre materialul de baz i cel de adaos sau ntre straturile succesive ale metalului depus. Lipsa de topire poate apare n diferite locuri, n funcie de tipul mbinrii i anume : lips de topire lateral; lips de topire la rdcin; lips de topire ntre straturi.

Fig.15.7.1.Lipsa de topire

Aceste defecte apar, de obicei, cnd materialul de adaos, n stare topit, ajunge ntr-o zon a piesei ce urmeaz a fi sudat i care nu a fost suficient nclzit de arcul electric i se datoresc urmtoarelor cauze : geometria necorespunztoare a teirii muchiilor tablelor: unghi de teire mic, rost inexistent sau prea mic ntre piesele de mbina curirea nengrijit a tablelor care se sudeaz, de : under, vopsele, rugin, care mpiedic realizarea unei fuziuni corecte a materialului topit cu materialul de baz intensitatea prea mic a curentului, deci cldur insuficient pentru nclzirea materialului de baz ; viteza mare de sudare, care poate duce la depunerea materialului de adaos, nainte ca materialul de baz s aib timp s se nclzeasc la temperatura de topire ; diametrul electrodului prea mic, n special la table groase, unde, pierderile de cldur snt mar
15

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

15.8.ARDEREA CORDONULUI DE SUDURA


Este un proces chimic care duce la scderea substanial a proprietilor mecanice. Micorarea acestora se datorete arderii elementelor de aliere peste limite admise precum i oxidrii fierului. Cordonul de sudur apare oxidat la suprafa, i, examinat la microscop, se observ incluziuni de zgur. Acest defect, se datorete n primul rnd intensitii prea mari a curentului de sudare sau vitezei de sudare prea mici. Arderea, este favorizat de un arc de sudare prea lung care uureaz ptrunderea oxigenului la locul de sudur. Dac rostul ntre tablele care se mbin este prea mare, poate de asemenea s apar acest defect. La arderi, nu se pot obine ameliorri ale structurii prin tratamente termice i de aceea, aceste defecte snt nepermise la construciile cu solicitri mecanice. Cordoanele de sudur arse, trebuie nlturate. n cazul unor sudri ale oelurilor anticorosive, prin arderile pariale ale elementelor de aliere, se pierde rezistena la coroziune. Se recomand, n acest caz, ca piesele sudate s se nclzeasc simultan la temperatura de topire. Aceast condiie este ndeplinit de sudurile cap la cap. Sudurile de col trebuie, n general, s fie evitate.

15.9.DEFECTE DE FORM
Lime neregulat a custurii. Dac rostul pieselor de mbinat este mai mare dect cel prescris, rezult custuri mai late i dac mrimea rostului este neuniform, n special la sudare automat, se obin cordoane

Fig.15.9.1.Defecte de forma

de sudur cu lime variabil . Acest defect poate s apar i n condiii normale de sudare sub influena unor factori perturbatori, ca : variaia tensiunii n reea, variaia vitezei de naintare a electrodului sau a tractorului de sudur datorit unor nepeniri. La apariia limii neuniforme, se mai recomand verificarea legrii cablului de pies, verificarea strii clemelor de contact la masa.
16

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

Convexitatea excesiv. Este un defect al sudurilor de col caracterizat printrun profil deosebit de convex .

Fig.15.9.2

Abaterea poziiei relative a semifabricatelor.

Fig.15.9.3

Lipsa de aliniere (denivelare), se definete prin nerespectarea coaxialitii prevzute pentru capetele celor dou piese sudate .

Fig.15.9.4

Frngerea, reprezint nerespectarea unghiului prescris ntre axele celor dou piese.

Fig.15.9.5

Cauzele acestor defecte, snt: asamblarea incorect a semifabricatelor, apariia unor deformaii n timpul sudrii datorit numrului insuficient de puncte de prindere, dispozitive de sudare insuficient de rigide. Pentru evitarea frngerii, se
17

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

mai recomand, asamblarea n poziie iniial, deformat, invers fa de deformaia care survine dup sudare. Marginile tablei, topite. Defectul se recunoate prin observarea c marginile tablei snt topite i materialul topit s-a scurs

Fig.15.9.6

Scurgerea. Atunci cnd materialul de adaos se revars pe suprafaa materialului de baz, fr legtur intim cu acesta, apare defectul de scurgere . Cauzele acestui defect, snt : regim de sudare cu parametri prea ridicai, lungimea prea mare a arcului sau nclinarea acestuia lateral fa de baia de sudur, nclinare incorect a electrodului.

Fig.15.9.7

La suduri verticale sau suduri de plafon, diametrul electrodului nu trebuie s fie mai mare de 4 mm, deoarece, odat cu creterea diametrului, apare pericolul scurgerii unei cantiti de metal topit. Scurgerea, depinde i de calitatea electrodului. Pericolul de apariie a defectului, crete odat cu creterea fluiditii zgurii. Strpungeri. In timpul procesului de sudare se poate produce o perforare a materialului de baz, ducnd la apariia defectului de strpungere. Fenomenul de strpungere apare, n special, la sudarea tablelor subiri sau la sudarea primului strat.
18

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

Cauzele strpungerii, snt : intensitatea curentului de sudare prea mare sau diametrul electrodului de asemenea prea mare n raport cu grosimea tablei. La table subiri, se cere o stabilitate mai mare a arcului, de aceea, se recomand utilizarea curentului continuu. Se mai recomand, sudarea cu polaritate invers. Uneori, rostul ales este prea mare. Dimensiunile rostului, funcie de grosimea tablelor, snt date n : STAS 6662-74, pentru sudarea manual, STAS 6726-75, pentru sudare automat sub strat de flux i STAS 7502-75, pentru sudare n mediu de bioxid de carbon. Deschiderea rostului prea mare, se mai poate datora i prinderii tablei, prea puine puncte, permindu-se astfel, deplasarea relativ a acestora n timpul sudrii, datorit deformrii. In cazul apariiei strpungerii, este necesar a se mai verifica i pragul, eventual, mrindu-se nlimea acestuia.

Fig.15.9.8

O alt cauz, este conducerea greit a electrodului i anume, meninerea acestuia prea mult timp pe loc. La sudarea automat, n vederea realizrii unor productiviti mari fr apariia strpungerii, se recomand utilizarea unui suport nefuzibil (pern de cupru), a unui suport format din flux, a unui suport fuzibil (pern metalic) sau sudarea manual pe faa opus.

an marginal. Defectul se mai numete i cresttur i reprezint o lips de metal, sub forma unui an, pe o anumit lungime la marginea cordonului de sudur. Adncimea anului poate ajunge la civa milimetri.

19

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

Fig.15.9.9

Fig.15.9.10

Curentul de sudare prea mare, conducerea greit a electrodului pot duce la apariia anului. Straturile de oxid sau under de la laminare, pot favoriza apariia acestui defect, de aceea, se recomand, ndeprtarea lor pe o lime de min. 20 mm. La sudarea automat, anurile se datoresc vitezei de naintare prea mari. Acest defect reduce sensibil rezistena la solicitri variabile i are efecte deosebit de periculoase la mbinri sudate care snt solicitate la temperaturi sub 00 C.

15.10.STROPI DE SUDUR
Picturile de metal topit, proiectate n timpul operaiei de sudare, care ader la materialul de baz sau la suprafaa deja solidificat a cordonului de sudur, se numesc stropi. Intensitatea curentului de sudare prea mare, duce la intensificarea procesului de producere a stropilor. Arcul prea lung, poate provoca de asemenea, o stropire intens ; de aceea, se recomand ca lungimea arcului s fie minim, pentru a se evita stropirea. Experimental, s-a artat c, n condiii similare, electrozii bazici produc ceva mai puini stropi dect celelalte tipuri de electrozi. Formarea stropilor este mai intens la sudarea cu curent alternativ. Deoarece, prin msuri tehnologice, stropii nu pot fi evitai complet, se recomand nlturarea acestora dup sudare, cu dalta sau peria de srm. La mbinri sudate din oeluri anticorosive. se recomand protejarea pieselor, de o parte i de alta a cordonului de sudur, cu fii de plci de azbest.

20

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

15.11.GAZE N CORDOANE DE SUDUR


In timpul procesului de sudare, se degaj cantiti de gaze care, absorbite n cordonul de sudur, pot avea influen negativ asupra mbinrilor sudate. In cele ce urmeaz se analizeaz, n acest sens, principalele gaze. Hidrogenul, poate proveni din : metalul de adaos ; metalul de baz ; atmosfera arcului. Cea mai important surs de hidrogen o ofer nveliul electrozilor. El se poate forma din descompunerea apei coninut n nveli. i umiditatea atmosferic se manifest activ, mai ales cnd se folosesc electrozi al cror nveli este higroscopic. Aceast surs poate fi evitat prin uscarea electrozilor nainte de utilizare.Oxizii de metal, uleiurile ct i vopselele aflate pe piesele de sudat, constituie, de asemenea, surse importante de hidrogen. La sudarea automat sub strat de flux, umiditatea fluxurilor constituie o surs important de hidrogen. Pentru evitarea acestuia, se recomand uscarea fluxurilor nalnte de utilizare, pn cnd umiditatea scade sub 0,1%. Hidrogenul poate provoca fisuri i sufluri. Oxigenul. Absorbia oxigenului n cordoanele de sudur este influenat de factorii enumerai n continuare. Natura i grosimea nveliului. Dac se topete un electrod neprotejat, se fixeaz pn la 0,30% oxigen n cordonul de sudur. In cazul nveliurilor oxidante ca i la nveliuri subiri, coninutul de oxigen al cordonului de sudur se menine la cca 0.20%. nveliurile acide i cele pe baz de oxid de titan, reduc simitor concentraia de oxigen, aceasta variind de la 0,05% la 0,1%. In cazul nveliurilor bazice, coninutul de oxigen este i mai redus, nedepind 0,05%. Intensitatea curentului de sudare. Cu creterea intensitii peste valoarea optim, crete coninutul de oxigen introdus n baia de metal topit, oxigen provenit din aer. Influena elementelor de aliere. Se constat fenomenul c mbinrile de sudur cu cel mai mare coninut de oxigen snt cele cu cel mai redus coninut de mangan. In
21

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

metalul topit, anumite elemente de aliere au o deosebit afinitate pentru oxigen la temperatur ridicat, oxidarea lor preferenial n timpul sudrii, puind atrage dup sine alterarea proprietilor cordonului de sudur. In exploatare, oxigenul n stare dizolvat n cordoanele de sudur, acioneaz asupra compactitii construciilor sudate, micornd caracteristicile mecanice.

Fig.15.11.1.Tensiuni si deformatii

Fig.15.11.2.Tensiuni si deformatii

Azotul. Sudarea pieselor de oel este nsoit i de fenomenul fixrii azotului n baia de metal topit, sub form de nitrur de fier (Fe4N). Surplusul de azot rezultat din scderea solubilitii la rcire, difuzeaz microscopic n masa oelului, provocnd modificarea proprietilor mecanice ale construciei sudat Regimul de lucru. Curentul alternativ pare s favorizeze absorbia azotului. Tensiunea are o influen hotritoare, absorbia crescnd cu tensiunea arcului. Coninutul de azot absorbit poate s ajung la 0,150,20%, la sudare cu electrod nenvelit. Materialul de adaos. nveliurile bazice ale electrozilor dau coninuturi mai reduse de azot absorbit dect nveliurile acide sau rutilice. Materialul de baz. Azotul prezint solubilitate mare n oelurile crom i cromnichel. In mod normal, cantitatea de azot prezent n metalul depus prin sudur cu 13% crom sau mai mult, variaz ntre 0,03% i 0,07%. La oeluri obinuite de construcie, la temperaturi normale i ridicate, azotul duce la creterea rezistenei la rupere (a,) i a limitei de curgere (CTc) dar la scde22

Autor : profesor Tnase Viorel

SUDAREAMETALELORSIALIAJELOR
TANAVIOSOFT2011 C15

rea rezilienei KCU mbinrilor sudate. Totodat, crete tendina de apariie a porozitii n sudur, n prezena hidrogenului.

23

Autor : profesor Tnase Viorel